XXL Nutrition

Deadlift gaat niet vooruit

Bezoekers in dit topic

zie geen gekke dingen hoor, enigste wat ik zo gauw zie is dat je het allemaal iets te losjes doet, je zou je borst wat meer vooruit moeten zetten en goed spanning op je lats/bovenrug geven, ellebogen ietsje indraaien en dan je liftoff doen.
Ok.. Ik zal eraan denken
 
Zoals je zelf al merkte (toen je je squatsessie gedwongen hebt overgeslagen), zorgde dit ervoor dat je veel meer kon op de deadlift.

Squat en deadlift hebben veel overlap qua spieren die gebruikt worden. Dus de squat zorgt voor veel voorvermoeidheid van de spieren die je nodig hebt voor de deadlift. En de extra kracht die je wint gebruik je steeds om zwaarder te kunnen squatten en de voorvermoeidheid op het moment dat je de deadlift gaat doen blijft hierdoor ongeveer gelijk (waardoor je maar heel weinig hierop vooruitgaat).

Probeer eens:

Training A:
Squat 3x5
Bp 3x5
Een row variant 3x5

Training B:
Deadlift 1x5 (Bouw geleidelijk met je sets op naar één zware werkset),
Romanian deadlift 3x5
Ohp 3x5

Training C:
Squat 3x5
Bp 3x5
Weigted pullups 3x5

Je kunt eventueel 2-3 oefeningen per training toevoegen om bijvoorbeeld kuiten / armen / rear delts / bovenrug / rotator cuff te trainen.
Je zult zien dat je deadlift op deze manier gelijkmatiger mee zal stijgen met de rest van je lifts.
 
Ik ben in ieder geval de volgende training begonnen met de deadlift en inderdaad.., na een gedegen opwarming heb ik nu 5 herhalingen met 120 kilo gedaan. Een record. En daarna nog één rep met 130 kilo.

Daarna bench press met 62,5 kilo 5 reps. Bench press blijft een beetje een zorgenkind.

Om af te sluiten met 2x5 en 1x7 reps squat 70 kilo. Dus wat minder gewicht dan normaal (80kg). Misschien had 75 kilo ook nog gekund.

Het optrekken daarna heb ik drie reps gehaald. Ik begin zwaarder te worden dus dat optrekken gaat niet vooruit.

In ieder geval verrek ik vandaag van de spierpijn dus ik heb blijkbaar mijn lijf wel flink op z'n sodeflikker gegeven.

Maandag weer verder. Dan squat 82,5 kg.
 
Gebruik je straps trouwens? Zo niet dan werkt dit soms om een plateau te doorbreken.
Was in ieder geval bij mij het geval, daarna ging ik zonder straps ook vooruit.

Ik vind je deadlift trouwens zeker niet slecht. Zou me nog meer druk maken om BP en squat.
 
Gebruik je straps trouwens? Zo niet dan werkt dit soms om een plateau te doorbreken.
Was in ieder geval bij mij het geval, daarna ging ik zonder straps ook vooruit.

Ik vind je deadlift trouwens zeker niet slecht. Zou me nog meer druk maken om BP en squat.

Nee, ik gebruik geen straps.Voorlopig heb ik nog geen problemen met grip. Maar ik zal toch eens kijken of ik ze ergens kan krijgen die straps.

Inderdaad, squat en BP moeten meegroeien.
Deadlift blijft wel king hoor. Machtige oefening.
 
Trouwens off topic: ik ben dus in 10 weken ongeveer 5 kilo aangekomen, zowel vet- als spiermassa. Wat dat betreft heb ik vrij clean 3300 kcal gevreten per dag. Ik stond al op 21% vet maar inmiddels is dat rond de 24% gegaan.
Vetter als mijn fotootje laat zien, daar was ik 18% schat ik.

Ik zit met een dilemma; lekker doorpakken en alles uit het squatten, benchen en deadliften halen en gebruik maken van de beginnersgains òf cutten maar dan blijven steken of zelfs zakken qua werkgewicht.

