MuscleMeat

Sticky Het grote SARMS topic

Bezoekers in dit topic

Gozer, ik ben geinteresseerd en je kent me niet en al helemaal mijn achtergrond niet, dus oordeel niet of ik 'capabel genoeg ben'.... Beetje sneue reactie hoor.
Ik ga lezen wat Dalton heeft geschreven, want ik sta open voor input en feedback. Alle onderzoeken die ik heb gelezen (de onderzoeken waarop iedereen zijn mening baseert) duiden echter op geen effect op de lever. Eigen gebruik, met bloedtesten vooraf en nadien (en zelfs een stiekeme echo van de lever), duidt ook op geen effect op de lever.
Het delen van onderzoek is alleen maar goed in een topic als dit, dus laten we het vooral positief benaderen en bronnen delen.

https://www.eigenkracht.nl/nieuws/item/987/SARM’s,+de+anabole+ziekmakers+in+illegale+supplementen

in dit artikel staat dat bij 20% van de mensen het lever serieuze moeite had om het middel te verwerken.
heb je hier een verklaring voor ?

:)
 
ik snap dat ze zich selectief hechten en hun werk doen, maar alles wat niet in een lijf hoort moet toch ook weer het lichaam verlaten ?

mijn vraag is hoe gaat dat dan, word het uitgepist ? breekt het lever het weer af, of scheet je het uit.
Afbraak staat los van hepatotoxiciteit. Het afbreken an sich is niet toxisch. In mijn paper behandel ik wat mogelijk de reden is waarom sommige AAS hepatotoxisch zijn: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27372877

'extreem selectief' heb je mij niet horen (lezen) zeggen, maar de selectiviteit is wel waarin SARMs zich onderscheiden van anabole steroïden.
Eén van de onderzoeken waar ik mij op baseer is een onderzoek naar LGD 4033 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4111291/). We kunnen nu natuurlijk over de dosis gaan ravotten en de onderzoeksopzet, maar dit is wel een 'echt' onderzoek (de eerste die ik zo snel tevoorschijn kon halen) en geen artikel dat uit gaat van hypothese.
Nogmaals, delen van kennis en ervaringen op dit gebied lijkt mij de enige manier om verder te komen, zeker aangezien SARMs gemeengoed zijn geworden in meerdere takken van sport.
De studie rapporteert niet de waardes van de levermarkers die zij gebruikt hebben en vermeldt alleen dat er geen klinisch relevante stijging van de leverenzymen (doorgaans ALAT en ASAT) heeft plaatsgevonden. Een lichte stijging van ALAT en ASAT kan als niet klinisch relevant bestempeld worden, terwijl er wel een stijging is.

Er wordt overigens wel een significante daling van het HDL-cholesterol gerapporteerd bij de groepen die meer dan of gelijk aan 0.3 mg dagelijks kregen. Dat duidt erop dat het wel degelijk actief aan de androgeenreceptor bindt in de lever. En 1 mg is nog een lage dosering.

Uit dit onderzoek kun je absoluut niet bepalen dat het niet hepatotoxisch is bij hogere doseringen en het weerlegt het gegeven dat het niet bindt aan de androgeenreceptor in de lever.

Edit: ik verbaas me er over dat de studie ook niet geregistreerd is. Dat mag al een aantal jaar zelfs niet meer bij medische klinische studies (en daarvoor was het bad practice).
 
Laatst bewerkt:
You must be new here:D
 
Tja, effecten van krachttraining op ASAT en ALAT testresultaten, daar heeft Petterson in 2008 over gepubliceerd en in dat onderzoek kwamen er geen Sarms aan te pas. Afwijkingen qua ASAT en ALAT kunnen we in onderzoeken naar Sarms dus toedichten aan de Sarms, maar ook aan het feit dat de proefpersonen gewoon hard aan het trainen waren wat weer effect heeft op ASAT en ALAT gehalte in het bloed. Kip-ei verhaal wordt het dan.

Qua daling van HDL heb je een punt... Maar na de onderzoeksperiode gingen de waardes weer terug naar normaal (hoe erg is dat als je een kuurtje van 8 tot 12 weken doet) en in de conclusie wordt het effect van de werking van LGD op het HDL nog als onduidelijk geclassificeerd en dat er meer onderzoek naar moet worden gedaan... Dus tot die tijd kunnen we allerlei theorieën gaan verzinnen, maar gedegen onderzoek zal uitsluitsel geven.

Concluderend vind ik dat er te weinig 'bewijs' is om te concluderen dat Sarms een negatieve invloed op de lever hebben. Dianabol en soort gelijke orals hebben sowieso een zeer negatieve impact op de lever, vandaar dat ik Sarms absoluut het voordeel van de twijfel geef, zeker gezien mijn leverwaardes voor en na gebruik van Sarms.
 
Tja, effecten van krachttraining op ASAT en ALAT testresultaten, daar heeft Petterson in 2008 over gepubliceerd en in dat onderzoek kwamen er geen Sarms aan te pas. Afwijkingen qua ASAT en ALAT kunnen we in onderzoeken naar Sarms dus toedichten aan de Sarms, maar ook aan het feit dat de proefpersonen gewoon hard aan het trainen waren wat weer effect heeft op ASAT en ALAT gehalte in het bloed. Kip-ei verhaal wordt het dan.
Leuk en aardig, maar er was überhaupt geen trainingsinterventie.

