XXL Nutrition

1 De mens als jager (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Zoals sommigen wel weten ben ik bezig het boek "Protein Power LifePlan" door te lezen. Het gaat in op moderne beschavingsziekten en staat voor om terug te grijpen naar de voedingswijze van onze oerouders, maw het paleodieet op te pakken.

Nu staat er aan het eind van elk hoofdstuk een samenvatting en ik dacht dat het wel leuk zou zijn dat in het NLs te vertalen, ook voor me zelf om de stof wat beter in mijn hoofd te krijgen (ben beetje vergeetachtig typje!)

Dus... hier is de samenvatting van het eerste hoofdstuk over de mens als jager(-verzamelaar).

Iets wat er niet in staat, maar ik het vermelden waard vind, is dat men foutievelijk aannam dat mensen vooral verzamelaars waren en dat dit dan plantaardig materiaal betrof. Later is onderzoeksmateriaal weer eens grondig nagespit en wat bleek: het verzamelen van dierlijke voeding zoals insekten, ongewervelden, kleine zoogdieren, amfibieën en reptielen is door (misschien vegetarische?) onderzoekers onder 'plant'aardige voedign geschaard... ja zo lust ik er ook nog wel een!
Ook interessant was bijv dat men er achter kwam dat onze jagende voorouders zo bedreven waren in het maken van stenen werktuigen dat ze die niet meesleepten maar ter plekke even maakten. Dat kan alleen voortkomen uit een enorme ervaring met de jacht... ergo: onze oerouders waren echt geen planteneters maar voornamelijk jagers en verzamelaars van dierlijke voeding!

Hier komt ie dan:
Bron: MR Eades & M Dan Eades: The Protein Power Lifeplan
1 Man the hunter – De mens als jager
Er is een overweldigende hoeveelheid wetenschappelijk bewijs die er op wijst dat mensen en hun voorgangers de mens-achtigen vlees hebben gegeten. Alles wijst er op dat mensen en hun voorlopers al 3 miljoen jaar overwegend jagers en in iets mindere mate verzamelaars zijn geweest. In de loop van miljoenen jaren is door natuurlijke selectie en menselijke ontwikkeling onze stofwisseling aangepast aan een oeroud dieet dat schijnt te hebben bestaan uit 65% voedsel van dierlijke herkomst en 35% plantaardige.
Pas 10.000 jaar geleden (op zijn vroegst!) zijn we gestopt met rondtrekken en zijn we ons met landbouw bezig gaan houden om granen te telen en hebben vanaf die tijd ook granen opgenomen in onze voeding.
De veranderingen in onze stofwisseling die nodig zijn om zich aan dit nieuwe soort voedsel aan te passen hebben op zijn minst een paar duizend generaties nodig (maw rond veertig- of vijftigduizend jaar). We zijn er dus nog niet en dat zal nog wel enige tijd vergen.
Het eten van granen maakte het mensen mogelijk om grote gemeenschappen te vormen en daarmee ook grote beschavingen op te bouwen, maar dat had wel zijn prijs voor individuele leden van de groep. Terwijl we wel kunnen overleven op een dieet dat op granen gebaseerd is, is dat niet het allerbeste soort dieet voor de species Homo sapiens; alle gevonden fossielen na die tijd wijzen er op dat na de introductie van landbouw de gezondheid, lengte en botstructuur [stature = ?] en levensduur heel sterk afnam.
In de laatste eeuw van onze Westerse wereld is dankzij een algehele toename van de eiwitconsumptie is dat weer enigszins verbeterd, maar omdat we nog steeds zwaar leunen op granen als voedselbron, blijft de metabolische [stofwisselings-]gezondheid achter. We worden als gemeenschap geplagd met epidemieën van diabetes (suikerziekte), hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en obesitas [vetzucht]. Al deze ziekten hebben we geërfd zodra onze voorouders hun succesvolle jaag-en-verzamel levensstijl inruilden voor de verslavende lokroep van granen (waarvan de consumptie de narcotische centra van de hersenen stimuleert [heeft een opioide werking]
In onze medische praktijk [die van de Eades] zorgen we voor mensen die al deze moderne ziekteverschijnselen vertonen. Om weer gezond te worden stellen we een terugkeer voor naar de basale voedingsprincipes van onze jagende en verzamelende voorouders door hen een dieet voor te schrijven van voedsel met een hoge nutriënt-dichtheid: vlees, vis en gevogelte, rijk aan eiwitten en hoog-kwalitatieve vetten; vruchten, bessen en groenten die rijk zijn aan anti-oxydantia en kankerwerende stoffen en het beperken van de voedingsmiddelen die onze voorouders nooit gekend hebben: granen, geraffineerde suikers en andere vormen van geconcentreerd zetmeel.


