MuscleMeat

10 seconden training (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Frenkpie

Massive Warrior
20 jaar lid
Lid geworden
17 nov 2002
Berichten
19.637
Waardering
901
Lengte
1m72
Massa
88kg
hoi, ik wou nu graag eens beginnen met een nieuwe variatie van training. omdat ik al een hele tijd gewoon hetzelfde gedaan heb:

pyramide: 12,10,8,6 of gewoon 4x 8 en allemaal op dezelfde snelheid.

nu hoorde ik van iemand dat je 10 seconden training kon doen.dat is dus 5 seconden centriek en 5 seconden exentriek (kweenie offet goed geschreven is)

ik heb me laten vertellen dat ik dan 2 maanden moet volhouden. en dus 4 setjes met 6 HH. en dan 3 setjes met 8 HH.

maar daar ben ik nu dan sinds woensdag mee begonnen. ik merk dat het gewicht heel ver omlaag gaat, en ik heb echt heel veel pijn (verzuring).

als ik dan net klaar ben met de training heb ik dan ook zon gevoel dat ik zware spierpijn zal hebben de volgende dag. maar dan de dag erop valt het eik best mee. maar ik voel wel dat ik t getrained heb, maar bijna geen spierpijn.... is me groei minder?

nou mijn vragen zijn...

is dit normaal?
heeft iemand wel eens vaker zon soort training gedaan en wat waren jouw ervaringen?
zal dit goed zijn voor mijn spiergroei en spierkracht toename? (= mijn doel :) )
en ik ben nu bijna 2 uur bezig met de training per dag.. normaal doe ik er maar 1 uur a 1 uur en een kwartier, is dit erg?
 
De soort training die je bedoeld heet Slow Motion (Slo-Mo) training, en was eind jaren 80 populair (hier in NL was het vooral Elen van MAris die er veel over schreef in de toenmalige NL bladen)

De orginele training gaat uit van 10sec, dat is 10sec concentrisch en 10sec eccentrisch. De belangrijkste factor is niet gewicht en reps, maar TUT (time under tension) die gesteld werd op 60-80sec (3-4 reps), en als je het goede gwicht neem is dit ook echt het matje.
Ik heb het een tijdje geprobeerd, en hoewel het best wel goed aanvoelde en pompte, lag het me niet en had ik ook niet echt resultaat ervan. Ik ken ook niemand uit die tijd die het is blijven doen of er echt resultaat van had.
Uit onderzoeken is ook naar voren gekomen dat langdurige eccentrische beweginen je lichaam alleen maar sterker maakte voor dit soort bewegingen, en niet echt bijdraagt aan spieropbouw (ondanks wat sommige HD guru's je willen vertellen)

Tegenwoordig die ik nog wel eens 1 set aan het eind van m'n normale sets, gewoon ter afwisseling

Verders vind ik bij Slo-Mo training de kans op "ongelukken" vrij groot. Het te gebruiken gewicht is een stuk minder als je gewend bent waardoor je een vals gevoel van veiligheid krijgt. Maar als je het juiste gewicht gebruikt zoadat de 3e-4e rep ook echt de laatste is, dan gebeurd het ook regelmatig dat deze laatste rep niet meer gaat en het gewicht naar beneden komt. Als je dan geen spotter hebt is het jammer :):(

Dat je de dag erna geen spierpijn heb is logisch. Het melkzuur is na 1.5-2 uur afgevoerd, en Slo-Mo training is te licht om spierbeschadigingen te bewerkstelligen. Maw de dag erna voel je niets meer

Je stelt dat je langer bezig ben? Als dit zo is moet je het aantal sets bijstellen. Je zuivere trainingstijd moet gewoon hetzelfde blijven
 
Laatst bewerkt:
aha dus jij zegt dat ik HH moet doen van 4 reps. waarbij de 4e NET te halen is...

ok denk dat ik dat ga doen... scheelt ook weer in tijd :)
thnx for the info
 
Ik wil ook nog wel eens zo'n rep doen aan het eind van een set... verder niet.
 
Originally posted by Frenkpie
aha dus jij zegt dat ik HH moet doen van 4 reps. waarbij de 4e NET te halen is...

ok denk dat ik dat ga doen... scheelt ook weer in tijd :)
thnx for the info

Als je een 10-0-10 tempo gebruikt doe je 3-4reps (60-80sec TUT).

Als je een 5-0-5 tempo gebruikt moet je dus naar de 6-8reps om dezelfde TUT te halen
 
ik doe zo'n training niet graag....

gewicht is idd niet zwaar genoeg, en daarbij ga je traag, en duurt de contractie redelijk lang, wat dus voornamelijk de ST vezels gaat aanpakken... niet echt voordelig als je't mij vraagt :)
 
hmm spike .. klopt eik wel.. vind t niet zo fijn trainen... vooral voor de rug.. want bij sommige oefeningen gaan andere bijspieren zegmaar meer verzuren dan de spiergroep je eik echt aan t trainen bent :(

volgende week weer mn normaal schema...
 
Back
Naar boven