AndroidHealthClinic

1H DB Rows VS 1H DB Cleans (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

chrisk

Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
19.951
Waardering
11.162
Ik doe DB Rows om mid traps en rear delts te trainen, voor schouderblad en schouder gezondheid, maar zit nu te kijken of DB Cleans niet een betere optie zijn omdat die ook nog externe rotatie toevoegen.. en ze kunnen ook best zwaar zoals kroc rows. Ik dacht een beetje in de gang van: als we met zwaardere gewcihten dankzij kroc rows toch 'cheatende' rows gaan doen, waarom dan niet een stap verder en over naar cleans?

Sluit ook mooi aan bij 1-hand DB Push Press:

http://www.youtube.com/watch?v=NPNKGJh7Fmg

Ik heb het dan NIET over deze uitvoering:

http://www.youtube.com/watch?v=kvVEz-tBgvg

Wat denken/vinden jullie?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon barbell cleans doen als je die nog niet doet.
 
Heb je het nu over cleans ? Hier zie ik nergens een 1H clean....
 
Volgens mij ga je je schouders hard vernken dan.
 
Doe al een tijdje one handed shoulder press en ik vind ze zeer goed om ewat explosiever te worden. Ook heb ik helemaal geen last van mijn scchouder omdat deze volkomen vrij kan draaien.
 
cheated cleans zijn toch gewoon powercleans?
 
Ik doe DB Rows om mid traps en rear delts te trainen, voor schouderblad en schouder gezondheid, maar zit nu te kijken of DB Cleans niet een betere optie zijn omdat die ook nog externe rotatie toevoegen..
DB Cleans en DB Rows hebben niet echt een zelfde target van spieren denk ik. Lats gaan al bv niet volledige contractie doen bij de cleans.
Externe rotatie vd schouder in db cleans (en ook nog scap depression) is uitstekend voor schouderhealth, althans dat kom ik vaak tegen in menige schouder gezondheid artikels.

en ze kunnen ook best zwaar zoals kroc rows. Ik dacht een beetje in de gang van: als we met zwaardere gewcihten dankzij kroc rows toch 'cheatende' rows gaan doen, waarom dan niet een stap verder en over naar cleans?

Ooit al eens DB Cleans gedaan? Lijkt me gevaarlijk om hier zwaar op te gaan zoals bij kroc rows.

Ik zou ze beiden toevoegen want ik denk dat ze allebei voor goeie massa zorgen en volgens meerdere bronnen zijn DB Cleans ook nog eens goeie oefeningen voor gezonde schouders.

Ik zou btw wel de uitvoering doen van Joe DeFranco, die kerel heeft ook al veel geschreven over postuurproblemen/mobiliteit en trainingsaanpak
 
Ik zou gewoon barbell cleans doen als je die nog niet doet.
Ik heb wel veel power cleans gedaan, wat ik er echter het nadeel van vind is dat het gewicht te veel beperkt wordt door techniek. Met cleans is dat erger. En mijn techniek suckt :)

Ze hebben inderdaad wel mijn voorkeur over rows, maar met 1-handed zal de techniek of hip drive i.i.g. altijd voldoende zijn voor wat je rug spieren aan kunnen of waar je vervolgens een press of jerk mee kunt doen.

Voor mij persoonlijk komt de interesse vooral voort uit de combinatie met dumbbell push press, omdat ik geen barbell presses kan doen. En ik heb ook wel eens problemen met barbell cleans dat ik duizelig wordt bij uitdagende gewichten. Als ik er in de toekomst weer tijd voor heb om de techniek helemaal uit te zoeken wil ik er wel weer gebruik van maken, of deze 1-handed aanpak moet heel erg goed werken.

Doe al een tijdje one handed shoulder press en ik vind ze zeer goed om ewat explosiever te worden. Ook heb ik helemaal geen last van mijn scchouder omdat deze volkomen vrij kan draaien.
Precies! Ik vind het erg fijn om dumbbells te gebruiken voor vertical presses. Met een barbell zit eigenlijk altijd m'n hoofd in de weg terwijl je dumbbells letterlijk op je schouders kunt zetten en dan alleen maar recht omhoog hoeft te drukken. Met een 1-handed push press variatie kun je dan helemaal veel gewicht aan voor die ene schouder.

DB Cleans en DB Rows hebben niet echt een zelfde target van spieren denk ik. Lats gaan al bv niet volledige contractie doen bij de cleans.
Hmm dat is waar, maar dat komt wel weer goed met pullups. Ik kan verder ook geen tekortkomingen bedenken.

