MuscleMeat

2x per dag trainen?

Bezoekers in dit topic

MennoNMGN

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
7 sep 2007
Berichten
1.116
Waardering
81
Lengte
1m83
Massa
82kg
Ik ben sinds een maand weer hardcore bezig, motivatielevel is over 9000. Voeding en slaap heb ik dik op orde en ik voel mij koning van de apenrots. Ik train met een PPL schema en nu is mijn vraag de volgende; op een dag als vandaag waarop ik energie voor 10 heb, zou er dan een goede reden zijn waarom ik bijvoorbeeld niet 's ochtends mijn PUSH training en 's avonds mijn PULL training?

Ik snap dat je dit niet doorlopend moet doen ivm rust, maar zou het bij uitzondering kunnen?
 
Tuurlijk, als de ene spiergroep de andere niet in de weg zit waarom niet, doe het zelf ook zo nu en dan.
 
Ik ben sinds een maand weer hardcore bezig, motivatielevel is over 9000. Voeding en slaap heb ik dik op orde en ik voel mij koning van de apenrots. Ik train met een PPL schema en nu is mijn vraag de volgende; op een dag als vandaag waarop ik energie voor 10 heb, zou er dan een goede reden zijn waarom ik bijvoorbeeld niet 's ochtends mijn PUSH training en 's avonds mijn PULL training?

Ik snap dat je dit niet doorlopend moet doen ivm rust, maar zou het bij uitzondering kunnen?

Op zich kan het niet direct kwaad, maar het dient verder geen enkel strategisch trainingsdoel voor zover ik kan zien.
Dit lijkt me -vooral om deze reden- geen goed idee.
(Het enige waarin het -tijdelijk- voorziet is het kwijt kunnen van je over-motivatie-energie en die kun je beter sparen voor je herstel)

Persoonlijk ben ik dus geen voorstander van deze aanpak, vooral ook niet op het mentale/emotionele vlak.
De kans bestaat namelijk toch dat je jezelf voorbij loop, met name ook door de gepassioneerde lading hier achter.

Ik zou daarom willen adviseren om dat motivatie-peil op 9000 te houden op lange termijn, door nu gas in de tank te houden en te blijven hunkeren naar meer.
 
Ik heb ook elke week een "2x-daags" dag. Werkt so far prima voor mij.
Ik heb een tijdje coaching van Eric Lilliebridge gehad en die doet het standaard - tenminste, hij beveelt het aan.
Geen van deze voorbeelden zijn PPL maar ik denk juist dat het bij PPL wel kan omdat het elkaar niet in de weg zit.

Zo lang je geen probleem hebt met herstel bij een volgende training, go for it...
 
Die beste man heeft dan ook middel(en) om veel beter te herstellen dan een gemiddelde sporter.

Waarom ben je pas sinds een maand weer 'hardcore' bezig? Wat heeft er voor gezorgd dat je daarvoor niet 'hardcore' bezig was?
Hoe ziet je PPL schema er uit? Wat is je wekelijkse volume? Hoeveel volume heb je nodig?
Ga je, als je één dag twee keer traint, een andere dag helemaal niet of gaat je frequentie van 6 naar 7? Welke invloed heeft dit vervolgens op je volume?
Wat is een uitzondering? Komt dit eens per weken voor of toch wel om de week?

Je spieren geven er niet om hoe vaak je in de sportschool staat of wat je trainingssplit is. Ze reageren alleen op hoe vaak ze een mate van mechanische spanning ervaren. Als jij dat goed kan managen en je herstelcapaciteit in orde is, zou je twee maal per dag kunnen trainen. Tijdens de eerste sessie bouw je zeker een mate van vermoeidheid op, waardoor je mensen sneller een bepaalde training door midden zien knippen dan twee volledige trainingen te pakken op één dag. Om daar vervolgens meer uit te kunnen halen. Dit is voor sommigen weggelegd, de gemiddelde sporter wil/kan hier de tijd niet voor vrij maken en is ook zeker niet nodig.

Het advies zou vanuit mij zijn dat je minder kijkt naar welke training kan ik wanneer doen, maar hoeveel volume moet ik per spiergroep draaien in welke frequentie en dit te verdelen over meerdere sportmomenten. Hiermee voorkom je ook dat je gaat denken in hokjes als PPL.

tltr: Kan het? tuurlijk. Is het nodig? nee. Heeft het voordelen/nadelen? context.
 
Echt een heel slecht plan. Als je bijv. een bench doet met vermoeide lats/rear delts, is het wachten op een schouder blessure. Tenzij je echt alles ECHT splitst (dus vooral machines/isolatie) gaat er altijd negatieve carryover zijn.
 
Ik zie t nut er niet van in en je zal vast veel vrije tijd hebben ik ben jaloers. Maar 2x per dag trainen is niet perse meer gains, omdat je de 2de workout al zwakker bent ipv dat je het de dag erna doet. Je compound movements gaan zwakker zijn en je kan je gewoon zwakker voelen over t algemeen. Als je eerst de zware workout doet en later terug komt om abs, (voor)armen of kuiten te gaan trainen zal het geen kwaad kunnen. Ik denk dat je uithoudingsvermogen zal verbeteren maar je kracht gains kunnen juist lager gaan omdat je teveel traint en teveel kcal verbrand zonder complete hervoeding. Tenzij je aan de anabolen zit dan kan je zoveel trainen als je wilt maar hartaanval komt dan nog dichterbij
 
Laatst bewerkt:
Als je 2x pd een zware workout doet train je niet zwaar genoeg.
 
2x per dag trainen kan wel, maar dan moet je het anders indelen (want met push pull doe je dan dus dagelijks een full body). Of het een toegevoegde waarde heeft, is een ander verhaal. Maar als jij je 2e training gebruikt voor bijvoorbeeld kuiten, dan 'botst' het niet met de training in de ochtend daarvoor/daarna
 
Back
Naar boven