Fitness Seller

Ashwagandha (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bonk

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
20 jul 2014
Berichten
666
Waardering
360
Lengte
1m85
Massa
85kg
Vetpercentage
12%
Ik kan zo geen topic vinden over het middel Ashwagandha.

Wie hebben er ervaring mee, en wat doet het voor jou?

Morgen krijg ik mijn eerste bestelling binnen, heb het nog niet eerder gebruikt.

2017_04_ashwagandha_8-5.jpg



Ashwagandha
Ashwagandha (Withania somnifera of winterkers, een plant uit de Solanaceae familie) is een belangrijk kruid binnen de ayurvedische geneeskunde en wordt al duizenden jaren gebruikt. Withanolides zijn de belangrijkste medicinale inhoudsstoffen; ashwagandha bevat van alle planten de grootste en structureel meest diverse verzameling withanolides. Ashwagandha wordt ook wel ‘Indiase’ ginseng of ‘koninklijk kruid’ genoemd omdat de adaptogene eigenschappen van ashwagandha lijken op die van ginseng en het kruid een prominente plaats inneemt in de ayurvedische geneeskunde. Als adaptogeen verhoogt ashwagandha de niet-specifieke weerstand tegen ziekte en lichamelijke en psychische stress (acuut/chronisch). Ashwagandha heeft een brede werking, verbetert de conditie van lichaam en geest en draagt bij aan een gezond en lang leven. Het kruid gaat celveroudering tegen, is goed voor denken en geheugen en heeft onder meer stressverlagende, angstremmende, antidepressieve, neuroprotectieve, ontstekingsremmende, immunomodulerende, antioxidatieve, hormoonregulerende en spierversterkende effecten. De indicaties voor ashwagandha zijn gebaseerd op traditionele toepassingen, preklinische studies en een beperkt aantal klinische studies.

Kwaliteitsaspecten
Withaferine A in ashwagandha heeft cytotoxische effecten; een hoge inname van deze withanolide is daarom ongewenst. De wortel van ashwagandha, die meestal wordt gebruikt, heeft een lager gehalte withaferine A dan de bladeren. Bij gebruik van ashwagandha-extract is het aan te raden te kiezen voor een extract met een zo laag mogelijk gehalte withanolide A.

Indicaties
Verbetering algehele conditie
Tegengaan veroudering (waaronder cognitieve veroudering)
Herstel na ziekte
Acute en chronische stress
Stressgerelateerde klachten en aandoeningen: angst, rusteloosheid, depressie, leer- en geheugenproblemen, slapeloosheid, nerveuze uitputting, gewichtsafname, hypertensie, OCS, maagzweer, verminderde weerstand
Verbeteren cognitie, mentale focus en geheugen
Chronische vermoeidheidssyndroom
Neurodegeneratieve aandoeningen: de ziekte van Alzheimer, de ziekte van Parkinson, de ziekte van Huntington, hiv-geassocieerde dementie
Verlaagd libido
Verminderde vruchtbaarheid (mannen)
Sport
Spierzwakte, sarcopenie
Osteoartritis, reumatoïde artritis, jicht
Diabetes mellitus, diabetescomplicaties: angst, depressie, verlaagd libido, neuropathie, verlaagde vruchtbaarheid, hart- en vaatziekten
Bevorderen groei en ontwikkeling pubers/adolescenten
Bescherming tegen hart- en vaatziekten
Subklinische hypothyroïdie
Maagdarminfecties
Contra-indicaties
Zwangerschap en het geven van borstvoeding (vanwege het ontbreken van veiligheidsgegevens).

Gebruiksadviezen
De gebruikelijke dosering van gedroogde ashwagandhawortel (volwassenen) is circa 3 tot 6 gram per dag (extract 300-600 mg/dag). Tijdelijke inname van ashwagandha-extract in een dosering tot 1200 mg/dag is veilig.

