AndroidHealthClinic

Logje

Bezoekers in dit topic

Status
Neem contact op via conversatie.
Update fysio:
Vandaag een enkele sessie waarbij ik enkel de onderbenen en billen wil laten behandelen. De plantaris wil helaas maar niet ontspannen. Deze spier blijft moeilijk doen en voel het goed bij kniebuigen bij de eerste setjes, wanneer de spier warm is krijg ik geen pijnsignalen meer. Hoewel ik er niet om vroeg prikte hij ook nog diep in mijn onderrug. Daar zou een triggerpoint zitten die invloed heeft op je onderbeen. Hij zat meteen weer raak, voelde het goed doortrekken naar mijn onderbeen.

Enkel mobiliteit en billen gaan juist heel goed vooruit. Merk het goed bij de mobiliteit drill van Alan Thrall en bij het squatten dat het allemaal weer een stuk soepeler gaat. Bovenrug en nek en waarschijnlijk borst heeft nog wat werk nodig maar wil daar pas weer aandacht aan besteden wanneer mijn onderbeen en heup weer volledig mobiel zijn en wellicht zijn dan deze beperkingen verdwenen.

Reminder voor mezelf: Zoek een goede aanvullende fysio verzekering voor 2017. :D
 
Laatst bewerkt:
Denk je dat dry needling ook voor mijn nekje uitkomst kan bieden? In de praktijk waar ik morgen heenga is er ook eentje die het doet. Het is een veel voorkomende klacht, de triggerpoints zullen bekend zijn.
 
Denk je dat dry needling ook voor mijn nekje uitkomst kan bieden? In de praktijk waar ik morgen heenga is er ook eentje die het doet. Het is een veel voorkomende klacht, de triggerpoints zullen bekend zijn.
Ik heb voor mezelf een simpel stappen plan ontwikkeld om na te gaan of je met triggerpoints te maken hebt en hoe je deze moet behandelen:
- Bij beperkte mobiliteit nagaan of triggerpoints de oorzaak zijn. Een spier zonder triggerpoints kun je goed oprekken een spier met triggerpoints niet. Sterker nog veel rekken kan een triggerpoint agiteren. Elke dag rekken en merk je na 2 weken geen verbetering dan heb je triggerpoints.
- Hardnekkige triggerpoints verdwijnen alleen door dryneedling, met deep tissue massage kan je lichte beperkingen eruit krijgen of extreme spanning in een spier eruit krijgen maar dat laatste is maar van tijdelijke aard. Masseren met een bal kan wel voorkomen dat spanningen (triggerpoints) verergeren en je helpen de locatie van een triggerpoint te vinden.
- Merk je na 5 sessies (dryneedling) nauwelijks verbetering in de spier waarin de triggerpoint zit dan ligt er aan de basis van die triggerpoint een andere triggerpoint. De spier kan zeg maar niet ontspannen omdat een andere spier invloed uitoefent op deze spier. Bijvoorbeeld een triggerpoint in je borstspier kan ervoor zorgen dat triggerpoints rondom je schouderblad niet verdwijnen.

En dan komt bij complexe fysieke beperkingen het trail and error traject. Zoeken welke spieren (triggerpoints) aan de basis van alle ellende liggen. Dit is niet makkelijk daar triggerpoints ook nog afgeleide pijnen veroorzaken. Je zult dan vaak op het verkeerde been gezet worden.
Triggerpoints ontstaan binnen onze sport vaak door een spierbalans verstoring rondom een gewricht. Antagonisten die niet gelijkwaardig sterk zijn en daardoor niet met elkaar in balans zijn. Zodra je de sterke spier hebt weten te ontspannen (triggerpoints verwijderd) zul je de zwakke opgerekte spieren weer sterk moeten maken om te voorkomen dat de verstoring weer verder gaat en je maar niet van de beperkingen en pijntjes af zult komen.

