MuscleMeat

Reactive Training Systems

Bezoekers in dit topic

Jammer dat je niet hebt kunnen halen wat je van plan was. Been there...
Je hebt het al goed weten om te zetten in motivatie voor de volgende tijd als ik het zo lees, dus dat is goed.
Beter dat je er veel van leert dan dat je met 2 vingers in je neus niks meeneemt naar een volgende wedstrijd imo.

Had je nog wel voorbij zien lopen zondag bij de middagsessie maar was op dat moment zelf een beetje druk :o
 
yeaaaaahhhh buddy lightweight !!!! komt goed man
Komt het altijd haha
Jammer dat het niet is wat je gehoopt had maar je bent weer een ervaring rijker. Leuk je nog ff gesproken te hebben en we zien elkaar op de DRC weer, al dan weer niet in de zelfde klasse! :P
Daarom en je kunt niet altijd winnen! Haha idd leuk om je even gesproken te hebben en ondanks dat je die 640 niet hebt gepakt ga je wel hard en lekker. Die 600kg zal wel goedkomen in de 83kg en gezien je gewicht voor de wedstrijd hoef je maar een paar kilo te verliezen. Ik ben er idd bang voor dat ik gewoon in de 93kg ga meedoen, ook omdat mijn bench dan een stuk sterker voelt.
Gewoon -93 op de drc.
Ja dat is het slimste mister T.
Jammer dat je niet hebt kunnen halen wat je van plan was. Been there...
Je hebt het al goed weten om te zetten in motivatie voor de volgende tijd als ik het zo lees, dus dat is goed.
Beter dat je er veel van leert dan dat je met 2 vingers in je neus niks meeneemt naar een volgende wedstrijd imo.

Had je nog wel voorbij zien lopen zondag bij de middagsessie maar was op dat moment zelf een beetje druk :o
Ja ik was super gemotiveerd maar heb die blessure gehad en daarna de small load gedraaid waardoor ik waarschijnlijk ondertraind ben geweest. Maar het doel was blessurevrij en dat is zeker gelukt! Nu wat meer volume draaien en ik ga mss nog gekke dingen doen, we zullen zien! Aah jammer ik heb zondag nog wel hier en daar moeten spotten, maar niet bij jou. Jij gaat de DRC niet doen hé, maar het NSK?
 
Ja ik was super gemotiveerd maar heb die blessure gehad en daarna de small load gedraaid waardoor ik waarschijnlijk ondertraind ben geweest. Maar het doel was blessurevrij en dat is zeker gelukt! Nu wat meer volume draaien en ik ga mss nog gekke dingen doen, we zullen zien! Aah jammer ik heb zondag nog wel hier en daar moeten spotten, maar niet bij jou. Jij gaat de DRC niet doen hé, maar het NSK?

Blessurevrij is inderdaad het beste! Lang meegaan wilt iedereen.

Heb zelf nirt meegedaan met SBD, maar was mee om te kijken en wat te helpen. Ik doe zowel NSK als DRC :)
 
Blessurevrij is inderdaad het beste! Lang meegaan wilt iedereen.

Heb zelf nirt meegedaan met SBD, maar was mee om te kijken en wat te helpen. Ik doe zowel NSK als DRC :)
Haha ja maar blijft toch een grijs gebied waarin je jezelf tot het maximale pusht en niet geblesseerd raakt. Maar dan zien we ons sws op de DRC!

Vanmorgen weer de 85,2kg aangetikt en nog een beetje aan het uitzieken van een buikgriepje. Net Henk gemaild dat het de -93 kg wordt en dat is gezien de geringe kans op kwalificatie ook slim, dan laat ik die onrealistische 600kg @83kg even los.

One year of Sheiko review
Vorig jaar op 9 oktober begonnen met Sheiko 3 daagse medium load en 17 weken gedraaid Tot aan de fox gym. Mijn totaal ging met +65kg omhoog wat vooral door mijn Squat kwam (+30kg). De 3 daagse method beviel me dan ook goed en de deadliftdag op woensdag was altijd strijden, maar ik vond dat ik meer herhalingen nodig had voor betere techniek. Nog een volle cyclus van 12 weken 3 daagse medium load gedraaid maar door een 240kg dl faal de eerste 3 weken niet met het voorgeschreven dl volume. Uiteindelijk na 9 weken mijn maxen getest en 210 gesquat maar technisch poep. 105kg easy paused bench en dl ging maar tot 210kg door Hookgrip die nog niet natuurlijk was. Na de volledige 12 weken een mockmeet gedaan @86kg en hier voor een agressieve beurtkeuze gekozen en 202,5kg gesquat maar 210kg gefaald. Bench 102,5kg gedaan en 107,5kg gefaald. Deadlift ging maar tot 210kg. Zoals eerder gezegd een off day en hier had echt meer ingezeten. Hierna ging het eigenlijk fout door 3 redenen:
- een Squat, bench en 2x deadlift gefaald wat een flinke fatigue gaf, maar geen deload gepakt.
- door pijn heen gesquat in de veronderstelling dat dit minder zou worden door gewichtstoename en goede rust in t weekend.
- zonder deload van 3 daagse frequentie naar 4 daagse gegaan.

