MuscleMeat

10.000 rpm ??? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ano_1978_15

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
5 nov 2004
Berichten
3.264
Waardering
5
Ik wilde hier toch graag een apart topic voor aanmaken, omdat dit voor een aantal van ons wel eens interessant kon zijn.

Ik heb de search gebruikt (zowel op titel als op alles gefillterd) en zag eigelijk geen discussie hierover.

1. Die 10.000 rpm schijven wat is daar nu het nut van? Wat zijn voors en tegens tov. van wat de meeste van ons aan HD snelheid hebben: 7200 rpm.
heb er al gezien van 143 GB (wat een gekke groote) voor: 50-70 euro's (central point). Voorbeeld:

http://harde-schijven.centralpoint.nl/western-digital/wd740adfd/raptor-sata-hard-drive/


2. Moet je data die je op een andere schijf zet dan ook 10.000 rpm zijn?

zou hier graag wat meer over weten en een nederlandse google search geeft me niet echt direct antwoorden die ik graag zou willen zien...

Moet je dan niet ook een aangepast moederboard,processor enz... hebben?

zag zelfs 15.000 rpm maar dat zal wel niet voor home based computering-systemen zijn :D
 
je hdd is het langzaamste in je computer.
als je een 10.000 schijf haald maakt deze meer lawaai en is iets sneller.
je kan beter de wat duurdere ssd schijven halen als je echt veel meer snelheid wilt hebben.
Als je computer niet een oldtimer is, dan maakt de snelheid van de rest van je comp niet veel uit.

en die 15.000 schijven zijn voor datacenters e.d.
je kan ze wel thuis gebruiken maar zijn daarvoor veel te duur.

Om je hdd's sneller te maken kan je ze ook in RAID zetten maar dit vereist wel iets meer kennis.
 
sneller draaien betekent dat de sector waar de data o staat sneller weer voorbij komt. Een 15krpm schijf zal dus snellere access tijden hebben dan een 7.2 k. Doorvoersnelheid hoeft echter niet groter te zijn.

SSD's heerschen waar het gaat om access tijden, maar zijn een stukje duurder als je evenveel opslagcapaciteit wilt hebben.
 
Ik zou enkel en alleen een 10.000 rpm schijf of meer overwgen voor alleen windows en program files op te knallen... niet als grote data capaciteiten ofg zo.
 
Ik heb een Raptor als C-schijf, waar ik in principe alleen Vista op heb staan. Ik vind hem snel, maar ik weet niet of het echt veel sneller is dan een 7200 rpm HD.
 
Ik wilde hier toch graag een apart topic voor aanmaken, omdat dit voor een aantal van ons wel eens interessant kon zijn.

Ik heb de search gebruikt (zowel op titel als op alles gefillterd) en zag eigelijk geen discussie hierover.

1. Die 10.000 rpm schijven wat is daar nu het nut van? Wat zijn voors en tegens tov. van wat de meeste van ons aan HD snelheid hebben: 7200 rpm.
heb er al gezien van 143 GB (wat een gekke groote) voor: 50-70 euro's (central point). Voorbeeld:

http://harde-schijven.centralpoint.nl/western-digital/wd740adfd/raptor-sata-hard-drive/


2. Moet je data die je op een andere schijf zet dan ook 10.000 rpm zijn?

zou hier graag wat meer over weten en een nederlandse google search geeft me niet echt direct antwoorden die ik graag zou willen zien...

Moet je dan niet ook een aangepast moederboard,processor enz... hebben?

zag zelfs 15.000 rpm maar dat zal wel niet voor home based computering-systemen zijn :D

En dan 2 stuks in raid 0 zetten gaat het 2 keer zo snel
 
Die 10K en 15K maken meer lawaai. Heb toch liever fluisterstille Samsungs F1's dan Raptors die je constant geluid hoort maken.
 
Die 10K en 15K maken meer lawaai. Heb toch liever fluisterstille Samsungs F1's dan Raptors die je constant geluid hoort maken.

Ik vind het lawaai van de Raptor wel meevallen. Ik stoor me er (meestal) niet aan iig.
 
sneller draaien betekent dat de sector waar de data o staat sneller weer voorbij komt. Een 15krpm schijf zal dus snellere access tijden hebben dan een 7.2 k. Doorvoersnelheid hoeft echter niet groter te zijn.

SSD's heerschen waar het gaat om access tijden, maar zijn een stukje duurder als je evenveel opslagcapaciteit wilt hebben.

SSD schijven schijnen echt de bomb te zijn! Heb er al goeie dingen over gehoord.. persoonlijk ga ik wachten tot ze wat goedkoper zijn en vanaf windows 7 stabiel uit is!

schijnt toch 2-3 zo snel te gaan als gewone schijven
 
SSD schijven schijnen echt de bomb te zijn! Heb er al goeie dingen over gehoord.. persoonlijk ga ik wachten tot ze wat goedkoper zijn en vanaf windows 7 stabiel uit is!

schijnt toch 2-3 zo snel te gaan als gewone schijven

Niet in MB/s, maar wel in access tijd.
 
wat kost zon SDD? Heb maar 30-80 gb nodig (alleen als windows schijf + programfiles zonder data, komen op andere schijf).

En kan dit met een asus P5 V toetsenboard (2,00 ghz core 2 duo) en zo?
Alle compenenten zijn een 3+ jaar inmiddels denk ik.

Is dit echt 2-3 x zo snel?
 
wat kost zon SDD? Heb maar 30-80 gb nodig (alleen als windows schijf + programfiles zonder data, komen op andere schijf).

En kan dit met een asus P5 V toetsenboard (2,00 ghz core 2 duo) en zo?
Alle compenenten zijn een 3+ jaar inmiddels denk ik.

Is dit echt 2-3 x zo snel?

http://tweakers.net/productreview/11247/ocz-vertex-series-sata-ii-25-inch-ssd-120gb.html

kan je wel combineren, maar heb je het echt wel nodig? Het lijkt me alleen handig als je bv photoshop of videobewerking gebruikt..

denk voor 30GB rond de 150€
 
Lijkt mij niet echt de moeite om zo'n dure schijf voor die setup aan te schaffen, is waarschijnlijk vrijwel nutteloos. Zal natuurlijk wel iets schelen in tijd lijkt mij, maar denk dat dit soort schijven meer is voor de high end en gamers. Prijzen van de SSD's zijn op het moment belachelijk, prijs kwaliteit verhouding is slecht. Maar hier zijn de prijzen:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/674
 
nou het is idd niet voor gaming. Maar wel voor audio-bewerking (denk aan cubase enz...) er zit geen internet op deze comp.

Maar in veel gevallen kan er vrij veel van mijn cpu (load) gevraagd worden...
en ik wil snel heen en weer kunnen schrijven/lezen tussen 2 schijven (2de schijf een gewone sata van 1-2 jaar oud met een hoop data).

De schijven zijn me nu nog te duur en wil 1-3 jaar wachten voordat ik er eventueel een koop zo'n SDD. schijnt naar ik gelezen te hebben 2-3 x zo snel te kunnen werken.

1. kan ik over 1-2 jaar een dergelijke SDD schijf wel kwijt met mijn asus PB 5 V board... (of zoiets;Intel core 2 duo 2.00 ghz of zoiets) systeem is een 2-4 jaar oud.

2. Kan ik een backup gemaakt (met een maxtor schijf uit 2005 tegen die tijd) terugzetten op zo'n nieuwe SDD schijf? Vanuitgaande dat de rest van de computerhardware/ moederboard enz... hetzelfde blijft?
 
Back
Naar boven