MuscleMeat

1rm

Bezoekers in dit topic

TrainingFreak

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
4
Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat 1RM is (ofwel?)
1RM = gewicht waarmee 1 keer de oefening kan worden uitgevoerd

Als ik bijv. 3 sets hammer curls doe
10 van 14 kilo
8 van 16 kilo
5 van 18

Wat is mijn 1RM van de hammer curls? (gaat het per oefening)

Ik heb hier nooit echt info over gelezen :rolleyes:
alvast bedankt :cool:

TrainingFreak zei:
Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat 1RM is (ofwel?)
1RM = gewicht waarmee 1 keer de oefening kan worden uitgevoerd

Als ik bijv. 3 sets hammer curls doe
10 van 14 kilo
8 van 16 kilo
5 van 18

Wat is mijn 1RM van de hammer curls? (gaat het per oefening)

Ik heb hier nooit echt info over gelezen :rolleyes:
alvast bedankt :cool:

je zegt het zelf al, het gewicht waar je de oef 1x mee kan doen is je 1rm

TrainingFreak zei:
Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat 1RM is

je 1rm op een oefening is het gewicht dat je net voor 1 rep kan heffen.

Ik had ook ooit eens een url waar je een 1rm schatting kon berekenen dmv gewicht en het aantal reps. Is natuurlijk nooit helemaal precies maar een goede indicatie. Iemand die die url nog heeft?

hier is een url

1RM calculator

edit; heb 'm net getest met m'n 1rm benchen en hij zit er niet ver naast, maareuh je 1rm voor hammer curls testen kan nu toch niet zo'n probleem zijn...

Laatst bewerkt:
Maar hoe testen jullie het eigenlijk?
Alles uit proberen tot je niet meer kan ofzo ? :D

gewoon, je begint op te warmen met een licht gewicht, met weinig reps, en je bouwt op in gewicht, telkens maar 1 rep, en je gaat door tot je het nog net kan.

thnx Spike

[Link niet meer beschikbaar]

Helpt dat je training vooruit als je zo 1RM doet bijv. op de bench bij het trainen van de borst ?

Als je wil bodybuilden niet

Moen zei:
Als je wil bodybuilden niet

ahem :)

Als bodybuilder hoef je niet te toppen, je traint tenslotten niet voor kracht.

Het hoeft niet per se, maar het kan wel heel erg praktisch zijn. Dit misverstand berust op het idee dat massa los staat van kracht. En hoewel massa niet rechtevenredig in verhouding staat met kracht is er zeker een verhouding tussen die twee. Hoe groter je wordt, hoe sterker.
Een van de grootste argumenten tegen toppen is dat het blessures kan opleveren. Je zou wel kunnen denken dat hoe hoger je gaat in gewicht, hoe gevaarlijker het wordt. Maar dit argument valt meteen in duigen wanneer je de lijn doortrekt naar andere disciplines zoals powerlifting en gewichtheffen. Beide sporten behoren tot de veiligste sporten (dwz het kleinste aantal blessures per 100 uren training), en toch wordt er regelmatig met gewichten boven de 90% van een 1rm gewerkt. De meeste mensen gaan ervan uit dat lichter trainen sowieso veiliger is dan zwaar trainen. Maar met een lichter gewicht kan je meer kracht en veel meer druk uitoefenen dan met een zwaar gewicht, tenminste als het lichter gewicht veel sneller wordt verplaatst. Er zijn ook talrijke sporten die meer druk uitoefenen op het lichaam dan zware krachttraining. Lopen kan dus gevaarlijker zijn voor je knieën dan pakweg een 1rm in de squat. En gewicht is niet de enige oorzaak van blessures; ik vind dat de numer 1 boosdoener nog altijd de slechte uitvoering is van bepaalde oefeningen. Met lichte of zware gewichten moet je altijd een goede uitvoering hebben. Ik ken zeer veel mensen die gemakkelijk 200kg squatten of deadliften, maar hun rug blesseren wanneer ze een plaat van 20kg willen opheffen.
Er zijn een aantal richtlijnen die je moet handhaven wanneer je gaat toppen :

- Safety first. Als je gaat toppen in de squat, heb dan genoeg spotters die je kunnen helpen moest het fout lopen.
- Doe het wanneer je sterk staat. Als je in wedstrijdvoorbereiding bent en je bent al veel zwakker dan normaal, ga dan niet voor een 1rm want dat is vragen om problemen.
- Behoud een perfecte uitvoering. Dit is imperatief wanneer je gaat toppen.

Regelmatig toppen (voor een bodybuilder zo’n 2 tot 4 keer per jaar lijkt me genoeg) heeft zeker een praktisch nut voor de mensen die hun trainingen willen plannen en bijhouden. Als je met gewichten traint, past je lichaam zicht aan. En je lichaam past zich onder ander aan door sterker te worden. Als je altijd met dezelfde gewichten traint terwijl je sterker wordt, zwakt het stimulus af tot op een punt waar het bijna geen effect meer zal hebben. Maar als je altijd maar gewicht blijft toevoegen, kan het zijn dat je op een gegeven moment ook op een plateau komt door overtraining. Je trainingsgewichten berekenen en plannen op basis van je 1rm is een goede manier om je training effectiever te maken en om eventuele overtraining te voorkomen.

Idd 3, je doet het al jaren verkeerd, daarom ben je ook 120 kg bij 1.80 (als ik het goed heb?) :p

Ja maar jongens , ik bedoelde enkel je max doen , natuurlijk kan je na je vorige sets nog eens je max doen.
Ik train trouwens ook met zware gewichten 1 werkende set met explosieve positives en trage gecontroleerde negatives dus je moet mij niet zo'n ganse uitleg doen mr Spike.
Voor mij > kracht omhoog > massa omhoog

Back
Naar boven