Kortom ik denk dat je er zeker baat bij kunt hebben. Het is te hopen dat het iets simpels is maar bij nek en schouder problemen is dat vaak niet het geval en wanneer je gaat zoeken kan je een beerput open trekken. :D
 
Je vergeet alleen 2 belangrijke aspecten die ten grondslag liggen aan een triggerpoint. Indien je een fors mechanisch probleem hebt op 1 of meerdere plaatsen in de bewegingsketen, dan kan dat triggerpoints veroorzaken, maar dan heeft alleen dry needling geen effect. Ook kan er een probleem zijn in de glij lagen van de diepe lichaamsfascie, daar bereik je ook niks mee met een naald (zoek eens op fascie maipulatie volgens Stecco. Dry needling is fantastisch, maar er is vaak meer dan dat nodig om een probleem echt te verhelpen.

Je spier test stappenplan heb je mooi beschreven trouwens. :thumbup:
 
Volgens mij benoem ik dat eerste punt wel. Jij noemt het een fors mechanisch probleem en ik omschrijf het als een balans verstoring rondom een gewricht. Dat is in mijn ogen een complex probleem in vergelijking met een triggerpoint die bijvoorbeeld door een trauma ontstaat. Wanneer triggerpoints ontstaan rondom je heup bijvoorbeeld als gevolg van een spierbalans verstoring dan heb je een fors mechanisch (keten) probleem. Dit zijn klachten die niet spontaan ontstaan maar sluimeren erin door verschillende oorzaken. Wanneer jij met een fors mechanisch probleem iets anders bedoelt dan hoop ik dat je dat wat verder zou willen toelichten.

Het tweede probleem m.b.t. de glij lagen (fascia) daar verschillen de meningen nogal over. Triggerpoints en fascia zijn nauw met elkaar verbonden en 'verklevingen' kunnen zowel in de fascia als in de spier ontstaan. Ik zie ze dan ook niet als verschillende dingen maar als een systeem. Mijn fysio is van mening dat je met dryneedling ook de fascia beïnvloed en tevens past hij ook mylogenics toe wat zich specifiek op de fascia richt. Dryneedling aangevuld met mylogenics (fascia manipulatie) wordt regelmatig bij mij toegepast. Verder richt ik mij bij de deep tissue massage (bal) op zowel de triggerpoint (vast houden met bal) als ook het manipuleren van de fascia door langzame strook massage toe te passen.

Zoals ik het heb beschreven worden vanaf mei dit jaar mijn triggerpoints aangepakt. Heel intensief traject waarin ik geweldige resultaten boek. Helaas ben ik ook tot de conclusie gekomen dat mijn mechanisch probleem over meer delen van mijn lichaam verspreid zat.
 
Volgens mij benoem ik dat eerste punt wel. Jij noemt het een fors mechanisch probleem en ik omschrijf het als een balans verstoring rondom een gewricht. Dat is in mijn ogen een complex probleem in vergelijking met een triggerpoint die bijvoorbeeld door een trauma ontstaat. Wanneer triggerpoints ontstaan rondom je heup bijvoorbeeld als gevolg van een spierbalans verstoring dan heb je een fors mechanisch (keten) probleem. Dit zijn klachten die niet spontaan ontstaan maar sluimeren erin door verschillende oorzaken. Wanneer jij met een fors mechanisch probleem iets anders bedoelt dan hoop ik dat je dat wat verder zou willen toelichten.

Het tweede probleem m.b.t. de glij lagen (fascia) daar verschillen de meningen nogal over. Triggerpoints en fascia zijn nauw met elkaar verbonden en 'verklevingen' kunnen zowel in de fascia als in de spier ontstaan. Ik zie ze dan ook niet als verschillende dingen maar als een systeem. Mijn fysio is van mening dat je met dryneedling ook de fascia beïnvloed en tevens past hij ook mylogenics toe wat zich specifiek op de fascia richt. Dryneedling aangevuld met mylogenics (fascia manipulatie) wordt regelmatig bij mij toegepast. Verder richt ik mij bij de deep tissue massage (bal) op zowel de triggerpoint (vast houden met bal) als ook het manipuleren van de fascia door langzame strook massage toe te passen.

