AndroidHealthClinic

Sterker en groter worden.. Maar fitter?

Bezoekers in dit topic

wesleyb8

Competitive Bodybuilder
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
21 aug 2011
Berichten
2.280
Waardering
4.507
Lengte
1m81
Massa
84kg
Vetpercentage
13%
Dag luitjes,

Ik ben een goede 9 maanden geleden aan mijn fitness avontuur begonnen. In die 9 maanden heb ik net als jullie knetterhard getraind, gegeten tot ik er bijna dood bij neerval en daarmee ook veel resultaat behaald. Fysiek ben ik niet meer de luie tiener van vorig jaar.

Ik zit alleen met een ding. Door het jaar heen heb ik qua groei en verbetering in kracht geen seconde stil gestaan en dat is natuurlijk top. Maar ten opzichte van hoe ik begon voel ik me niet veel fitter. Ondanks de goede voeding ben ik nog relatief vaak moe, vatbaar voor griep etc. Ook merk ik dat mijn mobiliteit er redelijk wat op achteruit is gegaan.

Ik vind deze sport top zeker omdat het een hele lifestyle is waar ik me goed bij voel. Maar wat moet ik veranderen als ik ook echt fit wil zijn, athletisch, functioneel?
 
Conditie opbouwen.
 
2 a 3 keer per week traplopen (joggen).
Minimaal 30 minuten met minimale brakes er tussen (interval dus).

Er zijn voorbeeldschema's online te vinden :thumbs:
 
Heel simpel eindig je treen met 15min cardio
Doe vaker een speed treen op max 50% 1RM en rust wat minder..lekker naar lucht happen
Legio mogelijkheden
 
Duidelijk cardio toevoegen dus. Dank heren
 
"Vatbaar voor griep" heeft niet per se iets te maken met wel of niet KT of cardio. Kan ook gewoon dat je in je voedingsschema geen vitaminen, groenten, mineralen binnen krijgt, of dat je slecht (onregelmatig) slaapt, of met veel stress kampt (met de nadruk op 'kan'). Als dat (een van) de oorzaak / oorzaken is Kun je wel lekker 2x p/w op de loopband gaan rennen, maar dan ga je niet veel fitter worden. Eerst eens goed uitzoeken of de rest van je levensstijl wel goed op orde is. Cardio toevoegen kan sowieso geen kwaad, maar kijk ook eens of alle andere randvoorwaarden in orde zijn.

Overigens heeft je lichaam ook behoefte aan rust. Als je van non-fitness naar insta 9 month all-in 5x p/w week en zoals je zelf zegt "trainen tot je er bij dood neervalt" gaat, kan 't ook zomaar zijn dat je lichaam gewoon eens toe is aan een weekje (of 2) vakantie. Je lichaam is geen machine die je van de 1 op de andere dag aan zet en maar lekker 'n jaar op volle toeren laat draaien. Soms heb je ook gewoon een vakantietje o.i.d. nodig.
 
"Vatbaar voor griep" heeft niet per se iets te maken met wel of niet KT of cardio. Kan ook gewoon dat je in je voedingsschema geen vitaminen, groenten, mineralen binnen krijgt, of dat je slecht (onregelmatig) slaapt, of met veel stress kampt (met de nadruk op 'kan'). Als dat (een van) de oorzaak / oorzaken is Kun je wel lekker 2x p/w op de loopband gaan rennen, maar dan ga je niet veel fitter worden. Eerst eens goed uitzoeken of de rest van je levensstijl wel goed op orde is. Cardio toevoegen kan sowieso geen kwaad, maar kijk ook eens of alle andere randvoorwaarden in orde zijn.

