XXL Nutrition

Cutten?! Of toch bulken?!

Bezoekers in dit topic

ren3

Cool Novice
Lid geworden
16 feb 2017
Berichten
38
Waardering
8
Lengte
1m74
Massa
75kg
Vetpercentage
15%
ik zit met een vraag waar ik niet uit kom vandaar dat ik hem hier maar stel..

Ik train nu zo'n anderhalf jaar en zie wel wat verandering maar ben er nog lang niet.. ik heb gister voor het eerst alles laten opmeten en kwam tot conclusie dat mijn bmi te hoog is 27,6%..ondanks dat ik mijzelf toch wel vrij gespierd vind weet ik nu even niet wat ik moet.. ik wil graag groter en gespierder worden maar aan de andere kant wil ik toch ook graag mijn spieren beter kunnen zien.. mijn gewicht is 89 kilo en ben 28 jaar ben 1,76 ik heb een vrij zware baan in het dagelijks leven en sport 3x per week.. wat is handig om nu te doen? Hoor het graag! Bulken of cutten?!
 
Keuze is redelijk makkelijk te maken:
Voel je je ongelukkiger omdat je vetpercentage te hoog is (dik bent), of voel je je ongelukkiger omdat je weinig spiermassa hebt?
 
Je moet je iig zeker niet laten leiden door de BMI als krachtsporter. Stel je voor dat Ronnie Coleman dezelfde test zou laten doen in zijn prime dan zou zijn BMI sky high zijn terwijl hij in contest shape misschien maar een vetpercentage van 2-4% had. Je kunt jezelf beter richten op je vet% en daar je conclusies uit trekken. Stel voor jezelf een bovengrens bijv wil niet boven de 15% komen, kom je daar boven dan start je met cutten.
 
Inderdaad langzaam cutten. Als je nu verder gaat bulken kost het je nadien veel te veel tijd om je vet% te verlagen. BMI negeren, zegt helemaal niets.
 
na overleg met de begeleider van de sportschool ga ik beginnen met cutten..ik heb volgens de begeleider genoeg spiermassa om te kunnen cutten, nu ff een week de voeding bij houden en aan de hand daarvan gaat hij een schema maken die ik zal posten wanneer ik hem heb. bedankt voor jullie reacties
 
Start meteen een log hier op het forum......training en voeding hierin bijhouden, heb zelf de ervaring dat dit mezelf motiveert. Succes met het behalen van je doelen.
 
Top thumbs up for you ;)
 
doe je goed. Maar je kan ook makkelijk zelf een schema maken hoor.

Misschien kan je er al wat mee starten met deze info. :)
succes!

Een oude post van me hieronder kan je helpen om alles te berekenen.


je kan je onderhoud berekenen op verschillende sites op internet maar ook in de bijgevoegde sheet. Maar hou er rekening mee dat dit een berekening is. Een schatting gebaseerd op formules.
Je echte onderhoud bepaal je door een xxxx aantal kcal te eten en als je dan met je huidige activiteit in gewicht gelijk blijft is dat je onderhoud.

Qua voeding moet je zelf kijken wat je lekker vind en wat er in je schema past.

Voeding die je kan nemen:
Koolhydraten: havermout, rijst, pasta, aardappelen, zoete aardappel, wraps, pannenkoeken, brood, crackers etc.
vetten: eieren, pinda's, pindakaas, noten, olie, roomboter, vette vis, avocado, pure chocolade, zaden en pitten etc
Eiwitten: eieren, vlees, vis, kip, melk, kwark, yoghurt etc

Sausjes kan je ook best wel nemen. Mits het in je macro's past.

Met deze voedingsmiddelen kan je best een schema maken.

Maak een schema voor jezelf en post hem hier. Dan kunnen wij je mogelijk verder helpen.
succes.

afvallen/aankomen moet niet te snel gaan. In het begin kan het wat sneller gaan zeg rond de 1 kg per week. Maar over het algemeen richt een beetje op 0,5 kg per week.

om zicht te krijgen op wat je aan het doen bent... en wat je zou moeten/kunnen doen; maak je een voedingsschema

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte,
-500 cal als je wil cutten
+500 cal als je wil bulken

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik de bijgevoegde excel sheet
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken.
Vul wel je eigen voedingsmiddelen in in de calorietabel.
Dus bij een product wel even de kcal en ekv van JOUW product invullen.
Staat iets er niet in dan vul je dat in op een plek van iets wat je niet eet.

en daarnaast uiteraard trainen!
 

Bijlagen

  • schema leeg.xlsx
    116 KB · Weergaven: 116
Bedankt voor alle info ik ga proberen het bij te houden in een log, rest nog 1 vraag hoeveel % vet kun je kwijtraken in een 6 maand tijd? Ik train 3x weeks zeer intensief. Alvast bedankt
 
Bedankt voor alle info ik ga proberen het bij te houden in een log, rest nog 1 vraag hoeveel % vet kun je kwijtraken in een 6 maand tijd? Ik train 3x weeks zeer intensief. Alvast bedankt
Zoveel jij wilt als je de moeite die je erin steekt blijft verhogen. Er is een limiet uiteraard maar als jij ipv 100 % moeite doet 150 % moeite gaat doen dan is die limiet weer voorbijgestreefd. Dus de hoeveel vraag is moeilijk te beantwoorden. En zeer intensief is voor iemand anders 75% of mss zelfs minder of misschien meer. Dus ook niet echt meetbaar.