Espi
 
Laatst bewerkt:
Leuk stukje. Ze geven alleen wel granen overal de schuld van.
Ik denk eerder dat ziektebeelden als diabetis e.d. ontstaan doordat mensen teveel keus in voedsel hebben. Als er gewoon niet veel eten is dan kunnen mensen ook moeilijker dik worden. Als jij de hele dag moet jagen voor een 'stukje' vlees dan zul je waarschijnlijk de beschreven ziektebeelden niet oplopen.
Daarnaast zijn het vooral de geraffineerde producten die slecht zijn. Deze producten zorgen er alleen maar voor dat mensen meer gaan eten (insuline schommelingen). Maar om nu alle granen als 'slecht' te bestempelen.........
 
Ze maken wel onderscheid in granen maar dat is wat te ingewikkeld om hier te verwerken en daar gaan ze pas in andere hoofdstukken op in. Bijv. haver (oats) en rijst zijn niet zo erg.
Hoe vertaal je trouwens 'cereal grains'? Ik neem aan dat daarmee gerst, rogge en tarwe wordt bedoeld?

Espi
 
Erg interessant stuk.
Je moet méér Karma aan andere leden geven alvorens je het terug aan Esperantisto geeft.
Je houdt hem te goed :D
 
Originally posted by Esperantisto
Ze maken wel onderscheid in granen maar dat is wat te ingewikkeld om hier te verwerken en daar gaan ze pas in andere hoofdstukken op in. Bijv. haver (oats) en rijst zijn niet zo erg.
Hoe vertaal je trouwens 'cereal grains'? Ik neem aan dat daarmee gerst, rogge en tarwe wordt bedoeld?

Espi

Ik denk dat dat voornamelijk low GI granen zijn... ik denk vooral aan tarwe, mais en rijst etc. Alles waar ze cornflakes, chocoflakes en andere zoete ontbijtgranen mee maken....
 
vlees, vis en gevogelte, rijk aan eiwitten en hoog-kwalitatieve vetten; vruchten, bessen en groenten die rijk zijn aan anti-oxydantia en kankerwerende stoffen en het beperken van de voedingsmiddelen die onze voorouders nooit gekend hebben: granen, geraffineerde suikers en andere vormen van geconcentreerd zetmeel.
Dit weten we allang

maar naar mijn mening gebaseerd op een theorie, zoals het bloedgroep dieet.
 
Interresant Espi, ga de rest van dat boek maar eens snel vertalen ;)

Maaruh, ik vind ook dat granen wel erg slecht afgeschilderd worden. Ik bedoel, ik kan toch wel gewoon mijn kilotjes brinta per week blijven eten he? :)
 
Wacht maar tot ik bij het hoofdstuk 'leaky gut' kom. Als je zoals een buurjongen van mij, de ziekte van Crohn hebt of glutenallergie moet je dus alle granen eruit gooien.

Ik hecht veel waarde aan dit boek en ben daarom bezig die samenvattinkjes te vertalen.. het spreekt me gewoon erg aan om uit te gaan van het soort voeding dat de holenmens at en als je dan weet dat ook vandaag de dag zogenaamd primitieve volkeren, die nog erg dicht bij de natuur staan, geen diabetes kennen TOT ze op een westers leefpatroon overgaat, dan is 1 en 1 toch gauw bij elkaar opgeteld.
Ik denk ook dat ze vooral bewerkte granen bedoelen (ontbijtgranen en bakkersprodukten zoals brood en gebak). Om helemaal op safe te spelen met je graantjes, zou je van brinta op havermout (of gewoon haver = muesli) over kunnen stappen.

Espi
 
Zal eens een keertje hamermout gaan proberen, maybe ook wel eens lekker voor de afwisseling...
 
Back
Naar boven