MuscleMeat

1ml = 1g olijf olie? (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Dusky

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
3 sep 2010
Berichten
1.057
Waardering
19
Lengte
1m88
Massa
79kg
Vetpercentage
11%
Ik ben bezig met m'n voedingsschema en er zit olijf olie in. Alleen weeg ik dat af met de keukenweegschaal omdat het zo weinig is dat je het in ml bijna niet kan afwegen. Dus vroeg ik me af: is 1ml olijf olie hetzelfde als 1 g olijfolie? Ik kan het wel gaan afwegen maar het lijkt me zo dat iemand dat hier al lang gedaan heeft. :P
 
ik heb het ooit eens berekend.
kwam uit: 10ml = 9,8 gr... ongeveer.
dus ik ga gewoon altijd uit van 10gr = 10 ml;)
 
Een eetlepel is 10-15ml, verschilt per lepel. Lijkt me een handigere richtlijn

En nee, een ml is niet een gram. Bij water wel.
 
Een eetlepel is 10-15ml, verschilt per lepel. Lijkt me een handigere richtlijn

En nee, een ml is niet een gram. Bij water wel.

yep. en aangezien olie drijft op water is olie dus lichter. (maar goed, het verschil ga je niet merken, dus wat dat betreft...)
 
Moet wel raar lopen bij een eetbare/drinkbare vloeistof dat 't echt significant verschilt van 1g/ml, tuurlijk is het niet 100% correct maar dat soort verschillen ga je toch niet merken op het totaal. Olie is dan zelfs nog een vreemde eend in de bijt, heel veel vloeistoffen bestaan voor een groot deel uit water.
 
zat tijdje terug ook met het probleem, had het eens nagemeten en het kwam vrijwel overeen
 
yep. en aangezien olie drijft op water is olie dus lichter. (maar goed, het verschil ga je niet merken, dus wat dat betreft...)

Olie drijft wel op water. Niet omdat het lichter is.
Maar omdat het hydrofoob is en `weg` wil van het water.
 
Hydrofoob betekent enkel van water afstotend. Om die reden mengt water niet met olie. Olie drijft op water omdat het lichter is. Denk bijvoorbeeld aan de meeste houtsoorten. Die drijven enkel op water omdat hout lichter is dan water.
 
Nooit geweten dat het zo simpel was

http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/drijft-olie-water.240844

Water bestaat uit twee waterstofatomen aan een zuurstofatoom. De elektrische lading is een beetje aan de ene kant plus en aan de andere kant min. Waterstofmoleculen lijken dus een beetje op kleine magneetje en die trekken elkaar aan. Daardoor is water erg compact.
Olie is van koolstofatomen met waterstofatomen. Ze hebben niet die ladingverdeling.
De soortelijke massa is lager dan die van water. Dus een liter olie weegt minder dan een liter water.
Hierdoor blijft olie drijven; en doordat ze oliemoleculen watermoleculen afstoten, is het heel weinig mening. (Wel een beetje hoor).

------------------------------------------------------------

Bij water kunnen de moleculen zo dicht bij elkaar gaan zitten dat ze bijna een streng vormen.
Een oliemolecuul is een streng van allemaal CH2 achter elkaar. Stel je nu voor dat de oliemoleculen allemaal heel dicht bij elkaar zitten, net als de watermoleculen.
Dan zit er bij water OH2 op een rijtje en bij olie CH2. (Ik heb expres water wat anders genoteerd.) Omdat C en kleinere massa heeft dan O, valt te zien waarom olie lichter is dan water. CH2 heeft een molmassa van 14 en water van 18. Dat zou betekenen dat olie een dichtheid heeft van 14/18 = 0,8 keer die van water. Dus 0,8 g/cm3.
Dat klopt wel ongeveer.
De watermoleculen zoeken elkaar op, de oliemoleculen ook. Zodoende mengen ze zich niet. En dan komt de lichtste boven drijven. En dat is olie.
 
Heb je al zulke monsterlijke gains gehad dat dit er toe doet? Zolang je nog niet huge bent zijn dit naar mijn mening irrelevante details.
 
het is eigenlijk een combinatie van factoren.
maar over het algemeen kan je zeggen dat de stof met de kleinere dichtheid bovenop zal drijven.
Hydrofoob geeft een indicatie over laagvorming, maar dat hoeft inderdaad, zoals wazzup beweert, niet persee te betekenen dat de hydrofobe vloeistof altijd bovenop drijft.
 
