XXL Nutrition

1ste graad AV blok (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Tr3nbolon3

Novice
Lid geworden
9 jan 2021
Berichten
18
Waardering
16
Tijdens een medisch onderzoek werd er een ECG genomen van mijn hart.

Hartslag 58 met een AV blok van de 1ste graad (228 msec. Max. Referentie is 200 msec).

Bloeddruk en cholesterol zijn voorbeeldig. Geen gezondheidsklachten. Bijna 38 jaar.

De dokter zegt me dat dit vermoedelijk geen kwaad kan en een teken is dat ik sportief ben.

Over mijn gebruik van AAS weet de dokter niets.

Wat denken jullie: is dit een goedaardige "afwijking" of zouden AAS een invloed hebben gehad op het ontwikkelen hiervan en zou het erger kunnen worden? Galen RFFNCK
 
Laatst bewerkt:
Een eerste graad AV-blok op een ECG komt inderdaad vaker voor bij (duursport)atleten. Dat is dan onschuldig en komt inderdaad van het sporten. Ik weet hier het fijne niet van. Doe je inderdaad ook veel duursport? Bij bodybuilding verwacht ik géén eerstegraad AV-blok van het sporten.

Als je geen duursport doet zou ik vragen om een doorverwijzing naar een cardioloog. Als het kan eentje die ervaring heeft met sporters.
 
Een eerste graad AV-blok op een ECG komt inderdaad vaker voor bij (duursport)atleten. Dat is dan onschuldig en komt inderdaad van het sporten. Ik weet hier het fijne niet van. Hoe oud ben je? En doe je inderdaad ook veel duursport? Bij bodybuilding verwacht ik géén eerstegraad AV-blok van het sporten.

Als je geen duursport doet zou ik vragen om een doorverwijzing naar een cardioloog. Als het kan eentje die ervaring heeft met sporters.

Bijna 38, ik loop 2-3 keer per week 25-45 minuten
 
Bijna 38, ik loop 2-3 keer per week 25-45 minuten
Ik zou dan toch even een doorverwijzing naar de cardioloog vragen. Ik verwacht daar geen eerstegraad AV-blok bij.

Voor de zekerheid: je gebruikt géén medicatie (beta-blokkers)?
 
1e graads blok op zichzelf is niet schadelijk maar wel vreemd/vroeg om te hebben op deze leeftijd. Wellicht even naar een cardioloog inderdaad. AV-blokkade kan natuurlijk nog erger worden qua gradatie of kan betekenen dat je geleidingssysteem dus verslechterd en kan betekenen dat er in de toekomst bijvoorbeeld een bundeltakblok optreedt. En dat wil je in combinatie met AV-blokkades absoluut niet.
 
Ook mijn advies zou zijn: bezoek even een cardioloog.
 
Ik ben nog even bij huisarts langsgeweest en hij vindt een doorverwijzing naar cardioloog niet nodig. Hij zegt dat de meeste sportieve mensen een tragere hartslag hebben met vaak een lichte av blok. Meestal wordt dat niet opgemerkt omdat niet iedereen een ECG laat nemen.

Ik maak sowieso op eogen initiatief een afspraak met cardioloog. De terugbetaling van het ziekenfonds zal dan wat lager liggen zonder doorverwijzing, so be it :)
 
Back
Naar boven