XXL Nutrition

Bench press limit (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

CelphTitled

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
16 sep 2014
Berichten
314
Waardering
18
Lengte
1m88
Massa
85kg
Vetpercentage
11%
Ik struggle al tijden met BB bench press. Mijn max is nu door frequenty omhoog te gooien gestegen van 80tng naar 90 paused. Echter kom ik de laatste weken niet meer verder, ook niet als ik het volume omhoog gooi.

Nu heb ik vrij lange armen en een slechte bouw om te bankdrukken, maar het kan toch niet zo zijn dat dit de limiet al is? 3 plate bench zou toch wel mogelijk moeten zijn voor nattys?
 
Ja is mogelijk. Resetten en overnieuw beginnen. Eventueel ander rep scheme. Nog belangrijker; probably meer eten.
 
Ja is mogelijk. Resetten en overnieuw beginnen. Eventueel ander rep scheme. Nog belangrijker; probably meer eten.

Mijn reprange is als volgt:
Di : 3x5 en 3x8
Do : 1x3, 3x2, 5x1

Welke reprange adviseer je? moet ik richting de 15?
Eten zit wel snor, ben in de weken dat ik niet vooruit ben gegaan in kracht wel van 91 naar 94 kg BW gegaan....SQ, DL ook gewoon respectabel progressie in geboekt tijdens deze weken..
 
Ik ben zelf geen powerlifter. Maar vind het volume vrij karig. Misschien dat tymboo wat hulp wil bieden.

Waar train je overigens in Heerenveen?
 
hoxyz
Voorheen altijd op 1x per week 3x5 getraind dus in dat opzicht een grote toename in volume, maar misschien nog steeds te weinig?
Ben inmiddels verhuisd naar Leeuwarden, trainde altijd in FidNuZ.. moet zeggen dat ik die gym wel mis! waar train jij?

3XL
Bedoel je dan veel volume en weinig rust tussen setjes?
 
Well volume moet over een periode van tijd hoger worden. Dus als je eerst 3x5 deed moet dit nu wel werken, maar than again heb ik niet zo heel veel verstand van programmering. Ik zou gewoon resetten en opnieuw gaan bouwen met 3/5x5 en dag twee een andere reprange. 7x3 oid, god knows.

Woon zelf in Lemmer maar was wel benieuwd naar waar in Heerenveen :P
 
Mijn reprange is als volgt:
Di : 3x5 en 3x8
Do : 1x3, 3x2, 5x1

Die donderdag schiet je niks mee op zo. Begin eens met 6-8 weken 3x8 (dag 1) en 3x5 (dag) te doen, reps per set mogen omlaag indien nodig. Hertesten, dan opnieuw met 4x8 en 4x5.
 
Meer dan 2 keer per week benchen helpt ook wel
 
3XL
Bedoel je dan veel volume en weinig rust tussen setjes?[/QUOTE]

Nee, het to gestelde, laag volume en frequentie maar het hoge intensiteit.
 
Dat zijn nogal 3 verschillende adviezen haha.
Denken jullie overigens dat 140 bench haalbaar is voor de meeste nattys?
 
Kan je jouw doel zo specifiek mogelijk formulieren? M.b.t. op welk lichaamsgewicht je dit zou willen doen? Met een competitie pauze erin of touch and go? Is best erg breed zo.
 
Dat zijn nogal 3 verschillende adviezen haha.
Denken jullie overigens dat 140 bench haalbaar is voor de meeste nattys?