Een eetlepel is 10-15ml, verschilt per lepel. Lijkt me een handigere richtlijn

En nee, een ml is niet een gram. Bij water wel.

Hou deze richtlijn aan.

Maak je niet zorgen het gaat toch om de resultaten op het eind.

Suc6
 
nu heb ik het gevoel dat ik op het chemie forum ben beland???

maar wat 3xl zegt :)
 
nu heb ik het gevoel dat ik op het chemie forum ben beland???

maar wat 3xl zegt :)

om echt te begrijpen hoe het lichaam werkt, is een beetje basiskennis biologie, natuurkunde en scheikunde wel makkelijk.
 
Nooit geweten dat het zo simpel was

http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/drijft-olie-water.240844

Water bestaat uit twee waterstofatomen aan een zuurstofatoom. De elektrische lading is een beetje aan de ene kant plus en aan de andere kant min. Waterstofmoleculen lijken dus een beetje op kleine magneetje en die trekken elkaar aan. Daardoor is water erg compact.
Olie is van koolstofatomen met waterstofatomen. Ze hebben niet die ladingverdeling.
De soortelijke massa is lager dan die van water. Dus een liter olie weegt minder dan een liter water.
Hierdoor blijft olie drijven; en doordat ze oliemoleculen watermoleculen afstoten, is het heel weinig mening. (Wel een beetje hoor).

------------------------------------------------------------

Bij water kunnen de moleculen zo dicht bij elkaar gaan zitten dat ze bijna een streng vormen.
Een oliemolecuul is een streng van allemaal CH2 achter elkaar. Stel je nu voor dat de oliemoleculen allemaal heel dicht bij elkaar zitten, net als de watermoleculen.
Dan zit er bij water OH2 op een rijtje en bij olie CH2. (Ik heb expres water wat anders genoteerd.) Omdat C en kleinere massa heeft dan O, valt te zien waarom olie lichter is dan water. CH2 heeft een molmassa van 14 en water van 18. Dat zou betekenen dat olie een dichtheid heeft van 14/18 = 0,8 keer die van water. Dus 0,8 g/cm3.
Dat klopt wel ongeveer.
De watermoleculen zoeken elkaar op, de oliemoleculen ook. Zodoende mengen ze zich niet. En dan komt de lichtste boven drijven. En dat is olie.

Wat een onzin :roflol:

Dan zou methaan (ch4) dezelfde dichtheid hebben als benzine (5-12 c atomen per molecuul) en kolen (heleboel c atomen per molecuul)

http://www.soortelijkgewicht.com/vloeistoffen

Hangt van zoveel meer dingen af dan alleen de molmassa..

---------- Post toegevoegd Wed 12 Dec 2012 om 15:33 ----------

Olie drijft wel op water. Niet omdat het lichter is.
Maar omdat het hydrofoob is en `weg` wil van het water.

Combinatie.

Moest de dichtheid hoger liggen dan water zou het water op de olie komen te liggen en als de dichtheid lager was dan zou het, zoals in het echte leven, drijven bovenop het water.

Stenen mengen ook niet met water en voor zover ik weet drijven die niet.

---------- Post toegevoegd Wed 12 Dec 2012 om 15:34 ----------

Oja, en ontopic:

De dichtheid van olijfolie is 0,92 g/cm^3

Dus 1 ml is 0,92 gram
 
Wat een onzin :roflol:

Dan zou methaan (ch4) dezelfde dichtheid hebben als benzine (5-12 c atomen per molecuul) en kolen (heleboel c atomen per molecuul)

http://www.soortelijkgewicht.com/vloeistoffen

Hangt van zoveel meer dingen af dan alleen de molmassa..

---------- Post toegevoegd Wed 12 Dec 2012 om 15:33 ----------



Combinatie.

Moest de dichtheid hoger liggen dan water zou het water op de olie komen te liggen en als de dichtheid lager was dan zou het, zoals in het echte leven, drijven bovenop het water.

Stenen mengen ook niet met water en voor zover ik weet drijven die niet.

---------- Post toegevoegd Wed 12 Dec 2012 om 15:34 ----------

Oja, en ontopic:

De dichtheid van olijfolie is 0,92 g/cm^3

Dus 1 ml is 0,92 gram

Benzine bestaat voor 95 % uit solvent nafta, dit is een mengsel van verschillende soorten alkanen met lange ketens (lees 8-20 C). Het is echt niet zo dat benzine vooral uit pentaan bestaat zoals jij beweert.
 
Back
Naar boven