AndroidHealthClinic

Reprange

Bezoekers in dit topic

roel10

Novice
Lid geworden
16 feb 2017
Berichten
7
Waardering
0
Lengte
1m90
Massa
85kg
Vetpercentage
8%
Overal lees ik dat de "ideale" reprange voor optimale spiergroei tussen de 6 en 10 reps ligt. Maar waarom pakken veel mensen voor bepaalde spiergroepen als traps/kuiten/buik een hogere reprange? Zelf gebruik ik ook een hogere reprange voor traps/kuiten/buik (20 reps) en merk dat ik hierdoor sneller resultaat boek dan bij de eerder aangegeven "ideale" reprange.
 
ik zou af en toe in verschillende rep ranges werken zodat je lichaam niet gewend raakt aan hetzelfde trainingsprikkel.
 
Overal lees ik dat de "ideale" reprange voor optimale spiergroei tussen de 6 en 10 reps ligt. Maar waarom pakken veel mensen voor bepaalde spiergroepen als traps/kuiten/buik een hogere reprange? Zelf gebruik ik ook een hogere reprange voor traps/kuiten/buik (20 reps) en merk dat ik hierdoor sneller resultaat boek dan bij de eerder aangegeven "ideale" reprange.



Dit is iets wat ik steeds weer opnieuw aan haal.

Eigenlijk zou de vraag moeten zijn: Wat is de ideale tijdsduur van een set in combinatie met voldoende gewicht.

Wat een bepaalde rep-range namelijk "ideaal" maakt is niet zozeer het aantal reps zelf, maar meer de totale duur van een set.
Bij heel veel oefeningen duurt het doen van 6-12 reps tussen de 30 en 60 seconden, wat doorgaans lang genoeg (Time Under Tension) is om spiergroei optimaal te stimuleren.

Bijvoorbeeld bij de squat: 1 (volledige) rep op de squat duurt doorgaans een seconde of 5, waardoor je met 6-12 reps al aan die 30-60 seconden zit.


Bij bepaalde oefeningen echter duurt een rep dusdanig kort, dat je gewoon meer dan die 6-12 reps nodig hebt om tussen die 30-60 seconden te komen.
Meestal zijn dit bewegingen (zoals je zelf al min of meer aangeeft met je voorbeeld traps en kuiten e.d.) met een zeer korte ROM, zoals shrugs en calf raises.

1 rep bij shrugs of calf raises duurt gemiddeld zo'n 2 seconden, waardoor je al gauw 15 of meer reps nodig hebt om binnen die 30-60 seconden te komen.....



Heel simpel en logisch, maar toch schijnen de meesten dat maar niet te (willen) zien en blijft men de magische eigenschappen aan een rep-getal/range toekennen.
 
Ik moet zeggen dat ik weinig (heel weinig) mensen ken die over 6-12 reps 30-60sec. doen.

Meesten zitten op 2-0-1-0 of 2-0-X-0 wat de set zo tussen de 20-30sec. maakt met prima resultaat. Ook dank de lage TUT/set

5sec/rep zie ik zga nooit, zeker bij degenen die explosief trainen zonder holds trainen en dan een neg. fase van rond de 4sec zouden moeten hebben.

Verder vind ik (zoals eerder vermeld) TUT op zich weinig (niets) zeggen.
 
Ik moet zeggen dat ik weinig (heel weinig) mensen ken die over 6-12 reps 30-60sec. doen.

Meesten zitten op 2-0-1-0 of 2-0-X-0 wat de set zo tussen de 20-30sec. maakt met prima resultaat. Ook dank de lage TUT/set
5sec/rep zie ik zga nooit, zeker bij degenen die explosief trainen zonder holds trainen en dan een neg. fase van rond de 4sec zouden moeten hebben

Ik doe mijn sets ook op een "20X" tempo en zo explosief mogelijk tijdens de concentrische fase.
Ik dacht eens kijken of wat je zegt ook bij mij klopt, dus net nog even tijdens de training een paar keer geklokt met een stopwatch:

Een zware set van 6-8 duurt bij mij 30 seconden en 12 reps op de squat op die manier duurt bij mij even goed nog zo tegen de 50 seconden.
Dat komt denk ik omdat er toch altijd wat 'slack' in een set zit. (Je ademt wat extra diep in, tot 2 tellen duurt vaak toch niet ietsjes langer dan 2 seconden etc.)

Maakt voor wat ik duidelijk probeer te maken verder niet uit.
Ook al duurt een effectieve set van 12 reps op bijvoorbeeld de squat maar 20-30 seconden, als je diezelfde tijdsduur aan houdt voor bijvoorbeeld calf raises, dan zul je door de korte ROM van deze beweging uiteindelijk meer reps (kunnen) doen in dezelfde tijdspanne.
En dat was ook mijn punt m.b.t. TS zijn opmerking van sneller resultaat zien met meer reps op bepaalde spiergroepen zoals de kuiten.



Verder vind ik (zoals eerder vermeld) TUT op zich weinig (niets) zeggen.