Als je anderhalf jaar al trained en je de verandering niet echt geweldig vindt dan train je niet zeer intensief maar gewoontjes... ik werk nu 2 maanden intensief, (niet zeer intensief) en ik merk zeker meer verandering dan al die jaren dat ik dacht dat ik zeer intensief trainde.
 
Beste leden,

Een soortgelijk probleem, alleen met andere waardes. Ik ben 24 lentes jong, 187cm en weeg 72 Kg, lichaamsbouw is ectomorph. Ik train nu een jaar, maar merk niet echt gigantisch verschil, er ontstaan accenten, buikje wat ik had is goed weg, maar naar verhouding, krachttrain ik erg intensief (4x in de week) maar blijft het imposante resultaat uit. Cardio sla ik graag over, omdat ik al erg weinig weeg en niet meer wil afvallen. Mijn vetpercentage zal rond de 12-15% zitten (schatting). Ik wilde eerst z.s.m. resultaat en dacht dat ik niet hoefde aan te komen in spiermassa. Maar nu na enige tijd, denk ik toch dat ik eerst moet bulken om aan te komen in spiermassa, en daarna moet cutten. Op onderhoud heb ik 3010 kcal nodig, dus ik ga nu uit van 3600 kcal per dag, en wil dit enkele maanden volhouden. Ik ben nu een aantal weken bezig, en merk dat ik opeens een paar kilo ben aangekomen. Ik wilde vragen of mijn beredeneringen goed zijn, en of mijn idee goed is om flink te bulken en erna te cutten voor een beter en zichtbaarder resultaat. Ook de vraag, omdat mijn huidige gewicht 72Kg is, wat een ideaal gewicht is om te stoppen? Wanneer besluit je dat je genoeg spiermassa hebt, of op een goed gewicht bent om te cutten?

Bij voorbaat dank!

Mvg

Trader
 
laat je meten op je sportschool zij kunnen wel zien of je genoeg spiermassa hebt om te beginnen met cutten/bulken heb je ook gelijk al je andere percentage's.
 
dit is zo'n beetje mn eet schema het diner varieerd heel erg dus heb maar een greep gedaan uit wat ik ongeveer eet.graag jullie reacties opmerkingen verbeteringen over het schema..de koffie verkeerd is gewone koffie zwart maar dat kon ik niet vinden in de tabel
mijn gegevens van de meting,

gewicht 85.6 kg
vetpercentage 22.4% zag in mn post dat ik 32 % had gezegt maar dat moet dus 22 zijn
vetmassa 19.2 kg
vetvrije massa 66.4kg
spiermassa 63.1kg
vocht % 54.6
3.3 kg botmassa
Bmr 8230KJ
1967 kcal
viscerale vetwaarde 7

ik ben van plan om te gaan cutten maar waar ga ik beginnen in mijn schema?
of laat ik zeggen waar zouden jullie wat aan veranderen oid? hoor graag van jullie
 

Bijlagen

  • schema leeg (2)1.xlsx
    117,3 KB · Weergaven: 81
Ten eerste zou ik die vetmeting niet echt heel serieus nemen. Electrisch gemeten vet% kloppen vaak van geen kant.
Het meest nauwkeurig is dan nog een huiplooimeting (Dexa-scan is nog nauwkeuriger).

Je onderhoud zit rond de 3000 kcal. Waarom maak je dan een schema op 3427kcal als je wil cutten?
Hoe krijg je trouwens 250 gram droge brinta in maar 317 ml melk? Dat is dan echt beton lijkt me.

Zwarte koffie staat niet in het schema omdat er geen kcal inzitten. ;) Hoef je dus ook niet in te vullen.

Eiwitten op ca 170 gram (2gr per kg BW), vetten 1 gr per kg BW rest koolhydraten.

zie bijlage... Gewoon wat ideetjes.
 

Bijlagen

  • schema ren3.xlsx
    117,5 KB · Weergaven: 100
Ten eerste zou ik die vetmeting niet echt heel serieus nemen. Electrisch gemeten vet% kloppen vaak van geen kant.
Het meest nauwkeurig is dan nog een huiplooimeting (Dexa-scan is nog nauwkeuriger).

Je onderhoud zit rond de 3000 kcal. Waarom maak je dan een schema op 3427kcal als je wil cutten?
Hoe krijg je trouwens 250 gram droge brinta in maar 317 ml melk? Dat is dan echt beton lijkt me.

Zwarte koffie staat niet in het schema omdat er geen kcal inzitten. ;) Hoef je dus ook niet in te vullen.

Eiwitten op ca 170 gram (2gr per kg BW), vetten 1 gr per kg BW rest koolhydraten.

zie bijlage... Gewoon wat ideetjes.

dit was meer een schema van wat er nu door mn keel gaat en nog niet gebasseerd op een cutschema..:P en ja ik eet liever dikke brinta dan die slappe hap haha :P
 
dit was meer een schema van wat er nu door mn keel gaat en nog niet gebasseerd op een cutschema..:P en ja ik eet liever dikke brinta dan die slappe hap haha :P
Kun je er dan geen cake van maken ofzo?
 
Back
Naar boven