Zeker weten, ik bijvoorbeeld (@93 kg) :) Alleen moet je wel steeds grotere volumes verstouwen. Ik doe nu twee trainingen per week 5x8, 6x6 of 7x4 om nog vooruit te gaan. Uiteindelijk wordt het onvermijdelijk om naar 3x/week te gaan.
 
heb zelf op 84kg 140 x 2 gebencht, natty makkelijk kunnen licht er wel aan hoe zwaar je zelf bent.
Vandaag op 2,5 weeks out of openrotterdam 120 met paused gedrukt weeg nu 78,5
 
Zeker weten, ik bijvoorbeeld (@93 kg) :) Alleen moet je wel steeds grotere volumes verstouwen. Ik doe nu twee trainingen per week 5x8, 6x6 of 7x4 om nog vooruit te gaan. Uiteindelijk wordt het onvermijdelijk om naar 3x/week te gaan.

Ben vrij gemakkelijk tot 150kg bench gekomen met om de 4 dagen 3x5 te benchen. Tot mijn pec scheurde althans. Ging altijd beter vooruit op hoge intensiteit en laag volume dan andersom.
 
Een paar weken stil staan? Wen er maar vast aan. Naar mate je vordert gaat dit steeds langer duren. Ik ben na mijn 26ste niet meer verder gekomen dan waar ik nu sta qua kracht op hetzelfde gewicht. Alles houdt een keer op (natty). Of je 140kg moet kunnen als natty is onzin. De een stopt bij 120kg en de ander kan wel 180kg.

Ik heb 8 jaar kunnen stijgen in gewicht, drukte na 5 jaar trainen 120kg en na 8 jaar trainen 150kg, begonnen met 60kg. Daarna is het op gehouden. Mijn max. is bereikt op 78kg bodyweight en natty. Weken stil staan stelt echt helemaal niks voor. Mijn eerste plateau was 5 x 95kg. Dit heeft een half jaartje geduurd. Daarna ging ik opeens 10-15 kg vooruit in 3 maanden en wel zo;

Niemand die zo traint, maar mij heeft het enorm geholpen. Ik trainde met een nieuwe, dunnere bar waarmee het bankdrukken heel anders aan voelde. Kon als het ware met een schone lei beginnen. Begon op 5 x 90kg. Ik deed er elke week 2 schijfjes van 0,5 kg bij, dus exact 1kg. Omdat je niet merkt dat dit zwaarder is, kan je dit een aantal weken blijven doen. Je eerste setje doe je met je oude 5rm, de set er na met 1kg extra gewicht.

Ik deed dit 3 keer per week dus om de 2 a 3 dagen. 2 sets van je 5 rm en (waar van de laatste dus +1kg) en klaar.

Je moet wel beschikken over 0,5 kg schijven. Een tijdje een dunnere of dikkere bar heeft mij dus ook geholpen. Sommigen raden een andere oefening aan of incline of decline een tijdje, dat werkte voor mij niet.
 
Dat zijn nogal 3 verschillende adviezen haha.
Denken jullie overigens dat 140 bench haalbaar is voor de meeste nattys?

Je zou denken van wel.

Ik deed in 2005 1x175kg op 105kg lichaamsgewicht en ik beschouw mezelf als echt een talentloze bencher.
(Dat was komende van een 1x120-130kg 'bodybuilding bench' in 2000, dus binnen 5 jaar tijd.)

Wat vooral doorslaggevend was (voor mij althans) was keihard werken aan techniek en leren explosief/acceleratief de beweging te maken.
Dit heb ik bereikt door vrijwel voortdurend met ramping sets van 1-5 reps CAT style te doen binnen de 75-85% 1RM range, af toe afgewisseld met een paar piek weken waarin ik een PR probeerde te zetten.
 
Ben vrij gemakkelijk tot 150kg bench gekomen met om de 4 dagen 3x5 te benchen. Tot mijn pec scheurde althans. Ging altijd beter vooruit op hoge intensiteit en laag volume dan andersom.

Dat lijkt me vrij uitzonderlijk. 150 kg is al een gewicht dat veel recreatieve lifters nooit halen, laat staan met zo weinig 'moeite'. Maar er zijn inderdaad meerdere wegen naar Rome: via hoog volume of via hoge intensiteit.
 
Back
Naar boven