Ik wil zéker niet dik worden (waar ik eigenlijk geen aanleg voor heb). Maar alles moet er ook weer af natuurlijk.

Ikzelf denk, cutten. Maar zwaar blijven trainen, gezond en gevarieerd eten en m'n macro's in acht nemen. Van 3200 kcal terug naar 2500 kcal. Inclusief werk en sporttoeslag zit ik dan een paar 100 kcal. onder behoefte.

Ideeën?
 
Cutten inderdaad zoals je zelf zegt. 24% is aan de hoge kant, zelfs erg hoog. Krachtstats trekken later wel weer bij.
 
Cutten betekend niet per definitie dat je altijd op iedere lift kracht gaat verliezen. Het meeste merk je het op je presses is mijn ervaring. Squats en deadlifts kunnen zelfs wat sterker worden, zeker als je nog wat newbie gains aan het maken bent.
 
Zou gewoon de echte ss pakken als je schema hierop gebassseerd is. Deadlift met deze frequentie/indeling lijkt mij onhandig qua rust voor je rug, geen rows is ook appart en kan als je zwaardere bp doet schouder blesures oplopen (het is zelf in ss al (te) weinig).

Ik ga morgen de barbell Row introduceren.
Helemaal vanaf de grond of vanuit het rack?(Op 30-40 cm hoger) Zelf zou ik zeggen vanaf de grond.
vanaf een verhoging is verstandig als je nog niet flexibel genoeg bent om je rug recht te houden. Zou je bijvoorbeeld bij het voorover buigen je rug ondering nog niet recht kunnen houden buigen dan zou je een verhoging kunnen gebruiken totdat je flexibeler bent. Op alles is een uitzondering, zijn ook bekende atleten die heel bewust hun rug buigen, maar dat is met een specifiek doel.

Barbell row met of zonder deadstop hebben beiden hun eigen voor en nadelen, persoonlijk wissel ik deze twee graag af.

Ik zou beginnen met smaller gaan staan, gewoon je armen recht naar beneden en je benen daar precies tussen, tenen recht vooruit of minimaal naar buiten. Buiten dat ziet het er niet heel slecht uit.
Wat steks al zei en aanvullend de volgende tips:
- Stang vastpakken en buik,rug en schouders in positie trekken (span ze allemaal aan om een stevig pakket ervan te maken)
- schouders mogen absoluut niet zweven(naar je romp trekken), armen recht naar beneden laten hangen
- speling uit de barbell trekken door deze alvast een beetje aan te trekken, ik zie je nu explosiviteit verliezen hierdoor.
- Het mag vanaf dit punt wel iets explosiever als dit goed voelt, maar wees hier voorzichtig mee, is iets wat erin moet groeien en goed moet voelen.


Trouwens off topic: ik ben dus in 10 weken ongeveer 5 kilo aangekomen, zowel vet- als spiermassa.
Ideeën?
Ben je iets meer gaan eten omdat je geen gains maakte? Je eet wel wat veel waardoor je zo snel aankomt dat je vrij kort bulkt voordat je moet cutten.
 
Zou gewoon de echte ss pakken als je schema hierop gebassseerd is. Deadlift met deze frequentie/indeling lijkt mij onhandig qua rust voor je rug, geen rows is ook appart en kan als je zwaardere bp doet schouder blesures oplopen (het is zelf in ss al (te) weinig).


vanaf een verhoging is verstandig als je nog niet flexibel genoeg bent om je rug recht te houden. Zou je bijvoorbeeld bij het voorover buigen je rug ondering nog niet recht kunnen houden buigen dan zou je een verhoging kunnen gebruiken totdat je flexibeler bent. Op alles is een uitzondering, zijn ook bekende atleten die heel bewust hun rug buigen, maar dat is met een specifiek doel.

Barbell row met of zonder deadstop hebben beiden hun eigen voor en nadelen, persoonlijk wissel ik deze twee graag af.


Wat steks al zei en aanvullend de volgende tips:
- Stang vastpakken en buik,rug en schouders in positie trekken (span ze allemaal aan om een stevig pakket ervan te maken)
- schouders mogen absoluut niet zweven(naar je romp trekken), armen recht naar beneden laten hangen
- speling uit de barbell trekken door deze alvast een beetje aan te trekken, ik zie je nu explosiviteit verliezen hierdoor.
- Het mag vanaf dit punt wel iets explosiever als dit goed voelt, maar wees hier voorzichtig mee, is iets wat erin moet groeien en goed moet voelen.



Ben je iets meer gaan eten omdat je geen gains maakte? Je eet wel wat veel waardoor je zo snel aankomt dat je vrij kort bulkt voordat je moet cutten.

Ik heb de deadlift wat explosiever geprobeerd maar dat verliep niet lekker. M'n schouder begon te zeuren. Ik deed wat fout.

Ik was veel aan het eten. Tot zo'n 3500 kcal per dag met gezond voedsel. Het was teveel.
Omdat ik vet wil verliezen is dat nu 2400 kcal geworden.

Ik heb voor het eerst eens 3x8 gedaan met iets lagere gewichten. Loodzwaar en een schok voor m'n lijf. Allemaal compound-oefeningen verdeeld over twee workouts. Squats en Deadlift apart van elkaar. Dips erbij in (ramp) en Chinups (kan er maar 4).

Over 3 maanden, na van 23% tot 15% vet te zijn gezakt, ga ik weer 3x5 doen. Maar 3x8 vind ik leuker. Ik wil op termijn powerbuilding gaan doen.
 
Ik heb de deadlift wat explosiever geprobeerd maar dat verliep niet lekker. M'n schouder begon te zeuren. Ik deed wat fout.

Ik was veel aan het eten. Tot zo'n 3500 kcal per dag met gezond voedsel. Het was teveel.
Omdat ik vet wil verliezen is dat nu 2400 kcal geworden.

Ik heb voor het eerst eens 3x8 gedaan met iets lagere gewichten. Loodzwaar en een schok voor m'n lijf. Allemaal compound-oefeningen verdeeld over twee workouts. Squats en Deadlift apart van elkaar. Dips erbij in (ramp) en Chinups (kan er maar 4).

Over 3 maanden, na van 23% tot 15% vet te zijn gezakt, ga ik weer 3x5 doen. Maar 3x8 vind ik leuker. Ik wil op termijn powerbuilding gaan doen.

Dl techniek wordt vanzelf beter, gewoon trainen en af en toe iets opzoeken op YouTube en jezelf opnemen. Ging bij in het begin ook langetijd waardeloos.

Doe toevallig nu ook 3x8 reps op mijn dl, erg prettige intensiviteit, vooral als je de eerste set zo'n twee a drie reps in de tank houd en de laatste set tot max. Ook fijne range om weg te blijven van vorm-failure.

Rustig aan met je schouder, zijn k blesures om te krijgen en omheen te trainen.
 
Trouwens off topic: ik ben dus in 10 weken ongeveer 5 kilo aangekomen, zowel vet- als spiermassa. Wat dat betreft heb ik vrij clean 3300 kcal gevreten per dag. Ik stond al op 21% vet maar inmiddels is dat rond de 24% gegaan.
Vetter als mijn fotootje laat zien, daar was ik 18% schat ik.

Ik zit met een dilemma; lekker doorpakken en alles uit het squatten, benchen en deadliften halen en gebruik maken van de beginnersgains òf cutten maar dan blijven steken of zelfs zakken qua werkgewicht.

Ik wil zéker niet dik worden (waar ik eigenlijk geen aanleg voor heb). Maar alles moet er ook weer af natuurlijk.

Ikzelf denk, cutten. Maar zwaar blijven trainen, gezond en gevarieerd eten en m'n macro's in acht nemen. Van 3200 kcal terug naar 2500 kcal. Inclusief werk en sporttoeslag zit ik dan een paar 100 kcal. onder behoefte.

