AndroidHealthClinic

17 - 02 - 2003 BB, PL, OL, WSM : Een verhaal, een mening (Spike) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bodybuilding, Powerlifting, Gewichtheffen, Strongman
Een verhaal, een mening


Een verhaal

Als jongetje van 10 jaar zag ik voor het eerst een wedstrijd van WSM op de televisie. Ik zag forten van mannen verschrikkelijk zware gewichten opheffen, trekken en sleuren. Ik stond met mijn mond open te kijken naar al die moderne versies van Hercules. “Ik wil later ook zo worden.”

Zo’n kleine twee jaar geleden ben ik aan het ijzer geraakt. Eigenlijk wou ik dat al heel lang, maar mocht het van mijn ouders niet. Daarbij deed ik toendertijd nog een sport dat veel tijd innam. Ik ben begonnen in een klein zaaltje dicht bij bij mij. Wat ik daar zag was op het minst indrukwekkend.

Venten zo groot als een huis, nat in’t zweet en luidruchting aan het trainen. Verder zag ik ook gewonere mensen die op’t eerste zicht hetzelfde deden als die grote venten. Op dat moment zag ik geen enkele vrouw. Het druipte er gewoon van het testosterone. De zaal stond ook vol spiegels.

Bij het binnenkomen werd ik me dus bewust dat het ging om een redelijk serieuze zaal waar het niet de bedoeling is dat je wat gaat koffiekletsen. Neen, het was een redelijk hardcore bodybuilding zaal. Op verschillende plaatsen zag ik foto’s van mensen die daar trainden of getraind hadden.

Omdat ik toch gekomen was om aanvankelijk meer massa te kweken, wendde ik me tot een van die grote gasten: Olivier. Hij heeft me mijn eerste voeding- en trainingschema opgesteld. Maar voor mij was dit niet genoeg. Ik wou weten. Het hoe-wat-waarom van training. Ik ben dan begonnen met het lezen van verschillende boeken en documenten.

Naarmate de tijd voorbijging, werd ik me bewust van verschillende zaken. Verschillende gesprekken met een paar van die grote gasten deden mij inzien dat je je training moet kunnen afwisselen, en dat training niet genoeg is. Boeken deden mij oefeningen ontdekken die ik eerst gevaarlijk achtte, maar het uiteindelijk niet waren. Ook besefte ik dat als je massa wil, je ook je onderlichaam zal moeten trainen. Al snel begon ik te squatten en te legpressen.

Een van mijn ergste workouts, was een dagje benen trainen met de grote gasten. Olivier had gevraagd aan een van zijn partners, Filiep, of ik niet eens mee mocht trainen. Die dag heb ik beseft dat er momenten zijn dat je echt moet afzien om vooruit te kunnen gaan..

Al snel zat ik aan een 110kg bench 1rm, en een even hoge squat max. Met de deadlift zat ik op 120kg. Tijdens die periode probeerde ik verschillende trainingsmethodes. Ik heb onder andere een extreem hoog volume geprobeerd, een iets lager volume, en HIT in de zuivere vorm. Nooit trainde ik meer dan 3 maanden op dezelfde manier. Op vlak van massa ging ik vooruit als een trein. Op nauwelijks een jaar kwam ik ruim 20kg aan massa aan. Ik kreeg complimenten van sommigen, reacties van jaloezie van anderen.

Maar er klopte iets niet. Ik wou meer. Massa was niet meer waar ik om gaf. Ik wou sterk zijn. Beresterk. Sterker dan die huizen met wie ik soms trainde. Daarom probeerde ik vaker met zware gewichten te trainen, en ging ik vaker laag in herhaling. Al snel zat ik aan een squat van 140kg. Ik was blij. Ook ging de deadlift beter. Ik kon nu 140kg deadliften. Banken bleef nog effe op 110kg vastzitten.

Op een gegeven moment zei een andere vent waarom ik geen powerlifting zou gaan doen. Ik had al van powelrifting gehoord maar wist niet goed waar je er goede info over zou kunnen vinden. Op een internet forum zei een vent dat Westside Barbell een redelijke populaire powerlifting ‘school’ was. Ik heb heel de site, heel de leer van WSB uitgekiemd en heb mijn eigen powerlifting schema opgesteld.

Een aantal maanden op dit schema gaf al snel resultaten. Ik zat op een 190kg squat, 140kg bench en 170kg deadlift. Maar het was weer niet goed. De gewichten die ik hefte waren ‘fake’. Er was wel altijd iemand om onmiddellijk zijn handen op mijn zij te zetten als ik gewoon effe vertraagde in mijn squat. En met mijn bench hielp men mij met de eerste centimeters van de beweging.

