Selecteer hier of je gepersonaliseerde (Opt-in) of niet-gepersonaliseerde (Opt-out) advertenties wilt zien.

Opt-in   Opt-out

Meer info

1RM Deadlift 185 naar 200

Discussie in 'Oefeningen' gestart door Joriszw, 1 mei 2018.

Tags:

Bezoekers aanwezig in Topic (Leden: 0, Gasten: 1)

1. Joriszw

Joriszw Novice Topic Starter

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m95
    Massa:
    97kg
    Vetpercentage:
    13%
    Goedemiddag,

Binnen 6 tot 8 weken wil ik mijn 1RM Deadlift verhogen van 185 naar 200.

Ik volg een Push/Pull/Legs/Push/Pull schema. (Ma-Vrij)

Op de pull dagen Deadlift ik, echter merk ik dat twee keer per week zwaar deadliften mijn progressie eerder nadelig beïnvloedt dan positief.

Nu kreeg ik een suggestie om terug te gaan naar 1 keer per week deadliften, en op de andere pull dag ''Deadlift-ondersteunende'' oefeningen te doen.

Heeft een van jullie hier ervaring mee en hoe pakten jullie dit toen aan? (Welke oefeningen, intensiteit etc.)

Vriendelijke Groet,

Joris

2. RockOfAges

RockOfAges Huge Freak Elite Member 2x Challenge Winner

Leuk Bevonden:
    3.919
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m95
    Massa:
    128kg
    twee keer per week zwaar deadliften wordt op een gegeven moment ook veel te belastend. Een keer per week is genoeg en op de andere dag kun je een variatie als romanian deadlifts doen.

3. Starx6673

Starx6673 Freaky Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    5.059
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m80
    Massa:
    93kg
    Je kan gerust 2x per week deadliften zolang je het volume en de intensiteit maar regelt. Ik heb de afgelopen weken niet anders gedaan. Een zware sessie en een medium sessie in een heavy-light-medium schema.

4. harpep

harpep Tuned Ecto Elite Member

Leuk Bevonden:
    2.366

Als je echt zo 'snel' mogelijk sterker wilt worden op de deadlift, dan is mijn advies:

- Frequentie, 2x per week.
    - Set-rep protocol 1-3 reps per set.
    - Opbouw, ramping-up sets (6-8 sets totaal) startend zo vanaf 50% 1RM
    Bijvoorbeeld:
    3x50/60/70/80/851RM -> 2x90% 1RM STOP.

Zodra je niet meer op een technische vlotte en correcte manier die 3 reps haalt, dan stop je de oefening.
    Naar aanleiding van het voorbeeld, stop je dus de oefening dus omdat je met 90% maar 2 nette reps kon doen.

Merk op dat deze manier van trainen wel 6-8 weken vol te houden is, maar daarna zul je gas terug moeten nemen!

5. Brutushakt

Brutushakt Competitive Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    1.038
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m81
    Massa:
    90kg
    Vetpercentage:
    15%
    hm bij mij heeft 2x pw dl idd een negatief effect
    wordt wel snel sterker als ik 1x pw dl...

6. EigenWereld

EigenWereld Competitive Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    1.690
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m83
    Massa:
    87kg
    Vetpercentage:
    13%
    Post je schema eens, want je raakt nu 3x per week je benen hard.

7. unkn0wn

unkn0wn Ripped Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    277
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m87
    Ik train met eenzelfde soort schema en deadlift 1x p/w zwaar. Bij pull en leg day verg je al veel van je benen en (onder) rug waardoor 2x p/w te veel kan zijn.
    Al ligt dat natuurlijk aan volume en intensiteit en soort oefeningen die je doet.

Er zijn legio oefeningen die je kan doen om deadlift te verbeteren: Rack pulls, barbell row, good mornings, hip thrusts etc.

Ligt eraan wat je weak point is. Onderrug en harmstrings zijn natuurlijk het meest betrokken, maar ook de traps bij het laatste gedeelte (de lockout).
    Grip ook niet onbelangrijk als je strapless je PR wil zetten.

8. harpep

Leuk Bevonden:
    2.366
    Klopt allemaal wat je zegt, maar als ik TS zijn verhaal goed begrijp is hij niet op zoek naar dit soort ondersteunende aspecten die bijdragen aan een lange termijn strategie om de deadlift te verbeteren.

