AndroidHealthClinic

Het Whisky & Spirits Topic

Bezoekers in dit topic

Zit er propanol in die fles?

Et / \ OH = ethanol-CH2-OH
Of zie ik het nu verkeerd?
Ethanol is toch Et-OH.. er zit dan een koolstof teveel, slordig.


Maar hoe smaakt ie?

Ja, dat hadden ze beter kunnen doen.

Vanmiddag binnengekregen en nu aan het werk, dus is ie nog dicht.
 
Laatst bewerkt:
1668256112425.png


Ook een aanrader deze.
 
Iemand die suggesties heeft qua whiskeys die ik in de komende tijd echt zou moeten proberen? Ik heb nog niet heel veel geprobeerd maar Monkey shoulder is tot dusver nog mijn favoriet. Welke zou ik moeten proberen op basis hiervan? Ik drink het liefst puur maar af en toe gaat een mixje met Ginger Ale en ijsblokjes er ook wel in.
www.dewhiskyacademie.nl start pakketje nemen.
 
Wat zal jullie favo's van €30-45 de fles? Of misschien iets wat iets minder bekend is maar wel de moeite waard?

Ga binnenkort weer een bestelling doen, maar wil eigenlijk altijd wel een nieuwe fles proberen.
 
Weet jij wat ze ermee doen om dit te "acceleraten"?
Ik zie "barrel staves" staan, aka staafjes hout van een eikenvat. Houtstukjes hebben een gigantische oppervlakte t.o.v. een vat, waardoor de smaken vsn het hout er enorm snel in terecht komen en je het significant minder lang hoeft te rijpen. Ik brouw zelf wijn, meestal gebruik ik maar 10-15g eikenchips in 5L wijn. Veel meer dan dat kan al een overheersende smaak van het hout geven.
 
Ik zie "barrel staves" staan, aka staafjes hout van een eikenvat. Houtstukjes hebben een gigantische oppervlakte t.o.v. een vat, waardoor de smaken vsn het hout er enorm snel in terecht komen en je het significant minder lang hoeft te rijpen. Ik brouw zelf wijn, meestal gebruik ik maar 10-15g eikenchips in 5L wijn. Veel meer dan dat kan al een overheersende smaak van het hout geven.
Ja en steel finish. Tsja, ik ben te traditioneel voor deze dingen I guess. Op kleine schaal gaan bepaalde processen idd sneller maar niet alles (zoals filtratie van gecharred hout). (Hobbystoker hier).

Wat zal jullie favo's van €30-45 de fles? Of misschien iets wat iets minder bekend is maar wel de moeite waard?

Ga binnenkort weer een bestelling doen, maar wil eigenlijk altijd wel een nieuwe fles proberen.
Waar houd je van?
 
Suiker in water met speciaal soort gist (gekocht bij een brouwmarkt).

En zoals ik zei, de opstelling was echt heel ghetto maar het was meer een experiment :roflol: :

Uiteindelijk wel 3 liter flessen kunnen vullen :D.
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling om siliconen slangen en snelkookpannen te gebruiken haha.
Ben je hier nog mee doorgegaan of was het een eenmalig iets? PTFE kan tegen hoge temperatuur en alcoholdamp.
 
Was gewoon de living ruimte van het hotel waar we twee jaar geleden waren.
Dikke aanrader trouwens.
Waar?

Niet dat ik me de komende jaren in een hotel zie verblijven, maar toch.
 
Heel grappig dit. Natuurlijk debiel om iets wat 9 dagen heeft geaged een 3 op schaal van 1 op 10 te geven wbt aging level. Weet jij wat ze ermee doen om dit te "acceleraten"?

Hoe was de new make?
Ze doen (dacht ik) de spirit in een stalen vat (vandaar steel finish) met wat staven hout en versnellen de boel door het te verwarmen en ultrasoon geluid toe te passen, dat laatste zorgt voor veel meer en snellere interactie van de vloeistof met het hout. In sommige gevallen (bij de Hafnium o.a.) wordt ook nog wijnsteenzuur toegevoegd.

Hoe ze op die aging schaal komen, geen idee maar na 9 dagen smaakt het echt naar een vrij jonge whisky, de Hafnium heel fruitig, met veel citrus en wat vanille, de Arbeid kan ik moeilijk plaatsen, hij smaakt heel jong maar flink peated, waardoor de peat heel erg overheerst, ik zou bijna zeggen dat als je er een peated calvados zou bestaan het daarnaar zou smaken.

Beide new make spirits heb ik genipt, daar heb ik amper ervaring mee, dus ik weet niet hoe die zich verhouden tot anderen, maar ik vind ze heel smaakvol, binnenkort zal ik hem aanlengen tot <50%.

Al met al vond ik het het geld wel waard, om het eens te proberen.
 
Wat zal jullie favo's van €30-45 de fles? Of misschien iets wat iets minder bekend is maar wel de moeite waard?

Ga binnenkort weer een bestelling doen, maar wil eigenlijk altijd wel een nieuwe fles proberen.
Dat is eigenlijk met hagel schieten als je niet weet wat iemand lekker vind, maar Connemara is wel leuk als je van licht geturfd houdt.
 
Ze doen (dacht ik) de spirit in een stalen vat (vandaar steel finish) met wat staven hout en versnellen de boel door het te verwarmen en ultrasoon geluid toe te passen, dat laatste zorgt voor veel meer en snellere interactie van de vloeistof met het hout. In sommige gevallen (bij de Hafnium o.a.) wordt ook nog wijnsteenzuur toegevoegd.

Hoe ze op die aging schaal komen, geen idee maar na 9 dagen smaakt het echt naar een vrij jonge whisky, de Hafnium heel fruitig, met veel citrus en wat vanille, de Arbeid kan ik moeilijk plaatsen, hij smaakt heel jong maar flink peated, waardoor de peat heel erg overheerst, ik zou bijna zeggen dat als je er een peated calvados zou bestaan het daarnaar zou smaken.

Beide new make spirits heb ik genipt, daar heb ik amper ervaring mee, dus ik weet niet hoe die zich verhouden tot anderen, maar ik vind ze heel smaakvol, binnenkort zal ik hem aanlengen tot <50%.

Al met al vond ik het het geld wel waard, om het eens te proberen.
Thanks voor je uitgebreide reactie. Leuke ervaring lijkt me 😀
 
Deze was lekker :heart:
 

Bijlagen

  • 158C9F7F-5D7B-4B4C-8EDE-5BA12C66FC83.jpeg
    158C9F7F-5D7B-4B4C-8EDE-5BA12C66FC83.jpeg
    141,4 KB · Weergaven: 53
Cadeautje, nog niet aan begonnen maar ben wel heel benieuwd!
IMG-20230707-WA0017.jpeg
 
Back
Naar boven