AndroidHealthClinic

verhoudingen voedingsmiddel, wanneer ''gezond''? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

fred28

Cool Novice
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
38
Waardering
2
Lengte
1m80
Massa
90kg
Vetpercentage
12%
Goedenavond iedereen,

Ik ken verschrikkelijk veel producten die gezond/geschikt zijn voor de fanatieke fitnesser / bodybuilder etc.
Maar wanneer is (of vinden jullie) een product ''slecht''?

Stel we nemen een normale pot pindakaas per 100 gram.
Dit bevat:
625 kcal
25 gr eiwit

12 gr kh
6 gr suiker

52 gr vet
9,2 gr verzadigd vet
23 gr enkelvoudig onverzadigd
17.5 gr meervoudig onverzadigd

6 gr vezels


pindakaas, top, geweldig etc we kennen het allemaal wel.

Maar uit deze pot bestaat 20% van de vetten uit verzadigde vetten.
50% van de kh bestaat uit suiker.

(even de - je hebt verzadigde vetten nodig discussie- daar gelaten) stel deze pot zou voor 35% uit verzadigde vetten bestaan of voor 70% uit suiker. zou de pot dan ineens wel ongezond zijn?

of:
6 gram suiker per 100 gram = 6% suiker per product, Zou bijvoorbeeld 20% teveel zijn?
9.2gram verzadigde vetten per 100 gram = 9.2% vv per product. en zou hierbij ook 20% teveel zijn?

Welke marges / richtlijnen zijn hiervoor?

Er is over elk product wel een topic te vinden met de vraag : is product x gezond?
Met normaal gezond verstand begrijpt iedereen dat een aanmaak pakket nasi ongezonder is dan alles los te kopen en dat shoarma minder gezond is dan zalm etc maar bij welke verhoudingen is het ''te slecht''?
 
Niet zo veel denken maar gewoon eten. Imo is niks echt ongezond. Je moet gewoon een goede balans zoeken. Als jij je macro's maar haalt. Eet je groenten. En al die dingen die bestempeld zijn met ongezond kunnen op z'n tijd echt niks kwaad.
 
Volgens mij zijn de meningen nogal verdeeld over wanneer iets slecht is.
De één zegt dat e-nummers slecht zijn (of sommigen daarvan), de ander zegt dat suiker een grote boosdoener is en weer een ander zoetstoffen.
En voor ieder onderzoek, zijn ook weer tegenstrijdige onderzoeken te vinden.

Ik ben het met MaxFit eens: zolang je zaken met mate eet, en variatie en balans is kunnen ongezond bestempelde zaken weinig kwaad.

Waar ik zelf op let: zo veel mogelijk biologisch (voor voedingswaarden heeft dat dan weer geen enkel effect), weinig suiker, geen zoetstoffen (maar dat vanwege allergie) en variatie in de vorm van gluten en lactose.
Ik wissel dus havermout, boekweitmeel, quinoa etc redelijk af evenals biogarde, skyr, kwark en dergelijke en houd me niet aan het standaard Hollandsch dieet van 4 sneetjes brood per dag, aardappelen, groente en vlees, maar ook verre van het bro-food DBB dieet van kip, pindakaas, rijstwafels en kwark.

En de verhoudingen, ik probeer tussen de 70 a 80 procent bewust te kiezen (maar ik prep op dit moment dan ook nergens voor)
 
Ik ben geen gezondheids freak o.i.d en mijn schema is prima op orde.

Alleen ik had een gesprek met een pt klant en ik kon niet met duidelijke woorden uitleggen dit wel en dat niet eten.
Vanzelfsprekend alles met mate ,zuivel, vis noem maar op. maar er bestaat dus niet echt een duidelijke richtlijn.
Zijn er niet toevallig wat diëtisten hier actief op het forum die hun klanten advies geven? :)
 
Ik ben dus wel een gezondheidsfreak, vinden mensen dan. Voor mij is het nu normaal geworden en ken niet beter wat wel fijn is.

Waar ik op let? Ik eet toevallig weinig suikers (wel suiker in fruit en andere dingen) maar suikers maken mij weinig uit en je lichaam is in staat om dat makkelijk en netjes te verwerken.

