Fitness Seller

HIIT

Bezoekers in dit topic

Adam-Be

Novice
Lid geworden
10 aug 2018
Berichten
19
Waardering
0
Lengte
1m72
Massa
95kg
Vetpercentage
32%
Hallo, ik ben sinds twee maanden begonnen met KT.
Nu ben ik al paar dagen HIIT training aan het doen in de ochtend.(kt is meestal in de avond).
Ik lees heel vaak dat je niet te veel HIIT training mag doen en dit maximaal maar drie keer per week mag doen.
Klopt dit?
Mijn HIIT training ziet er als volg uit
opwarming 3min 4km/u
Sprint 30 sec 11.3km/u helling 5
Actieve rust 1min30 4km/u
En zo verder tot ik 8 sprints heb gehad en de laatste sprint is aan 12.3 km/uur helling 5.

Totale duur inclusief opwarming en afkoelen 20 min.
Ik doe dit altijd voor het ontbijt (op lege maag).

Ik heb mijn hartslag gemeten tijdens zo'n HIIT training.
Tijdens de eerste 4 sprints is het tussen 150-160. En bij de laatste sprints is het tegen 180.

Kan het kwaad als ik dit elke dag zou doen? Of toch zeker vijf keer per week?
Ik wil hiermee mijn conditie verbeteren en ook als extra om mijn vetpercentage te laten zakken.
 
Ik heb ook even je voorsteltopic gelezen: https://forum.bodybuilding.nl/topics/voorstellen.416661/
In jouw situatie lijkt het me beter op dit moment nog geen HIIT te doen op een loopband (want 6 jaar niets aan sport gedaan + overgewicht) omdat het risico op een overbelastingsblessure te groot is. Ik zou het voorlopig bij 'steady state' cardio houden.
 
Hartslag is wel heel laag? Pas op het einde heb je 180. Dacht dat je voluit moest gaan bij hiit?
 
Hoezo laag dat is toch bij iedereen verschillend
Ik mag blij zijn als ik 160 haal en ga zo hard als ik kan
In rust heb ik ook extreem lage hartslag 38/40
 
Hartslag is wel heel laag? Pas op het einde heb je 180. Dacht dat je voluit moest gaan bij hiit?
Dat is een normaal verschijnsel. De hartslag heeft wat tijd nodig om omhoog te schieten (ook al ga je voluit) en tijdens het eerste interval begin je op een vrij lage hartslag. In de laatste intervallen begin je al veel hoger, door de opgebouwde vermoeidheid.
 
Hallo, ik ben sinds twee maanden begonnen met KT.
Nu ben ik al paar dagen HIIT training aan het doen in de ochtend.(kt is meestal in de avond).
Ik lees heel vaak dat je niet te veel HIIT training mag doen en dit maximaal maar drie keer per week mag doen.
Klopt dit?
Mijn HIIT training ziet er als volg uit
opwarming 3min 4km/u
Sprint 30 sec 11.3km/u helling 5
Actieve rust 1min30 4km/u
En zo verder tot ik 8 sprints heb gehad en de laatste sprint is aan 12.3 km/uur helling 5.

Totale duur inclusief opwarming en afkoelen 20 min.
Ik doe dit altijd voor het ontbijt (op lege maag).

Ik heb mijn hartslag gemeten tijdens zo'n HIIT training.
Tijdens de eerste 4 sprints is het tussen 150-160. En bij de laatste sprints is het tegen 180.

Kan het kwaad als ik dit elke dag zou doen? Of toch zeker vijf keer per week?
Ik wil hiermee mijn conditie verbeteren en ook als extra om mijn vetpercentage te laten zakken.

Als je maximaal versnelt en inspant (zoals de bedoeling is bij hiit) kun je dat nooit op 1 snelheid. Je zult in het begin versnellen tot de maximale topsnelheid bereikt is. Na ongeveer 6-10 tellen neemt je maximale vermogen al af en daalt je snelheid gelijkelijk. Bij de 30 seconden is je snelheid beduidend langzamer dan op de pieksnelheid. Daarom kun je Hiit niet op een loopband met vaste snelheid doen.

Ik heb het vroeger vaak gedaan op de atletiekbaan. Haalde de eerste interval meteen een hartslag van 180+. Maar dat komt omdat je dan ook de volledige 30 seconden maximaal kunt gaan, wat niet lukt op loopband.

Daarnaast is hiit met hardlopen heel erg belastend voor spieren, pezen, aanhechtingen, etc. in jouw geval met overgewicht en beginnend qua training zou ik dit afraden. Een crosstrainer is veel veiliger, minder blessuregevoelig en je kunt makkelijker de gehele 30 seconden maximaal gaan (doordat jij de snelheid reguleert en niet het apparaat).

Zelfs dan is het niet aan te raden om het vaker dan 3x per week te doen. Als je ook krachttraining doet en het hele lichaam traint, zou ik het zelfs beperken tot max 2 maal per week.

Als je vet% wilt laten zakken: kwestie van een negatieve energie balans. Meer verbranden of minder eten. Een gematigde combinatie van beiden werkt meestal erg goed.

Conditie bouwen doe je het beste door een combinatie van steady state op hartslag trainen (dus hartslag een x tijd op een bepaalde hoogte houden. Bijvoorbeeld 45 minuten hartslag op 70% van max. aangevuld met wat interval training.
 
Hoezo laag dat is toch bij iedereen verschillend
Ik mag blij zijn als ik 160 haal en ga zo hard als ik kan
In rust heb ik ook extreem lage hartslag 38/40

Geen disrespect naar topic starter maar 12kmph is nou niet echt sprinten. Ga het zelf wel even testen aankomende week.
 
Geen disrespect naar topic starter maar 12kmph is nou niet echt sprinten. Ga het zelf wel even testen aankomende week.

Als je redelijk langzaam sprint ren je de 100 meter in 13 seconden. Dat is 7,69 meter per seconde. Dat is 27,7 km per uur. Zelfs als je echt helemaal een beginner bent en er 15 seconden over doet, is het 24km per uur.

12 km per uur is gewoon hardlopen..
 
Als je redelijk langzaam sprint ren je de 100 meter in 13 seconden. Dat is 7,69 meter per seconde. Dat is 27,7 km per uur. Zelfs als je echt helemaal een beginner bent en er 15 seconden over doet, is het 24km per uur.

12 km per uur is gewoon hardlopen..

Gewoon hardlopen ja. Maar geen hiit.
 
Geen disrespect naar topic starter maar 12kmph is nou niet echt sprinten. Ga het zelf wel even testen aankomende week.
Voor mij is dit al "sprinten". Ik heb echt een slechte conditie. Ik ben al echt kapot en buiten adem aan het einde van zo'n HIIT training.

Ik heb het momenteel aangepast en doe 10 min wandelen aan 5km/u. Dan loop ik 20 min aan 8km/u. Erna stap ik weer een tien tal min aan 5km/u. Ik verbrand hierbij een goeie 400 calorieën.
Ik doe dit zes maal per week in de ochtend en s'avond doe ik dan KT.
 
Back
Naar boven