Dat ben ik helemaal met je eens, TUT zonder context zegt eigenlijk niets.

Ik ben er dan ook beslist geen voorstander van om een set opzettelijk langer te laten duren d.m.v. trage reps en het benadrukken van excentrics e.d. ten bate van een langere TUT.
TUT is in mijn optiek ook absoluut geen doel op zich als het gaat om de ontwikkeling van spiermassa en al helemaal niet als het gaat krachtverhoging.

Aan de andere kant ben ik wel van mening dat voor hypertrofie doeleinden een set lang genoeg moet duren -in combinatie met een zo hoog mogelijk intensiteit/gewicht- voor een maximale stimulus en effect. (even uitgaande van reguliere straight sets)
Ik zou dat dan ook liever "Time Under Load" willen noemen.

Ik beschouw daarbij 20-25 seconden als een absoluut minimum en 30-60 seconden als een goede richtlijn qua marge.
Maar uiteraard, het gaat er vooral ook om wat je doet tijdens die 30-60 seconden "TUT" d.i. de manier waarop je de reps uitvoert bijvoorbeeld.(CAT).

En niet te vergeten, total Volume e.d. spelen ook een belangrijker rol, maar dat valt verder buiten het perspectief van de vraag van TS.
 
Laatst bewerkt:
Het totale volume is belangrijker dan je rep per set. Zolang je in de buurt van spier falen komt zullen ze groeien, of je nou 5 reps doet per set of 50...
 
Het totale volume is belangrijker dan je rep per set. Zolang je in de buurt van spier falen komt zullen ze groeien, of je nou 5 reps doet per set of 50...

Intensiteit bij 50 reps per set ???
 
Falen bij 5 ik net zo min te vergelijken met falen bij 50 als trainen voor een sprint te vergelijken is met trainen voor een marathon.

En wat dat totaalvolume betreft, 10×5 maxrep is niet hetzelfde als 1×50 maxrep
 
Lijkt mij dat tut zeker relevant is samen met intensiteit. 3 reps waar je 30 seconden over doet, 20 reps 30 seconden is toch echt anders.
 
Slo-Mo varianten vs Xreps, dan ligt mijn voorkeur bij de laatste
 
Balen zeg heb ik al die 10 x 3 reps voor niks gedaan. :mad:

Ik wist wel dat de spieren van oly lifters nep waren, gewoon niet genoeg tut. Nou blijven ze net zo klein als een beginner.:rolleyes:
 
Lijkt mij dat tut zeker relevant is samen met intensiteit. 3 reps waar je 30 seconden over doet, 20 reps 30 seconden is toch echt anders.

Toch zijn beide als je uitgaat van een 5-0-5-0 tempo bij die 3 reps, door het lage gewicht gericht op SO vezels.

Als je niet uitgaat van 5-0-5-0 bij die 3 reps gaat de intra rep verdeling een heel belangrijke rol spelen. 1-0-9-0 is iets heeel anders dan 9-0-X-0 (exc-hold-conc-hold)
 
Toch zijn beide als je uitgaat van een 5-0-5-0 tempo bij die 3 reps, door het lage gewicht gericht op SO vezels.

Als je niet uitgaat van 5-0-5-0 bij die 3 reps gaat de intra rep verdeling een heel belangrijke rol spelen. 1-0-9-0 is iets heeel anders dan 9-0-X-0 (exc-hold-conc-hold)
Dat bedoel ik, tut maakt dus zeker wat uit. Ook of je tijdens excentrische of tijdens contractie juist 1 of 3 seconde over doet. Jr kan 10 reps doen 1 0 1 0 of 1 0 3 0. Dan doe ik de tweede.
 
TUT verdeling maakt wat uit. TUT op zich zegt niets
 
Balen zeg heb ik al die 10 x 3 reps voor niks gedaan. :mad:

Ik wist wel dat de spieren van oly lifters nep waren, gewoon niet genoeg tut. Nou blijven ze net zo klein als een beginner.:rolleyes:

:D

Iets met meerdere wegen en naar Rome toe......

Niks mis met 10x3 natuurlijk, bouw je zeker ook spiermassa mee op.
Als je al kunt spreken van 'echte' spieren dan vind je die zeker terug bij bovengenoemde doelgroep!
 
Dit is iets wat ik steeds weer opnieuw aan haal.

Eigenlijk zou de vraag moeten zijn: Wat is de ideale tijdsduur van een set in combinatie met voldoende gewicht.

Wat een bepaalde rep-range namelijk "ideaal" maakt is niet zozeer het aantal reps zelf, maar meer de totale duur van een set.
Bij heel veel oefeningen duurt het doen van 6-12 reps tussen de 30 en 60 seconden, wat doorgaans lang genoeg (Time Under Tension) is om spiergroei optimaal te stimuleren.

Bijvoorbeeld bij de squat: 1 (volledige) rep op de squat duurt doorgaans een seconde of 5, waardoor je met 6-12 reps al aan die 30-60 seconden zit.