Het is jammer dat ik niet de eerste week of twee weken overgeslagen had en hierna 18 weken had gedaan, maar that's on me. Na 9 weken zit hier een testdag in maar door de blessure deze overgeslagen. In al deze tijd ging deadliften wel maar was het wel extra zwaar. Qua programmering kwam goed naar voren waar de techniekfouten zaten en is de exercise selectie van de medium load zeer divers. Dat is meteen de kracht en zwakte van Sheiko, de medium load is geschreven voor de meeste mensen en de meest voorkomende fouten. Sheiko zelf zegt dat je de oefeningen moet aanpassen op jezelf, maar nergens is te lezen hoe je dit goed doet met het volume van het gehele programma in gedachte. Een ander schema schrijf ik zo maar ik durfde zelf niet een front Squat 5x5x100kg te vervangen door bijvoorbeeld 5x3x140kg paused squats. Wat wel beter mijn zwakte trainde. En daar zit dus de beperking van dit schema in, je moet het het personaliseren anders ga je op bepaalde lifts niet vooruit. Wel kan ik iedereen adviseren eens in je leven Sheiko te draaien, omdat het je techniek vaak verfijnd en je max poging als een trainingsrepetitie laat voelen. In het meest ideale scenario schrijf je samen met Sheiko je programma en dan ben ik ook volledig overtuigd dat dit een van de beste methodes is maar je moet echt advanced kunnen programmeren om dit goed aan te passen zonder het schema te verneuken. Jammer genoeg is er nergens een boek hoe dit moet en kan ik hem niet bereiken om gecoacht te worden. Vandaar ook dat ik voor de komende 3 maanden overstap naar RTS omdat ik hier wel vragen kan stellen en toch op bepaalde vlakken beperkte kennis heb. Als het mij bevalt ga ik mss nog de all in coaching pakken.

Al met al, ondanks de blessure die volledig mijn eigen schuld was, kijk ik terug op een leerzaam jaar en een goed schema voor de -400 wilks lifter die met wat personalisatie echt goud kan zijn.
 
Met eigen opgebouwde kennis, in zowel Sheiko-technieken als algemene programmering, denk ik dat je tot 90-95% Sheiko's schema kan individualiseren. Die overige 5-10% kan dan wellicht nog beter door inderdaad Sheiko zelf of uberhaupt een coach van buitenaf.
Dat is precies de reden dat ik nu, al sinds ik ben begonnen met PL in novemeber 2016, nog steeds Sheiko draai. Met ervaring en kennis kan je zelf veel sleutelen vind ik. Ook zonder de heilige graal Boris achter je schema.

Benieuwd hoe RTS voor je zal zijn. Wie weet sluit dit veel beter op je aan qua trainingsprincipes. Coaching is in jouw geval sowieso al een erg groot pluspunt denk ik.
 
Met eigen opgebouwde kennis, in zowel Sheiko-technieken als algemene programmering, denk ik dat je tot 90-95% Sheiko's schema kan individualiseren. Die overige 5-10% kan dan wellicht nog beter door inderdaad Sheiko zelf of uberhaupt een coach van buitenaf.
Dat is precies de reden dat ik nu, al sinds ik ben begonnen met PL in novemeber 2016, nog steeds Sheiko draai. Met ervaring en kennis kan je zelf veel sleutelen vind ik. Ook zonder de heilige graal Boris achter je schema.

