Fitness Seller

Startpunt en vetpercentage (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bereken je onderhoud ( zie sticky topics in voeding )

Wil je afvallen ga 200 tot max 500 kcal onder onderhoud eten , wil je aankomen ga 200 - 500 kcal boven onderhoud eten

Als je bovenstaande weet kun je aan de slag met de macros van het voedingsschema ..
 
Vetpercentage op weegschaal wijkt tot wel 5 procent af ..

Neem zoals johnyjordaan zegt 1 vast weegmoment ( ik 1 x per week op ma ochtend na toiletbezoek )
Tussendoor niet wegen ( kan namelijk erg fluctueren ivm wc bezoek , vocht enz )

Ja dat ga ik doen. Ik word gewoon erg onzeker omdat ik niets merk aan mijn lichaam. Heb wel het idee dat ik mega veel eet en vol zit. Ik eet clean. En alleen 1x pw cheatmaaltijd als diner. Verder drink ik alleen water en 2 kopjes koffie op een dag zonder suiker of zoetstof wel met melk.
 
De meting van zo’n weegschaal is sowieso niet echt betrouwbaar. Al helemaal niet bij de dames. Je maandelijkse cyclus alleen kan al tot een behoorlijke schommeling op de meter leiden.

Gewoon beginnen met kracht training, en dan na een tijdje een keer meten met de huidplooimeter.
 
Ja dat denk ik ook maar hij zegt je verpercentage gaat omlaag dus dat is goed.

Maar wat zou ik dan aan mijn eetschema moeten veranderen?

en hij zegt je vet% gaat omlaag aan de hand van die weegschaal?

Mocht je aan kt doen dan zou je mss nog kunnen zeggen je wint spieren en blijft daardoor op je gewicht. Wat ik in de praktijk nog niet ben tegen gekomen.

Maar door enkel te lopen maak je geen spieren aan. Dus als je bijkomt eet je te veel.
 
Juist dus dat. Mijn gevoel zegt me gewoon dat er toch iets niet klopt aan het schema.

Ik val zeker niet erop af. Misschien dat het gelijk blijft of dat ik zwaarder word.
 
Juist dus dat. Mijn gevoel zegt me gewoon dat er toch iets niet klopt aan het schema.

Ik val zeker niet erop af. Misschien dat het gelijk blijft of dat ik zwaarder word.
Gelijk blijven dan eet je op onderhoud. Bijkomen dan eet je boven onderhoud.
 
Gelijk blijven dan eet je op onderhoud. Bijkomen dan eet je boven onderhoud.
Ja idd! Ik zie nu niet iets “drastisch” gebeuren na 2 weken.

Wat mag ik verwachten na 2 weken ander voedingsschema eigenlijk?
 
Ja idd! Ik zie nu niet iets “drastisch” gebeuren na 2 weken.

Wat mag ik verwachten na 2 weken ander voedingsschema eigenlijk?

Je moet ook niet wekelijks te veel afvallen. En na 2 weken moet je niets drastisch verwachten. Vet verliezen neemt wel een tijdje in beslag.
 
Je moet ook niet wekelijks te veel afvallen. En na 2 weken moet je niets drastisch verwachten. Vet verliezen neemt wel een tijdje in beslag.

Nee dat is begrijpelijk maar mag ik uitgaan van 1 kilo per week of is minder afvallen meer reeel? Wanneer is het resultaat goed zeg maar.
 
Nee dat is begrijpelijk maar mag ik uitgaan van 1 kilo per week of is minder afvallen meer reeel? Wanneer is het resultaat goed zeg maar.

Ik vind 1 kg aan de hoge kant. Dat zijn veel kcals onder onderhoud eten.

Het kan maar ik zou het niet doen.

Mensen met heel veel overgewicht das een andere zaak.
 
Ik vind 1 kg aan de hoge kant. Dat zijn veel kcals onder onderhoud eten.

Het kan maar ik zou het niet doen.

Mensen met heel veel overgewicht das een andere zaak.

Oké hoeveel gram moet ik dan aanhouden om tevreden te zijn en weten dat ik op het goede pad zit?
 
Oké hoeveel gram moet ik dan aanhouden om tevreden te zijn en weten dat ik op het goede pad zit?

Voor mijzelf vind ik 500 gr goed. Naar het einde toe wordt dit minder.

