AndroidHealthClinic

"Vocht/water vasthouden" vraagje. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Freshcotton

Novice
Lid geworden
10 apr 2014
Berichten
22
Waardering
1
Lengte
1m80
Massa
75kg
Vetpercentage
15%
Hey allemaal,

Ik heb een vraagje over het vasthouden van water/vocht dat mogelijk kan ontstaan wanneer men creatine gebruikt. Ik heb zelf een jaar lang creatine gebruikt en hoewel ik hier eerlijk gezegd niet veel van merkte, moet ik toegeven dat mijn voeding en trainingen destijds niet consistent goed waren.

De laatste 3 weken ben ik netjes op schema aan het eten (en trainen) en begint de cut beetje bij beetje zichtbaar te worden.

Nu mijn vraag: ik lees veel over de mogelijke bijwerking van creatine waarbij men meer water/vocht vasthoud, maar ik kan mij eerlijk gezegd niet echt visualiseren wat voor effect dit heeft op "wat dikker lijken" etc. Is dit "water vasthouden" iets waar je je pas druk om hoeft te maken als je echt meedoet aan wedstrijden etc. of kan dit ook voor de 'gemiddelde fitnesser' al minder mooi er uit zien? Het zou ideaal zijn als iemand twee foto's heeft van een (hetzelfde) lichaam waarbij men duidelijk veel water vasthoud en 1 waarbij dat niet het geval is

Hoor het graag en geniet van de lege fitnesszalen vandaag ;)
 
vocht in de spieren,lijkt me dat je dat niet echt gaat zien.

Ik heb nooit met creatine duidelijk vocht vastgehouden.

Het vochtprobleem is volgens mij zwaar overroepen. Maar ja de supplementenboeren moesten hun creatine aan de man brengen waarbij je geen vocht vasthoud. Dus lekker effe een problem creeeren waar er eigenlijk geen is.
 
vocht in de spieren,lijkt me dat je dat niet echt gaat zien.

Ik heb nooit met creatine duidelijk vocht vastgehouden.

Het vochtprobleem is volgens mij zwaar overroepen. Maar ja de supplementenboeren moesten hun creatine aan de man brengen waarbij je geen vocht vasthoud. Dus lekker effe een problem creeeren waar er eigenlijk geen is.
Creatine is osmotisch. Je houdt dus per definitie vocht vast. Dat is letterlijk wat het doet.
 
Vocht vasthouden in de spieren en vocht vasthouden (bloat) zijn twee verschillende dingen. Je gaat dus niet "wat dikker" lijken, je spieren lijken alleen wat voller. Althans dat zegt het potje. Ik zie het niet.
 
Creatine is osmotisch. Je houdt dus per definitie vocht vast. Dat is letterlijk wat het doet.

Daarom dat ik zeg in de spiercellen,dat het dat doet weet denk ik iedereen wel. Maar die bloat waar iedereen het over heeft heb ik nooit waargenomen.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de reacties allemaal. Ik had misschien niet duidelijk verwoord dat ik inderdaad die bloat bedoelde en niet zo zeer het vasthouden van water in de spieren. Mijn inschatting is dat het bij iedereen dus anders is.

Hoewel dit een interessant stuk is, vind ik de resultaten niet zoveel toevoegen. Bij de MR analyse baseren zij hun conclusie op iemand die 5 dagen creatine heeft genomen, bij de isotoop-verdunningsanalyse op mensen die 5 dagen lang 20 gram creatine hebben genomen (???) en de eind conclusie is "Verder onderzoek zal verduidelijking moeten brengen."

Toch bedank voor het delen.
 
Hoewel dit een interessant stuk is, vind ik de resultaten niet zoveel toevoegen. Bij de MR analyse baseren zij hun conclusie op iemand die 5 dagen creatine heeft genomen, bij de isotoop-verdunningsanalyse op mensen die 5 dagen lang 20 gram creatine hebben genomen (???)
Heb je het stuk wel goed gelezen? Bij de MR-analyse is uitgegaan van een laadfase van 5 dagen met 20 gram per dag, en bij de isotoop-verdunningsanalyse is er op twee tijdspunten gemeten, namelijk na 7 dagen en na 28 dagen.

Waarom licht je dit overigens uit?

en de eind conclusie is "Verder onderzoek zal verduidelijking moeten brengen."

Toch bedank voor het delen.
Wat zou jouw conclusie zijn aan de hand van de huidige data?
 
Hoewel dit een interessant stuk is, vind ik de resultaten niet zoveel toevoegen. Bij de MR analyse baseren zij hun conclusie op iemand die 5 dagen creatine heeft genomen, bij de isotoop-verdunningsanalyse op mensen die 5 dagen lang 20 gram creatine hebben genomen (???) en de eind conclusie is "Verder onderzoek zal verduidelijking moeten brengen."

Toch bedank voor het delen.
Inderdaad vaak wat kort door de bocht die dingen van Peter Bond





:D
 
Thanks voor de reacties allemaal. Ik had misschien niet duidelijk verwoord dat ik inderdaad die bloat bedoelde en niet zo zeer het vasthouden van water in de spieren. Mijn inschatting is dat het bij iedereen dus anders is.


Hoewel dit een interessant stuk is, vind ik de resultaten niet zoveel toevoegen. Bij de MR analyse baseren zij hun conclusie op iemand die 5 dagen creatine heeft genomen, bij de isotoop-verdunningsanalyse op mensen die 5 dagen lang 20 gram creatine hebben genomen (???) en de eind conclusie is "Verder onderzoek zal verduidelijking moeten brengen."

Toch bedank voor het delen.


BBBBREAKING NEWS

GALEN IS PETER BOND
 
Ben zeer benieuwd naar de inzichten van Freshcotton.
 
