MuscleMeat

Wees allen gegroet

Bezoekers in dit topic

Wellicht was het lichter, de gewichten staan niet goed vermeld op de biceps curl. Helaas geen filmpje.

oooooow... Het betreft een machine, geen dumbbells van 40 kilo. Oke... vond het allemaal al een beetje vreemd.
 
Ja je dacht misschien dat ik aan het opscheppen was, maar die tijd ligt al achter me hoor.
 
Ik heb de StrongLifts website bestudeerd en ga het 5x5 programma nu correct oppakken. Het principe om met drie compound oefeningen per training te kunnen volstaan spreekt me erg aan.
 
Zo meteen begin ik aan mijn eerste SL 5x5 training en zonet lees ik enige tegengeluiden die me aan het twijfelen hebben gebracht of dit programma wel geschikt is voor mij. Klopt het dat je met de 5x5 training niet optimaal spieren kweekt maar vooral kracht? Zo ja, wat is een beter alternatief die gericht is op het kweken van spiermassa i.p.v. sterker worden?

De auteur van de site zegt dat meer kracht betekent meer spier en dat dit heel efficiënt benaderd wordt met SL en dat is ook wat mij aanspreekt aan dit programma. Echter een steeds terugkomend tegengeluid dat ik lees is dat meer kracht helemaal niet meer spiermassa betekent. Ik ben te kort bezig om hier wat over te zeggen, dus ben ik erg benieuwd naar de meningen. Indien het SL 5x5 programma uitsluitend resulteert in meer kracht en geen spiermassa, dan is het niet wat ik zoek.
 
Heb jij ook een sterke man gezien zonder massa? Begin nou maar gewoon en kijk over een half jaar waar je staat.
 
Gewoon doen....ja met hypertrofie zul je sneller massa kweken, maar met powerliften word je een stuk sneller sterker en daarmee zet je ook een goede basis.

Ik ben na 2 jaar fitnessen overgestapt op powerliften en doe dat inmiddels 8 maanden. Ben echt een pak sterker, blijf een stuk langer droog tijdens bulken en ook ben ik gegroeid...M'n borst heeft een hele nette progressie ondergaan. En kracht is uiteindelijk ook massa.
 
Heb mijn eerste 5x5 training er op zitten en het is goed bevallen, ik was binnen een half uur al klaar. Met lege stang beginnen leek me wat overdreven. Dus ik heb:

Gesquat 5x5x60kg, benchpress 5x5x50kg en barbell row 5x5x10kg.

Voor mijn gevoel zijn de gewichten niet helemaal met elkaar in verhouding, misschien dat ik de volgende keer iets lichter bench en toch begin met 40kg.
 
Dat is niet overdreven. Gewoon doen wat er staat.
 
Heb mijn eerste 5x5 training er op zitten en het is goed bevallen, ik was binnen een half uur al klaar. Met lege stang beginnen leek me wat overdreven. Dus ik heb:

Gesquat 5x5x60kg, benchpress 5x5x50kg en barbell row 5x5x10kg.

Voor mijn gevoel zijn de gewichten niet helemaal met elkaar in verhouding, misschien dat ik de volgende keer iets lichter bench en toch begin met 40kg.

Gewoon doen wat er staat. Het zal wel snel zwaar genoeg gaan worden.
 
En voor wat betreft de kracht. Je bent niet sterk. Wat is er mis mee om kracht te winnen?
 
Gewoon je schema volgen. Zo bouw je het geleidelijk op en kan je lichaam wennen aan de workload. niet zo eigenwijs doen.
 
De auteur van de site adviseert alleen absolute beginners met lege stangen te beginnen, de mensen die de oefeningen al gedaan hebben wordt geadviseerd te beginnen met 50% van wat je kan. Ik was wellicht iets te enthousiast vandaag! :D
 
En voor wat betreft de kracht. Je bent niet sterk. Wat is er mis mee om kracht te winnen?
Niks mis mee maar mijn doel is spiermassa en als het dan efficiënter is om meer reps te doen i.p.v. 5x5 dan hoor ik dat graag.
 
