XXL Nutrition

LOG: imnewhere goes keto.

Bezoekers in dit topic

imnewhere

Huge Freak
10 jaar lid
Lid geworden
18 jan 2012
Berichten
8.843
Waardering
9.171
Lengte
1m80
Massa
69kg
Vorige week donderdag (3-8) ben ik begonnen met het ketogeen dieet. Hier wil ik een log beginnen om mijn ervaringen te delen. De redenen dat ik dit dieet ben gestart zijn vooral uit interesse: Hoe ga ik me voelen op zo'n dieet? Houd ik wel genoeg energie om (intensief) te sporten in ketose? Zou dit dieet kunnen helpen bij mijn (chonische) auto-immuunziekte (want dit dieet zou de ontstekingswaarden kunnen laten dalen). Ik weeg mezelf elke ochtend en houd ook mijn calorieën nauwkeurig bij via de Eetmeter van het Voedingscentrum. Ik kom van een high-carb dieet en veel eten (ruim 4000 KCal, 60/20/20 K/E/V). De stap van ruim 600 naar minder dan 50g carbs is dus gigantisch.
 
Laat ik beginnen met het onderdeel voeding. Het lukt me prima om de koolhydraten laag te houden en voldoende eiwitten is ook geen probleem. Waar ik wel tegenaan loop is dat ik mijn KCal's niet haal! Volgens mij heeft dit twee oorzaken: voeding hoog in vet is enorm verzadigend (misschien nog wel meer als je altijd gewend was hoog in koolhydraten te zitten) en daarnaast zit er iets minder variatie in de voeding wat het iets minder lekker maakt. Daardoor zit ik nu wel in een flink energietekort. Dit nam ik gemiddeld over de eerste 7 dagen:

2567 KCal
197 g vet
139 g eiwit
40 g koolhydraten

Wat verder lastig is, is om voldoende vezels binnen te krijgen, zonder graanproducten en fruit te kunnen eten. Vrijwel alle vezels moeten nu komen uit groenten en noten. Ik heb de hoeveelheid groenten al verdubbeld naar 500-600g per dag en kom dan nog maar op 23g vezels per dag. Dit betekent weer dat mijn stoelgang nogal moeizaam is geworden. Ik had voorheen namelijk zeer veel granen, waardoor ik per dag maar liefst 70-75g vezels binnenkreeg (3x zo veel!).
 
Laatst bewerkt:
Laat ik beginnen met het onderdeel voeding. Het lukt me prima om de koolhydraten laag te houden en voldoende eiwitten is ook geen probleem. Waar ik wel tegenaan loop is dat ik mijn KCal's niet haal! Volgens mij heeft dit twee oorzaken: voeding hoog in vet is enorm verzadigend (misschien nog wel meer als je altijd gewend was hoog in koolhydraten te zitten) en daarnaast zit er iets minder variatie in de voeding wat het iets minder lekker maakt. Daardoor zit ik nu wel in een flink energietekort. Dit nam ik gemiddeld over de eerste 7 dagen:

2567 KCal
197 g vet
139 g eiwit
40 g koolhydraten

Wat verder lastig is, is om voldoende vezels binnen te krijgen, zonder graanproducten en fruit te kunnen eten. Vrijwel alle vezels moeten nu komen uit groenten en noten. Ik heb de hoeveelheid groenten al verdubbeld naar 500-600g per dag en kom dan nog maar op 23g vezels per dag. Dit betekend weer dat mijn stoelgang nogal moeizaam is geworden. Ik had voorheen namelijk zeer veel granen, waardoor ik per dag maar liefst 70-75g vezels binnenkreeg (3x zo veel!).
Je kan vezels kopen op MP. Misschien handig, eet zelf ook altijd veel vezels. Enige nadeel dat je dan nòg voller gaat zitten?!
 
Wat voor auto-immuun aandoening heb je, als ik vragen mag?
 
Pfff... stoelgang gaat steeds moeilijker. Heb daarom maar lijnzaad toegevoegd aan m'n voeding, ondanks dat daar wel wat KH in zitten. (Als dit niet werkt ga ik vezels halen bij MP, B&F of...)
 
p.s. Een zeer uitgebreide uitleg van het ketogeen dieet vind je hier: Het Ketogeen Dieet
 
Dag 12. Keto sucks... Aanvankelijk had ik het op dag 5 en 6 het zwaarst. Daarna leefde ik wat op en kreeg meer energie, maar sinds gisteren is mijn energiepeil dramatisch laag. Ik blijf trainen, maar het gaat niet van harte. Kracht is ook ongeveer 10% afgenomen. Dit schijnt er allemaal bij te horen in de overgangsfase, maar ik heb het wel moeilijk om vol te houden.
 
12 dagen keto. Ik houd me netjes aan de richtlijnen. Minder dan 50g koolhydraten per dag en niet overmatig veel eiwit (probeer wel 2g/kg aan te houden). Inmiddels wel 4 kg kwijtgeraakt.
keto.jpg
 
Interessant! Hoe ziet je voeding er nu uit op een dag?
 
Interessant! Hoe ziet je voeding er nu uit op een dag?
Low cab groentes: vooral broccoli en spinazie. Soms spruitjes, boerenkool. Kaas (Goudse 48+), geitenkaas, volle Griekse yoghurt, olijven, gerookte makreel, zure haring, zalm, walnoten, pecannoten, eieren, avocado, lijnzaad, water, koffie (zwart, cafeinevrij), thee. That's it. Wordt wel een beetje eentonig maar ik blijf zoeken naar meer afwisseling.
 
Dag 14.
Vandaag rond 11:30 gestopt met het keto-dieet. Net geen 2 weken volgehouden. Enerzijds jammer, met de gedachte dat het misschien in de derde week zou verbeteren, maar ik trok het echt niet meer. Er volgt nog een uitgebreider verslag over hoe de afgelopen twee weken zijn gegaan en wat ik ervan heb geleerd.
 
Kom er eigenlijk nu pas achter dat je een keto-dieet volgt en een zak havermout als profielfoto hebt. :o

^EDIT; volgde* :p
 
Verslag van (bijna) twee weken keto.

Laat ik voorop stellen dat ik hier niet (zoals de meeste mensen) aan begon om af te vallen. Ik was vooral benieuwd naar de andere mogelijke pluspunten die ik her en der had gelezen (het zou ontstekingen remmen, je zou er mentaal scherper van worden, stabielere insulinewaarden dus geen ups en downs meer, etc.). Zoals ik al in de openingspost heb aangegeven, heb ik een zeer hoge verbranding, en was ik gewend altijd relatief veel koolhydraten te eten (60 En%). Wat ik vanaf dag 1 direct merkte, is dat dit dieet enorm eetlustremmend werkt. Ik at altijd rond 4100 KCal/dag op onderhoud, maar op dag 1 kwam ik niet verder dan 2700 KCal en geen trek 's avonds! Daarnaast werd het eten een beetje eentonig, wat niet echt hielp om meer te gaan eten. Hierdoor at ik over 13 dagen gemiddeld 2500 KCal/dag, dus ik had een gigantisch tekort opgebouwd. Ik heb wel geprobeerd door te trainen zoals ik normaal deed. d.w.z. 4/5x p/w kracht + 1/2x p/w cardio. Dit is me ook gelukt. Maar zowel mijn kracht als uithoudingsvermogen daalden in de 2 weken met 10-15%. Bijkomende probleem was dat de stoelgang steeds problematischer werd, ondanks dat ik 600g groenten at en de laatste dagen ook nog 45g lijnzaad per dag toevoegde voor de extra vezels. Ik begon me ook echt zorgen te maken over die stoelgang. Verder was ik in 2 weken ruim 4 kilo afgevallen (71,4 > 67,3).

Al met al was deze overgang voor mij te heftig om de volgende redenen:
- Te groot energietekort (dit versterkte de daling in kracht en UHV)
- Ik kwam van extreem veel koolhydraten (>600g/dag), wat de overgang nog groter maakte.
- Maakte me zorgen om mijn stoelgang (bijna 0)

Ik heb achteraf geen spijt dat ik het heb geprobeerd, maar ik denk niet dat ik nog een tweede poging ga wagen. Misschien had ik wel door kunnen zetten als ik tegen de 4000 KCal/dag aan vetrijk eten weg had kunnen stouwen en hadden de negatieve bijwerkingen dan veel kleiner geweest, maar dat lukte me niet. Ik kan me wel voorstellen dat dit dieet heel goed werkt om af te vallen, want het onderdrukt je eetlust echt enorm. Voor hardgainers als ik is dit (denk ik) niet aan te raden...

p.s. Toch nog een pluspuntje: ik zie er nu ontzettend 'shredded' uit, dus ik kan weer voor lange tijd in een (clean) bulk. :-)
 
Laatst bewerkt:
Verslag van (bijna) twee weken keto.