Hij wil binnen 6-8 weken een significante verhoging zien op z'n 1RM.
    Er vanuit gaand dat hij geen absolute beginner is, kan dat kan doorgaans het beste door heel gericht hier op te trainen met de reguliere lift zelf met sub-maximale en maximale gewichten.

Merk nog wel even op dat dit een korte termijns aanpak is en dat verder volume in intensiteit van het bestaande schema moet worden aangepast om te voorkomen dat het totaalplaatje te belastend wordt.

In die zin is het vergelijkbaar met pieken naar een competitie moment.
    Kortom TS, zet de rest op een laag pitje en concentreer je op de deadlift.

9. Joriszw

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m95
    Massa:
    97kg
    Vetpercentage:
    13%
    Bedankt allemaal voor de reacties. Het klopt dat ik benen 3x per week pak, echter is de Deadlift voor mij echt een rug oefening, en maak ik (naar mijn gevoel) minder aanspraak op de benen.

Als ik het zo lees en na wat extra eigen research ben ik van plan de Deadlift op vrijdag te vervangen voor de Romanian Deadlift en de T-bar row door Goodmornings. Dit mede omdat ik de afgelopen vier weken geen vooruitgang in de Deadlift heb geboekt en er tegenop ging kijken. Als ik nu een keer per week ga deadliften, heb ik er zin in en zie ik er niet tegenop. Dit mentale puntje helpt waarschijnlijk ook goed mee.

Mocht dit na enkele (4/5) weken geen resultaat leveren bekijk ik de andere opties. Ik hou jullie op de hoogte met de ontwikkelingen en nogmaals bedankt

Bijgevoegde bestanden:

10. Starx6673

Starx6673 Freaky Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    5.059
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m80
    Massa:
    93kg
    @harpep , de vraag is wel of een soort van "piekfase" van 2 maanden voor de TS voldoende is om van 185 naar de 200 te gaan. Ik vraag me ook af waarom de TS dit in zo'n relatief kort tijdsbestek wil doen, want vaak blijft zo'n kort specifiek programma niet hangen en dalen je lifts daarna weer. Ik zou er liever iets langer over doen en een goeie fundering blijven bouwen.

11. harpep

Leuk Bevonden:
    2.366
    Mijn inschatting zegt dat dit wel mogelijk is, maar inderdaad is het ook zo dat het resultaat tijdelijk van aard zal zijn.

Verder ben ik het 100% met je eens dat het beter is om de totale 'fundering' te verbeteren en daarmee ook de prestaties op de DL en andere lifts. Ben per definitie iemand van het totale plaatje, een lange termijnsplan/strategie en duurzame progressie.

Ik weet ook niet waarom TS dit zo wil, maar in principe geef ik gewoon zo direct mogelijk antwoord op de feitelijke vraag.

Starx6673 vindt dit leuk.
  12. gveen1990

gveen1990 Cool Novice

Leuk Bevonden:
    11
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m87
    Massa:
    102kg
    Vetpercentage:
    14%
    Neem iets Langer de time.
    Ik doe 1x per 2weken.
    Werkt good voor mij

13. Joriszw

Leuk Bevonden:
    0
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m95
    Massa:
    97kg
    Vetpercentage:
    13%
    Kan je vertellen hoe jouw deadlift-training eruit ziet? qua warm-up, sets, reps etc.?

Thanks alvast

14. gveen1990

gveen1990 Cool Novice

Leuk Bevonden:
    11
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m87
    Massa:
    102kg
    Vetpercentage:
    14%
    sure.

wat ik nu doe is mischien niet het meest aan te raden, naar het werkt voor mij.
    op andere rug dagen pak ik gewoon veel reps met minimaal gewicht. (of het werkt is nog maar afwachten, )

10 x 50
    10 x 70
    6 x 100
    6x 120
    3x 150
    3x 170
    2x 180
    2x 190
    1x 200

15. bappi

bappi Advanced Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    74
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m84
    Massa:
    93kg
    Vetpercentage:
    9%
    Minimaal gewicht is alleen de bar?

16. Anoniem

Anoniem Huge Freak Elite Member

Leuk Bevonden:
    957
    Lengte:
    1m90
    Welke rugspieren gebruik jij om je heupen en knieeen te strekken?

17. Jespertie

Jespertie Advanced Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    486
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m93
    Massa:
    80kg
    Je kunt ook geduld hebben en zien waar je training je gaan brengen ipv een x aantal kilo's omhoog gaan in een x aantal weken.

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies om inhoud te personaliseren, uw ervaring aan te passen en om u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie