XXL Nutrition

10 Kilo afgevallen nu blijf ik steken op 89 (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

IqbalHelsen

Novice
Lid geworden
22 mrt 2023
Berichten
6
Waardering
1
Lengte
1m68
Massa
89kg
Vetpercentage
27%
Beste,
ben terug beginnen trainen en ben mooi 10 kilo afgevallen
helaas, ik blijf steken op 89 kilo al een paar maanden.
Hoe los ik dit op, en waarom, wat is de sleutel ?
 
Wat is je voedings en trainingschema?
Vergeet niet dat bij 10 kg verlies je onderhoudskcal ook verandert.
Heb je je voeding (kcal inname) ook aangepast?
Hoe lang cut je al?
 
Je NEAT kan zich ondertussen aangepast hebben aan het gewichtsverlies, langdurig gewicht verliezen of in een KCAL-deficit zitten heeft impact op vele zaken in het lichaam (hormonen, metabolisme,...). Het is perfect logisch dat je na x-aantal maanden van afvallen met de nodige kcal restricties niet meer of beperkt afvalt.

Je kan dan voor een nog aggressiever dieet gaan, minder kcal eten om terug af te vallen of je kan LISS-cardio toevoegen (wandelen is dan de beste optie) om je verbruik terug hoger te leggen.
 
LISS-cardio toevoegen (wandelen is dan de beste optie) om je verbruik terug hoger te leggen.
Waarom is wandelen dan de beste optie?

Volgens mij kun je elke activiteit op lage intensiteit doen en als je weinig tijd hebt is het ook niet erg om de intensiteit een keer wat omhoog te gooien.

Goede reactie hoor, maar er is geen 'beste', er is alleen wat werkt het beste voor jou.

IqbalHelsen je lichaam verbruikt dus minder kcal en daarnaast bereik je vaak na langdurig dezelfde activiteit te beoefenen een efficientie waardoor je met je activiteit ook minder gaat gebruiken. Minder eten, langer dezelfde activiteiten doen, maar ook een nieuwe activiteit gaan doen of erbij gooien (minder efficientie == meer verbranden) kan helpen.

Iemand van 80 kilo die 40km per dag loopt zal minder kcal verbranden per uur met wandelen dan iemand van diezelfde 80 kilo die voorheen 40km per jaar loopt ;)
 
Waarom is wandelen dan de beste optie?

Volgens mij kun je elke activiteit op lage intensiteit doen en als je weinig tijd hebt is het ook niet erg om de intensiteit een keer wat omhoog te gooien.

Goede reactie hoor, maar er is geen 'beste', er is alleen wat werkt het beste voor jou.
Je hebt wel gelijk "de beste optie" is subjectief. Ik prefeer wandelen omdat het geen stress zet op je lichaam noch op je gewrichten, je kan het overal en altijd doen, kost nauwelijks energie (thans het voelt niet zo) en verbrand aardig wat kcal.

Altijd doen wat voor jezelf het leukste en best vol te houden is natuurlijk :)
 
Beste,
ben terug beginnen trainen en ben mooi 10 kilo afgevallen
helaas, ik blijf steken op 89 kilo al een paar maanden.
Hoe los ik dit op, en waarom, wat is de sleutel ?
Doe mee aan de ramadan.
 
Beste,
ben terug beginnen trainen en ben mooi 10 kilo afgevallen
helaas, ik blijf steken op 89 kilo al een paar maanden.
Hoe los ik dit op, en waarom, wat is de sleutel ?
oog je wel minder vet ?
 
oog je wel minder vet ?
Inderdaad ook wel belangrijk - weegschaal gaat niet naar beneden als je spieren zou gebouwd hebben en vet zou zijn verloren.
Weegschaal is niet altijd het beste middel om progressie te analyseren.
 
Inderdaad ook wel belangrijk - weegschaal gaat niet naar beneden als je spieren zou gebouwd hebben en vet zou zijn verloren.
Weegschaal is niet altijd het beste middel om progressie te analyseren.
Spiermassa heeft een grotere soortelijke dichtheid dan vet, dus die eerste zin is niet correct. #mierenneuker
 
Spiermassa heeft een grotere soortelijke dichtheid dan vet, dus die eerste zin is niet correct. #mierenneuker
giphy (7) (12).gif
 
Ja dank u voor de reacties;
inderdaad ik oog minder vet (gezicht, buik, schouders tonen zich beter, enz..),
en dat van meer spieren kan ook kloppen omdat ik een deel van de training heb moeten verzwaren,
anderzijds is het trainingsblok dat volgens mij de verbrander was er uit geschrapt (tijdelijk):
ik moest toen een uur fietsen rustig en in dat uur moest ik drie keer 5 of 10 minuten sprinten naar hartslag 170 - 175 toen; in dat schema viel ik week na week af. Ook de rest van mijn hartslagen lagen veel hoger in dat schema.
Voeding hetzelfde, ben zelfs sinds de vermindering van het schema gestopt met whey shakes te nemen...
Denk dat het dat is mijn coach heeft mij al maanden op veel minder intensief programma gezet. Zal het met hem bespreken.
Dat van kcal moet ik ook even herbereken en herbekijken wist niet van die impact, en clenbuterol zal ik aan de apotheek vragen of hij dat heeft;

Dank voor de reacties;
 
ik moest toen een uur fietsen rustig en in dat uur moest ik drie keer 5 of 10 minuten sprinten naar hartslag 170 - 175 toen; in dat schema viel ik week na week af. Ook de rest van mijn hartslagen lagen veel hoger in
HIIT-training (high intensity interval training) staat erom bekend enorm effectief te zijn voor vetverbranding/gewichtsverlies). Als je hartslag vaak hoger ligt tijdens training kan je inderdaad meer gewicht verliezen dan geanticipeerd in je KCAL berekening. Liss-cardio is daarom, in mijn eigen opinie, beter als je geen gewicht wenst te verliezen maar toch actief wenst te zijn.
 
Ja dank u voor de reacties;
inderdaad ik oog minder vet (gezicht, buik, schouders tonen zich beter, enz..),
en dat van meer spieren kan ook kloppen omdat ik een deel van de training heb moeten verzwaren,

Dat van kcal moet ik ook even herbereken en herbekijken wist niet van die impact, en clenbuterol zal ik aan de apotheek vragen of hij dat heeft;

Dank voor de reacties;
Doe maar niet, denk niet dat dat serieus was
 
Inderdaad die intervallen waren het denk ik, al mijn trainingen in dat schema zaten rond 170 - 175 hartslag; nu mag ik maar max 130-150 doen en 1 keer een uur bergtraining (vandaag wss spiertoename)... ah en clenbuterol zal ik dan maar niet vragen lol - de rest van de afkortingen zal ik verder bestuderen;
Dank voor uw reacties :-) Nu moet ik gaan trainen tot later .
 
Misschien ben je ook wat minder actief geworden door het langdurige kcal tekort.
Ja ben vorig jaar in de zomer begonnen, korte broek korte mouwen, daarbuiten veel meer extra beweging; en wat bedoel je met kcal tekort ?
 
Kan je dit even verduidelijken ?
Als je 10 kg lichter bent heb je ook minder gewicht mee te verslepen. Kost je minder energie.
Als je door geluk nog wat beginnersgainz hebt en toch wat spier opbouwt. Spieren verbruiken energie. Vet niet.
Bovendien ga je als het makkelijker gaat soms ook meer bewegen
Kortom je lijf gaat eigenlijk beter om met je energie.
Je moet daarom wel je nieuwe onderhoud, die waarschijnlijk lager is, bepalen.
 
Back
Naar boven