Fitness Seller

Tips voor sparren tegen lange mensen

Bezoekers in dit topic

Waterman94

Cool Novice
Lid geworden
4 okt 2016
Berichten
183
Waardering
49
Lengte
1m65
Massa
68kg
(Kickboksen)

ik word helemaal gek als ik tegen lange mensen moet sparren vooral met van die lange armen erbij. Iedere stoot die ik wil geven heb ik een jab te pakken op mn neus met een paar stoten erachter aan.

Dan denk ik simpel dan blijf ik trappen, maar mn trainer blijft zeggen dat ik ook moet stoten.

Mn trainer gaf de tip om dicht op hem te stappen als hij even in zn dekking terug valt voor hij gaat stoten. Dit was me een keer gelukt, maar nu kon ik geen stoten of trappen plaatsen omdat ik niet genoeg afstand/ruimte had..

Iemand tips?
 
Lange vechters zijn gewoon kut, punt. Maar als je dan toch aan het sparren bent, probeer dan op de counter te vechten en in m te kruipen. Bij het sparren gebruik je meestal geen knieën ivm blessure gevoeligheid, dus hij komt dan in de knoop
 
En zoek vooral het lichaam en de benen op. Elke keer dat je naar het hoofd gaat stoten gaat hij makkelijk ruimte creëren en is hij weer buiten je berijk
 
Blijf dichtbij? En idd lange mensen zijn kut. Kijk naar rico en semmy allebei kampioenen maar het ziet er niet mooi uit.
 
Langere jongens in lagere weight classes zijn wel een ander verhaal dan Semmy en Rico. Die nemen zoveel massa mee. Als iemand langer en zwaarder is dan wordt het lastig. Richting hetzelfde gewicht heb je als meer geblokte over het algemeen wel meer power.
 
Je moet voorbij die jab,je kunt deze bv weg tikken met je voorste of achterste hand naar lings of rechts of omlaag en direct counteren.Een andere mogelijkheid is de jab dezakseren tja weet de correcte benaming niet zo ,je antisipeert de jab en stapt er net naast voorwaarst gaande en direct conteren uiteraard.Een cross met rechtst op de jab kan natuurlijk ook.
 
Thanks. Het ging vandaag veel beter tegen die lange knul. Of hij hield zich meer in ..

Ik heb iig besloten om naast fitness en kickboksen ook bokslessen te volgen. Deze week een proefles. Ben benieuwd.
 
Instappen met een low kick, doorstappen met een low low en high , ik ben zelf 1.85 en vond dit altijd zoo kut als die kleintjes dat deden bij me.
 
Een extra tip , zorg dat je cardio superieur is. Als je druk blijft zetten komt je overwinning in de latere rondes. Kijk naar Frankie Edgar. Is wel mma maar hij is klein en wint ook tegen de langere vechters.
 
Blijf dichtbij? En idd lange mensen zijn kut. Kijk naar rico en semmy allebei kampioenen maar het ziet er niet mooi uit.

Zou fijn als dat kon. Maar om dichtbij te blijven moet je eerst dichtbij komen. Een lange vechter die wat slimmer is zal dan ook direct over gaan in de clinch wanneer een korte vechter dichtbij komt. Vanuit de clinch start het gevecht weer op afstand.
 
Zou fijn als dat kon. Maar om dichtbij te blijven moet je eerst dichtbij komen. Een lange vechter die wat slimmer is zal dan ook direct over gaan in de clinch wanneer een korte vechter dichtbij komt. Vanuit de clinch start het gevecht weer op afstand.

Can confirm.

De grote kut aan kortere vechters is die korte periode ervoor, wij zien alles dan minder goed aankomen.
 
Laatst bewerkt:
Je moet voorbij die jab,je kunt deze bv weg tikken met je voorste of achterste hand naar lings of rechts of omlaag en direct counteren.Een andere mogelijkheid is de jab dezakseren tja weet de correcte benaming niet zo ,je antisipeert de jab en stapt er net naast voorwaarst gaande en direct conteren uiteraard.Een cross met rechtst op de jab kan natuurlijk ook.
Hahahaha wat? Je gaat en jab wegtikken met je hand? Wss teveel films gezien. Daarnaast, punches - jabs in het bijzonder - slippen is fakking moeilijk. Het is leuk om het op tv te zien, maar de realiteit is compleet anders en kost jaren en jaren finetunen. Klinkt allemaal leuk wat je zegt, maar iedereen die wat ervaring heeft weet dat dit echt compleet gelul is.
 