Ideeën?

Heb dit topic even vluchtig van doorgelezen tot ik bovenstaand zag. Je krijgt tips&tricks vanuit verschillende hoeken over verschillende dingen. De titel van dit topic is "Deadlift gaat niet vooruit"

Als je kilo's wilt pakken op alleen de drie compound oefeningen zal je je niet veel zorgen moeten maken om je vet-%. Dat 3x per week SQ/BP/DL teveel is, is natuurlijk onzin. Het zit 'm in de opbouw van je schema en je doel. Mocht je die extra kilo's willen pakken, zou je zogenaamde "bijoefeningen" kunnen pakken om zo de drie onderdelen te ondersteunen. Ook zou je verschillende varianten van de drie compounds kunnen uitoefenen.

Persoonlijk zou ik, als ik zou willen cutten, maar één keer per week écht zwaar trainen.
 
Heb dit topic even vluchtig van doorgelezen tot ik bovenstaand zag. Je krijgt tips&tricks vanuit verschillende hoeken over verschillende dingen. De titel van dit topic is "Deadlift gaat niet vooruit"

Als je kilo's wilt pakken op alleen de drie compound oefeningen zal je je niet veel zorgen moeten maken om je vet-%. Dat 3x per week SQ/BP/DL teveel is, is natuurlijk onzin. Het zit 'm in de opbouw van je schema en je doel. Mocht je die extra kilo's willen pakken, zou je zogenaamde "bijoefeningen" kunnen pakken om zo de drie onderdelen te ondersteunen. Ook zou je verschillende varianten van de drie compounds kunnen uitoefenen.

Persoonlijk zou ik, als ik zou willen cutten, maar één keer per week écht zwaar trainen.

"Bijoefeningen" voor een novice is netjes gezegd onnodig en maakt het programma onnodig ingewikkeld.

Variatie voor een novice is ook onnodig... tenzij iemand variatie wil.

"Dat 3x per week SQ/BP/DL teveel is, is natuurlijk onzin" is een dooddoener, tuurlijk maakt het programma iets uit. Als je zoiets stelt, zul je op zijn minst even moeten uitleggen hoe supercompensatie, herstel, periodisatie, voorschrijdende vermoeidheid, intensiteit, volume, etc werken, bijvoorkeur samen met een voorbeeld programma. Anders is TS veel beter uit met het geadviseerde programma waar dit allemaal in zit. Of verwacht je dat TS na zo'n vraag gesteld te hebben ineens wel de basics kent? Hij is lerende, vandaar dat hij het vraagt.

P.s. TS heeft sinds het bedenken van de titel voortschreidende inzichten gedeeld, dus het gesprek is ook verder gevorderd. Hierom hebben we met zijn allen besloten de titel even los te laten.
 
Laatst bewerkt:
3x8 is niet per se powerbuilding, als je powerbuilding wil doen kan je beter 2-3 sets met hoge intensiteit doen en dan 70-80% van dat gewicht pakken en daar de volume pakken.

De zware sets zijn dan leidend. Als je met die sets op een plateau komt, doe je een deload waar je het gewicht verlaagt. Je zult zien dat je dan tijdens de deload opeens meer volume kan pakken op de 70-80% sets.

Dus bijvoorbeeld voor de OHP:
1. 2x5 of 5/3/2 op werkgewicht
2. 3+x6 op 70-80% van werkgewicht met 30 seconden rust tussen sets. Blijf sets doen totdat je de beweging niet netjes kunt maken, failure moet ten alle tijden vermeden worden.

Als je bij 1 niet meer gewicht bij kan doen,
Pak je 10% gewicht lager als werkgewicht en bouw je het weer naar boven op

Dit is alleen te riskant bij de DL, bij de rest van de lifts kan het wel

Deze methode is overigens door Pavel Tsatsouline bedacht, is zeer effectief voor powerbuilding
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Back
Naar boven