Iemand die heel hoog in vet% zit dan is het wat anders. Aan 500 gr zouden ze veel te lang bezig zijn.
 
https://forum.bodybuilding.nl/topics/geupdatet-excel-voedingsschema.410162/

Lees dit eens door. Gebruik ook de excel erbij. Dan kan je ook uitrekenen wat je onderhoud is en hoeveel je schema bevat. Zet wel al je eigen producten even in de lijst. De waardes in de calorielijst kan je aanpassen. Staat ook allemaal uitgelegd.

Ik zou zeker niet insteken op snel afvallen. Geleidelijk is veel beter en blijvend. Een crash dieet is ook zeker niet goed.
Dus 250-500 kcal onder je onderhoud gaan zitten zal je het beste resultaat geven.

Ga ook met je training aan de gang. Een goed schema in combinatie met een goed veodingsschema zal je goede resultaten geven.
Je kan dit met een pt doen. Maar als jij de excel kan gebruiken en vragen stelt hier kan je het ook prima zelf doen. Zowel qua voeding als training.
Dat scheelt veel aan geld (mocht je de pt inhuren) en je leert er heel veel meer van.
Er zijn genoeg mensen hier die je graag een handje helpen. :)

Succes! enne.... welkom!
 
https://forum.bodybuilding.nl/topics/geupdatet-excel-voedingsschema.410162/

Lees dit eens door. Gebruik ook de excel erbij. Dan kan je ook uitrekenen wat je onderhoud is en hoeveel je schema bevat. Zet wel al je eigen producten even in de lijst. De waardes in de calorielijst kan je aanpassen. Staat ook allemaal uitgelegd.

Ik zou zeker niet insteken op snel afvallen. Geleidelijk is veel beter en blijvend. Een crash dieet is ook zeker niet goed.
Dus 250-500 kcal onder je onderhoud gaan zitten zal je het beste resultaat geven.

Ga ook met je training aan de gang. Een goed schema in combinatie met een goed veodingsschema zal je goede resultaten geven.
Je kan dit met een pt doen. Maar als jij de excel kan gebruiken en vragen stelt hier kan je het ook prima zelf doen. Zowel qua voeding als training.
Dat scheelt veel aan geld (mocht je de pt inhuren) en je leert er heel veel meer van.
Er zijn genoeg mensen hier die je graag een handje helpen. :)

Succes! enne.... welkom!

Hartstikke bedankt!
Ik ga vanavond met mijn man ervoor zitten en uitgebreid lezen en kijken en hopelijk invullen (als ik het allemaal begrijp hihihi).

Crash dieet wil ik zeer zeker niet doen. Heb nog nooit van Mn leven een dieet gedaan. Heb vroeger veel gesport (geturnd) en ook aan fitness gedaan (heel wat jaren terug) dus ik weet dat ik niet teveel in 1x moet afvallen want ik wil dat het blijvend is. Daarnaast wil ik gespierder worden en hoef ik niet perse slank/dun te zijn zoals veel doorsnee vrouwen willen. Ik wil sportief gebouwd zijn om zo maar te zeggen met spieren (veel vrouwen willen dat niet). Ik moet alleen leren hoe het te doen.

Moet ik nu onder onderhoud gaan zitten of moet ik spieropbouw gaan doen? En voor spieropbouw moet ik dan op onderhoud gaan zitten (zoals ik misschien nu zit) of moet ik erboven gaan zitten?

Poeh veel vragen he?
 
Goed dat je geen crash dieet wil doen.
Gezien je af wil vallen zou ik eerst eens kijken wat er gebeurt als je een 250-500 kcal onder je onderhoud gaat zitten.
Vergeet namelijk niet dat het een "berekend" onderhoud is. Je echte onderhoud bepaal je door xxxx kcal te gaan eten en als je stabiel blijft is dat je onderhoud. Het hangt van veel meer factoren af zoals je activiteit, metabolisme, vet% etc.
Bij een hoger vet% kan je vaak wat meer onder onderhoud gaan zitten dus meer richting die 500 kcal eronder.
Zorg in ieder geval dat je ca. 0,5 kg per week max afvalt. Dan behoud je zoveel mogelijk spieren.

Je hebt in het verleden gesport maar feitelijk gezien begin je nu weer opnieuw. Je kan dan ook nog best spieren opbouwen en vet verbranden (zogenaamde beginners gains). Dus begin gewoon.