Interactie
Ashwagandha versterkt mogelijk de effectiviteit van radiotherapie en chemotherapie bij kanker, terwijl het bijwerkingen van deze behandelingen kan verminderen.
Leukopenie, een bijwerking van cyclofosfamide, wordt tegengegaan door ashwagandha (dierstudie).
Ashwagandha en het cytostaticum paclitaxel hebben een synergetische werking bij kanker; daarnaast gaat ashwagandha neutropenie door paclitaxel tegen (dierstudies).
Ashwagandha beschermt tegen cardiotoxiciteit van doxorubicine (dierstudie).
Ashwagandha beschermt lever en nieren tegen toxiciteit van gentamicine (dierstudies).
De (systolische, diastolische) bloeddruk kan dalen bij gebruik van ashwagandha; mensen die bloeddrukverlagende medicijnen innemen, dienen hier rekening mee te houden.
Ashwagandha gaat bijwerkingen (katalepsie, orofaciale dyskinesie) van haloperidol tegen (dieronderzoek).
Ashwagandha beschermt tegen hepatotoxiciteit van het insecticide dimethoaat, een organofosforverbinding (dierstudie)
Bij loodintoxicatie beschermt ashwagandha onder meer hersenen, lever en nieren tegen oxidatieve stress.
Ashwagandha gaat accumulatie en toxiciteit van cadmium tegen (dierstudie).
Ashwagandha verlengt pijnstilling en onderdrukt hyperalgesie (een reboundeffect) door morfine (dierstudie) en versterkt mogelijk de werking van benzodiazepines, barbituraten en andere sedativa.
Ontwenningsverschijnselen van alcohol zoals angst verminderen bij gebruik van ashwagandha (dierstudie).
Ashwagandha kan de bloedglucosespiegel verlagen. Diabetici dienen met dit effect rekening te houden.
Ashwagandha stimuleert de schildklier; mensen die schildklierhormoon innemen dienen hier rekening mee te houden.
Veiligheid
Ashwagandha is veilig in de aanbevolen doseringen. Het kruid wordt al duizenden jaren gebruikt in geneeskundige tradities zoals ayurveda, unani en siddha. Ashwagandha voldoet aan de eisen van een adaptogeen: het verlaagt stressgeïnduceerde schade, is veilig in gebruik, ook bij hogere doseringen en langdurig gebruik, heeft geen negatieve bijwerkingen zoals ontwenningsverschijnselen en beïnvloedt lichaamsprocessen niet meer dan noodzakelijk. Er zijn geen significante bijwerkingen bekend, afgezien van een sporadisch geval van reversibele thyrotoxicose. Mensen met hyperthyroïdie wordt daarom aangeraden goed op te letten bij gebruik van ashwagandha. Voorzichtigheid is ook geboden bij overgevoeligheid voor planten uit de nachtschadefamilie (Solanaceae).

Bron: Orthokennis Ashwagandha | Stichting OrthoKennis
 
Merkte niks.
 
Middelen die goed werken kennen over het algemeen ook bijwerkingen. Als ik het zo lees, dan zijn er niet of nauwelijks bijwerkingen.. Dan ben ik altijd vrij sceptisch ook.
 
Wel vaker overwogen maar nog niet geprobeerd.
 
Was hier niet laatst ook al een topic over?

Heb het wel eens een tijdje geprobeerd. Ik merkte geen opvallende werking/bijwerking, behalve nog hardere erectie (kan ook placebo zijn).

Toen het potje leeg was heb ik geen nieuwe meer besteld. Weinig meerwaarde...

Wat wil je er mee bereiken?
 
Was hier niet laatst ook al een topic over?

Heb het wel eens een tijdje geprobeerd. Ik merkte geen opvallende werking/bijwerking, behalve nog hardere erectie (kan ook placebo zijn).

Toen het potje leeg was heb ik geen nieuwe meer besteld. Weinig meerwaarde...

Wat wil je er mee bereiken?

Ik kon zo geen topic vinden.

Gebruik phenibut, maar dat is 2-3x per week max, Ashwagandha kan je langer gebruiken dus ben er benieuwd naar.

Voordelen klinken goed, bijna te mooi om waar te zijn inderdaad, maar dat dacht ik ook bij pheni en dat is voor mij een middel met alleen maar voordelen.



Geen idee. Ik onthoud geen dosis van meer dan 1 jaar geleden.

Wat er op het potje stond.

Misschien een vrij lage dosering dan..
 
Ik kon zo geen topic vinden.

Gebruik phenibut, maar dat is 2-3x per week max, Ashwagandha kan je langer gebruiken dus ben er benieuwd naar.

Voordelen klinken goed, bijna te mooi om waar te zijn inderdaad, maar dat dacht ik ook bij pheni en dat is voor mij een middel met alleen maar voordelen.





Misschien een vrij lage dosering dan..

Volgens mij ligt het gewoon aan het feit dat het niks doet. En als het wat doet wrs placebo. Of denken dat het wat doet terwijl het eigenlijk hetzelfde is als ervoor.

Als je de voordelen leest lijkt het wel op een godenkruid.

