XXL Nutrition

Squat...

Bezoekers in dit topic

The hunter

Cool Novice
Lid geworden
25 jan 2019
Berichten
39
Waardering
4
Lengte
1m85
Massa
86kg
Heren en dames!

Ik ben bezig om mijn Squat te verbeteren. Ik merk dat ik met de schoenen los op de vloer naar voren begin te hellen, vandaar de schijfjes eronder. Nu merk ik dat het naar beneden gaan wel gemakkelijker gaat en niet voorover buig. Weinig enkel mobiliteit? Voetbal al 25 jaar.

Merk door die plaatjes dat mijn grip op de vloer niet optimaal is. Je ziet dat ook wel terug in de reps. Denk ook misschien door de wat flexibele schoenen?

Iemand aanvullingen, verbeteringen etc?

Zie filmpje:

 
Goede vid! Als ik jou was zou ik al het gewicht van de bar af slopen en met een lege bar en zonder de schijfjes aan de vorm werken. Vandaar uit kan je dan langzaam aan wat plakken op de bar laden. Het zal je een paar weken kosten maar dat verdient zich terug. De schijfjes dragen niet echt bij tot stabiliteit, enkels hebben door de rondingen de neiging toch wat van links naar rechts te wobbelen, met een volledige zool plat op de vloer heb je meer stabiliteit. Ook de foam zolen van tegenwoordig zijn minder geschikt voor squat en deadlift.
5 jaar voetballen of 25 jaar zegt weinig over enkel mobiliteit. Andere tak van sport. Een topzwemmer die denkt even 10 kilometer te kunnen hardlopen omdat zijn conditie "bere-goed" is zal het ook tegenvallen bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Andere schoenen(platte zool) gebruiken of geen schoenen.
Hip abduction implementeren gedurende de hele squat, zo blijven je knieen boven je voeten en activeer je beter je glutes en hamstrings.
 
Gewichtheffers schoenen aanschaffen
 
Inderdaad switchen naar squatschoenen en een lege bar. Onder parallel beginnen met lege bar. Voeten misschien iets wijder uit elkaar en tenen nog meer naar buiten wijzen
 
De schijfjes dragen niet echt bij tot stabiliteit, enkels hebben door de rondingen de neiging toch wat van links naar rechts te wobbelen, met een volledige zool plat op de vloer heb je meer stabiliteit. Ook de foam zolen van tegenwoordig zijn minder geschikt voor squat en deadlift.

Dat idee had ik al inderdaad. Wat zal je dan adviseren. Een zool met een zogenaamd hakje of gewoon een stevige platte zool?

Een lege stang heb ik al een tijdje gedaan, maar op een gegeven moment telkens kleine schijfjes toegevoegd. De bedoeling is dan ook niet om terug te gaan in eerste instantie.

Andere schoenen(platte zool) gebruiken of geen schoenen.
Hip abduction implementeren gedurende de hele squat, zo blijven je knieen boven je voeten en activeer je beter je glutes en hamstrings.

Platte ipv met een hak? Waarom deze keuze als ik vragen mag. En wat bedoel je precies met hip aduction?

Inderdaad switchen naar squatschoenen en een lege bar. Onder parallel beginnen met lege bar. Voeten misschien iets wijder uit elkaar en tenen nog meer naar buiten wijzen

Ben al begonnen een aantal weken terug met een lege bar.

Dus iets breder als schouderbreedte zeg maar. Schoenen met of zonder hak?

Ik hoor het wel! Alvast bedankt!!!
 
Ik vind met hak fijner. Harde zool.
 
Oké! Ik ga eens kijken!

Nog een bepaalde voorkeur?

Als er nog aanvullende informatie is, hoor ik het graag!
 
De aanvullende informatie is dat ik persoonlijk vind dat je eerst moet kijken hoever je komt zonder die schoenen met hak en werken aan je enkel mobiliteit. Algemeen kan je stellen dat er aan de oefening zelf nooit iets mankeert maar aan de uitvoerder. Vandaar die kale stang zonder gewichten. Eerst de beweging onder controle krijgen en dan pas plakken laaien. Niet eerder.
 
Je bent het textbook voorbeeld van iemand die gewichthef schoenen zou moeten gebruiken.
 
