Fitness Seller

1 dropset > 3 straight working sets? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

HUARGH

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
2.075
Waardering
750
Lengte
1m86
Massa
96kg
Vetpercentage
11%
23m41s

 
Dropsets zitten vast in mijn programma, als ik weinig tijd heb of alles duurt langer dan de bedoeling was, dropsetjes na de compounds! Persoonlijk begin ik daar zo zwaar mogelijk mee en dan gewicht verlagen, reps opvoeren tot je rond de 20-30 zit
 
3 straight sets > 1 dropset
 
3 straight sets > 1 dropset
Hangt er maar vanaf. Wat is de intensiteit van de straight sets? Hoe worden de dropsets gedaan? Verschil tussen reversed piramid en bijvoorbeeld myo reps is dag en nacht.
 
Ik eindig bijna elke oefening met een dropset, na een paar straight sets.
 
Hangt er maar vanaf. Wat is de intensiteit van de straight sets? Hoe worden de dropsets gedaan? Verschil tussen reversed piramid en bijvoorbeeld myo reps is dag en nacht.

Precies.

Als een dropset bijvoorbeeld bestaat uit: 1x10RM, 1xamrap x 90% 10RM en 1x amrap x 80% 10RM

dan is dat > 3x10 x 80% 10RM.


In dit opzicht blijf ik van mening dat bijvoorbeeld myo reps > heel veel andere set-rep protocollen en zeker ook prevaleert boven drop sets.

- Je begint met 1 zware set, bijvoorbeeld 1x12RM = hoge intensiteit/mechanische tensie + maximale vezelrecrutering. (size principle)

- Je vergroot het volume door daarna nog een flink aantal pauze reps te doen.
bijvoorbeeld 4-4-3-3-2-2 = totaal 30 reps dus flink wat TUT, metabole stress en pomp.

- bovendien ga je binnen korte tijd meerdere keren (7x) tot falen of bijna tot falen met een behoorlijk zwaar gewicht.

Dit zijn allemaal factoren die (in zekere mate) positief bijdragen aan hypertrofie stimulering en dat allemaal in maar één set-rep protocol!
 
Wil je dropsets om je volume- of intensiteit te verhogen.

Dropsets zoals ik ze meestal zie bv 6* => 6* => 6* enz verhogen het volume bij een lage intensiteit en zijn wat mij betreft meer voor spieruithoudingsvermogen dan voor massa . Doe je ze voor intensiteit bv 6(tot falen) => 1-2*(tot falen) => 1-2* (tot en met falen) dan is mijn ervaring dat ze prima werken voor massa. Alleen moet je dan wel in de gaten houden dat je maar 1-2 sets op die manier zo doe en niet het gros van de sets.
 
Wil je dropsets om je volume- of intensiteit te verhogen.

Dropsets zoals ik ze meestal zie bv 6* => 6* => 6* enz verhogen het volume bij een lage intensiteit en zijn wat mij betreft meer voor spieruithoudingsvermogen dan voor massa . Doe je ze voor intensiteit bv 6(tot falen) => 1-2*(tot falen) => 1-2* (tot en met falen) dan is mijn ervaring dat ze prima werken voor massa. Alleen moet je dan wel in de gaten houden dat je maar 1-2 sets op die manier zo doe en niet het gros van de sets.

Ik ben van mening dat als je dropsets reverse pyramid style uitvoert, op +-2-4 reps begint, elke keer tot falen gaat en met rust (maar zeer kort, 2-3x diep in/uitademen) dat je dan juist de zogenaamde trifecta te pakken hebt; kracht, hypertrophy en uithoudingsvermogen. Maar ik heb hier verder nog geen gerichte research naar gedaan, het is puur eigen ervaring.
 
Ik ben van mening dat als je dropsets reverse pyramid style uitvoert, op +-2-4 reps begint, elke keer tot falen gaat en met rust (maar zeer kort, 2-3x diep in/uitademen) dat je dan juist de zogenaamde trifecta te pakken hebt; kracht, hypertrophy en uithoudingsvermogen. Maar ik heb hier verder nog geen gerichte research naar gedaan, het is puur eigen ervaring.

Ja maar pak je ze daarmee optimaal of alle ranges slechts een beetje, eenmalig? En wat wil je eigenlijk trainen? Ik zie het als beginnen met een 100m sprint om vervolgens verder te gaan met een 800 meter run, wat heeft een sprinter hier aan en wat een hardloper?

Waarom niet voor hypertrofie sets met voldoende rust tussen 6-10 rm, voor kracht onder de 5 reps en wil je uithouding een gewicht wat ook geschikt is voor uithouding.

Waar zit de winst om eerst één serie met pure kracht (5rm bijv.) te beginnen om vervolgens je spiergoep uit te putten met een drop. Als ik op kracht wil trainen, zie ik meer winst in bijv. 3 sets met 5rm zonder mezelf daarna uit te putten zodat ik al mijn spiervezels die actief worden tijdens de 5rm optimaal kan trainen in deze 3 sets.
 
Oh maar pure kracht is voor een groot deel neuraal, dus in de hersenen, mijn vriend. Bij mijn compounds werk ik heel langzaam en met relatief lage repranges op naar mijn max van 1-2 reps. Daarna ga ik in een soort van exponentiële curve het gewicht omlaag halen en de reprange omhoog gooien. Zo schakelijk je langzaam aan om van neurale prikkeling naar fysiologische celschade. De repouts zijn er voor omdat de Type-1 vezels in de spiergroepen een ander soort prikkeling nodig hebben dan de type 2a en 2b vezels. Als je groter wil worden moet je sterker worden en andersom werkt het ook zo.

Er is ook een onderzoek geweest naar de samenstelling van de spieren bij bodybuilders, powerlifters en bijvoorbeeld duurlopers. Ik zou in detail kunnen gaan maar het kwam er op neer dat bij de pro-bodybuilders alle typen spiervezels hypertrophy ondervonden hadden en ze dus een gelijke verdeling van vezels hadden als de "gewone" mens. Dit klinkt voor mij als een natuurlijke balans en balans is zéér belangrijk voor je lichaam ;). Type 1 vezels hebben misschien minder potentie voor groei maar ze hebben het wél. Ik heb dit dus geprobeerd en voor mezelf ondervonden dat het werkt. En het bijkomende voordeel met op deze manier trainen is dat je spiermassa ook nog eens functioneel is aangezien je ook uithoudingsvermogen opbouwt, ik noem dit win-win. Maar jij mag jouw mening hebben ik wil hem alleen betwisten ;p.
 
Back
Naar boven