Fitness Seller

18 inch deadlifts (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

wazzup

Gargantuan Beast
20 jaar lid
Lid geworden
2 mei 2003
Berichten
34.296
Waardering
1.445
Lengte
1m89
Op elitefts stond een artikel waarin melding werd gemaakt van 18-inch deadlifts: [Link niet meer beschikbaar]

Strongman competitors get more out of squatting deep and pulling from 18-inches than squatting to just bellow parallel and pulling off the floor.

Nu werd dat een beetje terloops genoemd alsof het een bekend feit was (bij mij dus niet), dus toen ik snel even ging googlen bleek ik het veel meer tegen te komen.... Wie van de DBB'ers doet dit of heeft dit wel eens geprobeerd ?

Ik hoorde vandaag ook al dat Donnie Thompson voor zijn 3000 totaal 2.5 jaar of zo geen enkele deadlift had gedaan.... (ok, vanwege een hernia, maar toch lukte het hem om een redelijk gewicht te deadliften voor zijn 3000-totaal) Het lijkt potdomme haast wel of trainen voor de deadlift overrated is......
 
Ik weet uit persoonlijke ervaring dat dit voor mij niet werkt op dit moment. Vroeger toen ik sterker was in deadlift deed ik wel veel rackpulls met lichtere squats, vaak op een box. Laatst een week of 12 me deadlift gerouleerd met 3 andere oefeningen dus 1 keer in de vier weken van de grond en dit heeft me niks gebracht. Rara...

Wat ik zelf en volgens mij anderen ook wel is vergeten is dat sterksteman bijna altijd onderrug belast. Met andere woorden als je yoke, farmers en stenen sterker worden dan word je deadlift waarschijnlijk ook sterker. Bij PL is dit heel anders natuurlijk. Als je dus een program op zet voor SM dan zou je daar rekening mee kunnen houden. Heb in Alex zn log in voorbereiding op WSM volgens mij wel is een goed voorbeeld gepost om hier mee om te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet uit persoonlijke ervaring dat dit voor mij niet werkt op dit moment. Vroeger toen ik sterker was in deadlift deed ik wel veel rackpulls met lichtere squats, vaak op een box. Laatst een week of 12 me deadlift gerouleerd met 3 andere oefeningen dus 1 keer in de vier weken van de grond en dit heeft me niks gebracht. Rara...

Lichte squats ? Lijkt me juist dat zware squats belangrijk zijn voor het onderste gedeelte van de deadlift ? (zeker als je ziet dat bij de meeste mensen de squat sowieso hoger ligt dan de deadlift ... geared althans)
 
Ja leuk allemaal dat theoretische gelul. Wat ik wil zeggen ik heb een tijd rackpulls gedaan en dat werkte toen. De laatste keer werkte het niet voor mij. Om dus te zeggen dat diepe squats en rackpulls beter zijn voor SM? Ja dat zou kunnen voor een bepaald persoon op een bepaald moment. Er is dus geen magische formule.
 
Een geared squat heeft überhaupt niks met strongman te maken?
Net als dat Donnie Thompson niets met strongman te maken heeft, en ook niet zo veel met diepe squats.
 
Dacht dat het (ooit) vrij standaard was bij Westside Barbell? Deadlift alleen een paar weken voor de meet, om starter te bepalen. Squat werd getraind met boxsquats, wat wel sterker je posterior chain meepakt dan een reguliere, dus meer carry-over naar DL. Plus shitloads GHR's natuurlijk.

Lijkt me overigens meer iets voor de geared crowd overigens.
 
Bij WSB pakken ze deadlift alleen paar weken post-meet, voor de rest doen ze goodmornings, rackpulls en wat crakie zei een shitload aan GHRs maar ook veel revers-hypers.
 
Bij WSB pakken ze deadlift alleen paar weken pre-meet, voor de rest doen ze goodmornings, rackpulls en wat crakie zei een shitload aan GHRs maar ook veel revers-hypers.