Bij bepaalde oefeningen echter duurt een rep dusdanig kort, dat je gewoon meer dan die 6-12 reps nodig hebt om tussen die 30-60 seconden te komen.
Meestal zijn dit bewegingen (zoals je zelf al min of meer aangeeft met je voorbeeld traps en kuiten e.d.) met een zeer korte ROM, zoals shrugs en calf raises.

1 rep bij shrugs of calf raises duurt gemiddeld zo'n 2 seconden, waardoor je al gauw 15 of meer reps nodig hebt om binnen die 30-60 seconden te komen.....



Heel simpel en logisch, maar toch schijnen de meesten dat maar niet te (willen) zien en blijft men de magische eigenschappen aan een rep-getal/range toekennen.

Daarom doe ik bij shrugs ook mega zware cheat reps, die ik vervolgens een paar seconde op het laagste punt vasthoud, voor een ontiegelijke stretch met zware belasting.
Hoge reps met shrugs (en dus matig gewicht) doen echt bijna niks imho.
 
Bij ons in de gym is het nu een hype om een soort schema te gebruiken waar bij je de eerste week alles 4*10, de tweede 4*15 en de derde 3*20 en dit steeds herhaalt. Ben hier niet van overtuigd, ga zelf iedere set van elke oefening tot volledig falen. Soms is dit 6-8 maar soms ook 12-15 zolang de spiergroep maar kapot is na de training zonder alle onzin van trage reps enzo. Maar hoor het graag als ik hier te kort door de bocht ga.
 
Bij ons in de gym is het nu een hype om een soort schema te gebruiken waar bij je de eerste week alles 4*10, de tweede 4*15 en de derde 3*20. Ben hier niet van overtuigd ga elke zelf iedere set van elke oefening tot volledig falen. Soms is dit 6-8 maar ook 12-15 zolang de spiergroep maar kapot is na de training zonder alle onzin van trage reps enzo. Maar hoor het graag als ik hier te kort door de bocht ga.

Spieren 'kapot' trainen ben ik geen voorstander van. ;)

Maar het is in mijn optiek wel zo dat de kans bestaat dat je te kort door de bocht gaat.

Het punt met dit soort discussies is altijd dat er inmiddels al zoveel hypertrofie stimulerende factoren bekend zijn, dat het eigenlijk best lastig is om exact te stellen wat nou ideaal is.

Ik noem er een aantal:

1. Mechanische tensie (mits trainingslast voldoende hoog is)
2. Cumulatieve 'tut' en metabole stress. (met name veroorzaakt door veel volume i.c.m. intensiteit gewicht)
3. Loaded stretch. (zoals bij flyes bijvoorbeeld)
4. Vasculair occlussion, ophoping van bloed en afvalstoffen in de spier. (de welbekende pomp)
5. Vezel-recrutering, de mate en volgorde waarin spiervezels worden geactiveerd. (bijvoorbeeld conform het 'size principle')
6. Het 'uitputten' van motor units. (het tot falen gaan in een set)


De ''ideale" rep-range (voor zover ideaal bestaat in deze context) is dan een range waarin het merendeel van deze factoren zo optimaal mogelijk worden gecombineerd cq. verenigd.
Het lijkt er op dat sets van grofweg 6-12 reps (voor de meeste oefeningen) het meest in de buurt komt van dit 'ideaal':

- De last die je kunt gebruiken bij een set van 6-12 reps is doorgaans hoog genoeg voor voldoende mechanische tensie.
- Genoeg 'time under load' qua duur van een set.
- Je zit al gauw op een flink volume met meerdere sets van 6-12.
- Vezel-recrutering is doorgaans hoog, vooral ook als de reps CAT stijl worden gedaan (20X tempo).
- Er is altijd een zekere mate van vasculaire occusie bij dit soort sets.
- Je kunt (gecontroleerd) tot falen gaan.

Kortom in veel opzichten 'best of all worlds' zeg maar.

Toch zijn er genoeg andere vormen waarmee toch echt prima resultaten kunnen worden behaald.
Neem bijvoorbeeld zoiets als 5x5 en 10x3. Veel sets met een relatief klein aantal reps, maar dan wel weer een heel zwaar gewicht.

Maar ook met pure high rep pomp sets tot falen zijn goede resultaten geboekt.

De 6-12 rep range is dan ook niet persé een antwoord op alle vragen, de 'winst' is ook niet zo veel groter t.o.v. andere methoden als men wel eens denkt.
Uiteindelijk denk ik dat het nog steeds zo is dat het slim gedoseerd en geperiodiseerd gebruiken van alle 'trucs' het meest optimale resultaat zal opleveren.

Het is dus wel begrijpelijk dat er van die afwissel-trends ontstaan in de gyms, maar er moet natuurlijk wel een logische samenhang zijn en een goed gedoseerd progressie model.
Dit ontbreekt dan vaak weer in schema's van sportscholen, die eigenlijk meer aan het varieren zijn omwille van het varieren........
 
Magische getallen :(
 
Back
Naar boven