Filiep, een van de bodybuilders die ook vreselijk sterk was, vertelde me dat ik best zou veranderen van gym, en zou gaan trainen met de besten in het vak. Ik zou naar Merchtem trainen.

Daar kwam ik in contact met de groten der powerlifting. Hugo, ooit beste gewichtheffen van België en internationaal gevreesde powerlifter. Hans, een leuk punker die ondanks zijn 75kg sterker is dan mezelf. Orhan, een sterke vent die er ook nog uitziet als een bodybuilder. En ook nog onze Florent, de Brusselse reus die niemand ongegoerd laat. En dit zijn slechts enkele jonges. Bijna iedereen die bij hugo traint of getraind heeft, wordt wel eens kampioen.

Momenteel train ik al een aantal maanden bij Hugo en heb ik al 2 titels op mijn naam staan; Vlaams Kampioen Junior en Belgisch Kampioen Junior. Met hugo heb ik naast kracht ook techniek ontwikkeld.

Mijn uiteindelijk doel in powerlifting is zo ver mogelijk geraken als ik kan. Dit zonder spierversterkende middelen, en zo weinig mogelijk legale supplementen. Op korte termijn wil ik eerst Belgisch Kampioen worden bij de Senioren, en verder wil ik kunnen meedoen op Europees niveau.

Is dit het einde van mijn relaas? Neen. Ik heb naast powerliften ook andere ambities. Dit jaar doe ik ook mee aan een Sterkste Man wedstrijd. Daarmee komt een kinderdroom uit. Ik zal in 10 jaar bereikt hebben wat ik wou; doen wat die grote jongens doen. Uiteraard doe ik het voornamelijk voor de ervaring. Maar ik zal het tenminste gedaan hebben.

Binnen een aantal jaar wil ik, naast Belgisch Kampioen Powerliften, ook Belgisch Kampioen Gewichtheffen worden. Deze twee sporten zijn in mijn opzicht moeilijk van elkaar te scheiden. Daarom wil ik ook bewijzen dat ik ook in gewichtheffen mijn mannetje kan staan.

En morgen? Morgen is een nieuwe trainingsdag !


Een mening

Over gewichtheffen en over strongman heb ik nog geen ervaring, dus ik kan moeilijk mijn mening geven. Waar ik wél ervaring over heb, dat is wat mensen noemen: het tegenovergestelde van powerlifting. Je voelt het al aankomen, ik zal het hebben over bodybuilding.

Waarom bodybuilding ? Omdat ik mensen mijn kennis wil doorgeven, en omdat ik vind dat sommige mensen een duidelijker zicht over bodybuilding moeten hebben.

Wat IS bodybuilding?

Het lijkt voor de hand liggend, maar dat is het niet. Dit komt door de geschiedenis van bodybuilding. Je kan het volgens mij 2 grote definities van bodybuilding geven.

1. De oude stempel: denk hier vooral aan de tijden van Muscle Beach. Bodybuilding deed je niet enkel op lichamelijk te imponeren, maar ook om athletisch beter te zijn. Bodybuilden betekende toen het perfecte lichaam vormen; je kracht in verhouding met je lichaam. Bodybuilders uit die tijd waren niet alleen brede venten, ze waren ook erg sterk en heel athletisch.
2. De nieuwe stempel: denk hier aan de huidige bodybuilding scene. Bodybuilding doe je nu om vooral lichamelijk te imponeren. Je bouwt een massief en naar jouw mening perfect ogend lichaam. Bodybuilding betekent nu het perfecte lichaam vormen; je lichaam moet er in de spiegel uitzien zoals jij wil. Kracht en athletische vaardigheden komen hier op de tweede plaats, en zijn niet van groot belang.

Zo zie je dat sinds de oude stempel het een en ander veranderd is. Het oude bodybuilden heeft zich naar mijn mening opgesplits in de nu bekende (extremere) richtingen, bodybuilding en powerlifting. Massa boven kracht, ten op zichte van Kracht boven massa.

Is bodybuilding een sport?

Dit is de reactie die ik krijg van veel mensen. Niet alleen van de kleine man in de straat, maar ook van mede-powerlifters, of andere athleten.

“Bodybuilding is geen sport.” “Vergelijk lopen en bodybuilding. in lopen gaat het om het verbeteren van je loopvaardigheden. In bodybuilding verbeter je geen vaardigheden, maar werk je enkel aan je uitzicht.” “Bodybuilding is geen sport, anders zou Miss Universe dat ook moeten worden.”

Dit zijn harde woorden. En wie niet veel kent van bodybuilding zal daar ZEKER mee instemmen. En zo is het ook. Als je aan bodybuilding doet, doe je alles om je uitzicht te verbeteren. Je gaat je een mooi ogend lichaam ‘sculpteren’.