Overigens heeft je lichaam ook behoefte aan rust. Als je van non-fitness naar insta 9 month all-in 5x p/w week en zoals je zelf zegt "trainen tot je er bij dood neervalt" gaat, kan 't ook zomaar zijn dat je lichaam gewoon eens toe is aan een weekje (of 2) vakantie. Je lichaam is geen machine die je van de 1 op de andere dag aan zet en maar lekker 'n jaar op volle toeren laat draaien. Soms heb je ook gewoon een vakantietje o.i.d. nodig.
Slaap is sowieso wel matig bij mij , een groot deel van de oorzaak zou daar kunnen liggen. Helaas is dat een probleem wat wel even blijft aangezien ik studeer werk en veel sport en eigen huishouding heb ook dan heb je gauw tijdgebrek haha
 
Als jij dat bent op je pf, heb je een zeer netjes resultaat voor 9 maanden. :rolleyes:
 

Bijlagen

  • PhotoGrid_1508257947504.jpg
    PhotoGrid_1508257947504.jpg
    92,2 KB · Weergaven: 305
Nee haha , was al redelijk fors toen ik begon uit mijn hoofd zo'n 82 kilo met 22 procent vet dus wel rete dik en nu 91.5 met om en nabij de 16-17
 
Zeau! :eek: Dat is wel een hele nette recompositie zeg. Heb je hier coaching voor gehad?
 
Zeau! :eek: Dat is wel een hele nette recompositie zeg. Heb je hier coaching voor gehad?
Nee maar ik ben echt met een goed plan begonnen. Heb me heel goed ingelezen over het correct periodiseren van training en dit constant toegepast. Ondanks mijn hoge vet ben ik gaan bulken en zeer hoog in eiwitten gaan zitten omdat ik het vermoeden had dat ik ondanks mijn overschot vet zou lozen, dit gebeurde ook maar wel heel traag. Voor de zomer heb ik een minicut gedaan waarbij ik terug kwam op 15 en dit heb ik in de warme weken vastgehouden door op maintenace te eten (maakte toen nog wel wat lean gains)

Nu dus al enige tijd aan het bulken wat me soepeltjes afgaat training gaat nog steeds top ook qua kracht ga ik nog steeds vooruit. Wil wel volgende maand een minicut (6 weken) doen waarbij ik (het is een overweging) misschien epi ga pakken
 
Alleszins een goede aanpak en ik zie dat het qua kracht inderdaad ook al goed zit in je handtekening.
Misschien is het leuk om nog eens een log bij te gaan houden trouwens!
 
Niets mis mee om ook gewoon net zo fit te willen zijn als je eruit ziet. 3 a 4 keer per week 10-15 minuten conditioning toevoegen doet echt wonderen. Het zuigt als de hel en is helemaal niet leuk, maar het gevoel als je klaar bent is geweldig. Je bouwt er net zo goed fysieke als mentale kracht mee op. Tabata's, circuitjes of EMOM sets met KB swings, burpees, touwtje springen en BW oefeningen, er is genoeg wat je kunt doen. In mijn log staan er wel wat als je nieuwsgierig bent.

Verder vind je wel wat inspiratie in de forums van bijvoorbeeld Tactical Barbell en op de website van Brian Alsruhe: Daily Workout

En als je een beetje zoekt dan "vind" je online vast wel ergens de e-books van Greyskull: 50 (More) Greyskull Approved Conditioning Workouts for the Modern Viking

Succes!
 
Alleszins een goede aanpak en ik zie dat het qua kracht inderdaad ook al goed zit in je handtekening.
Misschien is het leuk om nog eens een log bij te gaan houden trouwens!
Kracht stats zijn inmiddels ook outdated haha , wil wel gaan loggen idd maar weet nog niet in welk subforum. Mocht ik epi gaan doen dan komt er sowieso een kuurlog anders kijk ik nog even
 
Fitter ga je niet echt van deze sport worden. Ja, wel als je af valt van zwaar overgewicht maar hier niet van toepassing.
Ik zie er behoorlijk atletisch uit maar ben het allerminst. Wenden en keren is er niet meer bij tegenover wat het ooit geweest is, conditie heb ik niet en als ik iets van de grond moet pakken gaat dit als een man van 70kg een dag na het deadliften. Wat je niet traint, zal je ook niet verbeteren. Het is een lastige sport/levensstijl om met andere sport te combineren. Wat cardio er in houden om toch soepel en wendbaar te blijven, evenals rek oefeningen want eenmaal een stijve hark heb je hier helemaal geen zin meer in. Mijn lichaam is stijf en de spieren kort, weinig rekbaar. Dit is het lichaam om zo sterk mogelijk te zijn.
 
Back
Naar boven