Als natty hoef je toch geen pak massa te verwachten..lekker basic houden en geen tijd steken in te veel overbodige oefeningen
 
De tweede 5x5 training zit er op. Het was de eerste keer dat ik de overhead press heb gedaan. Kan me voorstellen dat ik hier als eerste op zal failen. Zelfs met lege stang was het wennen. Wederom was ik snel klaar, binnen een half uur zat ik alweer in de auto. Efficiënt trainen en wegwezen, helemaal prima!
 
Je kan er naast gewoon je armen etc trainen, maar niet tot falen gaan
 
Vandaag mijn derde 5x5 training gedaan en afsluitend een paar hanging knee raises. Het gaat nu allemaal nog vrij makkelijk maar dat zal spoedig veranderen.
 
Ik kon een tijdje niet op deze site komen om een of andere vage reden. Maar nu dus wel weer. Hier even een update omtrent mijn bezigheden.

Heb twee weken geleden een flinke blessure opgelopen aan mijn rechterheup en rechterknie waardoor ik een week niet heb kunnen trainen en nauwelijks kon lopen. Waar het nou precies door gekomen is blijft onduidelijk. Vorige week maandag ben ik weer licht begonnen met trainen op advies van de fysio en de coach. Het lukte me amper 30 kg te squatten maar desondanks deed het mijn lichaam goed kon ik voelen. En alhoewel ik vandaag mijn knie nog steeds niet helemaal kan buigen en ook nog wel wat voel af en toe, lukt het squatten alweer redelijk. Ik squat nog steeds onder mijn kunnen met 60 kg maar ik wil mijn knie ook niet zwaarder belasten dan wijs is. Overigens weet ik sowieso niet wat wijs is, want de een zegt dat licht belasten het genezingsproces bevordert, terwijl een ander zweert bij absolute rust. Mijn gevoel zegt mij dat de knie door absolute rust stijf werd, vandaar dat ik heb gekozen voor lichte belasting.

Dit is mijn schema van de afgelopen dagen.

vrijdag 7 december 2018

Squat 60 kg (5x5)
Benchpress 50 kg (5x5)
Bendover Barebel Row 50 kg (5x5)

maandag 10 december 2018

Squat 62,50 kg (5x5)
Overhead press 35 kg (3x5; 1x3; 2x5)
Deadlift 70 kg (1x5)

Woensdag 12 december

Squat 50 kg (5x5) (minder vanwege knieblessure)
Benchpress 52,50 kg (5x5)
Bendover Barebell Row 52,50kg (5x5)

Vrijdag 14 december

Squat 60 kg (5x5)
Overhead press 35 kg (5x5)
Deadlift 75 kg (1x5)

Met de overhead press zit ik met 35 kg al aan mijn plafond, vandaar dat ik geen gewicht meer heb toegevoegd. Ik haal net 5x5 met 35 kg maar meer ook niet. Doe ik er dan ook 10 procent van af? De overige oefeningen heb ik nog wel wat bij over.
 
Helaas is mijn knieblessure zo hardnekkig dat ik voorlopig maar even stop met squatten. Zelfs licht doet het mijn knie geen goed en aangezien het sl 5x5 schema draait om het squatten, werpt de blessure enig roet in mijn eten. Ik weet nog niet wat ik volgende week doe, even helemaal rust nemen, of cardio, of het sl 5x5 met een vervanger voor de squat. Een bezoek aan de dokter zal onvermijdelijk zijn als het dan nog niet beter wordt.
 
Ben vandaag maar naar de sportschool gegaan en heb mijn oude schema voor het bovenlichaam weer opgepakt. De fysiotherapeut leek het ook een goed idee om voorlopig geen oefeningen te doen die mijn knie belasten. Het sl 5x5 schema pak ik weer op zodra mijn knie genezen is en dan begin ik wederom met lege stang.
 
Back
Naar boven