Benieuwd hoe RTS voor je zal zijn. Wie weet sluit dit veel beter op je aan qua trainingsprincipes. Coaching is in jouw geval sowieso al een erg groot pluspunt denk ik.
Ik ben dan niet snel een perfectionist, maar ik pas dan liever zijn schema goed aan dan dat ik maar wat doe en er na 12/20 weken achter kom of het werkt of niet. Er zit een bepaalde rode lijn door zijn programmering heen en daaraan sleutelen zonder zijn input lijkt mij moeilijk, maar zeker niet onmogelijk. Daarom heb ik ook nagedacht of ik dat nog een paar jaar wil doen of niet, en besloten dat gezien mijn leeftijd ik daarvoor gewoonweg te weinig tijd heb. Ik heb nog wat doelen en een daarvan is nederlands kampioen worden en daardoor zal ik jaar in en jaar uit het maximale uit mijn training moeten halen. Mss dat RTS zelfs beter is (voor mij) dan Sheiko, maar wat ik sowieso nodig heb is een sparringpartner qua programmering en in Mike T zie ik een goede kandidaat.
 
Brunssum goed te doen ook lijkt me om daar soms te mesten. Denk wel als je dat gaat doen het een stuk duurder zal zijn?
 
Brunssum goed te doen ook lijkt me om daar soms te mesten. Denk wel als je dat gaat doen het een stuk duurder zal zijn?
Ja ik weet niet, kreeg wel binnen 24 uur reactie op mijn mail m.b.t. heupshift en scheve schouders. Mss dat ik na die 3 maanden 1 op 1 coaching ga pakken, maar dan heb ik natuurlijk een tijd lang geen meet....
 
Toch leer je een hoop van zo'n meet als dingen iets anders gaan dan vooraf gehoopt. Gelukkig van Sheiko af. Keep it up.
 
Toch leer je een hoop van zo'n meet als dingen iets anders gaan dan vooraf gehoopt. Gelukkig van Sheiko af. Keep it up.
Het is tot nu toe een hele ervaring geweest ja, natuurlijk zet je de verwachtingen hoog, maar moet je soms gewoon accepteren dat progressie niet zo linear is als eerst gedacht.

Geen Sheiko-fan zo te horen?
Heb je ervaring met RPE?
Nee, alleen RIR wat ik gebruikte voor Sheiko. Ik heb wel alle artikelen van RPE/RTS gelezen, de bijbehorende youtube videos (god damn zoveel video's, zo weinig tijd) bekeken en zijn chart ga ik proberen uit te voeren. Daarbij train ik al bijna 8 jaar en kan ik wel redelijk inschatten hoeveel reps er nog in de tank zitten. Toch zit daar nu de moeilijkheid van RPE in en moet je toch gecontroleerd agressief zijn volgens Mike T. wil je dit tot een succes brengen. Laat dat nou net mooi zijn, want ik zit vol woede en focus die eruit moet en heb wel weer eens zin om mezelf te pushen zoals bij Candito.
 
Nee, alleen RIR wat ik gebruikte voor Sheiko. Ik heb wel alle artikelen van RPE/RTS gelezen, de bijbehorende youtube videos (god damn zoveel video's, zo weinig tijd) bekeken en zijn chart ga ik proberen uit te voeren. Daarbij train ik al bijna 8 jaar en kan ik wel redelijk inschatten hoeveel reps er nog in de tank zitten. Toch zit daar nu de moeilijkheid van RPE in en moet je toch gecontroleerd agressief zijn volgens Mike T. wil je dit tot een succes brengen. Laat dat nou net mooi zijn, want ik zit vol woede en focus die eruit moet en heb wel weer eens zin om mezelf te pushen zoals bij Candito.

Ja lastig. Te voorzichtig is te weinig, te agressief defeats the purpose. Is toch wel een dingetje, in jouw situatie: zoals je zegt moet je het het maximale uit je training halen om je ambities te realiseren, en RPE invoeren is toch een onzekere factor. Of zie je dat anders?
 
Zie ik het goed. Kan je ook paaldansen in jouw gym :hoody:?
 
Het is tot nu toe een hele ervaring geweest ja, natuurlijk zet je de verwachtingen hoog, maar moet je soms gewoon accepteren dat progressie niet zo linear is als eerst gedacht.

Geen Sheiko-fan zo te horen?
Elk programma werkt tot op zekere hoogte. Wie ben ik om kritische noten te kraken over een programma dat duizenden met succes laat liften. Ik heb nooit direct contact gehad en/of onder zijn hoede getraind dus daar kan ik niet over oordelen. Wat betreft zijn "cookie cutter templates" (wat nooit echt de bedoeling leek), vraag ik mij af in hoeverre het autoreguleren m.b.t. (totaal) volume en de intensiteit geregeld kan worden. Hoe sneller je je zal ontwikkelen als lifter hoe sneller je daar tegenaan loopt denk ik. Persoonlijke noot hierbij is dat ik graag sterker wordt op meer dan de drie bekende lifts en dus ook liever meer oefeningen kies. Dat betekent vrijwel automatisch dat het niet echt bij zou passen, wat weer invloed heeft op mijn oordeel.

