Fitness Seller

Caloriebehoefte (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

NelsonL

Novice
Lid geworden
18 feb 2018
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m74
Massa
72kg
Vetpercentage
12%
Hallo allemaal,

Begin van dit jaar ben ik het fitnessen langzaam maar zeker gaan opbouwen. Eén van de dingen waarbij ik jullie advies zou willen vragen is het bepalen van mijn caloriebehoefte. Ik sport redelijk veel en voornamelijk gevarieerd. Voor het bepalen van mijn activiteiten factor vind ik dit nog al lastig.

Voordat ik hierover verder zal gaan, vertel ik wat meer over mezelf.

Ik ben 23 jaar oud, 1,74 cm lang en weeg 72 kg. Mijn vetpercentage ligt rond de 12%.

Ik heb een kantoorbaan dus gedurende mijn werktijd beweeg ik niet veel, dit compenseer ik door veel sporten:

Ik fitness 3 of 4 keer per week.
Voetbal 1 of 2 keer per week (1 training + wedstrijd)
Hardlopen 4 of 5 keer per week (30-40 km totaal)
2 keer per week nog thuis wat oefeningen van 30 minuten per sessie.


Voor het bepalen van mijn activiteiten factor ga ik nu uit van 1,55 (gemiddelde training, 3-5 keer per week).

Indien ik de gegevens invul kom ik uit op een caloriebehoefte van afgerond 2.700 voor onderhoud.

Ik vraag me af of dit realistisch is en hoe ik het cardio gedeelte in de berekening moet laten meewegen. Is 1,55 de juiste factor voor al mijn activiteiten of moet ik deze verhogen. Is een beter alternatief om de dagen waarop ik cardio de calorieën die verbrand worden bovenop die 2.700 te doen?

Concreet is mijn vraag wat jullie denken dat mijn caloriebehoefte is voor onderhoud?

Alvast bedankt
 
Je calorie behoefte is niet iets wat je kan berekenen. De berekening geeft slechts een indicatie want die berekeningen zijn gebaseerd op een gemiddeld persoon. Je echte behoefte bepaal je door een xxxx aantal kcal te gaan eten en te kijken of je gewicht stabiel blijft.

Wat is je doel? Bulken neem ik aan? of wil je je gewicht gewoon behouden?

Gezien je ook heel veel cardio doet zou ik wel zo rond die 2700-3000 kcal gaan zitten.
Start gewoon met 2700 kcal en kijk met 1 a 2 weken wat je gewicht doet. Vanaf daar kan je bijstellen. Val je af dan moet je omhoog. Bijf je gelijk en wil je aankomen dan verhoog je ook. Wil je juist afvallen en kom je aan of blijf je gelijk dan ga je wat omlaag. Het blijft een kwestei van trial en error.

Niemand kan dat voor jou zeggen. Dus gewoon proberen en blijven bijstellen.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Mijn uiteindelijke langetermijndoel is om gespierder te worden in heel het lichaam en een vetpercentage max 10%.

Op korte termijn zou ik idd willen weten wat mijn caloriebehoefte is onder de huidige activiteiten zonder dat ik afval of aankom. Ik zal idd 2.700 als uitgangspunt gaan nemen en gaan meten. Zodra ik dit weet wil ik aan de bulk gaan beginnen of eerst cutten om het vetpercentage verder omlaag te brengen en vanaf die positie te gaan bulken. Weet nog niet wat het verstandigst is.
 
Mijn uiteindelijke langetermijndoel is om gespierder te worden in heel het lichaam en een vetpercentage max 10%.

Dan kun je beter nu beginnen met "bulken", je hebt ruimte (op 12%) genoeg.

Je onderhoud kun je achterhalen als je (langzaam) terug gaat cutten.
 
Ja man. Het is tijd om met extreem zwaar ijzer te gaan smijten en daarna een flink bord voedsel te consumeren.
 
Zoals hierboven vermeld, maak idd die berekening en eet een tijdje boven onderhoud en kijk hoeveel je gained. Volgens de Harris benedict formule (makkelijkste manier om onderhoud te berekenen) moet ik 3600 kcal eten om aan te komen.. ik eet er 4000 omdat ik anders geen gram aankom, oftewel hou zelf je gewicht in de gaten en pin jezelf niet teveel vast op getalletjes
 
Back
Naar boven