Tipje.. maak een foto voor je start.. over een maandje weer een foto in dezelfde kleding (bikini?) op dezelfde plek. Meet je cm op buik, benen en armen. Zo kan je oko je progressie bijhouden omdat gewicht lang niet altijd wat zegt. De foto's zijn altijd handig omdat als je jezelf veel ziet je soms geen vooruitgang meer ziet. Dat frustreert... maar als je dan foto's naast elkaar zet zie je het vaak veel beter. ;)

Kijk in de spiegel ... kijk naar hoe kleding zit. Het zijn allemaal graadmeters die soms een beter beeld geven dan alleen gewicht.

En vooral.. wees geduldig... dat is het lastige vaak. Consequent doorgaan en doorzetten. Dat is soms ook wel het moeilijkste wat er is. Maar als je dat doet zal het zeker lukken!

en bij vragen.. stel je ze hier. Je kan ook een log starten voor je training voeding en vragen in de dames sectie.

Succes! :)
 
Je caloriebehoefte zou bij je huidige activiteit rond de 1600 moeten liggen. Het een paar dingen moeten schatten, maar uitgaande van een beetje gemiddelde porties kom je met de voeding uit je schema uit op ongeveer 1400 kcal. Bestaande uit ongeveer 100-110g eiwitten, 45-50g vetten, 115-125g koolhydraten. Dat ziet er in eerste instantie helemaal niet zo verkeerd uit.

Persoonlijk vind ik het schema wat aan de hoge kant qua eiwitten. Niet dat veel eiwit eten slecht is, maar zoveel heb jij niet nodig en het levert wel extra kcal. Elke dag een blik tonijn eten ben ik ook geen voorstander van in verband met het hoge gehalte kwik in tonijn. Je zou dus prima die tonijn maaltijd over kunnen slaan (en ter compensatie van de olijfolie bij de tweede maaltijd wat extra amandelen eten). Zo kom je een 150 kcal lager uit en krijg je nog steeds ruim voldoende eiwitten binnen voor herstel.

Je hebt dan ongeveer een kcal tekort van 350. Je zult dan ongeveer een kilo per drie weken afvallen. Dat lijkt wellicht heel weinig, maar je hebt ook een laag gewicht en procentueel gezien is een kilo bijna 2% van je lichaamsgewicht (wat een prima verlies is). Aangezien je klein bent en een relatief lage verbranding hebt, heb je ook niet veel ruimte om nog lager te gaan zonder tekorten te creëren. Wel zou meer bewegen helpen. Zodra je ook met krachttraining aan de slag gaat zul je net nog iets meer verbranden en kom je wellicht aan het pond gewichtsverlies per week.

Persoonlijk vind ik het ook erg vroeg om na twee weken al resultaten te meten en te bepalen of een combinatie van voeding en training effectief is. Als de voeding veel te veel of veel te weinig is merk je dat inderdaad al vrij snel en kun je dat snel bijstellen. Echter als je qua uitgangspunt al vrij goed zit, zou ik minimaal een 4-6 weken hiervoor uitrekken. Bekijk vooraf en achteraf tailleomtrek, heupomtrek. Bekijk de vooruitgang qua kracht in de sportschool. En natuurlijk gewicht op de weegschaal. Stel ik zou iemand op X kcal zetten. Na 4 weken is er qua gewicht weinig veranderd, maar heupomtrek is omlaag met 2cm, taille omtrek omlaag met 1cm en de krachttraining in de sportschool gaat goed vooruit, dan zou ik niet zomaar de kcal omlaag halen alleen omdat het gewicht niet gedaald is. Alleen gewicht zegt zeker op de kortere termijn niet alles.

Mijn advies.

Houd de onderstaande voeding (met de aanpassingen die ik gedaan heb) voor een 5 weken aan.
Ga 2 maal per week aan krachttraining doen (full body).
Houd de cardio gelijk aan wat je nu doet.
Weeg jezelf de eerste week iedere dag en neem het gemiddelde hiervan (dit neem je als uitgangspunt).
Bekijk 4 weken later welk effect dit had op je gewicht, omtrekken, etc.