Laat ik voorop stellen dat ik hier niet (zoals de meeste mensen) aan begon om af te vallen. Ik was vooral benieuwd naar de andere mogelijke pluspunten die ik her en der had gelezen (het zou ontstekingen remmen, je zou er mentaal scherper van worden, stabielere insulinewaarden dus geen ups en downs meer, etc.). Zoals ik al in de openingspost heb aangegeven, heb ik een zeer hoge verbranding, en was ik gewend altijd relatief veel koolhydraten te eten (60 En%). Wat ik vanaf dag 1 direct merkte, is dat dit dieet enorm eetlustremmend werkt. Ik at altijd rond 4100 KCal/dag op onderhoud, maar op dag 1 kwam ik niet verder dan 2700 KCal en geen trek 's avonds! Daarnaast werd het eten een beetje eentonig, wat niet echt hielp om meer te gaan eten. Hierdoor at ik over 13 dagen gemiddeld 2500 KCal/dag, dus ik had een gigantisch tekort opgebouwd. Ik heb wel geprobeerd door te trainen zoals ik normaal deed. d.w.z. 4/5x p/w kracht + 1/2x p/w cardio. Dit is me ook gelukt. Maar zowel mijn kracht als uithoudingsvermogen daalden in de 2 weken met 10-15%. Bijkomende probleem was dat de stoelgang steeds problematischer werd, ondanks dat ik 600g groenten at en de laatste dagen ook nog 45g lijnzaad per dag toevoegde voor de extra vezels. Ik begon me ook echt zorgen te maken over die stoelgang. Verder was ik in 2 weken ruim 4 kilo afgevallen (71,4 > 67,3).

Al met al was deze overgang voor mij te heftig om de volgende redenen:
- Te groot energietekort (dit versterkte de daling in kracht en UHV)
- Ik kwam van extreem veel koolhydraten (>600g/dag), wat de overgang nog groter maakte.
- Maakte me zorgen om mijn stoelgang (bijna 0)

Ik heb achteraf geen spijt dat ik het heb geprobeerd, maar ik denk niet dat ik nog een tweede poging ga wagen. Misschien had ik wel door kunnen zetten als ik tegen de 4000 KCal/dag aan vetrijk eten weg had kunnen stouwen en hadden de negatieve bijwerkingen dan veel kleiner geweest, maar dat lukte me niet. Ik kan me wel voorstellen dat dit dieet heel goed werkt om af te vallen, want het onderdrukt je eetlust echt enorm. Voor hardgainers als ik is dit (denk ik) niet aan te raden...

p.s. Toch nog een pluspuntje: ik zie er nu ontzettend 'shredded' uit, dus ik kan weer voor lange tijd in een (clean) bulk. :-)

Heb je het gevoel dat je van de 4 kilo die je kwijt bent ook veel spier bent verloren? Zoals je het nu schrijft klinkt het als een goede quick cut voor 2 weken om shredded te worden.
 
Heb je het gevoel dat je van de 4 kilo die je kwijt bent ook veel spier bent verloren? Zoals je het nu schrijft klinkt het als een goede quick cut voor 2 weken om shredded te worden.
Geen idee. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan het verlies zo klein mogelijk te houden, door voldoende eiwitten te blijven eten (2g/kg) en in mijn normale ritme door te gaan met krachttraining. Let wel dat alleen al door het leegtrekken van de glycogeenvoorraad je veel vocht en gewicht verliest. Het vetverlies schat ik op maximaal 2kg in die twee weken (13 dagen op 1600 KCal deficit).
 
Heb je het gevoel dat je van de 4 kilo die je kwijt bent ook veel spier bent verloren? Zoals je het nu schrijft klinkt het als een goede quick cut voor 2 weken om shredded te worden.
Glycogeen, vocht, wellicht darminhoud.
 
Wie o wie kan me helpen? Ik heb inmiddels al van alles geprobeerd maar blijf fluffy. Mensen zeggen dat ik vocht vasthoud dus moest ik meer drinken uiteindelijk 8 liter per dag en een watervergiftiging verder. Toen lag het aan de whey, dus ook maar mee gestopt, ben nog steeds fluffy. Toen lag het aan mijn tekort aan kcal, ik zat op 1400 en sportte 7x p.w. dus daar zat wat in. Langzaam opgebouwd naar 2600kcal en ik begon te groeien ( super eng eerst) maar toch bleef ik fluffy. Meer cardio, HIIT, ik bleef gluffy. Nohjah al met al ik heb van alles geprobeerd en blijf fluffy.
Nu wil ik beginnen met het KETO dieet.
Ik ben een vrouw, 174cm, 70kg, 20% vet doel is 15% vet.
Ik train 4x p.w. fullbody met 30min. Cardio. In mijn vrije tijd ben ik nogal actief (hond uitlaten, huishouden etc.) En ik heb een kantoorbaan.
Hoeveel totaal aan kcal zouden jullie mij adviseren?
Welke macroverhouding?
Training goed of is cardio beter?
Kan ik ineens stoppen met carbs of afbouwen?
3 hoofdmaaltijden per dag en dat is het? of wel tussendoortjes erbij toevoegen?
 
Back
Naar boven