MuscleMeat

Voor de benen: krachttraining eerst of hardlopen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

AKFIT

Cool Novice
Lid geworden
28 sep 2016
Berichten
130
Waardering
2
Hey,

Ik hardloop op dit moment 2x per week - gewoon voor de lol, maar ook om fit te worden en te blijven/conditie. Elke Dinsdag (7,8,9kilometer) en Vrijdag ook (7,8,9kilometer) + daarbij voetbal ik er dan elke Zondags ook nog bij met vrienden voor 2 uur lang.

*ik heb namelijk al genoeg conditie, maar mijn prioriteit is nu: dat ik veel meer spierkracht (sterkere benen) & spiermassa in de benen wil krijgen/dat de benen dikker worden dus !


Ik heb thuis namelijk al gewichten en verschillende Barbell stangen ter beschikking die ik graag zou willen gaan gebruiken, en daarmee wil ik dan verschillende beenoefeningen ermee gaan doen.

Wat is beter om te gaan doen en waarom juist ?:
Kan ik dan het beste eerst de verschillende beenoefeningen gaan doen, en dat ik dan daarna 7,8,9 kilometer ga hardlopen ?
Of: dat ik eerst 7,8,9 kilometer ga hardlopen en dat ik dan daarna de verschillende beenoefeningen ga doen ?



Groet
 
Altijd eerst de krachttraining en dan de cardio (hardlopen in jouw geval), zo doe ik het ook altijd. Je kunt je krachttraining niet voluit doen als je eerst de cardio doet. Andersom gaat prima, in mijn geval zelfs beter dan zonder de krachttraining vooraf.
 
Beter is het om je training en hardlopen gescheiden te houden of in ieder geval zover mogelijk uit elkaar.
 
Altijd eerst de krachttraining en dan de cardio (hardlopen in jouw geval), zo doe ik het ook altijd. Je kunt je krachttraining niet voluit doen als je eerst de cardio doet. Andersom gaat prima, in mijn geval zelfs beter dan zonder de krachttraining vooraf.
Dank voor je antwoord.
Hoeveel tijd kan er dan het beste tussen zitten en waarom juist (als ik eerst die beenoefeningen ga doen en dat ik daarna wil gaan beginnen met hardlopen) ?
Is het verstandig als ik die beenoefeningen heb gedaan dat ik dan gelijk ga beginnen met hardlopen ?
of..
Dat ik eerst die beenoefeningen ga doen en als ik die beenoefeningen heb gedaan dat ik daarna even de benen ga rekken en strekken en dat ik daarna ga hardlopen (deze optie lijkt mij wel beter - toch) ?

Groet
 
Het beste is wat 3XL zegt:
Beter is het om je training en hardlopen gescheiden te houden of in ieder geval zover mogelijk uit elkaar.
Ik doe ze alleen zondag niet gescheiden. Er zit dan geen pauze tussen. Als ik klaar ben met de krachttraining dan trek ik mijn loopschoenen aan en ben weg. Ik doe alleen geen benen als ik daarna ga hardlopen.
 
Het beste is wat 3XL zegt:

Ik doe ze alleen zondag niet gescheiden. Er zit dan geen pauze tussen. Als ik klaar ben met de krachttraining dan trek ik mijn loopschoenen aan en ben weg. Ik doe alleen geen benen als ik daarna ga hardlopen.
Oke.
Dus als ik beenoefeningen zou gaan doen met gewichten (als mijn doel is: om sterkere benen te krijgen en dat ze dikker worden) - dan kan ik dus het beste eerst die beenoefeningen gaan doen en dat ik daarna ga hardlopen.
Maar: geldt dat ook als ik beenoefeningen zonder gewicht zou gaan uitvoeren, dus gewoon met mijn eigen lichaamsgewicht ? Volgens mij wel toch, want je bent dan nog steeds met je eigen kracht bezig zeg maar ?
 
Oke.
Dus als ik beenoefeningen zou gaan doen met gewichten (als mijn doel is: om sterkere benen te krijgen en dat ze dikker worden) - dan kan ik dus het beste eerst die beenoefeningen gaan doen en dat ik daarna ga hardlopen.
Maar: geldt dat ook als ik beenoefeningen zonder gewicht zou gaan uitvoeren, dus gewoon met mijn eigen lichaamsgewicht ? Volgens mij wel toch, want je bent dan nog steeds met je eigen kracht bezig zeg maar ?
Dat geldt altijd, bodyweight training is ook gewoon krachttraining. Dus: het liefst gescheiden, als het niet anders kan dan eerst de krachttraining.
 
Dat geldt altijd, bodyweight training is ook gewoon krachttraining. Dus: het liefst gescheiden, als het niet anders kan dan eerst de krachttraining.
Top, dank voor je antwoord !
Maar zou je ook kort en krachtig uit kunnen leggen waarom eerst krachttraining gaan doen (in dit geval voor de benen) beter is dan eerst gaan hardlopen en daarna krachttraining gaan doen voor de benen ?

