AndroidHealthClinic

Refeed dagen tijdens cut (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
14 aug 2019
Berichten
7
Waardering
1
Lengte
1m84
Massa
79kg
Vetpercentage
12%
Hallo,

Ik heb de laatste tijd wat opgezocht over carb refeeds tijdens de cut, maar ik vind niet al mijn antwoorden online terug. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

Ik zou sowieso gaan voor een 2-dagen refeed om optimaal van de voordelen te kunnen genieten (glycogeen in de spieren en toename leptin). Echter vind ik nergens precies terug hoeveel gram carbs ik zou moeten eten tijdens zo een 2 dagen refeed en hoe vaak ik deze moet toepassen (1x per week? dus 5 dagen cut en 2 dagen milde refeed?).

Momenteel eet ik 2000kcal per dag, waarvan 150g aan koolhydraten. Dus aan de hoge kant van een 'low carb' dieet. Mijn maintenance ligt ongeveer op 3000kcal. Momenteel grote deficit omdat ik vrij hoog in vetpercentage stond (nu reeds van 21% naar 17% gezakt) en ik dit zo snel mogelijk naar omlaag wil brengen. Ik verlies nu 1kg/week. Ik heb nog geen plateau bereikt, dus dit is zeker niet de reden waarom ik een refeed zou willen toepassen. Ik heb ook geen nood aan "cheat" dagen. De refeed zou sowieso clean zijn. Ik zou deze enkel toepassen omwille van - de voordelen voor het metabolisme en omdat het mij gewoon gezonder lijkt om wat meer carbs binnen te krijgen nu en dan :D

Wat is jullie mening over refeed dagen en wat zouden jullie doen in mijn situatie?
 
Waarom denk je dat 2 dagen optimaal is? Leek me meer voor als je je benodigde carbs niet in 24 uur weg krijgt of het om andere redenen (sociaal leven) liever wat verder uitspreid. Niet een fysiologisch voordeel?

Metabolisme herstellen zal langer duren. Glycogeen bijvullen om trainingsniveau te behouden is het belangrijkste.

Normaal is het maar 1x per week 1 dag, bij zeer veel training en zeer laag vetpercentage misschien meer bijvoorbeeld 2x 1 dag.

Hoeveelheid is afhankelijk van bodyweight, vetpercentage, en mate van activiteit. Kan sterk verschillen van 500-1000 tot nog veeel meer kcal.

Zou beginnen met 500-1000 kcal refeed (2x 500 als je 2 dagen wilt?) en kijken wat voor progressie dat geeft: Is het genoeg om te merken dat het je trainingen (en cravings) helpt zonder dat je over de weken heen je vetverlies omkeert of ongedaan maakt?
 
Waarom denk je dat 2 dagen optimaal is? Leek me meer voor als je je benodigde carbs niet in 24 uur weg krijgt of het om andere redenen (sociaal leven) liever wat verder uitspreid. Niet een fysiologisch voordeel?

Metabolisme herstellen zal langer duren. Glycogeen bijvullen om trainingsniveau te behouden is het belangrijkste.

Normaal is het maar 1x per week 1 dag, bij zeer veel training en zeer laag vetpercentage misschien meer bijvoorbeeld 2x 1 dag.

Hoeveelheid is afhankelijk van bodyweight, vetpercentage, en mate van activiteit. Kan sterk verschillen van 500-1000 tot nog veeel meer kcal.

Zou beginnen met 500-1000 kcal refeed (2x 500 als je 2 dagen wilt?) en kijken wat voor progressie dat geeft: Is het genoeg om te merken dat het je trainingen (en cravings) helpt zonder dat je over de weken heen je vetverlies omkeert of ongedaan maakt?

De spreiding over 2 dagen was vooral omdat aangetoond was dat bij 1 dag refeed de leptin levels nauwelijks omhoog gaan, en bij 2 dagen wel... De ene zegt dit en de andere zegt iets anders natuurlijk :) Kort gezegd zou 1 dag refeed helemaal niks uitdoen om die gewichtplateau's te doorbreken en sneller vet te verliezen. Maar volgens jou zou dit dus ook bij 2 dagen nog niet het geval zijn... Ik denk dat ik zoals je zegt 1x per week een refeed zal inlassen van +- 800kcal en zien wat het resultaat bij mij is.... Bedankt voor je reactie!
 