Ik consumeer geen cholesterol. Gewoon helemaal niet. Elke mg cholesterol is een mg te veel. Zoals hier boven al wordt verteld de meningen zijn hier over verdeeld. Ik denk dat ik het goede doe en een ander zal dat altijd afkeuren.
 
Ik ben dus wel een gezondheidsfreak, vinden mensen dan. Voor mij is het nu normaal geworden en ken niet beter wat wel fijn is.

Waar ik op let? Ik eet toevallig weinig suikers (wel suiker in fruit en andere dingen) maar suikers maken mij weinig uit en je lichaam is in staat om dat makkelijk en netjes te verwerken.

Ik consumeer geen cholesterol. Gewoon helemaal niet. Elke mg cholesterol is een mg te veel. Zoals hier boven al wordt verteld de meningen zijn hier over verdeeld. Ik denk dat ik het goede doe en een ander zal dat altijd afkeuren.

oke, er zijn zoals iedereen leest geen duidelijke richtlijnen.
wat het meest in de buurt komt is jullie ervaringen en meningen :). Zoari (en iedereen) je let dus erg op je suiker inname en wanneer vind jij persoonlijk een product ''te ongezond'' ?
of let je op de totale grammen per dag?
 
zolang je maar groente overal bij eet is alles gezond.
 
Ik ben dus wel een gezondheidsfreak, vinden mensen dan. Voor mij is het nu normaal geworden en ken niet beter wat wel fijn is.

Waar ik op let? Ik eet toevallig weinig suikers (wel suiker in fruit en andere dingen) maar suikers maken mij weinig uit en je lichaam is in staat om dat makkelijk en netjes te verwerken.

Ik consumeer geen cholesterol. Gewoon helemaal niet. Elke mg cholesterol is een mg te veel. Zoals hier boven al wordt verteld de meningen zijn hier over verdeeld. Ik denk dat ik het goede doe en een ander zal dat altijd afkeuren.
Lekker testosteron niveau zal je hebben als je geen cholesterol binnen krijgt. Daarnaast vergeef je even hoe belangrijk cholesterol is voor talloze processen in het lichaam en dat cholesterol uit voeding nauwelijks invloed heeft op dat in je lichaam.
Maarja het stond in de Libelle hè...
 
oke, er zijn zoals iedereen leest geen duidelijke richtlijnen.
wat het meest in de buurt komt is jullie ervaringen en meningen :). Zoari (en iedereen) je let dus erg op je suiker inname en wanneer vind jij persoonlijk een product ''te ongezond'' ?
of let je op de totale grammen per dag?

Ik let niet echt op mijn suikers, ik krijg ze gewoon "toevallig" weinig binnen op een dag met mijn eetpatroon. Ik probeer wel suikers te vermijden na 20:00 omdat dit (blijkbaar) de slaap bevorderd / je makkelijker in slaap komt.

Ik let echt op de cholesterol. Het liefst eet ik ook wat minder olie, en dan vooral palmolie. Ook zorg ik dat ik alle voedingsstoffen binnen krijg (voldoende) maar dit zit wel altijd goed omdat ik de hele dag fruit, groente, rijst, aardappelen, bonen en zaden eet (ook andere dingen hoor maar dit is de basis).

Lekker testosteron niveau zal je hebben als je geen cholesterol binnen krijgt. Daarnaast vergeef je even hoe belangrijk cholesterol is voor talloze processen in het lichaam en dat cholesterol uit voeding nauwelijks invloed heeft op dat in je lichaam.
Maarja het stond in de Libelle hè...

Je lichaam maakt eigen cholesterol aan, blijkt dus dat je lichaam precies de hoeveelheid aan maakt die je nodig hebt. Kom je te kort? Vult je lichaam het van zelf aan. Bewijs? Naja tenminste mij zelf :)

Het grappige is dat veganisten (ik ben overigens veganist, plaats mij alsjeblieft niet in de "stomme veganisten" hokje) gemiddeld 13% hogere testosteron waardes hebben als een vleeseter en 9% hoger als een vegetariër. Veel mensen denken dat veganisten weinig testosteron hebben en totaal niet "mannelijk" zijn. Want ja...vlees is blijkbaar "mannelijk" wat ik niet erg vind maar zo lang men maar weet dat er niks mis is met mijn testosteron gehalte.

