AndroidHealthClinic

De jaarlijkse strijd tegen het buikvet (krantenartikel)

Bezoekers in dit topic

Japio

Fake natty
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
9 jul 2009
Berichten
15.778
Waardering
14.213
Bron: Trouw, 28-12-18.

20181229_180244.jpg
 
Triestig hoe dokters de bal toch zo vaak misslaan mbt vetverlies
 
Khad het vooral op het stukje dat dokters niet goed weten hoe vetverlies/gewichtsverlies tot stand komt :o
Zeker waar! Vaak komt er weinig zinnigs uit doktoren omtrent dit onderwerp.
 
Heb de studie gelezen. Er was geen goede controle van de voedingsinname, daardoor kan het zijn dat IL-6 ingrijpt op de voedingsinname i.p.v. dat het iets doet met de vetverbranding en -mobilisering. Sterker nog, gezien de groep die de IL-6-blokker toegediend kreeg net zoveel gewicht aankwam als de niet-sportende placebogroep, vermoed ik dat dat het mechanisme is. Anders zou het het energieverbruik omlaag moeten brengen, wat ik sterk betwijfel. De groep die een IL-6-blokker kreeg toegediend ging simpelweg meer eten.
 
Heb de studie gelezen. Er was geen goede controle van de voedingsinname, daardoor kan het zijn dat IL-6 ingrijpt op de voedingsinname i.p.v. dat het iets doet met de vetverbranding en -mobilisering. Sterker nog, gezien de groep die de IL-6-blokker toegediend kreeg net zoveel gewicht aankwam als de niet-sportende placebogroep, vermoed ik dat dat het mechanisme is. Anders zou het het energieverbruik omlaag moeten brengen, wat ik sterk betwijfel. De groep die een IL-6-blokker kreeg toegediend ging simpelweg meer eten.
Als het waar is wat jij zegt, is het wel echt een pauperonderzoek. Hoe kun je nou ooit een onderzoek gefocust op gewichtsafname/vetafname uitvoeren zonder exact de kcal te tracken. Ik houd het maar bij pindakaas op mijn buik smeren, dat werkt tenminste wel.
 
Als het waar is wat jij zegt, is het wel echt een pauperonderzoek. Hoe kun je nou ooit een onderzoek gefocust op gewichtsafname/vetafname uitvoeren zonder exact de kcal te tracken. Ik houd het maar bij pindakaas op mijn buik smeren, dat werkt tenminste wel.
Ze hebben de zelfgerapporteerde data van enkele dagen, wat notoir onbetrouwbaar is. De reden waarom ze het zo doen is omdat dit veruit het meest praktisch is. Wat ik echter zeer bezwaarlijk vind is dat ze de meest voor de hand liggende hypothese (IL-6 grijpt in op de voedingsinname) daarom maar van de hand doen, omdat dat niet blijkt uit de zelfgerapporteerde data.
 
Back
Naar boven