Qua daling van HDL heb je een punt... Maar na de onderzoeksperiode gingen de waardes weer terug naar normaal (hoe erg is dat als je een kuurtje van 8 tot 12 weken doet) en in de conclusie wordt het effect van de werking van LGD op het HDL nog als onduidelijk geclassificeerd en dat er meer onderzoek naar moet worden gedaan... Dus tot die tijd kunnen we allerlei theorieën gaan verzinnen, maar gedegen onderzoek zal uitsluitsel geven.
Moving the goalpost.

Wel apart dat dat farmaceutische bedrijf geen vervolgonderzoek heeft gedaan met z'n selectieve SARM. 6 jaar verder en ik kan geen enkele andere klinische studie vinden.
 
Laatst bewerkt:
Dit is dus niet correct. De meeste SARMs hebben totaal geen effect op de lever. Het zijn SELECTIEVE androgene receptor modulatoren. Dus SELECTIEF en hechten niet, zoals anabole steroïden, aan receptoren in bijvoorbeeld de lever en prostaat. Dat is het voordeel van SARMS tov steroïden. Ik weet niet waar jij je hebt ingelezen Galen , maar terug de schoolbanken in :)
Het is zelfs zo dat Cardarine (jaja, is geen SARM, maar wordt er wel toe gerekend) een positief effect heeft op je leverwaardes.

Oh no you didn’t?! :popcorn2:
 
Hier ook zo'n SARM (PF-06260414), t/m 60 mg per dag zou je denken dat het niets doet met de lever. Maar warempel, in de 100-mg-groep zie je een stijging van serum-ALAT in 5 van de 6 proefpersonen:
http://sci-hub.tw/10.1016/j.clinthera.2016.03.025

En een ander (GSK2881078) met meerdere proefpersonen met verhoogd ALAT:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28449232

En weer een ander (Enobosarm, niet-steroïd-structuur[!]) met meerdere proefpersonen met verhoogd ALAT:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3177038/

Als je dit ziet bij therapeutische doseringen weet je dat het gewoon hetzelfde verhaal is als met alle reguliere AAS wat ik ook uitlicht in mijn paper hierover. Ook bij de reguliere AAS zie je lichte stjgingen in een aantal van de proefpersonen bij therapeutische doseringen. Pas als je het flink hoog gaat doseren, zoals bodybuilders doen, zie je grotere stijgingen bij het merendeel. Bij SARMs gaat dit net zo zijn; ze zijn helemaal niet antagonistisch in de lever.

Als die SARMs zo specifiek waren dan waren er allang al een paar goedgekeurd door de FDA. Zijn nu ruim 2 decennia bezig en er zijn er nog steeds 0 goedgekeurd.

Zou me leuk lijken als al die farmaceuten niet alleen vergelijken met een placebo, maar ook met een lage dosering oxandrolon bijvoorbeeld. Met het gros van de studies die ze doen zou ik niet echt een verschil verwachten.
 
Laatst bewerkt:
Camillio Wel grappig hoe je het na deze discussie nog steeds vasthoud om het tegendeel te bewijzen.
 
Het is moeilijk om op deze vraag te antwoorden want we weten niet wat er in je pilletjes zit. Is het RAD140? Is het een prohormoon? Is het een anabool steroid? Eigenlijk zouden die sarms moeten kunnen getest worden op hun inhoud.Ik denk dat dus niemand een echt antwoord zal kunnen geven.

Kijk het wel even een week aan hoe het zich ontwikkeld...
 
Rad 140 is echt mn favoriet. Begin wel lekker sterk te worden van mn stackje. Nu op 96kg. Heb jaren op 87kg gehangen totdat ik vorig jaar begon met sarms. En de aangekomen massa blijft off ook aardig zitten.
 
Hoe ga je het verschil merken?

Gewoon voelen of het groeit en hoe de gevoeligheid zich ontwikkeld.
Tot nu toe lijkt de gevoeligheid af te nemen net als het knobbeltje zelf. We kijken het nog even aan anders eventjes langs de huisarts denk ik ;)
 
Iemand ervaring met Nattybol? Zag het toevallig voorbij komen en word als sarm aangeboden
 
Iemand ervaring met na hoeveel dagen je met betrekking tot cardio iets merkt met cardarine (gw501516)?
 
Iemand ervaring met na hoeveel dagen je met betrekking tot cardio iets merkt met cardarine (gw501516)?
Best veel, kan ook placebo zijn maar voelde toch snel verschil. Niet dat ik prestaties probeer neer te zetten mbt cardio maar op m'n zwaarste gewicht voelde ik me helemaal niet fit en binnen een week à twee GW wel weer zonder dat m'n gewicht daalde ofzo. Ik neem het vooral voor m'n cholesterolspiegel, ik ga binnekort eens kijken hoe goed het daar in is
 
Back
Naar boven