Verskatoen durft :eek: Ik schijt alleen al 6000 kleuren als Galen mij geciteerd heeft, puur uit angst dat ik incorrecte info heb verspreid:D:o

Maar ik ben tenslotte op het forum om wat te leren.

Kom maar door met die inzichten:popcorn2:
 
Verskatoen durft :eek: Ik schijt alleen al 6000 kleuren als Galen mij geciteerd heeft, puur uit angst dat ik incorrecte info heb verspreid:D:o

Maar ik ben tenslotte op het forum om wat te leren.

Kom maar door met die inzichten:popcorn2:
Je snapt dat ik je nu héél vaak ga citeren?
 
Ben zeer benieuwd naar de inzichten van Freshcotton.

Ik baseer mijn uitspraken op het stuk dat door jouw geschreven is. Ik heb de onderzoeken zelf niet bekeken.

Bij het MR onderdeel staat

"Deze techniek is toegepast door Saab et al. bij proefpersonen die vijf dagen lang 20 gr creatine per dag kregen toegediend [2]. De auteurs vonden een toename van de protonconcentratie bij de relaxatietijd die past bij het intracellulaire compartiment, maar niet bij die van het extracellulaire compartiment. Hieruit concluderen de auteurs dat creatinesuppletie leidt tot vochtretentie in de cellen."

en er wordt vervolgens door jou niet aangegeven dat dit alleen op een laadfase berust. Dus ik weet niet zo goed hoe ik dit op basis van jouw tekst zou moeten weten?

Wat betreft de isotoop-verdunningsanalyse: excuses, dit had ik inderdaad niet goed gelezen.

Wat betreft de conclusie: je geeft zelf aan redelijk onbetrouwbare methodes te gebruiken, er ruimte voor speculatie is wat betreft de aannames rondom de MR techniek en de isotoop-verdunningsanalyse en dat de meetmethoden mogelijk geen accuraat beeld schetsen. Het feit dat er dan meer onderzoek nodig is om een uitspraak te kunnen doen over de tegenstrijdige resultaten lijkt me een gegeven en daarom niet zoveel toevoegen aan de vraag of het mogelijk vasthouden van vocht d.m.v. creatine iets is waar de gemiddelde fitnesser "wat dikker" door lijkt of alleen iets is waar échte bodybuilders zich alleen druk om hoeven te maken (ivm wedstrijden).

Dit is overigens hoe ik het - als niet geleerde op dit gebied - zie en lees.
 
Bij het MR onderdeel staat

"Deze techniek is toegepast door Saab et al. bij proefpersonen die vijf dagen lang 20 gr creatine per dag kregen toegediend [2]. De auteurs vonden een toename van de protonconcentratie bij de relaxatietijd die past bij het intracellulaire compartiment, maar niet bij die van het extracellulaire compartiment. Hieruit concluderen de auteurs dat creatinesuppletie leidt tot vochtretentie in de cellen."

en er wordt vervolgens door jou niet aangegeven dat dit alleen op een laadfase berust. Dus ik weet niet zo goed hoe ik dit op basis van jouw tekst zou moeten weten?
Hoezo wordt dat niet aangegeven? Het staat nota bene in het stukje dat je citeert...? Verder gaf je aan:
Bij de MR analyse baseren zij hun conclusie op iemand die 5 dagen creatine heeft genomen
En dat is niet waar. Ik schrijf toch echt duidelijk proefpersonen, meervoud.

Wat betreft de conclusie: je geeft zelf aan redelijk onbetrouwbare methodes te gebruiken,
Dat staat er niet. Ik geef niet aan dat ik redelijk onbetrouwbare methodes gebruik. Ik geef aan dat MFBIA een redelijk onbetrouwbare methode is.

er ruimte voor speculatie is wat betreft de aannames rondom de MR techniek en de isotoop-verdunningsanalyse en dat de meetmethoden mogelijk geen accuraat beeld schetsen.
Dat is nu eenmaal het probleem met wetenschap: er is altijd enige ruimte voor onzekerheid. Als er niks in het oog springt wat duidelijk de tegenstrijdige resultaten zou kunnen verklaren, dan moet je terugvallen op mogelijke meetfouten, dus dat kaart ik ook aan.

Het feit dat er dan meer onderzoek nodig is om een uitspraak te kunnen doen over de tegenstrijdige resultaten lijkt me een gegeven en daarom niet zoveel toevoegen aan de vraag of het mogelijk vasthouden van vocht d.m.v. creatine iets is waar de gemiddelde fitnesser "wat dikker" door lijkt of alleen iets is waar échte bodybuilders zich alleen druk om hoeven te maken (ivm wedstrijden).
Daar kan ik toch niks aan doen dat er meer onderzoek nodig is om meer zekerheid te verlenen? Voordat je dat artikel las kon het best zijn dat dit allang bekend was in de literatuur. Na het lezen van dat artikel weet je dat dit niet zo is én weet je ook waarom. Dat lijkt me toch echt een toevoeging.
 
Als ik dit topic wil begrijpen heb ik er een woordenboek bij nodig :D
 
Ik vind wel FreshCotton, dat als iemand een degelijk wetenschappelijk artikel over een bepaald onderwerp schrijft, je het ook grondig moet lezen he. Uiteindelijk was dat toch een antwoord op je vraag? Want als je wil weten of je bloated wordt van creatine kan je het ook gewoon uitproberen he. De gemiddelde fitnesser ziet er zowiezo al jackshit uit door gebrek aan degelijke lifts zoals deadlift, squat, rackpulls, ... en teveel curlen en benchen. Dus creatine zal voor hen waarschijnlijk niet het verschil maken.
 
Back
Naar boven