AndroidHealthClinic

Kraakbeen slijtage knie

Bezoekers in dit topic

doncorleone

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
20 feb 2007
Berichten
462
Waardering
52
Een jaar of 5 terug werd er bij mij lichte kraakbeen schade achter de knieschijf geconstateerd.

Toen de pijn over was van de ontsteking ben ik begonnen met krachttraining en nooit echt veel last van mijn knie gehad. Alleen lopen en lang hurken kon ik niet meer.

Nu heb ik 2 weken geleden een loopwedstrijd mee gedaan met hindernissen en diezelfde knie bezeerd bij een hindernis.

Gisteren naar de dokter geweest en na wat testen zijn mijn meniscus, kruisbanden, patella en knieschijf in orde. Ook negens vocht.
Hij vond mijn knie ook heel stabiel.

Hij vond nieuwe scan dus niet nodig en met ontstekingsremmers zou het moeten over gaan.

Hij heeft krachttraining niet afgeraden, maar ook niet aangeraden. Fietsen met lichte weerstand zou wel goed zijn.

Hoe zit dat nu met benen trainen en kraakbeen letsel achter de knieschijf? Beter vermijden of is het bevorderlijk?

Ik heb geen zin in reacties van bro's dat het geen kwaad kan en lekkere stoer zwaar squatten als je er niks van kent. Dus graag mensen met ervaring of met kennis van zaken
 
Laatst bewerkt:
Balen man! Hier ook kraakbeen schade, opgelopen door een val met snowboarden, 8 jaar geleden.

Mij werd juist aangeraden om de spieren er omheen sterk te houden, zodat deze de klappen op kunnen vangen. Maar benen trainen zonder je knie te belasten, dat valt niet mee.

Zelf heb ik er trouwens geen last meer van in het dagelijks leven, en kan hem met krachttraining ook weet gewoon belasten. Alleen met skiën/snowboarden krijg ik na een aantal dagen wel weer last.
 
Balen man! Hier ook kraakbeen schade, opgelopen door een val met snowboarden, 8 jaar geleden.

Mij werd juist aangeraden om de spieren er omheen sterk te houden, zodat deze de klappen op kunnen vangen. Maar benen trainen zonder je knie te belasten, dat valt niet mee.

Zelf heb ik er trouwens geen last meer van in het dagelijks leven, en kan hem met krachttraining ook weet gewoon belasten. Alleen met skiën/snowboarden krijg ik na een aantal dagen wel weer last.

Ja last had ik ook niet tijdens mijn beentrainingen.

Eens die ontsteking weer weg is vermoed ik ook niet dat ik er last van ga hebben tijdens of na een training maar ik vroeg me af of je knie niet vlugger verder slijt van die zware belasting die het toch wel is.

Mij werd het idd ook zo verteld 5 jaar geleden dat je spieren je knie meer gaan beschermen tegen klappen. Maar de ene dokter zegt het zo, de andere is dan meer voorstander van sporten met weinig weerstand,..

Wel fucked up dat ik nu al bijna 3 weken stil lig. Ik voel mijn massa precies weg smelten al zit dat wss in het hoofd :)
 
Ja last had ik ook niet tijdens mijn beentrainingen.

Eens die ontsteking weer weg is vermoed ik ook niet dat ik er last van ga hebben tijdens of na een training maar ik vroeg me af of je knie niet vlugger verder slijt van die zware belasting die het toch wel is.

Mij werd het idd ook zo verteld 5 jaar geleden dat je spieren je knie meer gaan beschermen tegen klappen. Maar de ene dokter zegt het zo, de andere is dan meer voorstander van sporten met weinig weerstand,..

Wel fucked up dat ik nu al bijna 3 weken stil lig. Ik voel mijn massa precies weg smelten al zit dat wss in het hoofd :)

Ja ik heb ook best wat tegenstrijdige adviezen gehad. Uiteindelijk voel je zelf het beste aan wat lukt. Wellicht is het goed om met fietsen te beginnen, dan merk je snel genoeg of je hem zwaarder kunt gaan belasten.

Haha, erg is dat hè, als je even niet traint! Maar je traint nu helemaal niet? Ook geen UB?
 
Heb ook hetzelfde aan de hand, door scoliose en dus een beenlengteverschil.

Zolen hebben bij mij al een deel van de pijn en ongemakken weggehaald, daarbij doe ik wekelijks 3-4x stabilisatie training op allerlei mogelijke manieren. Bosu ball, Togu kussens, Therabanden, Trx been oefeningen etc etc.

Merk wel dat als ik mijn stabilisatie bv een week niet doe, ik duidelijk sneller last heb van die knie bij dagdagelijkse dingen....
 
Kraakbeen letsel is echt erg lastig. Het enige wat je echt kan doen is het gewoon aanvoelen. Beginnen met dingen als bodyweight squats. Als het pijn doet ga je al te ver. Er zijn topsporters die alle beschikbare middelen voorhanden hebben en er toch niet van herstellen.
 