--------------------------

1e Maaltijd:
2 eieren
salade
1 lepel cottage 1%
2 rijstwafels

2e maaltijd
Yoghurt Eiwit Pro 20 met 12 amandelen

3e maaltijd
50 gram rijst koken
100 gram kip bakken
Groene groenten

4e maaltijd
Witte kool gebakken in olijfolie en beetje zout
100 gram vis uit de oven of 100 gram kip
2 rijstwafels
 
Je caloriebehoefte zou bij je huidige activiteit rond de 1600 moeten liggen. Het een paar dingen moeten schatten, maar uitgaande van een beetje gemiddelde porties kom je met de voeding uit je schema uit op ongeveer 1400 kcal. Bestaande uit ongeveer 100-110g eiwitten, 45-50g vetten, 115-125g koolhydraten. Dat ziet er in eerste instantie helemaal niet zo verkeerd uit.

Persoonlijk vind ik het schema wat aan de hoge kant qua eiwitten. Niet dat veel eiwit eten slecht is, maar zoveel heb jij niet nodig en het levert wel extra kcal. Elke dag een blik tonijn eten ben ik ook geen voorstander van in verband met het hoge gehalte kwik in tonijn. Je zou dus prima die tonijn maaltijd over kunnen slaan (en ter compensatie van de olijfolie bij de tweede maaltijd wat extra amandelen eten). Zo kom je een 150 kcal lager uit en krijg je nog steeds ruim voldoende eiwitten binnen voor herstel.

Je hebt dan ongeveer een kcal tekort van 350. Je zult dan ongeveer een kilo per drie weken afvallen. Dat lijkt wellicht heel weinig, maar je hebt ook een laag gewicht en procentueel gezien is een kilo bijna 2% van je lichaamsgewicht (wat een prima verlies is). Aangezien je klein bent en een relatief lage verbranding hebt, heb je ook niet veel ruimte om nog lager te gaan zonder tekorten te creëren. Wel zou meer bewegen helpen. Zodra je ook met krachttraining aan de slag gaat zul je net nog iets meer verbranden en kom je wellicht aan het pond gewichtsverlies per week.

Persoonlijk vind ik het ook erg vroeg om na twee weken al resultaten te meten en te bepalen of een combinatie van voeding en training effectief is. Als de voeding veel te veel of veel te weinig is merk je dat inderdaad al vrij snel en kun je dat snel bijstellen. Echter als je qua uitgangspunt al vrij goed zit, zou ik minimaal een 4-6 weken hiervoor uitrekken. Bekijk vooraf en achteraf tailleomtrek, heupomtrek. Bekijk de vooruitgang qua kracht in de sportschool. En natuurlijk gewicht op de weegschaal. Stel ik zou iemand op X kcal zetten. Na 4 weken is er qua gewicht weinig veranderd, maar heupomtrek is omlaag met 2cm, taille omtrek omlaag met 1cm en de krachttraining in de sportschool gaat goed vooruit, dan zou ik niet zomaar de kcal omlaag halen alleen omdat het gewicht niet gedaald is. Alleen gewicht zegt zeker op de kortere termijn niet alles.

Mijn advies.

Houd de onderstaande voeding (met de aanpassingen die ik gedaan heb) voor een 5 weken aan.
Ga 2 maal per week aan krachttraining doen (full body).
Houd de cardio gelijk aan wat je nu doet.
Weeg jezelf de eerste week iedere dag en neem het gemiddelde hiervan (dit neem je als uitgangspunt).
Bekijk 4 weken later welk effect dit had op je gewicht, omtrekken, etc.


--------------------------

1e Maaltijd:
2 eieren
salade
1 lepel cottage 1%
2 rijstwafels

2e maaltijd
Yoghurt Eiwit Pro 20 met 12 amandelen

3e maaltijd
50 gram rijst koken
100 gram kip bakken
Groene groenten

4e maaltijd
Witte kool gebakken in olijfolie en beetje zout
100 gram vis uit de oven of 100 gram kip
2 rijstwafels

Oké heel erg bedankt voor de uitleg het is me nu idd wat meer duidelijk wat voor verwachting ik moet hebben.

Ik ga zowiezo ook van Marina het schema invullen en ik ga de tonijn weg laten en amandelen toevoegen.
 
Ohja nog een vraag.....ik mis fruit in mijn schema klopt dat en is dat oké?

Kan ik eventueel iets vervangen door fruit en zoja wat kan ik dan weglaten en wat voor fruit mag ik dan nemen?
 
Fruit zijn koolhydraten. Je kan best rijstwafels vervangen voor wat fruit.
 
Back
Naar boven