XXL Nutrition

2 daagse splis vs 4 daagse split (4x per week)

Bezoekers in dit topic

Gekke Henkie

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
25 sep 2009
Berichten
222
Waardering
3
Ey mensen,

Ik train nu al een tijdje lekker met een 4 daagse split maar nu hoor ik van een maat van mij dat wanneer je elke spiergroep 2x per week traint je veel sneller groeit omdat er maar 2 dagen rust tussen zit ipv 7 dagen.

Alleen heb ik niet genoeg energie om zoveel spiergroepen per dag te doen maar volgens mijn maat hoef je ook niet alle oefeningen op 1 dag te doen.

Stel je hebt 4 oefeningen voor je borst die je allemaal in 1x doet op een traindag dan doe je ipv die 4 oefeningen er 2 en de volgende keer die zelfde week doe je die andere 2.
Zo doe je uiteindelijk wel alle 4 de oefeningen die week maar zit er minder rust tussen. Zo zou je sneller moeten groeien.. die maat van mij is pas een half jaar bezig op deze manier en heeft wel redelijke resultaten maar ook niet geweldig

wat vinden jullie? gewoon 4 daagse split en alle oefeningen in 1x doen op maandag, of 2 op maandag en de andere 2 op donderdag via een 2 daagse split?

aight thanks :D
 
Laatst bewerkt:
Af en toe eens wisselen van een schema is goed. Dan ondervind je het bovendien vanzelf. Ik deed een 4d split en doe nu 2d bovenlichaam en 1d benen. Maar 4d split was bulk, laatste schema was met cutten. (ben net gestopt met cutten) maar blijf dat 3 dagen schema houden.
 
Kan allemaal, je kan niet zomaar zeggen welke beter is, verschilt per persoon.
Je kan 3 dagen split, 4 dagen split, 5 dagen split, UB/LB(2 dagen split), Push/Pull (2 dagen split)
 
dat verhaal dat je veel sneller groeit omdat er minder rust tussen zit is onzin. je groeit in je rust. met een 4 daags split kun je je spiergroepen veel harder aanpakken en heb je vervolgens langer rust als met een 2 daags split waarin je meer spanning op je spieren houdt door ze vaker te trainen. Je kan niet zeggen dat de één beter is dan de andere. per lichaam verschillend. wel is het belangrijk om regelmatig (iedere 8 weken ongeveer) je schema te veranderen.
 
oke.. maar je hebt voor het gemak 6 spiergroepen...
buik, rug, borst, schouders, benen en armen

Dat betekend dat je er dus 3 per training moet doen en altijd twee grote spiergroepen per training.

Ik heb al eens eerder een 2 daagse split geprobeerd bij 4x per week gaan maar ik kwam al gauw tot de conclussie dat ik gewoon niet voldoende energie had om dat allemaal in 1 training te doen
maar omdat ik mijn lichaam 2x per week aanpak kan ik ook minder oefeningen doen per training zodat ik aan het einde van de week even veel oefeningen heb gedaan dan wanneer ik een of twee spiergroepen 1x per week met alle aandacht doe.

Maar mijn vraag is nu, hoe kan ik mijn spieren het beste verdelen bij een 2 daagse split? En is het een goed idee om bijvoorbeeld 6 oefeningen die je normaal bij een 4 daagse split in 1 training doet te verdelen over 2x3? dus maandag 3 oefeningen en donderdag 3 oefeningen. Dan houd je wel spanning op je spieren door maar 2 dagen rust te houden.
 
ub/lb of push/pull
 
Back
Naar boven