AndroidHealthClinic

Intermittent fasting ervaringen?

Bezoekers in dit topic

Hawkery

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
8 jun 2009
Berichten
126
Waardering
5
Lengte
1m71
Massa
70kg
Vetpercentage
15%
Wat zijn hier zoal de ervaringen met intermittent fasting?

Ik ben de 16:8 methode aan het doen met 500kcal onder behoefte en het 'afvallen' lijkt me makkelijker te gaan, dan wanneer ik 'gewoon' 500kcal onder behoefte eet.

Heb wel de indruk dat ik te veel ineens vermager (600gr/dag de laatste 3 dagen) dus ik vermoed dat ik ook wel spiermassa ben aan het verliezen. (Hoewel ik 2.5gr eiwitten per kg lichaamsgewicht dagelijks naar binnen speel).
 
Da's gewoon vocht en de inhoud van maag en darmen dat je zo snel verliest. Het spierverlies daarbij is minimaal tot onbestaand op zo'n korte termijn.
 
Zijn (ook) vrij veel topics over dit onderwerp te vinden op het forum. Wellicht biedt de zoekfunctie nog wat extra ervaringen van anderen.
 
Da's gewoon vocht en de inhoud van maag en darmen dat je zo snel verliest. Het spierverlies daarbij is minimaal tot onbestaand op zo'n korte termijn.

Ja, dat zou ik toch ook denken. Zeker omdat ik voldoende eiwitten binnen krijg en regelmatig bodyweight oefeningen doe.
Langs andere kant ben ik al wel 3 maanden op onderhoud en vaak net er onder aan het eten en blijf ik dagelijks 2l water drinken, dus zo heel veel vocht kan ik toch niet verliezen denk ik dan?

Zijn (ook) vrij veel topics over dit onderwerp te vinden op het forum. Wellicht biedt de zoekfunctie nog wat extra ervaringen van anderen.

Klopt, maar ondertussen zijn die ook al weer meer dan een jaar oud en zou ik denken dat er meer/beter onderzoek/ervaring over is.
Vandaar dat ik het nog eens wou aanhalen.
 
Uw lichaam is geen exacte wetenschap, het is niet omdat je eens een keer wat onder onderhoud eet dat je plots spiermassa verliest. Zolang je enkele keren per week krachttraining doet en voldoende eiwitten binnen krijgt ga je zelfs in een cut amper op spiermassa inboeten.

Vochtverlies gaat sneller dan je denkt. Na 1 nacht slapen ben je bv. al snel 0,5 - 1 liter vocht kwijt. Vocht is ook nodig voor de vertering, urine, hell er is eigenlijk geen enkele functie die uw lichaam kan uitvoeren zonder vocht te gebruiken. Afhankelijk van hoe vaak je sport of hoe actief je door de dag bent is 2 liter zelfs niet zo gek veel. Tenzij je ook nog andere zaken drinkt zoals koffie, frisdrank, etc.
 
Vochtverlies gaat sneller dan je denkt. Na 1 nacht slapen ben je bv. al snel 0,5 - 1 liter vocht kwijt. Vocht is ook nodig voor de vertering, urine, hell er is eigenlijk geen enkele functie die uw lichaam kan uitvoeren zonder vocht te gebruiken. Afhankelijk van hoe vaak je sport of hoe actief je door de dag bent is 2 liter zelfs niet zo gek veel. Tenzij je ook nog andere zaken drinkt zoals koffie, frisdrank, etc.

Ik weeg me altijd in de ochtend, dus zou (op vlak van vocht) geen verschil mogen geven met anders.
Of ben ik hier mis in?

Goh ik heb echt moeten leren drinken! Vroeger dronk ik op niet-sport dagen 1glas op een hele dag... Ik ben al blij dat ik nu 2L haal xD
Behalve water drink ik helemaal niets anders. Per uitzondering (en dan spreek ik over 3x/jaar een tas koffie, omdat het echt nodig is om wakker te worden)
 
Inderdaad, zoals je zelf al aangeeft... het is nefast voor je spiermassa om gedurende 16 uur geen voedingsstoffen binnen te krijgen...
Maar zoals hier ook al gezegd, het lichaam is geen exacte wetenschap, dus in de praktijk zal het spierverlies wel meevallen.

Maar waarom het risico nemen? Uiteindelijk draait het allemaal om kcalin vs kcaluit.
Als je dan toch dit dieet wil volgen zou ik s'morgens toch een blikje tonijn ofzo binnenspelen.
 
Maar waarom het risico nemen? Uiteindelijk draait het allemaal om kcalin vs kcaluit.
Als je dan toch dit dieet wil volgen zou ik s'morgens toch een blikje tonijn ofzo binnenspelen.

Als je 's morgens iets eet, dan ga je net het IF gedoe voorbij... Dan kan je beter niet IF doen he ;-)

Ik wil gewoon checken of het wat doet aan men vetpercentage.
Ik zat vast en kan door medische aandoening niet extra sporten, dus dan moet je dieper cutten en/of iets anders proberen om toch nog vet te verliezen.
Nu doe ik beiden, dus weet ik eigenlijk niet of het echt voor me werkt. Maar ik zie me wel afvallen, dus ik behaal wel wat ik wil ;-)
 
Mijn stoelgang is zwaarder dan 600gr. Fluctuaties in gewicht zijn normaal. Ook bij een zeer regelmatig leef- en eetpatroon.

Verder ben ik fan van IF in de cut. Maar vooral omdat ik het makkelijker vind om vol te houden. Geen idee of het invloed heeft op lichaamscompositie ten opzichte van een gelijkmatige spreiding van voeding. Ik vermoed dat het verschil verwaarloosbaar is.
 
Mijn stoelgang is zwaarder dan 600gr.

Daarom dat ik mij dan ook elke ochtend (rond zelfde uur) weeg, na dat ik naar het toilet ben geweest.
Zodat ik zo 'leeg' mogelijk ben
 
Ik meen ooit iets gelezen te hebben van Lyle Mcdonald over "flushes" waarbij tijdens de cut lege vetcellen tijdelijk water opnemen en dat na een paar dagen of iets langer loslaten waardoor gewichtsverlies tijdelijk stagneert en vervolgens op eens snel gaat.

Hoe dan ook 600gr over 3 dagen is niet iets waar je conclusies aan kan verbinden.
 
Ik weeg me altijd in de ochtend, dus zou (op vlak van vocht) geen verschil mogen geven met anders.
Of ben ik hier mis in?

Goh ik heb echt moeten leren drinken! Vroeger dronk ik op niet-sport dagen 1glas op een hele dag... Ik ben al blij dat ik nu 2L haal xD
Behalve water drink ik helemaal niets anders. Per uitzondering (en dan spreek ik over 3x/jaar een tas koffie, omdat het echt nodig is om wakker te worden)

Tuurlijk kan dat verschil geven. Nogmaals, je lichaam is geen machine die elke dag exact dezelfde prestaties neerzet en exact dezelfde hoeveelheid kcal verbrandt om die acties uit te voeren. Je kan gerust deze nacht 0,5 liter zweet verliezen en morgen nacht 1 liter. Daarom, je kan je elke dag op exact dezelfde moment wegen, maar zelfs als je 3 dagen na elkaar exact hetzelfde eet en drinkt wilt dat niet zeggen dat je die 3 dagen telkens dezelfde hoeveelheid gewicht verliest. Het lichaam zit daar veel te complex voor in elkaar.

Dom voorbeeldje, je loopt ergens een klein virus op. Je hoeft er daarom zelf niets van te merken of ziek te worden aangezien je immuunsysteem je daartegen beschermt. Maar die dag heeft uw lichaam een pak meer werk voor de boeg en zal je bij gevolg ook meer kcal verbranden. Dit zal geen significant verschil zijn, maar het toont wel aan hoeveel factoren wel niet van invloed kunnen zijn.

Inderdaad, zoals je zelf al aangeeft... het is nefast voor je spiermassa om gedurende 16 uur geen voedingsstoffen binnen te krijgen...
Maar zoals hier ook al gezegd, het lichaam is geen exacte wetenschap, dus in de praktijk zal het spierverlies wel meevallen.

Maar waarom het risico nemen? Uiteindelijk draait het allemaal om kcalin vs kcaluit.
Als je dan toch dit dieet wil volgen zou ik s'morgens toch een blikje tonijn ofzo binnenspelen.

Tuurlijk draait het om kcal in vs kcal uit maar voor sommigen is IF gewoon makkelijker om hun voedsel te verdelen. Ik heb bv. 's ochtends geen honger dus waarom zou ik mezelf verplichten om te eten en daardoor wss een honger gevoel doorheen de dag te krijgen terwijl ik het perfect kan uithouden tot 's middags en daardoor een grotere maaltijd kan eten 's avonds. Zolang ik m'n kcal en macro's op een dag maar binnen krijg gaan m'n spieren heus niet zeggen "oh, je hebt x aantal uur niet gegeten, dus nu gaan we vertrekken.
 
Mijn ervaring is super tijdens het cutten. Ik stel het 'ontbijt' uit tot 12:00 uur en stop met eten om 20:00. Aan het begin even wennen, zeker als je uit een lange bulk komt, maar nu heb ik totaal geen honger meer sochtends. Voordeel is natuurlijk ook dat je al je calorieen binnen die 8 uur naar binnen moet werken, waardoor het moeilijker wordt om te veel te eten tijdens de cut.
 
