Fitness Seller

2x compound per week

Bezoekers in dit topic

Melao

Novice
Lid geworden
15 apr 2023
Berichten
2
Waardering
1
Vraagje: is 2 x per week (voornamelijk) compound oefeningen doen voldoende (incl. squat met gewicht)?
Ik lees op internet zoveel verschillende dingen.

De reden dat ik dit vraag:
Ik doe nu ongeveer een halfjaar krachttraining thuis (met halter en halterschijven).
Ik ben dus een beginner.
Ik deed dit 4x halfuurtje per dag (1 rustdag ertussen).
Maar ik ben dit eigenlijk een beetje gaan overdrijven.
Vaak deadlift etc. soms trainen als ik strontverkouden was.
Altijd full body training.
Het valt me ook op dat ik niet aankom, maar juist op licht ondergewicht blijf 'hangen' of terugval.
Uiteraard zie ik wel resultaten van het trainen, maar ik vraag me af of die met 2x training er ook niet waren geweest.
Ik heb van nature een laag vetpercentage.

Ook heb ik nu altijd honger, ook 's nachts.
Nu ga ik terug naar 2x per week full body, ook niet elke keer deadlift.
Mede omdat ik last heb van angstklachten en daardoor iets meer stress heb ervaren de afgelopen tijd.
(Druk privé leven en ernaast nog werk).
Ook maak ik soms een avondwandeling (dat is niet heel belangrijk, maar meer voor de beeldvorming van mijn leven). ;)

Korte samenvatting van mijn gebrabbel:

Deed 4x training halfuurtje met redelijk zware gewichten soms, geen getrut.
Maar omdat altijd honger en blijven hangen op ondergewicht vragen bij me opwekt vraag ik me af of 2x per week (bijvoorbeeld op maandag en vrijdag) voldoende is voor (het behouden van) mooi resultaat.

Graag jullie visie erop.

Thanks alvast en fijne avond!
 
Vraagje: is 2 x per week (voornamelijk) compound oefeningen doen voldoende (incl. squat met gewicht)?
Ik lees op internet zoveel verschillende dingen.

De reden dat ik dit vraag:
Ik doe nu ongeveer een halfjaar krachttraining thuis (met halter en halterschijven).
Ik ben dus een beginner.
Ik deed dit 4x halfuurtje per dag (1 rustdag ertussen).
Maar ik ben dit eigenlijk een beetje gaan overdrijven.
Vaak deadlift etc. soms trainen als ik strontverkouden was.
Altijd full body training.
Het valt me ook op dat ik niet aankom, maar juist op licht ondergewicht blijf 'hangen' of terugval.
Uiteraard zie ik wel resultaten van het trainen, maar ik vraag me af of die met 2x training er ook niet waren geweest.
Ik heb van nature een laag vetpercentage.

Ook heb ik nu altijd honger, ook 's nachts.
Nu ga ik terug naar 2x per week full body, ook niet elke keer deadlift.
Mede omdat ik last heb van angstklachten en daardoor iets meer stress heb ervaren de afgelopen tijd.
(Druk privé leven en ernaast nog werk).
Ook maak ik soms een avondwandeling (dat is niet heel belangrijk, maar meer voor de beeldvorming van mijn leven). ;)

Korte samenvatting van mijn gebrabbel:

Deed 4x training halfuurtje met redelijk zware gewichten soms, geen getrut.
Maar omdat altijd honger en blijven hangen op ondergewicht vragen bij me opwekt vraag ik me af of 2x per week (bijvoorbeeld op maandag en vrijdag) voldoende is voor (het behouden van) mooi resultaat.

Graag jullie visie erop.

Thanks alvast en fijne avond!
Kan prima, gaat alleen minder snel. Uiteindelijk zul je wel op een punt komen dat je meer moet doen om nog vooruitgang te maken als je voor fysiek gaat. Puur voor kracht maakt het weinig uit.
 
1. Aankomen = meer eten.
2. Ook met 2x per week kan je resultaat halen, zeker behouden. Meer is niet altijd beter, maar met 3 of 4x haal je waarschijnlijk meer resultaat dan met 2x.
3. Het lijkt onwaarschijnlijk dat je met een FB sessie van 20 minuten langdurig resultaat blijft houden.
4. Suggestie: 2x per week Greyskull LP of SL (met wat aanvullingen), of een fullbody met meer reps!
5. Post je trainingschema eens inclusief rust tussen de sets?
6. Hoeveel weeg je, hoeveel kcals eet je, welke macro's?

Succes!
 
Bedankt voor jullie antwoorden.
Echt een voedingsschema heb ik niet.
Ik probeer wat meer eiwitten te eten en een shake na de training.
Ik ben een vrouw van 1.70, (tenger gebouwd en woog 52.6 gisterochtend.
Voordat ik krachttraining deed woog ik geloof ik een tijdje rond de 54.
Het viel mij op dat ik na een tijdje minder te hebben getraind (door griep) ineens meer resultaat leek te zien en meer kracht leek te hebben.
Je kan ook weleens 'teveel willen', misschien is 4x gewoon uitputtend.

Daarom hoopte ik dat ik met 2 full body compound oefeningen ook hetzelfde resultaat zou boeken / behouden.
Je leest op sommige sites weer dat 2x juist perfect is.
Omdat de rust ertussen ook zo belangrijk is.

Altijd een hongergevoel is ook niet echt fijn.
Al hoor je dat vaker.
 
Als je geen andere gezondheidsklachten hebt is 3x of 4x per week trainen prima mogelijk. De vraag is wel wat je doet en hoe je het doet. Je zou, in aanvulling op mijn eerdere suggesties, Strong Curves kunnen googlen en proberen, dat is meer op vrouwen gericht.

Snuffel ook eens in het log van Kathlinoo, dat is een van de actiefste vrouwenlogs op het forum.

Je lijkt nogal licht van gewicht, voor meer spiermassa moet je (gemiddelde) gewicht (over 7 dagen) een stijgende lijn vertonen. Dan kan het helpen ongeveer te weten wat je eet, "wat meer eiwitten en een shake" na de training zegt niet zoveel. Denk aan 2g/kg eiwitten, 1g/kg vet en koolhydraten.

Nogmaal de vraag: hoe ziet je training er precies uit, inclusief rust tussen de sets?

Nog een vraag: wat zijn je doelen?
 
Back
Naar boven