Er is een hoop te zeggen over volume draaien, voor technische verbeteringen alleen al, maar het moet geen doel op zich worden en alles daarbij berekenen wat je vervolgens moet liften is te star naar mijn mening. De ene dag is niet de andere, je kunt best pakweg vier keer per week banken. Sterker nog, dat zou ik ook wel kunnen adviseren (afhankelijk van trainee en niveau/ doelen). Het komt dan meer aan op welke manier je invulling geeft aan de volume en intensiteit. Kijkend naar voorbeeld templates vind ik het eerste star overkomen en het laatste vind ik gemiddeld genomen vrij laag qua aanloop. Als je de ene week wat fitter bent en daarop het aantal sets kunt aanpassen zou het al meer bij mij passen. Om de waan van de dag enigszins te managen kan je RPE gebruiken. Als het anno 2018 een stuk flexibeler is in de cookie cutter templates, heb ik daarover niets geschreven.

Bottomline; ik geloof qua krachtsport sterk in het "goed/ beter en best principe". Trainen volgens de ene richtlijn kan vandaag het "best" werken en over enkele maanden zakken naar "beter of goed", dan is het tijd om te bekijken of de gekozen richtlijnen nog langer tot optimale resultaten leidt. Een gekozen richtlijn koppel ik niet los van de trainee, die moet het tenslotte uitvoeren en daar mentaal/ fysiek toe in staat zijn c.q. blijven. Tegelijkertijd is het zo dat hoe langer je traint hoe meer je leert over wat werkt, en wat niet. Blijf in ieder geval zo lang mogelijk nieuwsgierig en probeer iets wanneer je daar zin in hebt. Ik denk in ieder geval dat in deze fase een keuze voor RTS goed zou kunnen uitpakken.
 
Ja ik weet niet, kreeg wel binnen 24 uur reactie op mijn mail m.b.t. heupshift en scheve schouders. Mss dat ik na die 3 maanden 1 op 1 coaching ga pakken, maar dan heb ik natuurlijk een tijd lang geen meet....
Drc in December. In februari wedstrijd in Groningen en NK eventueel in Maart?
 
Ja lastig. Te voorzichtig is te weinig, te agressief defeats the purpose. Is toch wel een dingetje, in jouw situatie: zoals je zegt moet je het het maximale uit je training halen om je ambities te realiseren, en RPE invoeren is toch een onzekere factor. Of zie je dat anders?
RPE valt wel te leren, maar het zal in het begin inderdaad moeilijker zijn dan fixed % liften, maar dat gaat wel goed komen. Het is inderdaad nu nog een beperkende factor, maar in de toekomst zal dat niet meer zijn. Over de lange termijn, als deze training bevalt, gaat het me meer opleveren dan op dezelfde manier blijven aankloten. We zullen zien hoeveel ik kan leren van Mike T. en de zijne.
Zie ik het goed. Kan je ook paaldansen in jouw gym :hoody:?
Ja, kan je zelfs nog wel wat nummers geven voor 1 op 1 les als je wil!
Elk programma werkt tot op zekere hoogte. Wie ben ik om kritische noten te kraken over een programma dat duizenden met succes laat liften. Ik heb nooit direct contact gehad en/of onder zijn hoede getraind dus daar kan ik niet over oordelen. Wat betreft zijn "cookie cutter templates" (wat nooit echt de bedoeling leek), vraag ik mij af in hoeverre het autoreguleren m.b.t. (totaal) volume en de intensiteit geregeld kan worden. Hoe sneller je je zal ontwikkelen als lifter hoe sneller je daar tegenaan loopt denk ik. Persoonlijke noot hierbij is dat ik graag sterker wordt op meer dan de drie bekende lifts en dus ook liever meer oefeningen kies. Dat betekent vrijwel automatisch dat het niet echt bij zou passen, wat weer invloed heeft op mijn oordeel.

