XXL Nutrition

Na hoeveel weken nieuwe oefeningen aanleren (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Meeste beginner programma's zijn gebaseerd op (semi) compounds. Accessory en isolatie worden toegevoegd zodra de trainee eraan toe is (met een benchpress van 40kg heeft het weinig zin om de triceps te gaan isoleren om maar wat te roepen). Na enige tijd ben je ervaren genoeg om zelf te bepalen welke en hoeveel isolatie je nodig hebt/aankan.
Deze manier van trainen kun je je hele sportieve leven aanhouden, het is echter niet voor elk doel geschikt. Er zijn idd genoeg voorbeelden van krachtsporters die geen of slechts enkele compounds doen. Geheimpje, ik heb ooit gehoord the rock geen squats doet :haar:
De Rock heeft dan ook superieure genen, alleen niet voor haar en voor kuiten.
 
Meeste beginner programma's zijn gebaseerd op (semi) compounds. Accessory en isolatie worden toegevoegd zodra de trainee eraan toe is (met een benchpress van 40kg heeft het weinig zin om de triceps te gaan isoleren om maar wat te roepen). Na enige tijd ben je ervaren genoeg om zelf te bepalen welke en hoeveel isolatie je nodig hebt/aankan.
Deze manier van trainen kun je je hele sportieve leven aanhouden, het is echter niet voor elk doel geschikt. Er zijn idd genoeg voorbeelden van krachtsporters die geen of slechts enkele compounds doen. Geheimpje, ik heb ooit gehoord the rock geen squats doet :haar:
Leuk lapje tekst dat niets te maken heeft met hetgeen wat je zei. ''jullie draaien ook nog niet zo heel lang mee''.
?

Daarbij zitten we hier op een bodybuilding forum dus de reactie komt vanuit dat standpunt als doel. Als kracht een belangrijke/de belangrijkste factor is dan zijn compounds een goede toevoeging ja.

Gewicht doet er niet toe van uit bodybuilding perspectief. progressive overload kan op meerdere manier dan enkel op gewicht. Zo kan je dus altijd de zelfde oefeningen aanhouden als je dat wenst en is er telkens variatie mogelijk.(supersets,giant sets,drop sets...).
 
Leuk lapje tekst dat niets te maken heeft met hetgeen wat je zei. ''jullie draaien ook nog niet zo heel lang mee''.
?

Daarbij zitten we hier op een bodybuilding forum dus de reactie komt vanuit dat standpunt als doel. Als kracht een belangrijke/de belangrijkste factor is dan zijn compounds een goede toevoeging ja.

Gewicht doet er niet toe van uit bodybuilding perspectief. progressive overload kan op meerdere manier dan enkel op gewicht. Zo kan je dus altijd de zelfde oefeningen aanhouden als je dat wenst en is er telkens variatie mogelijk.(supersets,giant sets,drop sets...).
Ok ik bedoel dat jullie ervaren genoeg zijn om zelf te weten hoe je moet trainen, daar ga ik echt niet tegen in. Het was ironisch bedoeld.


Een beginner is nu eenmaal gebaat bij een andere manier van trainen. De meeste (alle?) pro bodybuilders zijn toch echt ooit begonnen met de grote drie, iig zijn ze beresterk dus trainen zeker ook op kracht.
 
Laatst bewerkt:
Meeste beginner programma's zijn gebaseerd op (semi) compounds. Accessory en isolatie worden toegevoegd zodra de trainee eraan toe is (met een benchpress van 40kg heeft het weinig zin om de triceps te gaan isoleren om maar wat te roepen). Na enige tijd ben je ervaren genoeg om zelf te bepalen welke en hoeveel isolatie je nodig hebt/aankan.
Deze manier van trainen kun je je hele sportieve leven aanhouden, het is echter niet voor elk doel geschikt. Er zijn idd genoeg voorbeelden van krachtsporters die geen of slechts enkele compounds doen. Geheimpje, ik heb ooit gehoord the rock geen squats doet :haar:
The rock doet ook geen anabolen, mijn favoriet natty acteur!
 
Gewicht doet er niet toe van uit bodybuilding perspectief.

Ja en nee.

Nee, niet als doel op zich.
Ja, wél als middel tot continuering van spiergroei op langere termijn. (maanden/jaren)

Mechanische tensie op de spiervezels blijf de primaire hypertrofie-factor (samen met voldoende sets en reps)
Variatie is een wezenlijk zinvol principe achter massa-toename, maar sterker worden en zwaardere gewichten gebruiken op den duur ook.


progressive overload kan op meerdere manier dan enkel op gewicht. Zo kan je dus altijd de zelfde oefeningen aanhouden als je dat wenst en is er telkens variatie mogelijk.(supersets,giant sets,drop sets...).

Ik snap je punt, maar er zit wel degelijk een zekere beperking aan deze aanpak.
Als je niet OOK -geleidelijk aan- met grotere gewichten traint, zal er uiteindelijk weinig tot niets meer gebeuren qua spieromvang.

Soortgelijke discussie onlangs in een topic over armen en spiergroei.
Als je bijvoorbeeld altijd met dezelfde 10kg dumbells curls blijft doen, zullen de biceps stoppen met groeien.
(Hoeveel variatie op oefeningen en set-rep protocollen je ook doet verder)
 
Ik wissel van schema/oefeningen om het boeiend voor mezelf te houden.

Daarnaast denk ik wel dat het enigszins uitmaakt. Als jij bijv altijd incline curls doet en die vervangt voor een Ez bar curl spreek je het toch weer op een andere manier aan.
 
Hallo

Na hoeveel weken stappen de meesten onder ons over naar nieuwe oefeningen voor variatie qua spiermassa

Weinig tot niet. ''iedere 12 weken switchen van oefeningen om je spieren te blijven prikkelen'' is zeker niet nodig. Master je oefening tot de bone, Progressive overload is the key. Zorg dat de basis van je training perfect is en speel wellicht met wat oefeningen van tijd tot tijd.
 
Hallo

Na hoeveel weken stappen de meesten onder ons over naar nieuwe oefeningen voor variatie qua spiermassa
Hoe minder ik wissel des te beter kan ik mijn vooruitgang monitoren. Ppl all se way.
Na 4 weken probeer ik 1 week iets meer te herstellen, dan doe ik ook andere oefeningen er bij of in plaats van. Isolatie oefeningen hetzelfde.
 
Hallo

Na hoeveel weken stappen de meesten onder ons over naar nieuwe oefeningen voor variatie qua spiermassa
Ik ben geen fan van uitmelken dus zodra ik minder “effect” bemerk pas ik zaken aan (kan op diverse manieren)
 
Back
Naar boven