MuscleMeat

1e kuur - overwegingen hCG, PCT

Bezoekers in dit topic

Jaeden

Novice
Lid geworden
7 mrt 2021
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
92kg
Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier maar lurk al een tijdje. Omdat ik nu toch een (persoonsspecifieke) vraag heb ga ik hier toch een topic voor aanmaken.

Ergens in de komende 3-12 maanden wil ik mijn eerste kuur gaan doen. Dat hangt grotendeels af van de (volledige) opening van de gyms en mijn bf% (max 12%, voorkeur voor 10%). Ik ben dan 26 met pak 'm beet 10 jaar trainingservaring. De vraag 'waarom kuren' zie ik vaak voorbij komen. Ik heb geen wedstrijdambities. De grootste reden is een grotere kast worden. Ik ben daarnaast na al deze jaren in de gym en zoveel mensen zien en spreken benieuwd naar hoe het is om te kuren. Ik weet niet of het eens en nooit meer wordt, B&C voor lange tijd of nog anders. Ik begrijp dat AAS een lifelong commitment is/ kan zijn, bijvoorbeeld in de vorm van TRT. Ik wil het zo simpel mogelijk houden bij een eerste kuur.

Ik denk dat ik 12 weken wil gaan kuren. Ik sta open voor korter of langer. Ik wil 350 of 400mg Test E per week gaan doen. Een schema zou er dan zo uit kunnen:

Week 1-12: 350-400mg Test E, 2x per week injectie

Week 1-14: hCG 2x500ui (?)

Week 14-17: 20mg Nolvadex

Nu is de algehele consensus op dit forum om vanaf het begin (of iets daarna) van je kuur HCG te nemen. Ik denk echter dat ik de HCG uit deze kuur ga laten. Mijn overwegingen zijn als volgt: Als puber ben ik heel dik (90-100kg, geen spier) geweest. Ik had toen ook veel vet op de borst. Ook had ik redelijk opgezwollen tepels. Ik denk dat dit geen volwaardige/ verontwikkelde gyno is. Ik heb daar nu nog weinig last van, maar mijn tepels lijken soms wel iets van weefsel er onder te hebben. Ik zie het zelf goed als het er zit maar ik meen dat het anderen weinig opvalt. Als ik lean ben (<12%bf) is het zo goed als verdwenen.

Dit is hoe ik het begrijp: hCG kan er voor zorgen dat gyno effecten sneller optreden omdat het voor aromatisering kan zorgen. Ik denk daarom niet dat het wijs is het lot te tarten. Want wat als ik hCG neem en inderdaad gyno krijg/ aggraveer - dan moet ik de hele kuur een SERM er bij gaan slikken? Of een AI, al lijkt dat nog een stap verder? Slaat dit allemaal ergens op?

Is het dan verstandig/ nodig om ipv hCG de hele kuur, bijvoorbeeld de laatste paar weken te laten meelopen? Daarna doe ik toch een nakuur die eventuele bijeffecten onderdrukt.

..of niet? Er is discussie rond de HAARLEM studie: PCT heeft geen zin? Dan hou je het in ieder geval simpel. Ik denk dat ik bijvoorbeeld voor een kuur van 8 weken kan gaan en geen PCT nemen, al lijkt me dit wat kort voor een kuur. Ik ga dan liever voor wat 'tried and tested' is, en dan kies ik voor 20mg tamoxifen/ nolva nakuur voor 3 weken.


Ik hoor graag wat commentaar en verschillende meningen.
 
Ik zou beter opteren voor lager gedoseerde test. Geen AI erbij nemen. Begin met 250mg en kijk hoe je daar op reageert. Weet je trouwens zeker dat je de max uit je doen en kunnen hebt gehaald? Ik heb het idee dat je nog wel kan gainen door je voeding nog beter onder de loep te nemen. Kloppen je stats? Wat zijn je krachtstats op de bench, squat en deadlift?
 
Back
Naar boven