Het is puur een trucje om slim met je honger en cravings om te gaan. Voor sommigen is het een hel om elke keer kleine maaltijden te moeten eten die geen voldoening geven. Dan is intermittent fasting ideaal.

Er zijn heel veel verschillende diëten en methodes. Ze hebben allemaal hetzelfde resultaat mits goed aangepakt. Het is een kwestie van er eentje vinden die past bij je lifestyle.
 
Het is puur een trucje om slim met je honger en cravings om te gaan. Voor sommigen is het een hel om elke keer kleine maaltijden te moeten eten die geen voldoening geven. Dan is intermittent fasting ideaal.

Er zijn heel veel verschillende diëten en methodes. Ze hebben allemaal hetzelfde resultaat mits goed aangepakt. Het is een kwestie van er eentje vinden die past bij je lifestyle.

Daar heb je absoluut 100% gelijk. Hoe vaak ik op de fitness al die "personal coaches" al niet heb horen zeveren dat je 6 keer per dag moet eten want ah ja, je moet je metabolisme in werking houden. En ontbijten moet je zeker want dat start je metabolisme op alsof het een auto is die je moet opzetten na elke nacht.

Natuurlijk geloofde ik dit vroeger (aangezien een van die coaches familie van mij is die al heel z'n leven met sport bezig is) en het resultaat? Heel de dag honger hebben omdat ik enkel maar een hoop kleine maaltijden binnen speelde die nooit verzadiging gaven.

Ik zou eigenlijk eens wat wetenschappelijke artikels moeten opzoeken die ik kan bivenhalen als er weer zo'n discussie ontstaat en ze me niet willen geloven. Zelfde met dat geweldig fenomeen gekend als "spaarstand".
 
Daar heb je absoluut 100% gelijk. Hoe vaak ik op de fitness al die "personal coaches" al niet heb horen zeveren dat je 6 keer per dag moet eten want ah ja, je moet je metabolisme in werking houden. En ontbijten moet je zeker want dat start je metabolisme op alsof het een auto is die je moet opzetten na elke nacht.

Natuurlijk geloofde ik dit vroeger (aangezien een van die coaches familie van mij is die al heel z'n leven met sport bezig is) en het resultaat? Heel de dag honger hebben omdat ik enkel maar een hoop kleine maaltijden binnen speelde die nooit verzadiging gaven.

Ik zou eigenlijk eens wat wetenschappelijke artikels moeten opzoeken die ik kan bivenhalen als er weer zo'n discussie ontstaat en ze me niet willen geloven. Zelfde met dat geweldig fenomeen gekend als "spaarstand".

Als je gewoon een gemiddelde gast bent die sterk en een goed fysiek wil bouwen moet je leren macro's te tellen en flexibel te diëten. Dat is de basis die je vol kan houden.

Want iedereen kan heel gemotiveerd blijven een paar maanden lang dagelijks hetzelfde smerige smaakloze vreten naar binnen proppen wat een coach voorgeschreven heeft. Maar je kunt beter leren macro's te tellen zodat je deze zelf kunt invullen met lekker en afwisselend voedsel. En wanneer je op de dag dit naar binnen werkt luistert ook allemaal niet zo nauw.

Als je op deze manier met eten kan omgaan heb je heel lang plezier aan deze sport.
 
Wat ik ook erg fijn vind is dat je niet continue hoeft te eten en 2/3 grote maaltijden eet.. waardoor je toch lekker vol zit na een maaltijd tijdens de cut.
 
Wat zijn hier zoal de ervaringen met intermittent fasting?

Ik ben de 16:8 methode aan het doen met 500kcal onder behoefte en het 'afvallen' lijkt me makkelijker te gaan, dan wanneer ik 'gewoon' 500kcal onder behoefte eet.

Heb wel de indruk dat ik te veel ineens vermager (600gr/dag de laatste 3 dagen) dus ik vermoed dat ik ook wel spiermassa ben aan het verliezen. (Hoewel ik 2.5gr eiwitten per kg lichaamsgewicht dagelijks naar binnen speel).
Deze nieuwe studie geeft aan dat je met een eating window van 8 uur nog goed weg kunt komen wat betreft behoud van spiermassa:
Effects of eight weeks of time-restricted feeding (16/8) on basal metabolism, maximal strength, body composition, inflammation, and cardiovascular ... - PubMed - NCBI
 
Ik doe al 1,5 jaar aan IF waarbij ik eerst een half jaar aan "leangains" heb gedaan. Op je rustdagen eet je dan ook nog eens low carb. Ik eet zelf tussen 14.30 en 22.30 dat werkt voor mij prima.
Kijk anders hier eens voor meer info: Intermittent Fasting • r/intermittentfasting (lees ook vooral de wiki: zie de sidebar).
 
Back
Naar boven