MuscleMeat

Welke Dumbbells?

Bezoekers in dit topic

gombal

Novice
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
18
Waardering
3
Hoi,

Ik train nu thuis met 3 paar dumbbelstangen met wat 30mm kunstofhalterschijfjes.
Nu passen de schijven niet meer op de stangen, dus moet ik gietijzer (dunner) halterschijven gaan aanschaffen. Echter irriteer ik me er aan om steeds maar weer die dumbbells te verstellen, en de schroefsluiting draait ook om elk setje weer open.

Nu wil ik dus nieuwe dumbbells aanschaffen. Nu heb ik twee optie's:

1: Wat meer dumbellstangen aanschaffen en veel gietijzer 30mm tweedehands kopen. Dan kan ik wat meer standaard dumbbells hebben die ik alsnog kan aanpassen. En het is redelijk betaalbaar.

2: Vaste dumbbells aanschaffen. Stuk duurder, maar dan zit ik niet meer zo te klooie met het schroefdraad dat steeds los zit.

Nu wil ik het eigenlijk zo goedkoop mogelijk maken, maar ik heb geen vast budget. Ik neig ernaar om even door te sparen voor vaste dumbbells. Wat voor prijzen kan ik verwachten voor losse dumbbells? ze moeten in OK staat zijn, krassen etc zijn fijn maar liever geen volledige roest. Dan kan ik alvast marktplaats en dit forum in de gaten houden met een waarde in mijn hoofd.

Raad iemand een bepaald type vaste dumbbells aan? Ik weet er zelf namelijk nog niet heel veel van.
 
Ik heb zelf Ironmaster verstelbare dumbbells, dat is misschien ook nog een optie voor je. Tweedehands gekocht voor €450, dat is doorgaans goedkoper dan een setje vaste dumbbells van 5 tot 34 kg en neemt ook een stuk minder ruimte in beslag. Je moet dan wel nog steeds wisselen, maar die pinnen zijn zo gemaakt dat je maar een kwartslag hoeft te draaien en ze raken na een setje niet los. Brandon Campbell heeft een uitgebreide review gedaan:

Voor vaste dumbbells zijn hex dumbbells denk ik de goedkoopste optie voor je, die zijn nieuw rond €3 per kg. Tweedehands vaak een stuk goedkoper, maar ik zie niet vaak complete sets voorbijkomen.
 
Ik heb zelf Ironmaster verstelbare dumbbells, dat is misschien ook nog een optie voor je. Tweedehands gekocht voor €450, dat is doorgaans goedkoper dan een setje vaste dumbbells van 5 tot 34 kg en neemt ook een stuk minder ruimte in beslag. Je moet dan wel nog steeds wisselen, maar die pinnen zijn zo gemaakt dat je maar een kwartslag hoeft te draaien en ze raken na een setje niet los. Brandon Campbell heeft een uitgebreide review gedaan:

Voor vaste dumbbells zijn hex dumbbells denk ik de goedkoopste optie voor je, die zijn nieuw rond €3 per kg. Tweedehands vaak een stuk goedkoper, maar ik zie niet vaak complete sets voorbijkomen.

Bevallen ze goed? Gaan de schroeven wel eens los? Ik vind het vrij irritant om steeds te wisselen tussen sets, maar vooral ook omdat ze steeds los beginnen te zitten en ik het op de grond moet doen. Ik zie dat hier (optioneel) een tafel bij zit wat het toch wel handiger maakt.
Als ik ze tweedehands kan vinden is het wel echt een serieuze optie!
 
Ik vind ze top, ook omdat de uiteinden plat zijn en je ze dus op je bovenbenen kan houden voordat je in positie komt voor bijvoorbeeld bench press. Schroeven raken ook niet los.

Enige is dat wisselen per dumbbell dus wel 20-30 sec duurt, dus je niet echt dropsets kunt doen zoals je dat met vaste dumbbells wel kunt. Maar dat ligt ook weer aan je manier van trainen.

Ik zie ze regelmatig op marktplaats, met tafel zou ik op €450 proberen te mikken.
 
Back
Naar boven