Als ik eerst krachttraining zou gaan doen voor de benen (verschillende beenoefeningen, met gewicht en/of met mijn eigen lichaamsgewicht), en ik ben dan klaar met die beenoefeningen en ik wil dan daarna gaan hardlopen.
Vergroot je daardoor de spierkracht en spiermassa in de benen, dan dat ik het andersom zou gaan doen (dus eerst hardlopen en daarna die beenoefeningen gaan doen) ?
 
Laatst bewerkt:
Top, dank voor je antwoord !
Maar zou je ook kort en krachtig uit kunnen leggen waarom eerst krachttraining gaan doen (in dit geval voor de benen) beter is dan eerst gaan hardlopen en daarna krachttraining gaan doen voor de benen ?

Als ik eerst krachttraining zou gaan doen voor de benen (verschillende beenoefeningen, met gewicht en/of met mijn eigen lichaamsgewicht), en ik ben dan klaar met die beenoefeningen en ik wil dan daarna gaan hardlopen.
Vergroot je daardoor de spierkracht en spiermassa in de benen, dan dat ik het andersom zou gaan doen (dus eerst hardlopen en daarna die beenoefeningen gaan doen) ?

Ik zou sowieso niet gaan lopen vlak na of vlak voor een beentraining. Ik loop 3 x de week maar houd er altijd genoeg tijd tussen.

Smiddags lopen en savonds benen trainen gaat voor mij wel.
 
Wanneer je KT en hardlopen zo ver mogelijk uit elkaar plan zorg je er voor dat vermoeidheid door training elkaar zo min mogelijk in de weg zit.
 
Wanneer je KT en hardlopen zo ver mogelijk uit elkaar plan zorg je er voor dat vermoeidheid door training elkaar zo min mogelijk in de weg zit.

Dit
 
Top, dank voor je antwoord !
Maar zou je ook kort en krachtig uit kunnen leggen waarom eerst krachttraining gaan doen (in dit geval voor de benen) beter is dan eerst gaan hardlopen en daarna krachttraining gaan doen voor de benen ?

Als ik eerst krachttraining zou gaan doen voor de benen (verschillende beenoefeningen, met gewicht en/of met mijn eigen lichaamsgewicht), en ik ben dan klaar met die beenoefeningen en ik wil dan daarna gaan hardlopen.
Vergroot je daardoor de spierkracht en spiermassa in de benen, dan dat ik het andersom zou gaan doen (dus eerst hardlopen en daarna die beenoefeningen gaan doen) ?
Let me google that for you: weight training cardio first - Google zoeken
 
Als kracht (en/of massa) je doel is, eerst kracht en dan cardio. Ik ren meestal op de dagen dat ik geen benen train. Direct na beentraining rennen kan wel, mits je heel rustig loopt. Als je een langere duurloop of (intensieve) intervaltraining doet, kun je dit het best niet op dezelfde dag doen als je beentraining. Liefst nog een rustdag ertussen. Wat ook kan: eerst paar km rennen als warming up en na je krachttraining paar km als cooling down.
 
Het beste is om helemaal niet hard te lopen als je meer spiermassa wil ontwikkelen op je benen.
 

Omdat er anders sprake is van training van twee extreem verschillende biochemische en fysiologische systemen. Als je iets wil bereiken zal je moeten kiezen.
 
Oke.
Dus als ik beenoefeningen zou gaan doen met gewichten (als mijn doel is: om sterkere benen te krijgen en dat ze dikker worden) - dan kan ik dus het beste eerst die beenoefeningen gaan doen en dat ik daarna ga hardlopen.
Maar: geldt dat ook als ik beenoefeningen zonder gewicht zou gaan uitvoeren, dus gewoon met mijn eigen lichaamsgewicht ? Volgens mij wel toch, want je bent dan nog steeds met je eigen kracht bezig zeg maar ?
Nee, De dagen dat je gaat hardlopen, doe je geen beenoefeningen. Je traint je benen op de dagen dat je niet gaat hardlopen. Niet dezelfde dag en liefst ook niet de dag erna. Je traint je benen toch niet meer dan 2 keer per week?
Met je eigen gewicht kan je ook je benen een goede beurt geven en dan ga je ook niet hardlopen achteraf.
 
Altijd eerst de krachttraining en dan de cardio (hardlopen in jouw geval), zo doe ik het ook altijd. Je kunt je krachttraining niet voluit doen als je eerst de cardio doet. Andersom gaat prima, in mijn geval zelfs beter dan zonder de krachttraining vooraf.
Toch niet als je je benen traint. Na een goede beentraining ga je niet hardlopen en de dag erna ook niet.
 
Toch niet als je je benen traint. Na een goede beentraining ga je niet hardlopen en de dag erna ook niet.
Heb ik het specifiek over benen trainen?
 
Back
Naar boven