Fitness Seller

1 keer vs 2 keer per week

Bezoekers in dit topic

RougeMonkey

King of the hill
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
6.263
Waardering
2
Vorige week had ik een discussie met een instructeur (heeft CIOS gedaan en studeert nu fysiotherapie). Hij beweert dat elke spiergroep 1 keer per week trainen simpelweg te weinig zou zijn en dat je spieren toch echt wel 2 keer per week die prikkel nodig zouden hebben. Hij zei ook dat je dan gewoon wat minder sets per spiergroep per training zou moeten doen. Ik ben eigenlijk op zoek naar een onderzoek die aantoont dat 1 keer per wel week effectief, het liefst zou ik dan een onderzoek willen zien waarin ze het letterlijk 1 keer gaan vergelijken met 2 keer per week. Ik zou die onderzoeken graag aan hem willen laten zien, maar het is ook wel lekker voor mijzelf ter bevestiging ;) . bvd :)
 
feit is : geen van jullie twee heeft gelijk.

training frequentie is iets dat sterk kan variëren. zowel voor kracht als voor groei.

het is slechts een van de variabelen als je o.a. intensiteit en volume in acht neemt.

bulgaarse athleten trainen soms met een frequentie van 4 of 6x in de week, terwijl anderen groot zijn geworden door een frequentie van 1x om de tien dagen.
 
Ok dat is duidelijk. Maar zijn er geen onderzoeken gedaan hierover?
 
hangt er ook vanaf of je genetisch sneller hersteld...sommige doen er wat langer over, en sommige herstellen wat sneller...


Maar je biceps/triceps zou je in de 2 weken wel 3x kunnen trainen volgens mij....
 
onderzoek niet maar ervaring wel.

trainde alles 2 x in de week een hele lange tijd. ben toen overgestapt naar 1x in de week en ben groei nu harder en kracht is stukken vooruit gegaan.
 
Originally posted by Frenkpie
onderzoek niet maar ervaring wel.

trainde alles 2 x in de week een hele lange tijd. ben toen overgestapt naar 1x in de week en ben groei nu harder en kracht is stukken vooruit gegaan.

idd net hetzelfde voor mij, ik herstel zéér snel en toch groei ik nu een stuk beter dan voorheen, m'n kracht gaat ook een stuk sneller nu
 
Het ligt vooral aan je intensiteit....
 
Het is dus gewoon voor iedereen verschillend, maar 1 en 2x komt het meeste voor.

voor mij is 1x het beste.
 
kijk, je moet je frequentie baseren op je manier van trainen en je herstel. punt. dat ligt bij bijna iedereen anders. omdat iedereen ook wat anders traint, er andere methodes/meningen op nahouden. je herstel zal daardoor onder andere beïnvloed worden.
 
en denken in aantal keer/week is sowieso al 'fout', want je lichaam gaat niet in weken denken. je moet eerder redeneren in uren. of praktischer gezien, dagen.

er zijn verschillende variabelen, bvb mannen herstellen sneller dan vrouwen, grote spieren herstellen trager dan kleine, spieren met een overgrote meerderheid aan witte spiervezels herstellen trager dan rode etc etc.
 
En dan heb je ook nog zoiets als effectief vs efficient natuurlijk. Dat iemand op een bepaalde manier (heel) groot is geworden zegt me niet zo heel erg veel. Het had misschien ook beter gekund, bv in een kortere periode of in dezelfde periode met een beter resultaat (meer massa).
 
Back
Naar boven