Zoals ik het heb beschreven worden vanaf mei dit jaar mijn triggerpoints aangepakt. Heel intensief traject waarin ik geweldige resultaten boek. Helaas ben ik ook tot de conclusie gekomen dat mijn mechanisch probleem over meer delen van mijn lichaam verspreid zat.
Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het stroperig worden van de glijlaag in de fascie niet met dry needling volledig verholpen kan worden, je fysio vergist zich daar dus. Ook rustige massage (langzame strook massage) is daar niet voldoende voor. Die glijlaag moet je echt kapot maken en daar is dus veel meer geweld voor nodig, anders maak je de hyaloronzuur ketens niet kort genoeg (heb de documentatie niet bij de hand en ook geen zin die in te scannen, maar mij op mijn woord geloven zal niet genoeg zijn waarschijnlijk).

Het mechanische probleem wat ik beschrijf is artrogeen, een blokkade of dispositie van het gewricht. Niet alles ligt in de spieren of fascie namelijk.

Het is ook een beetje vloeken in dit log en ik zal wel weer een hele rant terug krijgen met oa de onderwerpen: jij stelde toen niet de juiste diagnose, mijn huidige fysio is een god met de naald en weet alles, ik heb mezelf enorm ingelezen in triggerpoints dus ik weet er nu alles van. Maar...

Als je al sinds mei helemaal lek geprikt wordt, dubbele sessies vaak en er steeds wel weer een ander plekje in je lichaam gevonden wordt waar een naald in kan en je dagelijks mobility en triggerpoint werk doet (zoveel triggerpoint werk is contraproductief en ook de grootste kritiek op bijv Kelly's aanbevelingen) dan is er echt wel meer aan de hand dan een disbalans in je lijf door diverse triggerpoints. Maar goed wie ben ik.

Succes met je herstel Chick. Ik hoop oprecht voor je dat je over een jaar weer serieuze gewichten pakt. :thumbup:
 
Laatst bewerkt:
Ben maar niet bang er zal geen rant komen daar het weinig zin heeft om in het verleden te blijven hangen.
Ik ben zeer tevreden over het traject wat ik nu doorloop en ben ervan overtuigd dat ik hiermee de balans in mijn lichaam herstel. Mijn heup en onderrug klachten waar ik sinds 2010 mee loop zijn binnen een half jaar verdwenen. Dat kun je natuurlijk bagatelliseren maar het resultaat is er en daar gaat het bij een patient toch om.

Bedankt voor je uitleg.
 
Ben maar niet bang er zal geen rant komen daar het weinig zin heeft om in het verleden te blijven hangen.
Ik ben zeer tevreden over het traject wat ik nu doorloop en ben ervan overtuigd dat ik hiermee de balans in mijn lichaam herstel. Mijn heup en onderrug klachten waar ik sinds 2010 mee loop zijn binnen een half jaar verdwenen. Dat kun je natuurlijk bagatelliseren maar het resultaat is er en daar gaat het bij een patient toch om.

Bedankt voor je uitleg.
Hmmm lijkt dan toch dat je een andere Chick bent nu dan toen, nice. Props voor dat.
Ik bagatelliseer je progressie absoluut niet, ik pas dry needling toe bij bijna 80% van mijn patienten. Sterker nog, dit weekend begin ik als begeleider bij de dry needling cursussen in Domburg. Ik ben erg overtuigd van de kracht van dry needling. Ik pas het alleen bijna altijd toe icm manuele therapie. Mijn ervaring is dat je met alleen dy needling, of alleen myofasciaal te werken soms bezig kunt blijven om te proberen de balans te herstellen.
Probeer ook niet als doel te stellen dat elk spiertje in je lichaam "ontspannen" is. Een hoop stabiliserende spieren hebben een bepaalde mate van die spanning nodig. De pijn die je bij self treatment voelt is niet altijd een teken dat er daar een probleem is. Overprikkelen ligt dan op de loer.
 