En phenibut(sommige landen op voorschrift) kan je niet vergelijken met een kruid imo. Raar dat ze phenibut nog niet verboden hebben. Niet dat dat van mij moet,want vind het ook iets goed.
 
kost bijna niks dus probeer het dan gewoon eens.
 
Ik ga het gewoon proberen, reviews op verschillende sites lijken goed..

Ff afwachten
 
Ik ga het gewoon proberen, reviews op verschillende sites lijken goed..

Ff afwachten

Op reviews van supplementen sites ga ik nooit verder. Vaak weren ze de slechte commentaren of zetten ze er zelf wat op.

Er zijn mensen die zo een review invullen omdat ze dan bij de volgende aankoop 5% korting krijgen terwijl hun potje nog ongeopend is.
 
Heb je een punt, maar beter dan niets want ik wilde het sowieso proberen haha
 
Ik heb het een aantal dagen geprobeerd nu.

Moest even achter het fijnste moment van inname (2 stuks) komen, dit is voor mij iets later op de ochtend en eventueel nog een extra later in de middag.

Tot nu toe bevalt het goed, ben wat kalmer en ook wel socialer. Hier ga ik nog wat verder mee experimenteren :)
 
Ik heb trouwens die van Swanson besteld, via B&F :hamer:
 
Nog een paar x getest, het is heel mild en ik snap dat mensen het niet 'voelen'. Dit is niet zoals phenibut waar je wel echt 'voelt' dat er wat anders is.

2 dingen die me de laatste dagen opvallen zijn:
- ineens krijg ik weer een aantal puistjes, vooral in het gezicht
- af en toe ziek hard meuren :rolleyes:
 
Weer een weekje verder. Het is soort van ontspannend, maar als ik wat gestresst wordt vind ik het niet sterk genoeg.

Pheni gaat beter om met stress, maar die is meer op de voorgrond en kan ik precies voelen hoe en wat. Ash is zo ver op de achtergrond dat ik soms vergeet dat ik het heb gehad, maar opzich is dat geen nadeel.

Puisten nemen wel af en de scheten worden ook minder :o
 
Ik heb ook positieve ervaringen, maar dat wist je al hehe. Zodra ik wakker word in de ochtend schiet ik altijd in de stress. Ash bij het opstaan en deze gevoelens ebben snel weg. Waarschijnlijk is de oorzaak een spike in cortisol, ashwagandha staat erom bekend dit te verlagen. Verder merk ik iets meer rust overdag en mijn humeur is wat beter. In die zin is het voor mij een life enhancer. Alle andere voordelen gaan stukken minder op voor mij. Ik hoopte ook een natuurlijk slaapmiddeltje te hebben gevonden, maar helaas.

In welke doseringen neem jij trouwens Phenibut? Ik vind 2-3x per week nét aan. Ashwagandha is inderdaad een subtiel kruid. Als ashwagandha Ibuprofen is, dan is Phenibut morfine. Een paar kruidenpilletjes maken je geen super mens. In die zin moet je het ook niet met Phenibut vergelijken.
 
Verder merk ik iets meer rust overdag en mijn humeur is wat beter. In die zin is het voor mij een life enhancer. Alle andere voordelen gaan stukken minder op voor mij. Ik hoopte ook een natuurlijk slaapmiddeltje te hebben gevonden, maar helaas.

Dit inderdaad, kan ook meer 'lachen' om dingen, iets vrolijker ofzo maar niet overdreven. Als ik bijvoorbeeld ridiculisness kijk (tv programma) vind ik dat erg ontspannen omdat ik er meer om kan lachen/meer geniet.

In welke doseringen neem jij trouwens Phenibut? Ik vind 2-3x per week nét aan. Ashwagandha is inderdaad een subtiel kruid. Als ashwagandha Ibuprofen is, dan is Phenibut morfine. Een paar kruidenpilletjes maken je geen super mens. In die zin moet je het ook niet met Phenibut vergelijken.

Ik gebruik tussen de 1,75 en 2gr, alleen op dinsdag, donderdag en/of zaterdag, maar nu sinds de Ash kan ik het makkelijker laten liggen.
Vorige week donderdag had ik pheni, en pas vandaag weer gehad. Voordat ik met Ash begon had ik af en toe dat ik zin kreeg in pheni en dan naar die dagen toe ging leven, niet lichamelijk verslaafd maar gewoon zin in :D oppassen dus :rolleyes:.

Ik vergelijk het met pheni, omdat ik niets anders heb om het mee te vergelijken. Toch merk in kleine overeenkomsten in mijn stemming zodra ik iets gehad heb.
 
Back
Naar boven