AndroidHealthClinic

Hamstrings

Bezoekers in dit topic

Veel mensen doen alleen oefeningen voor de hams waarbij de heupen buigen, dan mis je potentieel.

Je mist zelfs een hele kop (korte kop van de BF loopt alleen over het kniegewricht en wordt dus bij heupextensie niet belast)
 
Backextension en leg curls zijn de oefeningen die ik het liefst zou doen voor hamstrings. Zijn deze oefeningen volgens jou voldoende om te hamstring volledig te prikkelen?

Ik ken verschillende varianten van plat liggend op de vloer tot met je romp hangend van een bankje. Welke doe jij en gebruik je extra gewicht?

Heb je trouwens wel eens reverse back extension geprobeerd?
 
Ik zou als ik jou was eerst beginnen met je onderrug te verstevigen. Je hoort niet zo veel pijn te hebben.
Als tweede zou zkr geen goodmornigs gaan doen dat is echt funest voor je onderrug en zkr als het al zwak is.
Extentions alle variaties zijn goed plus stiffleg deadlift is zeer goed, plus licht gaan deadliften om toch je onderrug te verstevigen en natuurlijk goed voor je hams.
 
Als tweede zou zkr geen goodmornigs gaan doen dat is echt funest voor je onderrug en zkr als het al zwak is.
Nou zijn goodmornings weer "funest"....:rolleyes:

Iedere oefening is potentieel funest als je hen verkeerd uitvoert of er te veel gewicht aan hangt. Dat heeft niets met de oefening te maken.
 
Nou zijn goodmornings weer "funest"....:rolleyes:

Iedere oefening is potentieel funest als je hen verkeerd uitvoert of er te veel gewicht aan hangt. Dat heeft niets met de oefening te maken.

Als je al last van je rug hebt en dat is een zwakke plek, dan is het misschien heel slim om sommige oefeningen te vermijden.

Goodmornings is zo een oefening waarmee je je onderrug flink belast. Deze oefening word al snel te zwaar met weinig gewicht en als je deze oefening niet goed uitvoerd om wat voor reden dan ook, dan heb je grote kans dat je je onderrug helemaal vern*kt.
Dus van daar.

En natuurlijk alles draait om uitvoering, houding en gewicht maar sommige dingen moet je gewoon niet opzoeken.
 
Maar dat alles gaat toch ook op voor een stiffleg deadlift?
 
Maar dat alles gaat toch ook op voor een stiffleg deadlift?
Nou dat is toch stuk anders met stiffleg deadlift. De hoek waar de gewricht zich bevind is heel anders en daarmee makkelijker te controleren.
 
Bewegingsuitslag heup is vergeijkbaar. Grote verschil zit in het wel(SLDL) vs niet(GM) ronden van de onderrug. Tenzij je natuurlijk de rounded back GM doet.

Ook is de plaatsing van het gewicht anders, bij de SLDL verander er niets/weinig aan de afstand gewicht/romp waardoor de belasting redelijk constant blijft.

Er van uit gaand dat je bij de GM een stang oid in je nek houd, wordt de afstand (en dus de belasting) gewicht/romp naarmate je verder buig groter.
 
Effe een korte update, kwestie om wat te klagen:

Sinds 10 dagen heb ik enorme last aan mijn rug (hernia). Ik heb al vaker last gehad aan mijn rug (zie OP) maar deze keer is het opgedoken na een beentraining (squatten). Gezien mijn leeftijd (35) en het feit dat ik niet echt iets te bewijzen heb tegenover iemand (geen wedstrijdambities), ga ik de kaart trekken van mijn gezondheid en als enige doel --> me goed in mijn vel voelen.

Ik schrap deadliften dus definitief uit mijn schema (was ik al 99% zeker) en ook squatten staat op de schop. Als ik hersteld ben van deze rugpijn probeer ik nog 1 keer of squatten gaat. Indien ik weer last zou hebben, zal ik ook die oefening schrappen.

Ik ben de last aan mijn onderrug echt beu, vooral omdat ik nu al tien dagen amper kan trainen + al verschillende dagen thuis ben moeten blijven van het werk + op sommige momenten al veel pijn gehad. Lang liggen gaat niet, lang stappen gaat niet, lang zitten gaat niet, ... Vermoeiend en ook ergens een beetje demotiverend omdat ik redelijk in vorm was en allicht ferm achteruit zal gaan de komende weken.

Het voelt aan als 1 stap voorwaarts en 1-2 stappen achterwaarts.

Einde van dit klaagbericht.
 
Ik weet dat je gezegd hebt dat je vorm op deze lifts goed (genoeg?) is, maar de kans is reëel dat dit niet het geval is. Eens een filmpje posten van je vorm (vanaf de zijkant) kan een hoop opleveren.
 
Ik weet dat je gezegd hebt dat je vorm op deze lifts goed (genoeg?) is, maar de kans is reëel dat dit niet het geval is. Eens een filmpje posten van je vorm (vanaf de zijkant) kan een hoop opleveren.

Klopt, behalve wanneer ik "zwaar" deadlift (wat ik te vaak doe) dan durft er slordigheid qua uitvoering insluipen.

Wat squatten betreft: die techniek is heel goed. Twee dagen na de laatste sessie dook de rugpijn op. Ik heb nog geen 100% zekerheid dat het met elkaar te maken heeft, vandaar dat ik squatten nog een kans zal geven.

Kleine edit: hamstrings zal ik trainen met leg curls en op termijn met GHD. Deadliften doe ik niet meer, de minste slordigheid levert rugpijn op. Ik mag 99 correcte reps doen, 1 verkeerde rep is vaak al voldoende om rugaids te krijgen.
 
Vervelende situatie, maar juiste conclusies getrokken.

Ook heel herkenbaar, ik heb zelf ook herniaklachten die mij een tijd invalide hebben gemaakt. Nu ik geen deadlifts/back squats/bent over rows meer doe en in de gym ALTIJD een powerliftriem draag, heb ik nauwelijks meer echt last van mijn rug ondanks zware lifts op andere oefeningen.
 
Ik zit/ zat in de zelfde situatie als jij en ben een pak jonger:o

Backsquat heb ik vervangen door front squat, legpress vervangen door hacksquat.

Bij rugoefeningen de onderrugbelasting drastisch verminderd door geen bent over stuff meer te doen. Ook geen deadlifts of rackpulls.

Ook geen rdl meer maar een hyperextension.

Dat heb ik zo'n 3 jaar gedaan. Kan sinds kort opnieuw rackpulls doen. Rdl begin ik rustig terug op te bouwen.

Om te antwoorden op je originele vraag: Leg curls deden een hele hoop voor m'n hams maar een stretch oefening zoals rdl vindk wel belangrijk :j
 
Back
Naar boven