AndroidHealthClinic

Deadlift... Pijn in onderrug :S (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mi_St

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
26 okt 2017
Berichten
483
Waardering
386
Lengte
1m90
Massa
90kg
Goedemorgen,

Mijn onderrug is niet echt mn sterkste punt. Laatste tijd weer rustig begonnen met deadliften. Probeer heel goed op mn techniek te letten en ben begonnen met 40kg...

Ging voor mn gevoel goed en laatste weken langzaam verhoogd naar 45, 50, 55, 60 en 65. 1,5 week geleden ging t echter mis. Voelde tijdens het deadliften niet lekker in mn onderrug aan de rechterzijde, net boven mn bilspier. Gestopt en wat andere oefeningen gedaan. Heb nu echter al 1,5 week last van mn rug en liep vorige week alsof ik een nachtje met ene Bubba in de cel heb gezeten... :moon:

Ik doe meestal 1 warming up set van 10 reps en daarna 1 werkset van 8 reps. Misschien zijn dit teveel reps in totaal...?

Deadliften lijkt me dus voorlopig even niet verstandig. Nu wil ik dit uiteraard wel weer gaan oppakken, maar zoek eigenlijk wat oefeningen om ervoor te zorgen dat de juiste spieren sterker worden en ik deze klachten in het vervolg zoveel mogelijk kan voorkomen.

Heeft iemand hier een idee over? (Ik heb geen filmpje van mijn deadlift om een techniek check te doen... Schoenen hebben platte, harde zolen! Lenigheid is wat beperkt...)

Thanks!
 
Valt niks over te zeggen zonder filmpje en als het een terugkerend probleem is langs een fysio gaan
 
Ik doe geen deadlifts meer, zware onderrugblessure opgelopen door deadlift en sindsdien kan ik geen deadlifts, dumbbel of barbel rows meer doen.
Enkel pull-ups, pull-downs, machine and cable rows.

Pijn zit bij mij vaak precies waar jij ook last van hebt, zou een filmpje posten met je techniek en anders deadlift achterwege laten.
 
Ik merk vaak ook dat bij dumbell rows mn onderrug een zwakker punt is...

Zolang ik loop en beweeg gaat t goed. Gister op mn gemak getraind en nergens last van gehad. Opstaan na een tijdje op een bureaustoel gezeten te hebben is echter helemaal k*t... Dan zijn de eerste paar stappen niet helemaal soepeltjes.
 
Ook soms in je slaap dat je pijn hebt en je rug verstijfd is? Ik zou de oefeningen die niet gaan gewoon achterwege laten, mits je techniek in orde is. Zat oefeningen die je kan doen, dumbell row kan je ook gewoon doen op de cable of machine (zelfde beweging) waarbij je wel je rug goed recht kan houden en geen pijn krijg.

Ik denk dat je net als mij, pijn ondervindt bij oefeningen waarbij je moet bukken. Dus Deadlift/ Barbel en dumbbel rows.
Als vervanging van barbel doe ik wide grip cable rows en als vervanging voor de dumbbel row die ik small grip cable row.

Deadlift doe ik niet meer
 
Tijden zijn veranderd blijkbaar. Vroeger zwoor men hierbij. Wat zijn de beste alternatieven voor de barbell deadlift?
 
Dat deadlifts niet noodzakelijk zijn ben ik het zeker mee eens, maar ze zomaar compleet negeren is dan weer een stapje te ver. Als je op 85kg met een gewicht van 65kg last krijgt is je techniek gewoon belabberd.
 
Dat deadlifts niet noodzakelijk zijn ben ik het zeker mee eens, maar ze zomaar compleet negeren is dan weer een stapje te ver. Als je op 85kg met een gewicht van 65kg last krijgt is je techniek gewoon belabberd.
Niet persé, tuurlijk zou hij een iflmpje kunnen plaatsen om te checken of zijn techniek goed is. Mijn techniek op de deadlift is prima en dat gaat bij mij gewoon niet vanwege rugklachten
 
heb precies hetzelfde altijd als ik squat/deadlift heb ik last van mijn onderrug en ja mijn houding/techniek is gewoon goed.....
 
Dat deadlifts niet noodzakelijk zijn ben ik het zeker mee eens, maar ze zomaar compleet negeren is dan weer een stapje te ver. Als je op 85kg met een gewicht van 65kg last krijgt is je techniek gewoon belabberd.

Ook niet altijd waar. Ik zit zelf met een uitstulping van m'n wervel. Als deze bij bepaalde oefeningen waar je meer vooroverbuigt (zoals deadlift, barbell row) tegen de zenuw komen is zelfs een lege barbell er al teveel aan.

Nuja, 't is ook maar te zien waar je voor trained. Als je wilt powerliften kan je niet echt zonder deadlifts, squats, etc. Maar als het puur voor hypertrofie is is geen enkele oefening strikt noodzakelijk.
 
.Ik doe hem ook niet meer.
Ook niet altijd waar. Ik zit zelf met een uitstulping van m'n wervel. Als deze bij bepaalde oefeningen waar je meer vooroverbuigt (zoals deadlift, barbell row) tegen de zenuw komen is zelfs een lege barbell er al teveel aan.

Nuja, 't is ook maar te zien waar je voor trained. Als je wilt powerliften kan je niet echt zonder deadlifts, squats, etc. Maar als het puur voor hypertrofie is is geen enkele oefening strikt noodzakelijk.
Heb hetzelfde voor. bulging ts L4 en L5 En redelijk hoge graad van scoliose.Laat de DL er ook al een tijdje uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik laat m er voorlopig even uit... Wil graag weer 100% kunnen trainen. Dat gaat momenteel niet helaas.

Ik sluit niet uit dat mijn techniek wellicht niet goed is, maar ik weet wel dat mijn onderrug altijd al een zwakker punt is geweest... Ook toen ik nog niet actief in de gym was!
 
De meesten voeren hun deadlift zo kut uit dat je wel een blessure op moet lopen. En als je je deadlifts net zo behandeld als je setjes bicep curls dan is dat ook om problemen vragen, management van volume en intensiteit is hier dus wel belangrijk. Een zwakke onderrug is reden te meer om aan een goede deadlift te werken, omdat je hele posterior chain er zo veel sterker mee wordt.
 
Ik heb een lordose en kreeg daar ook wat sneller last bij bij deadlifts. Voor mij was het dragen van een belt de oplossing om die kromming van de rug wat tegen te gaan en het gewicht wat meer van de onderrug af te halen.
Kreeg eerst rond de ~100 last bij het deadliften, nu lukt het tot 160.
 
Niet persé, tuurlijk zou hij een iflmpje kunnen plaatsen om te checken of zijn techniek goed is. Mijn techniek op de deadlift is prima en dat gaat bij mij gewoon niet vanwege rugklachten
Mensen denken regelmatig dat hun techniek prima is. Tot ze een filmpje posten.
 
Mensen denken regelmatig dat hun techniek prima is. Tot ze een filmpje posten.
Probleem zit 'm vaak in de eerste stap. In ieder geval wat ik zie, mensen beginnen meteen de lift vanuit de rug i.p.v. eerst tot de knie een leg press beweging te maken..
Zal bij OP ook wel hetzelfde zijn.
 
Ik deadlift al 8 jaar en heb 2x een spier in mijn onderrug verrekt wat 1,5 week duurde.

Jullie vorm is gewoon shit en daardoor kun je niet deadliften. Al die smoesjes kun je beter aan je moeder vertellen. In mijn gym is er geen powerlifter die een onderrugblessure heeft gehad, bodybuilders daarentegen....
 
Back
Naar boven