Fietsen zou de ideale training moeten zijn. Vriend van mij zit in hetzelfde geval. Bij hem hebben ze indertijd wel de meniscus volledig verwijderd. Heeft er al 35 jaar last van en wordt binnenkort 58 jaar. Nu is het zo erg dat hij zijn knie al een paar jaar niet helemaal meer kan plooien en ook niet meer volledig kan strekken maar hij fietst al 25 jaar en dat werd hem door de professor ook aangeraden. Eigenlijk zou hij nu al een kunstknie moeten hebben maar hij stelt dat zolang mogelijk uit. Volgens de professor is het ook door veel te fietsen dat zijn spieren in zijn bovenbeen goed ontwikkeld zijn en zou hij anders al veel vlugger veel meer problemen gehad hebben. Hij trapt ook niet te zwaar want dan voelt hij achteraf ook dat dit niet ideaal is (gezwollen knie). Het fietsen lukt hem nog steeds goed want hij gaat regelmatig met zijn vriendin op fietsvakantie in het buitenland voor een paar weken waar ze toch elke dag redelijke afstanden afleggen.
 
Had beter mijn hometrainer gehouden dan.. Eens kijken voor een nieuwe en zoiezo had ik al zin om een racefiets te kopen, nu heb ik een reden te meer.

Dus fietsen en krachttraining kan ik dan combineren?

Denis90 ja ik lag volledig stil omdat ik na het werk te veel pijn had om nog savonds rond te lopen om ub te trainen. Vandaag de draad opnieuw opgenomen en geen krachtverlies dus dat is al goed :)
 
Misschien eerst even contact opnemen met een goede fysio?
 
Mijn kraakbeen is ook een soort gatenkaas en af en toe doet het wat pijn. In het begin deed het in combinatie met een patella ontsteking heel veel pijn, maar dat werd snel minder. Het is verder inderdaad gewoon aanvoelen, maar ik kan er eigenlijk gewoon alles mee doen.
 
Ik had ook stukjes kraakbeen die op mijn ontstoken patella pees schuurden en er werd me een paar jaar geleden verteld dat het zonder operatie nooit zou beteren maar tegenwoordig ben ik quasi pijnvrij. Ik gebruik wel altijd (2 ply) sleeves nu tijdens het trainen en voor events nog eens patella bandjes erbij. Heb een maand of 6 'rehab' gedaan en een paar potten collageen en joint support gebruikt.
 
Mij werd ook aangeraden om spieren errond te versterken. 'gesloten ketenoefeningen': daarom dat fietsen vaak wordt aangeraden.

Heb eigenlijk enkel last als ik een sport uitoefen die een 'hard' contact maakt met de grond zoals hardlopen, basket,.... Of als ik weer eens mijn techniek verziek bij squatten en te veel naar voor kom, daarom ook meer focus op FSQ momenteel.
 
Lijkt enigzins op mijn verhaal. Ik heb ook een knieblessure gehad waarbij de spieren, pezen en knieschijf verder allemaal niet beschadigd waren, maar waar het kapotte kraakbeen zorgde voor ontstekingen. Hierdoor heb ik bijna een jaar niet heb kunnen lopen. Ik was naast fitness nog actief in andere sporten waarbij ik veel ongecontroleerde bewegingen maakten. Deze mag ik absoluut niet meer doen. Ik loop nu al 1,5 jaar bij een fysio welke mij fietsen heeft aangeraden en ben hier erg tevreden mee. Ik merk dat als ik voor een langere periode een steile klim doe dat ik dan wel veel druk op mijn knie voel maar op vlakkere wegen heb ik totaal geen last. Daarnaast kan ik gewoon squatten en deadliften maar ik vermijd echt de leg press. Heb het gewicht wel weer helemaal opgebouwd en zo zwaar als ik voor mijn blessure deed heb ik nog niet gedaan en ga ik denk ik ook niet meer doen.

Ik doe ook graag leg extensions maar wel laag gewicht en een gecontroleerde beweging waarbij ik mn benen niet omhoog gooi en mijn knie niet lock.

Wat bij mij ook hielp om alles stabieler te maken is focus op de glutes. Met name mijn rechterglute had minder kracht na mijn blessure waardoor ik veel over compenseerde met links
 
Paar jaar geleden ontzettend veel last van mijn linkerknie gehad. Kon mijn knie niet lang buigen en de hele dag een zeurderige pijn.
Uiteindelijk bleek er ook slijtage te zijn met precies dezelfde diagnose, slijtage achter de knieschijf. er zat ook iedere keer vocht in mijn knie dus dat zorgde voor de pijn waarschijnlijk.
De orthopeed kwam met een geweldige oplossing: minder zwaar belasten als je nu doet en fietsen zonder te gek te doen. De pijn moest ik mee leren leven.
Liep eigenlijk al zeker een paar jaar met pijn en wist niet meer wat ik er mee moest. De een zegt niet meer zwaar (wat is zwaar en voor wie??) en de ander zegt je moet het sterker maken. En dat terwijl je al jaren traint pfff.
Eeen sportfysio heeft me echt super geholpen met een aantal oefeningen en bewustwording van mijn beweegpatroon en eigenlijk voel ik nu bijna nooit meer pijn.
De oefeningen bestonden uit core/balans oefeningen zoals squats op een balanceboard en krachtoefeningen op 1 been (reverse lunges en cable squats) maar ook uit heel bewust opstaan uit een stoel en gaan zitten.
Ik kan eigenlijk alle oefeningen weer pijnloos doen en let wel meer op vorm dan gewicht.
 
Back
Naar boven