Overigens, hier het onderzoek voor de gene die hier in geïnteresseerd zijn:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2374537/pdf/83-6691152a.pdf
 
Ik let niet echt op mijn suikers, ik krijg ze gewoon "toevallig" weinig binnen op een dag met mijn eetpatroon. Ik probeer wel suikers te vermijden na 20:00 omdat dit (blijkbaar) de slaap bevorderd / je makkelijker in slaap komt.

Ik let echt op de cholesterol. Het liefst eet ik ook wat minder olie, en dan vooral palmolie. Ook zorg ik dat ik alle voedingsstoffen binnen krijg (voldoende) maar dit zit wel altijd goed omdat ik de hele dag fruit, groente, rijst, aardappelen, bonen en zaden eet (ook andere dingen hoor maar dit is de basis).



Je lichaam maakt eigen cholesterol aan, blijkt dus dat je lichaam precies de hoeveelheid aan maakt die je nodig hebt. Kom je te kort? Vult je lichaam het van zelf aan. Bewijs? Naja tenminste mij zelf :)

Het grappige is dat veganisten (ik ben overigens veganist, plaats mij alsjeblieft niet in de "stomme veganisten" hokje) gemiddeld 13% hogere testosteron waardes hebben als een vleeseter en 9% hoger als een vegetariër. Veel mensen denken dat veganisten weinig testosteron hebben en totaal niet "mannelijk" zijn. Want ja...vlees is blijkbaar "mannelijk" wat ik niet erg vind maar zo lang men maar weet dat er niks mis is met mijn testosteron gehalte.

Overigens, hier het onderzoek voor de gene die hier in geïnteresseerd zijn:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2374537/pdf/83-6691152a.pdf
Ik vind je bron niet bepaald sterk, niet alleen het feit dat het een onderzoek is uit 1999(!), daarnaast een gemiddelde leeftijd van de groep vlees-eters die veel lager ligt dan die van de veganisten.
 
Ik vind je bron niet bepaald sterk, niet alleen het feit dat het een onderzoek is uit 1999(!), daarnaast een gemiddelde leeftijd van de groep vlees-eters die veel lager ligt dan die van de veganisten.

Ik geef je gelijk in de bron maar ja wat is tegenwoordig waar op het internet en niet waar, nog is het beter als de libelle ;)

Wat ik er mee duidelijk probeer te maken is omdat ik geen cholesterol eet ik niet opeens een "laag" testosteron gehalte heb. Als het goed is is hij volkomen normaal. Ik ga overigens over een half jaartje een bloed onderzoek doen en daar zal mijn testosteron-gehalte bij staan :)
 
Deze discussies eindigen nooit en iedereen zal een andere mening hebben, maar ik heb wel mijn eigen interpretatie van gezond eten.

  • Voeding laag in (micro)toxische stoffen
  • Vissoorten zoals zalm en sardines zijn pre aangezien deze gemiddeld minder zware metalen bevatten dan de andere vissoorten en hiernaast bevatten ze veel voedingsstoffen
  • Schaaldieren zoals krab en mosselen zijn ook erg gezond doordat ze veel voedingsstoffen bevatten
  • Noten en pinda's etc vind ik een domme hype en zijn alleen een handig trucje om veel calorieën binnen te krijgen hiernaast bevatten sommige noten wel weer veel voedingsstoffen zoals brazil nuts en macadamia noten (ook betere vet verhoudingen het liefst zo weinig mogelijk PUFA's en veel noten zijn hier hoog in, saturated fat is king)
  • Bergen aan groenten en fruit
  • Honing
  • Vlees is zeker gezond, maar ben er nog niet helemaal over uit of ik nou aan de grasgevoerde kant sta of niet. Zolang het lean meat is maakt dit in ieder geval niks uit.
  • ORGAANVLEES IS KING OVER EVERYTHING
  • Hiernaast denk ik dat biologische groenten en fruit enorme hype en geldverspilling zijn maar aan de andere kant twijfel ik hier ook wel een beetje over

Maar dit alles terzijde, eet ik als een zwijn :P.
 
Mwah het is nog niet een discussie over of veganisme het juiste is, die ga ik ook niet aanvoeren omdat ieder z'n eigen ding heeft en iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Wel wil ik duidelijk maken dat ik niet minder testosteron heb :)


Maar in voedingskeuze: Ieder z'n ding :cool:
 
Back
Naar boven