Maar zijn dit goede argumenten tegen bodybuilding ?

Het antwoord luidt : neen

Sinds wanneer ga je naar een competitie kijken om iets als sport te qualificeren? Meer nog, draai het om. Laat alle officiële competities van de aardbol verdwijnen, is sport dan ook verdwenen? Neen natuurlijk niet. Het is een belangrijk deel van sport, maar je hoeft absoluut niet aan competities te deelnemen om te bewijzen dat je een sport beoefent. Het ene hoeft niet samen te gaan met het andere

Je moet naar andere factoren kijken. Als ik een woordenboek opensla en het woord ‘sport’ opzoek, lees ik de volgende definitie.

"Physical activity done for exercise and pleasure, usu in a special area and according to fixed rules"

Vrij vertaald : Sport kan je omschrijven als het uitvoeren van lichamelijke activiteiten met als doel oefening, of gewoon ontspanning. Meestal gebeurt dit in een speciaal daarvoor voorziene ruimte en volgens vaste regels.

Laten we dan eens powerliften met bodybuilden vergelijken

Powerliften :
Zijn bankdrukken, doodheffen en kniebuigen lichamelijke activiteiten? Ja.
Kan je dit doen om gewoon te oefenen, om in beweging te zijn? Ja.
Kan je dit doen voor ontspanning, uit plezier? Ja.
Gebeurt het in een speciale ruimte? Ja. Meestal een gym.
Zijn er vaste regels aan verbonden? Ja. Bvb je moet tenminste ooit op de Big 3 maxen.

Bodybuilden :
Zijn bankdrukken, kickbacks, military presses etc. lichamelijke activiteiten? Ja.
Kan je dit doen om in beweging te zijn, om te oefenen? Ja.
Kan je dit doen uit plezier, als ontspanning? Ja.
Gebeurt het in een speciale ruimte? Ja. Ook meestal een gym.
Zijn er vaste regels aan verbonden? Ja. Bvb dieet, en soort oefeningen etc...

Als ik dan nog eens de vraag stel ‘is bodybuilding een sport?’ dan moet iedereen, ook zij die de sport niet graag hebben, unaniem zeggen : JA
Wat moet ik doen?

Dit is de vraag die ikzelf regelmatig voorgeschoteld krijgen. “Ik train voor kracht, ben ik een powerlifter?” “Ik wil massa, maar ook kracht. Ben geen powerlifter, en geen bodybuilder. Wat ben ik?”

Ik denk dat het wederom een kwestie van semantiek is. Hier even de verschillende disciplines op een rij die gebruik maken van gewichten :

Bodybuilding, oude stempel : Kracht en massa. Tegenwoordig noemt men dit ook nog Powerbuilding.
Bodybuilding, nieuwe stempel : Massa boven kracht. Dit is wat de meeste mensen verstaan onder de term bodybuilding.
Powerlifting : Kracht in de SQ/BE/DL. Massa is hier van minder belang. Elke powerlifter traint om sterker te worden in de Big 3.
Gewichtheffen : Kracht in de SN/CJ. Massa is hier van minder belang. Elke gewichtheffer traint om sterker te worden in de snatch en clean & jerk.
Krachttraining : Kracht boven massa. Hier train je om athletisch sterker te zijn. Je beperkt jezelf niet tot de Big 3, maar doet ook nog bewegingen van gewichtheffen, en je probeert all-round kracht te ontwikkelen.

Verder vind ik niet dat je teveel aan termen moet vastplakken. Train je graag voor massa? Goed. We helpen je. Wil je uiteindelijk toch ook veel kracht? Goed. We helpen je. Wil je 300kg Squatten, 170kg Banken, en 300kg Deadliften? Goed. We helpen je. You get the idea.


Conclusie

Ik hoop dat je van het verhaal hebt genoten, en dat je van mijn mening wat hebt bijgeleerd. Moge je met een gerust hard terug naar de gym gaan.




Auteur :

Michaël Heiremans
Naturel Powerlifter
Belgisch Kampioen
 
Laatst bewerkt:
“Bodybuilding is geen sport.” “Vergelijk lopen en bodybuilding. in lopen gaat het om het verbeteren van je loopvaardigheden. In bodybuilding verbeter je geen vaardigheden, maar werk je enkel aan je uitzicht.” “Bodybuilding is geen sport, anders zou Miss Universe dat ook moeten worden.”

Zou je dit uitgebreider kunnen uitleggen? Volgens mij ben ik het er niet helemaal mee eens tenzij je me op een andere manier ertegenaan kan laten kijken. En verder een goed artikel.