De spreiding over 2 dagen was vooral omdat aangetoond was dat bij 1 dag refeed de leptin levels nauwelijks omhoog gaan, en bij 2 dagen wel... De ene zegt dit en de andere zegt iets anders natuurlijk :) Kort gezegd zou 1 dag refeed helemaal niks uitdoen om die gewichtplateau's te doorbreken en sneller vet te verliezen. Maar volgens jou zou dit dus ook bij 2 dagen nog niet het geval zijn...
Volgens Lyle Mcdonald gebeuren de metabolische aanpassingen voor zover die significant zijn over langere termijn en kost het ook wat langer dan een paar dagen om die terug te draaien. Daarvoor is een diet break van een paar weken beter.

Carbs zijn wel belangrijk voor leptin maar er komt nogal wat meer bij die metabolische aanpassingen kijken dan alleen maar leptin regulatie. https://bodyrecomposition.com/fat-loss/bodyweight-regulation-wrap-up-other-hormones.html/

Refeeds zijn er ook niet direct voor om gewichtplateau's te doorbreken en sneller vet te verliezen. Je komt die dag door het overschot ook gewoon het vet dat je eet aan.

Het is vooral bijtanken om sportprestaties en massa op pijl te houden en om met een bij jou passende structuur in een relatief extreem dieet je relatie met carbs te beheersen. Zodat je progressie kunt maken en het dieet vol kunt houden, niet dat het extra snel/veel calorieën helpt verbranden.
 
Laatst bewerkt:
Refeeds gaan alleen effect hebben als je langere tijd en al vrij diep in je cut zit. Lees de posts/topics van Jwdoetookmee eens door hij heeft hier veel over geschreven.
Dit. Ik zou gewoon nog even door cutten. Waarom je zo’n diepe kcal deficit hanteert snap ik niet, ook al kom je van een hoog vetpercentage af. Hoe hoger je kcal deficit, hoe meer kans op het verliezen van massa. Liever slow en steady. Tenzij je ernaast AAS laat meelopen, dan maakt het wat minder uit.
 
Dit. Ik zou gewoon nog even door cutten. Waarom je zo’n diepe kcal deficit hanteert snap ik niet, ook al kom je van een hoog vetpercentage af. Hoe hoger je kcal deficit, hoe meer kans op het verliezen van massa. Liever slow en steady. Tenzij je ernaast AAS laat meelopen, dan maakt het wat minder uit.

Hierop terugkomend, een ‘refeed’ zoals TS het denk ik bedoeld kan inderdaad er wel voor zorgen dat je gewichtsverlies enigszins stagneert als je opeens veel kcal gaat schrappen, maar dan kun je beter bijvoorbeeld per dag 2500 eten ipv 1500-1500-1500-2500 of iets gelijkvormigs
 
Ik moet ook vrij laag in mijn calorieën om af te vallen ik heb zittend werk en dat uurtje krachttraing per dag verbrand niet heel veel.
Ik cut ook met 2000kcal per dag en val maar 0,5 tot 0,7 per week af.

ben nu van 25% bf naar 14% in 20 weken
Dit. Ik zou gewoon nog even door cutten. Waarom je zo’n diepe kcal deficit hanteert snap ik niet, ook al kom je van een hoog vetpercentage af. Hoe hoger je kcal deficit, hoe meer kans op het verliezen van massa. Liever slow en steady. Tenzij je ernaast AAS laat meelopen, dan maakt het wat minder uit.
 
Bedankt allen voor de reacties! Ik ga voorlopig gewoon door met cutten, zonder de refeeds.
De reden waarom ik zoveel onder maintenance cut is eerder mentaal. Ik kom van een hoog vetpercentage en dat motiveert niet echt om te blijven sporten als ik weinig (of te traag) resultaat zie. Ik heb liever een snellere drop om dan terug sneller door te kunnen gaan met spieropbouw erna. Eens ik terug binnen de 10-13% range zit, ga ik lean bulken en daarna inderdaad veel minder deficit toepassen in de cut die er op volgt. Het is even een boost start om terug in shape te komen zeg maar :)
 
Gaat ook prima op deze lage Kcal.

Ik ben zwaarder als jouw en heb een wat lager vetprecentage en het cutten gaat prima ongeveer 0,75kg per week vet verlies ik.
Mijn vvm massa is ook iets omhoog gegaan. ben langzamerhand al 5 maanden aan het cutten. Heb niet echt zin om 10 maanden te gaan cutten.
 
Back
Naar boven