Ooit al eens DB Cleans gedaan? Lijkt me gevaarlijk om hier zwaar op te gaan zoals bij kroc rows.
Ik doe wel een soort hang cleans met 2 dumbbells om het gewicht op m'n schouders te krijgen voor een set push presses, maar heb altijd stricte db rows gedaan dus kan het niet vergelijken met de kroc rows. Mij lijken juist de kroc rows gevaarlijk voor schouders. :)

Ik zou btw wel de uitvoering doen van Joe DeFranco, die kerel heeft ook al veel geschreven over postuurproblemen/mobiliteit en trainingsaanpak
Maar ik zie niet in hoe zijn uitvoering geschikt is voor gains. Wel voor revalidatie of puur preventie van schouder issues. Maar het doel voor mij is vooral kracht. Dat het daarnaast een gezonde oefening moet zijn is wel een mooie bonus wat het de voorkeur zou geven over row varianten.

Ik zal 1 handed cleans + push press een tijdje proberen, kijken hoe het gaat en dat hier melden.
 
Als het doel kracht is zou ik functionelere oefeningen zoeken (OH Press). Die duizeligheid wegkrijgen lijkt me dan een belangrijker doel, vaker zwaar gaan met squats evt een optie voor gewenning vd gewichten.

Als je geen schouder presses kan doen met een barbell dan zijn DBs natuurlijk perfect. Zeker DB Push Press / Jerk.

Btw voor kracht is zijn DB Rows ideaal vind ik, uiteraard niet strict dan. Leg drive ingooien.

Iig ben ik benieuwd naar je resultaten met de 1-arm cleans + PP, zet er ook eens wat cijfers bij!
 
Die duizeligheid kwam zelfs voor met 60kg power cleans terwijl ik 150kg squatte. Erg vreemd. Denk dat het iets met m'n ademhaling + de catch was.

Will do, m'n upperbody is nog lang niet zo sterk en hou van vertical presses dus zie het wel zitten. Ik begin nu met 30kg met oog op snelle progressie naar 40kg en uiteindelijk 50kg en wil ondertussen ook nog m'n bench verhogen dus zal vooral ook letten op hoe het allemaal in een programma past.

In een upper/lower split:
B
1H DB Clean & Push Press 1x5
BP 5x5
.. (pull ups 5x5)

D
BP 1x5
1H DB Clean & Push Press 5x5
.. (pull ups 1x5)
CG DB BP 3x5
.. (bb curls 3x5)
 
Ok ik ben nu een aantal weken bezig en ik moet zeggen dat het een erg lekkere oefening is. Ik voel en zie zeker al m'n schouders weer wat beter uitkomen, en het is erg lekker om met 1 oefening zwaar alle kanten te pakken.

Het is wel flink uitputtend omdat je eigenlijk 2 keer zoveel reps maakt en je gebruikt je hele lichaam. Het enige nadeel dat ik tot nu toe ondervind is flinke blauwe plekken op m'n schouders waar het gewicht land/rust.

De enige moeite die ik nog heb is echt voluit gaan en niet zodanig rekening met het plafond houden dat ik af en toe een jerk ipv push press doe. Dat heb ik voor het gewicht niet nodig en ik heb echt het idee dat als er geen plafond was ik nog veel makkelijker explosief de press zou kunnen doen. Ohja en ik heb ook een gat in m'n plafond geslagen. :)

Ik ben tot nu toe met stappen van 1/1.75 kg van 30 naar 35 gegaan -volgende week begin ik met het vervolg naar 40- en ik moet zeggen dat het uitdagend maar niet te moeilijk aanvoelt. Elk nieuw gewicht voelt al meteen zo zwaar aan als de 30 toen ik begon dus als een solide nieuwe max. Ik verwacht dus dat progressie hierop een stuk makkelijker is dan bij stricte presses, wat geen verassing is. Maar het is nog wel erg vroeg om hier zeker van te zijn.
 
Clean je de DB met 1 hand ook, of positioneren met 2?
Leuk dat je update!
 
Jup de clean doe ik ook met 1 hand, de hele oefening dus. Heel soms maak ik nog een balans/timing fout met links en dan gebruik ik m'n rechter hand om de dumbbell nog net op tijd goed in positie te krijgen maar niet met kracht.

Ik begin elke set ook met links omdat ik rechts ben en dus zo fris mogelijk met links wil werken.
 
Back
Naar boven