Verder heb ik nog een vraag.
Bij bankdrukken als je de barbell op je borst hebt en dat eerste stuk van de beweging niet zelf kan. Maar de rest wel van de beweging, hoe moet je daarop trainen? Meer je voorste schouderkoppen? Graag uwe tips.
 
wel, dat zijn dus uitspraken van mensen die ik ken.

“Bodybuilding is geen sport, anders zou Miss Universe dat ook moeten worden.”


op zich slaat het op niets, is geen geldig argument. want eigenlijk vergelijken ze bodybuildingwedstrijden met Miss universe en dergelijke wedstrijden. die twee zaken zijn inderdaad erg te vergelijken, sinds je bij beiden wordt beoordeeld op je uiterlijk.

maar zoals ik al zei, een wedstrijd op zich hoeft geen weerspiegeling van je sport te zijn.

“Vergelijk lopen en bodybuilding. in lopen gaat het om het verbeteren van je loopvaardigheden. In bodybuilding verbeter je geen vaardigheden, maar werk je enkel aan je uitzicht.”

op zich is dit waar, maar als je naar de definitie van sport kijkt, hoet je niet noodzakelijk vaardigheden te verbeteren om sport te kunnen doen. je kan gewoon uit plezier gaan sporten, zonder je te bekommeren of je vaardigheden worden.



Deze quotes komen niet van mij, dit zijn argumenten die door andere mensen gebruikt worden. mensen die vinden dat bb geen sport is :D natuurlijk dat je het er niet mee eens bent, dat ben ik ook niet :D


over je tweede vraag zal ik een topic maken in de PL sectie
 
Domme en naïeve uitspraken dan, een bodybuilding workout is de zwaarste sport die er bestaat. En dan het diëten is een ware hel. De Wedstrijd is alleen een beoordeling voor hoe goed je alles hebt gedaan. Echt idioot om dit te vergelijken met een schoonheidswedstrijd.
 
ik zei niet de zwaarste. daarover kan je discussiëren, er zijn trainingen die veel zwaarder en intensiever zijn. maar goed.
over het feit of het een sport is of niet, kan je niet discussiëren, want het is gewoon een sport, deal with it.
 
in welk opzicht trainen "powerbuilders" anders dan "bodybuilders"?
 
meer nadruk op kracht. veel meer.
3xl zou ik de perfecte powerbuilder noemen.

hij heeft een groot lichaam maar heeft ook de kracht om het te bewijzen.


over't algemeen meer sets en minder reps, en minder isolatie oefeningen.
 
maar hoe moet ik dat "schemaderwijs" zien dan zeg maar? 3XL is denk ik mede bere sterk omdat ie al zo enorm lang traint, maar als ik zijn famous rode draad schema bekijk dan is et toch imo een bb schema. Of is et zo dat je dan zeg maar een periode in het jaar meer let op kracht (dus meer een pl schema) en een periode wat meer bb? Dat hele powerbuild concept trekt me wel aan namelijk :)
 
hehehe


als je het goed ziet, zal je merken dat 3xl zijn training in verschillende periodes indeelt. waarbij dus kracht ook aan bod komt. je moet hem maar eens pm'en over het onderwerp.
 
Ik train idd geperiodiseert. Dat wil zeggen dat er bepaalde periodes zijn dat ik een schema doet wat meer op kracht georienteerd is.

De indeling qua spiergroepen verandert op zich niet, maar de herhalingen gaan naar beneden, de rust word wat langer, en qua oefeningen ga ik meer ondersteunend werk voor de grote 3 doen.

Daarnaast zijn er ook een aantal weken (meestal na een rust periode) dat ik me extra richt op kracht in de kleiner spiergroepen zoals rotators en onderarmen.

Als je trouwens naar mijn rode draad schema kijkt zie je daar ook dat ik bij een aantal compound oefeningen het 1-6 trainingsprincipe gebruikt, waarbij ook een gedeelte (50% :) ) op kracht toename gespits is.



Met mijzelf als voorbeeld zijn "powerbuilder" imo trouwens mensen die eigenlijk nooit de keus hebben kunnen maken tussen of powerliften, of bodybuilding.

En als dat betekend dat ik nooit in 1 van de 2 zal uitblinken So What ! :lifter:
 
goed artikel !

voor mijzelf weet ik nog steeds niet wat ik ben... ik vind me zelf een BB van de oude stempel. kracht is zeker zo belangrijk als massa.

ik vind als je er sterk uitziet.. dat je ook sterk moet ZIJN. maja das mijn mening. verder leuk verhaal over jezelf :)
herken mijzelf ook beetje in... ben ookal van kleins af aan gefasineerd door bodybuilders/krachttrainers. vooral als er dan de sterkste man van de wereld op tv was ofzo, altijd zoo gaaf gevonden sterk en HUGE !

:thumb:
 
Back
Naar boven