Hmmm lijkt dan toch dat je een andere Chick bent nu dan toen, nice. Props voor dat.
Sinds hij het eerste NK Grip sport heeft georganiseerd is hij echt een ander mens geworden :knipoog:
 
Haha inderdaad... grip heeft me het licht doen zien. :D

Ik besteed bewust minder tijd online dan voorheen en geen zin om die tijd ook nog aan negatieve zaken te moeten besteden. Zoals Beowulf aangeeft richt ik me liever op de dingen waarin ik mijn passie met anderen kan delen. Een wedstrijd voor deze mooie sport organiseren draagt daar serieus aan bij.
 
Thanks Chick, maar dry needling is overkill in mijn geval, denkt mijn fysio. Ze verwacht binnen een week al verbetering met wat oefeningen, na ca. maand weer voluit trainen. Dry needling zal dat proces niet versnellen.
 
Wat is het probleem dan vlgs je fysio?
 
Twee borstwervels vast, zie mijn log :)
 
Mijn vrouw deed gisteren mijn schoenen aan om ff snel naar buiten te gaan. Ze kon er niet op lopen zo scheef stonden ze. De zool zag er niet scheef afgelopen uit maar schijnbaar was de schoen binnen scheef, vooral links. Merk er zelf niets van. Toch maar mijn mooie leren converse in de kliko gegooid (zagen er nog goed uit). :(
 
Spinal decompression 2m30
Alan Thrall mobility drill
Squat
20 x 8
30 x 8 x 2
40 x 8 x 4

Deadlift
40 x 8 x 3

#Grip
Flask - 2HP
32 x 5 x 4 (5sec holds)

Watson Anvil - Fixator
36 x 3 x 5 (5sec holds)
46 x 1
51 x 1

Inch 'pro' dumbbell
43 x 1 x 4 (5sec holds)

Planks - knees
45 sec x 3
60 sec x 1

#Gripmonster #Fixator #Anvil #Flask
 
mooi dat het allemaal weer de goede kant op gaat.
nog druk bezig met het gripwerk zie ik.
 
Grip en sterkste man lijken wat mij betreft heel veel op elkaar. Er zijn voor beide sporten veel verschillende onderdelen die steeds weer een ander aspect van je lichaam aanspreken, je moet allround goed zijn voor beide sporten. Het liefst train ik strongman maar dat gaat momenteel niet helaas. Grip kan ik gelukkig wel nog doen waardoor ik naast de saaie herstel trainingen toch nog wat lol in mijn trainingen kan vinden.
 
Spinal decompression 2m30
Alan Thrall mobility drill

Pull up - band support
Blue band x 8 x 5

DB row
16 x 8 x 4

Facepull
20 x 10 x 4

Barbell curl
20 x 8 x 3
25 x 8

Hammer curl
10 x 8 x 4

KB curl
12 x 8 x 4

Planks - knees
60 sec x 4

Vacuums
10 x 2

Gaat lekker, core voelt stuk stabieler. Weinig spanning in bil en bovenrug = nice.
 
Update fysio:
Wederom linker onderbeen en rechter bil dry-needling. Afgelopen week vooruitgang gemerkt. Voel me fysiek goed, spanning steeds minder aanwezig. Juiste beslissing genomen door momenteel aandacht op alleen deze delen van mijn lichaam te leggen. Nu ff herstellen en zaterdag weer een training.
 
Spinal decompression 2m30
Alan Thrall mobility drill

Rotator cuff band pulls

OH press
20 x 8 x 6

Upright row
35 x 8 x 4

Side raise
5 x 8 x 4

Front raise
-

#Grip
KB bottom up press
8 x 5
12 x 5 x 3

Flask - 2HP
32 x 1 x 7 (5sec holds)

Inch 'pro' dumbbell
43 x 1 x 5 (5sec holds)

Planks - knees
60 sec x 2

Gisteren dikke korting bij Rogue Europe (black friday). Leuk speelgoed erbij.
 
Status
Neem contact op via conversatie.
Back
Naar boven