Korte afstand houden dichtbij komen eerdte klap/kick incasseren en erin:p
 
Hahahaha wat? Je gaat en jab wegtikken met je hand? Wss teveel films gezien. Daarnaast, punches - jabs in het bijzonder - slippen is fakking moeilijk. Het is leuk om het op tv te zien, maar de realiteit is compleet anders en kost jaren en jaren finetunen. Klinkt allemaal leuk wat je zegt, maar iedereen die wat ervaring heeft weet dat dit echt compleet gelul is.

Hij bedoelt waarschijnlijk rechtse directe wegtikken met je linker hand.
 
Ik ondervond dat ik bij langere mensen makkelijker een gat vond in de dekking op het lichaam. Dus veel bodyshots. Ik was al van kleinsaf fan van Mike Tyson, en heb altijd zijn kiekeboe style proberen nabootsen. En nogmaals, cardio.... zorg dat dit je allerscherpste wapen is en dan kan je er vaak nog een overwinning uitslepen bij de laatste rondes;
 
Hij bedoelt waarschijnlijk rechtse directe wegtikken met je linker hand.
En dat gaat wel? Ik ben vrij prima atletisch en ik boks al 15 jaar oid, ik weet niet eens meer zeker hoe lang. Ik heb ook 7-8 jaar kickbox ervaring, ik doe sinds een paar jaar aan BJJ en ik ben de enige in dit topic kennelijk die zichzelf nog steeds als een beperkte vechtsporter ziet. Iedereen die ooit met getalenteerde mensen in een ring heeft gestaan weet dat 9/10 tips die in dit topic gegeven worden compleet gelul zijn, Shit is niet zo makkelijk. "Dan doe je ff dit". Zo werkt dat niet. Leuk in theorie, praktijk is anders.

Als je in het geval van kickboksen, je boxing enigzins op orde hebt, is range meestal niet zo'n probleem. Het wordt pas lastig als iemand met lengte dat voordeel ook weet te gebruiken. Dat is lastig en vaak bijna een nadeel als je niet weet hoe ermee om te gaan (meeste lange mensen zijn er gewoon slecht in).

De truc is wel zoals al aangegeven om de afstand te verkleinen en dat is in de praktijk niet zo heel moeilijk, maar hoe je dat doet is wel situationeel. Het is dus ook onzin om dat als algemeenheid te gaan oplossen. Als je constant een jab van een langere dude op je neus krijgt dan moet je gewoon aan je basics werken. Heeft meestal heel weinig met range op zichzelf te maken, eerder met positioneren / footwork en timing.Je lost het dus ook nooit op met een keuze voor een bepaalde combinatie, een stoot of een stap naar voren. Je hebt gewoon issues met je basics en die komen kennelijk tegen lange mensen sneller naar voren.
 
Laatst bewerkt:
Sorry maar ik heb vroeger ik de wedstrijdgroep bij chakuriki met de beste vechters van de wereld gespared en het is een vrij normale techniek. Makkelijk uit te voeren, net als dat je iemand heel makkelijk raakt als je op de counter vecht.

Kickboksen is iets heel anders als boksen, daar hoef je zoiets niet te proberen.
 
En iedereen heeft het hier over afstand verkleinen, leuk tijdens het sparren. Tijdens een wedstrijd waar je dus ook je knieën gebruikt is dat niet zo makkelijk.

Alle lange vechters trainen op het bewaren van afstand, moet wel echt een hele slechte trainer zijn als je dat niet leert aan je vechters
 
Hahahaha wat? Je gaat en jab wegtikken met je hand? Wss teveel films gezien. Daarnaast, punches - jabs in het bijzonder - slippen is fakking moeilijk. Het is leuk om het op tv te zien, maar de realiteit is compleet anders en kost jaren en jaren finetunen. Klinkt allemaal leuk wat je zegt, maar iedereen die wat ervaring heeft weet dat dit echt compleet gelul is.
 
Back
Naar boven