Er is een hoop te zeggen over volume draaien, voor technische verbeteringen alleen al, maar het moet geen doel op zich worden en alles daarbij berekenen wat je vervolgens moet liften is te star naar mijn mening. De ene dag is niet de andere, je kunt best pakweg vier keer per week banken. Sterker nog, dat zou ik ook wel kunnen adviseren (afhankelijk van trainee en niveau/ doelen). Het komt dan meer aan op welke manier je invulling geeft aan de volume en intensiteit. Kijkend naar voorbeeld templates vind ik het eerste star overkomen en het laatste vind ik gemiddeld genomen vrij laag qua aanloop. Als je de ene week wat fitter bent en daarop het aantal sets kunt aanpassen zou het al meer bij mij passen. Om de waan van de dag enigszins te managen kan je RPE gebruiken. Als het anno 2018 een stuk flexibeler is in de cookie cutter templates, heb ik daarover niets geschreven.

Bottomline; ik geloof qua krachtsport sterk in het "goed/ beter en best principe". Trainen volgens de ene richtlijn kan vandaag het "best" werken en over enkele maanden zakken naar "beter of goed", dan is het tijd om te bekijken of de gekozen richtlijnen nog langer tot optimale resultaten leidt. Een gekozen richtlijn koppel ik niet los van de trainee, die moet het tenslotte uitvoeren en daar mentaal/ fysiek toe in staat zijn c.q. blijven. Tegelijkertijd is het zo dat hoe langer je traint hoe meer je leert over wat werkt, en wat niet. Blijf in ieder geval zo lang mogelijk nieuwsgierig en probeer iets wanneer je daar zin in hebt. Ik denk in ieder geval dat in deze fase een keuze voor RTS goed zou kunnen uitpakken.
Eens met de eerste twee alinea's en dat is ook de reden dat ik nu maandelijks een bedrag overmaak aan RTS om hun guided programming te volgen. De problemen die jij voorziet zijn ook inderdaad de problemen die ik had, al heeft sheiko RIR (reps in reserve) blijft het natuurlijk een star systeem en weinig gepersonaliseerd. RTS is daarin een andere manier, in plaats van topdown methode (blok periodisatie van 4 weken) doen hun "emerging strategies". Dit wil zeggen dat ze je een week vaker laten draaien en kijken hoe jij erop reageert en daarop aanpassingen maken. Elke week ontvang ik daarom ook net wat andere gewichten en RPE's om zo te gaan vinden wat werkt voor mij als persoon. Ook log je via zijn website TRAC wat inhoud dat je logt hoe hersteld je bent en aan de hand hiervan je training naar boven of beneden wordt bijgesteld. Na een aantal weken zal dus duidelijk worden wat voor mij als training werkt en dit blijf ik doen totdat de gains te minimaal worden en we weer wat anders zoeken. Je zou eens zijn emerging strategies youtube (
) moeten bekijken, best interessant.

Ja die laatste alinea is ook exact waarom ik nu voor RTS heb gekozen aangezien dat hun methode is. Het is niet de methode waarop ik meteen verliefd ben geworden, maar de noodzaak voor een coach of derde partij die kritisch kijkt naar mijn training is nu wel het minimale wat ik nodig heb. Uiteindelijk wil ik dit gaan uitbreiden naar 1 op 1 coaching en dat zal, als alles bevalt, vanaf januari zijn.
Drc in December. In februari wedstrijd in Groningen en NK eventueel in Maart?
Dan wordt het december DRC en die in Groningen zie ik nu pas, dat is mss ook een leuke, aangezien ik het NK toch niet ga halen haha.
 
Ik begon hem denk ik vanaf 2008 intensief te volgen tot iets van 2014. Ik denk harpep nog iets eerder?
Je zou eens zijn emerging strategies youtube ( ) moeten bekijken, best interessant.
Ga ik doen als ik iets meer tijd heb. Thanks :thumbup:
 
Ik begon hem denk ik vanaf 2008 intensief te volgen tot iets van 2014. Ik denk harpep nog iets eerder?

Ga ik doen als ik iets meer tijd heb. Thanks :thumbup:
Is weer eens wat anders dan lineaire en blok periodisering.

Vandaag ook nog getraind voor de fun.

Bench press
2x8x70kg
2x6x70kg

Incline dumbbell flyes
2x15x10kg
2x12x10kg

Barbell curl
2x15x20kg

Gewoon wat bro stijl pompen, de rest van de spieren zat nog vol. Nu geen training meer tot maandag gok ik.
 
Drc in December. In februari wedstrijd in Groningen en NK eventueel in Maart?
Nice die wedstrijd in Groningen. Was voorheen altijd een beginnerswedstrijd nu open zie ik.

Telt ook mee als kwalificatie voor nk's?
 
Back
Naar boven