AndroidHealthClinic

Opzoek naar een sportdokter die een voedingschema kan maken (cutten)

Bezoekers in dit topic

Kevin1105248

Novice
Lid geworden
27 apr 2017
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m76
Massa
76kg
Hallo allemaal,

Ik ben Kevin 24jaar 1m76 en weeg 76kg, ik ben al een tijdje het internet aan het afspeuren naar een sportdokter/dietiste voor een voedingsschama (cutten). Helaas staat internet vol troep en weet ik dus niet welke sites te vertrouwen zijn/je geld waard zijn voor een schema.
Suggesties?
 
Sportdokter of dietist ga je niets aan hebben... gewoon zelf maken. Heb je veel meer aan!

Misschien kan je er al wat mee starten met deze info. :)
succes!

Een oude post van me hieronder kan je helpen om alles te berekenen.


je kan je onderhoud berekenen op verschillende sites op internet maar ook in de bijgevoegde sheet. Maar hou er rekening mee dat dit een berekening is. Een schatting gebaseerd op formules.
Je echte onderhoud bepaal je door een xxxx aantal kcal te eten en als je dan met je huidige activiteit in gewicht gelijk blijft is dat je onderhoud.

Qua voeding moet je zelf kijken wat je lekker vind en wat er in je schema past.

Voeding die je kan nemen:
Koolhydraten: havermout, rijst, pasta, aardappelen, zoete aardappel, wraps, pannenkoeken, brood, crackers etc.
vetten: eieren, pinda's, pindakaas, noten, olie, roomboter, vette vis, avocado, pure chocolade, zaden en pitten etc
Eiwitten: eieren, vlees, vis, kip, melk, kwark, yoghurt etc

Sausjes kan je ook best wel nemen. Mits het in je macro's past.

Met deze voedingsmiddelen kan je best een schema maken.

Maak een schema voor jezelf en post hem hier. Dan kunnen wij je mogelijk verder helpen.
succes.

afvallen/aankomen moet niet te snel gaan. In het begin kan het wat sneller gaan zeg rond de 1 kg per week. Maar over het algemeen richt een beetje op 0,5 kg per week.

om zicht te krijgen op wat je aan het doen bent... en wat je zou moeten/kunnen doen; maak je een voedingsschema

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte,
-500 cal als je wil cutten
+500 cal als je wil bulken

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik de bijgevoegde excel sheet
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken.
Vul wel je eigen voedingsmiddelen in in de calorietabel.
Dus bij een product wel even de kcal en ekv van JOUW product invullen.
Staat iets er niet in dan vul je dat in op een plek van iets wat je niet eet.

en daarnaast uiteraard trainen!
 

Bijlagen

  • schema leeg.xlsx
    116 KB · Weergaven: 179
Meeste sportdokters gaan je niet kunnen helpen :)
 
Thanks Marina voor het schema'tje. Zelf ben ik ook enigszins handig met Excel, maar ik heb altijd wat moeite om het gebruiksvriendelijk te krijgen. (Ik gebruikte VLOOKUP in combinatie met data validatie). Dit gaat mij zeer goed helpen!
 
Hallo allemaal,

Ik ben Kevin 24jaar 1m76 en weeg 76kg, ik ben al een tijdje het internet aan het afspeuren naar een sportdokter/dietiste voor een voedingsschama (cutten). Helaas staat internet vol troep en weet ik dus niet welke sites te vertrouwen zijn/je geld waard zijn voor een schema.
Suggesties?
Waarom specifiek van een sportarts? Voeding komt nagenoeg niet voor in het curriculum voor sportarts.
 
Je hebt absoluut geen sportarts nodig of diëtist. Op dit forum is ontzettend veel te vinden, je kan altijd dingen vragen. Ik vind zelf de uiteenzetting die hier wordt gebruikt duidelijk en handig: Nutrition

De enige reden voor mij om met een coach in zee te gaan is voor competitie
 
Natuurlijk kun je een voedingsschema laten maken.

Ik snap persoonlijk niet waarom iedereen zegt: "Gewoon zelf maken!".

ALS je iemand ontmoet die er wat van kent vind ik een voedingsschema laten maken op maat geen slecht idee.

Tuurlijk kun je het ook zelf maken, maar een duwtje in de rug kan in sommige gevallen altijd helpen.

Ik heb zelf ooit een soortgelijke topic geopend en werd lui genoemd door sommigen omdat ik professionele hulp zocht.

Heb zelf ooit een maand met een coach getraind en geloof me dat was alles behalve een luierik attitude.
 
Ik snap persoonlijk niet waarom iedereen zegt: "Gewoon zelf maken!".
Omdat het echt niet moeilijk is :) Voor de rest moet iedereen zelf weten wat ie doet
 
Geloof me, ik heb het ook ooit laten doen en dat had ik idd zelf ook wel gekund.

Heb er wel eea van geleerd, dat dan weer wel.
 
Natuurlijk kun je een voedingsschema laten maken.

Ik snap persoonlijk niet waarom iedereen zegt: "Gewoon zelf maken!".

ALS je iemand ontmoet die er wat van kent vind ik een voedingsschema laten maken op maat geen slecht idee.

Tuurlijk kun je het ook zelf maken, maar een duwtje in de rug kan in sommige gevallen altijd helpen.

Ik heb zelf ooit een soortgelijke topic geopend en werd lui genoemd door sommigen omdat ik professionele hulp zocht.

Heb zelf ooit een maand met een coach getraind en geloof me dat was alles behalve een luierik attitude.

EN dat moet dan door een sportdokter? OK.

En 2: als jij er zelf niks of heel weinig van kent,hoe ga jij weten dat gast er wel genoeg over weet?
 