De aanvullende informatie is dat ik persoonlijk vind dat je eerst moet kijken hoever je komt zonder die schoenen met hak en werken aan je enkel mobiliteit. Algemeen kan je stellen dat er aan de oefening zelf nooit iets mankeert maar aan de uitvoerder. Vandaar die kale stang zonder gewichten. Eerst de beweging onder controle krijgen en dan pas plakken laaien. Niet eerder.

Vervelende van quaten zonder gewicht (lege stang) weinig doet wat betreft enkelmobiliteit en dat zelfs veel “ervaren” squaters met een lege stang met de hiel van de grond komen.
 
De aanvullende informatie is dat ik persoonlijk vind dat je eerst moet kijken hoever je komt zonder die schoenen met hak en werken aan je enkel mobiliteit. Algemeen kan je stellen dat er aan de oefening zelf nooit iets mankeert maar aan de uitvoerder. Vandaar die kale stang zonder gewichten. Eerst de beweging onder controle krijgen en dan pas plakken laaien. Niet eerder.
Voor sommige oefeningen telt dat wel. Voor de squat en deadlift is het naar mijn mening beter om toch wat gewicht aan de stang te hebben. Zodra het zwaarder wordt gaan ze vanzelf al wat dieper en moeten ze ineens gaan bracen.
 
Het is dan wel niet mijn topic maar;

Hip abduction implementeren gedurende de hele squat, zo blijven je knieën boven je voeten en activeer je beter je glutes en hamstrings.
Zou je kunnen uitleggen hoe je dit bedoelt? Ik heb zelf veel moeite met het activeren van glutes en hamstrings waardoor de beweging van mijn knieën niet goed is en ik teveel vanuit mijn knieën druk en daardoor dus nu last van mijn knieën heb. Volgens een fysio zijn mijn hamstrings en glutes te zwak waardoor de spier die mijn knieën "beschermen" niet sterk genoeg is om met gewicht te squaten.
 
Voor sommige oefeningen telt dat wel. Voor de squat en deadlift is het naar mijn mening beter om toch wat gewicht aan de stang te hebben. Zodra het zwaarder wordt gaan ze vanzelf al wat dieper en moeten ze ineens gaan bracen.

Een 5 kilo schijfje dan aan elke kant. In de vid hangen er nu 20kg plakken aan en die zijn duidelijk te hoog gegrepen.
 
Het is dan wel niet mijn topic maar;


Zou je kunnen uitleggen hoe je dit bedoelt? Ik heb zelf veel moeite met het activeren van glutes en hamstrings waardoor de beweging van mijn knieën niet goed is en ik teveel vanuit mijn knieën druk en daardoor dus nu last van mijn knieën heb. Volgens een fysio zijn mijn hamstrings en glutes te zwak waardoor de spier die mijn knieën "beschermen" niet sterk genoeg is om met gewicht te squaten.
Je knieën naar buiten duwen zodat ze niet naar binnen klappen is een betere cue.

Een 5 kilo schijfje dan aan elke kant. In de vid hangen er nu 20kg plakken aan en die zijn duidelijk te hoog gegrepen.
Ja, daar ben ik het wel mee eens, 5 of 10 kg om wat meer druk te krijgen.
 
]
Heb het nog een geprobeerd met andere schoenen en meer gelet op de houding..hier zie je 1x5 (67.5kg).

Rep 4 is (in mijn ogen) minder. Gevoel van achterover vallen zeg maar. Dit merk ik ook met squats zonder stang en gewicht. Dus alleen puur bodyweight.

Oplossing: gewichtshefschoenen (Nog steeds)?

Wat denken jullie van vorm/uitvoering?

Zie:

 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo zie gaat het allemaal best goedkomen. Vorm is ook een kwestie van tijd en gewoon veel doen. M.b.t. het gewicht wat je correct kan handlen blijft staan dat ietsjes terug in plakken een tip blijft al vind ik het overall gezien niet eens slecht gaan. Als het te zwaar wordt bij de back squat is de natuurlijke compensatie bij iedereen het meer voorover leunen zodat de rug wat kan assisteren. Als je hierop blijft letten zie ik niet waarom je iets met een hak moet gaan doen. Geef het tijd.
 
Gewoon zo doorgaan. Squatschoenen lijken me overbodig.
 
Gaat goed ja
 
Back
Naar boven