Fixed :P
 
Wat betreft squat is dan ook nog de vraag of ze hier high of low bar bedoelen. Wat ik beetje begrepen heb van o.a. Gijs, en ook een uit artikel op t-muscle, dat high bar zowieso beter is om overall sterker te worden. Daardoor is high bar ATG mischien zinvoller voor strongman. Verder mee eens wat Ironsport zegt, op mijn bescheiden niveau heb ik ook ervaren toen ik door blessure een tijd niet kon dlén maar stones en fsq kon ik toen wel doen, kort na herstel van de blessure zette ik toen wel een pr op DL..
 
Bij WSB pakken ze deadlift alleen paar weken post-meet, voor de rest doen ze goodmornings, rackpulls en wat crakie zei een shitload aan GHRs maar ook veel revers-hypers.

Het zijn dan ook echt super deadlifters daar........
 
Om goed te deadliften moet je deadliften
 
Wat betreft squat is dan ook nog de vraag of ze hier high of low bar bedoelen. Wat ik beetje begrepen heb van o.a. Gijs, en ook een uit artikel op t-muscle, dat high bar zowieso beter is om overall sterker te worden. Daardoor is high bar ATG mischien zinvoller voor strongman. Verder mee eens wat Ironsport zegt, op mijn bescheiden niveau heb ik ook ervaren toen ik door blessure een tijd niet kon dlén maar stones en fsq kon ik toen wel doen, kort na herstel van de blessure zette ik toen wel een pr op DL..

Dat je van highbar sterker word op bepaalde onderdelen kan ik nog wel begrijpen, maar voor overall kracht heb je meer aan een lowbar PL squat.
 
Dat je van highbar sterker word op bepaalde onderdelen kan ik nog wel begrijpen, maar voor overall kracht heb je meer aan een lowbar PL squat.

Voor wat het waard is, hier het artikel van t-nation, ik zeg niet dat je ongelijk hebt of dat het artikel juist is maar een van de argumenten die aangevoerd worden op pagina 2 is (gaat hier om strength in general, niet specifiek voor bepaald doel/sport):

An Olympic style squat performed correctly aligns the joints on top of each other, creating greater neural drive and less strain on the connective tissues than its wide-stance counterpart.

en

So again, greater ROM equals more muscle fibers recruited and therefore more strength and size potential.


http://www.t-nation.com/free_online...ng_performance/olympic_vs_powerlifting_squats

Ben benieuwd waarom jij vind dat een PL squat effectiever is voor overall power, los van het feit dat je low bar vaak meer gewicht kan verzetten..
 
Voor wat het waard is, hier het artikel van t-nation, ik zeg niet dat je ongelijk hebt of dat het artikel juist is maar een van de argumenten die aangevoerd worden op pagina 2 is (gaat hier om strength in general, niet specifiek voor bepaald doel/sport):

An Olympic style squat performed correctly aligns the joints on top of each other, creating greater neural drive and less strain on the connective tissues than its wide-stance counterpart.

en

So again, greater ROM equals more muscle fibers recruited and therefore more strength and size potential.


http://www.t-nation.com/free_online...ng_performance/olympic_vs_powerlifting_squats

Ben benieuwd waarom jij vind dat een PL squat effectiever is voor overall power, los van het feit dat je low bar vaak meer gewicht kan verzetten..

Vanwege het feit dat je met een PL squat veel meer spieren gebruikt, niet voor niets dat je met een PL squat meer gewicht verzet. En qua diepte zit een IPF PL squat niet heel ver van een atg squat. (heb het natuurlijk niet over een verkapte wpc oid k*tsquats).
 
Vanwege het feit dat je met een PL squat veel meer spieren gebruikt, niet voor niets dat je met een PL squat meer gewicht verzet. En qua diepte zit een IPF PL squat niet heel ver van een atg squat. (heb het natuurlijk niet over een verkapte wpc oid k*tsquats).

Ok duidelijk, thanks voor je antwoord :)
 
foute logica Niels, meer gewicht betekent absoluut niet meer spieractivatie. Een pl squat legt de nadruk ergens anders. Meer gewicht is hier een oorzaak van hefboom.
 
Back
Naar boven