EN dat moet dan door een sportdokter? OK.

En 2: als jij er zelf niks of heel weinig van kent,hoe ga jij weten dat gast er wel genoeg over weet?

Geen sportdokter natuurlijk, die zal TS niet verder kunnen helpen. En natuurlijk moet je jezelf inlezen om er toch een minimum van te kennen en zo de juiste persoon uitkiezen want volgens mij kennen 95% van de dietisten er niets van.

Dus ik vind dat professionele hulp vinden een goed idee kan zijn maar je moet wel de juiste persoon vinden en er toch een minimum zelf van kennen.
 
marina1975 Hoezo zou je aan een sportdiëtist niks hebben? Ze begeleiden professionele atleten maar een bodybuilding amateurtje zouden ze niet kunnen helpen?
 
Sportdokter of dietist ga je niets aan hebben... gewoon zelf maken. Heb je veel meer aan!

Misschien kan je er al wat mee starten met deze info. :)
succes!

Een oude post van me hieronder kan je helpen om alles te berekenen.


je kan je onderhoud berekenen op verschillende sites op internet maar ook in de bijgevoegde sheet. Maar hou er rekening mee dat dit een berekening is. Een schatting gebaseerd op formules.
Je echte onderhoud bepaal je door een xxxx aantal kcal te eten en als je dan met je huidige activiteit in gewicht gelijk blijft is dat je onderhoud.

Qua voeding moet je zelf kijken wat je lekker vind en wat er in je schema past.

Voeding die je kan nemen:
Koolhydraten: havermout, rijst, pasta, aardappelen, zoete aardappel, wraps, pannenkoeken, brood, crackers etc.
vetten: eieren, pinda's, pindakaas, noten, olie, roomboter, vette vis, avocado, pure chocolade, zaden en pitten etc
Eiwitten: eieren, vlees, vis, kip, melk, kwark, yoghurt etc

Sausjes kan je ook best wel nemen. Mits het in je macro's past.

Met deze voedingsmiddelen kan je best een schema maken.

Maak een schema voor jezelf en post hem hier. Dan kunnen wij je mogelijk verder helpen.
succes.

afvallen/aankomen moet niet te snel gaan. In het begin kan het wat sneller gaan zeg rond de 1 kg per week. Maar over het algemeen richt een beetje op 0,5 kg per week.

om zicht te krijgen op wat je aan het doen bent... en wat je zou moeten/kunnen doen; maak je een voedingsschema

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte,
-500 cal als je wil cutten
+500 cal als je wil bulken

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik de bijgevoegde excel sheet
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken.
Vul wel je eigen voedingsmiddelen in in de calorietabel.
Dus bij een product wel even de kcal en ekv van JOUW product invullen.
Staat iets er niet in dan vul je dat in op een plek van iets wat je niet eet.

en daarnaast uiteraard trainen!

Hallo Marina,

Ik gebruik jouw Excel bestand voor het maken van mijn voedingsschema, maar ik loop tegen een probleem aan.
Zojuist het calorieverbruik berekend en dan zit er bijna 200 kcal verschil tussen Harris-Benedicht en Katch-McArdle, maar welke kan ik het beste aanhouden want dit maakt wel degelijk een verschil.

Ook was ik benieuwd welke activiteit factor ik moet nemen, ik sport 3 keer p/w en heb een kantoorbaan dus ik dacht zelf aan een factor van 1,375 of 1,55? En maak ik mijn schema dan voor de hele week hetzelfde of moet ik onderscheid maken tussen een trainingsdag/rustdag?

Alvast bedankt voor de hulp!

Dennis
 
Ten eerste... Het blijven berekeningen. Je echte verbruik kan je alleen bepalen door een aantal kcal te eten en zien wanneer je op gewicht blijft. Het blijven de schattingen!

Als jij je vet% redelijk exact weet kan je katch aanhouden.

Aangezien je wil cutten kan je 1,375 aanhouden. Je kan ook gewoon een waarde tussen de 1,375 en 1,55 aanhouden. Bijvoorbeeld 1,4. Ook die factor is een schatting.

Zelf maak ik geen onderscheid tussen train en rustdagen en eet ik elke dag hetzelfde. Je kan ook op rustdagen wat minder eten en op traindagen wat meer. Het is ook net wat je prettig en/of makkelijker vind.

Het is en blijft trial en error.
Maak een schema en begin ermee. Kijk 2 weken wat het doet.

Val je niet af dan verlaag je 200 kcal. Gaat het te snel dan verhoog je iets.
 
Ten eerste... Het blijven berekeningen. Je echte verbruik kan je alleen bepalen door een aantal kcal te eten en zien wanneer je op gewicht blijft. Het blijven de schattingen!

Als jij je vet% redelijk exact weet kan je katch aanhouden.

Aangezien je wil cutten kan je 1,375 aanhouden. Je kan ook gewoon een waarde tussen de 1,375 en 1,55 aanhouden. Bijvoorbeeld 1,4. Ook die factor is een schatting.

Zelf maak ik geen onderscheid tussen train en rustdagen en eet ik elke dag hetzelfde. Je kan ook op rustdagen wat minder eten en op traindagen wat meer. Het is ook net wat je prettig en/of makkelijker vind.

Het is en blijft trial en error.
Maak een schema en begin ermee. Kijk 2 weken wat het doet.

Val je niet af dan verlaag je 200 kcal. Gaat het te snel dan verhoog je iets.

Dank voor je hulp!
Ik ga het uitproberen en hanteer voor de rustdagen 1,3 en voor de trainingsdagen 1,5 en dan bekijk ik naar 2-3 weken wel wat het met mij doet.
 
Back
Naar boven