Fitness Seller

2x spinning marathon (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Het is volbracht.. vanochtend heb ik voor de tweede achtereenvolgende keer aan een spinningmarathon meegedaan. Het was het 2e jaar voor mij, maar er was een tweede dubbel: ik heb zowel gisteravond (19-22 uur) als vanochtend (10-13 uur) meegedaan.
Gisteren was ik wat minder moe natuurlijk, maar na dinsdag op een andere manier mijn bil- en kuitspieren getraind te hebben (meer hh) had ik nog 3 dagen spierpijn en schoot de kramp in de kuit tijdens het eerste uur. Daarna (nog weer wat extra drop en Mg/Ca tablet opgelost) ging het veel beter.
Vandaag was ik gewoon moe: ik was pas om 2 uur gaan slapen en werd spontaan om half 6 wakker (overkomt me heel zelden) en wist gelukkig weer in te slapen.
Na de vermoeidheid afgeschud te hebben, ging het eigenlijk heel goed.. ik heb nog wel 1 of 2 keer wat extra bij moeten drinken omdat mijn energieverbruik geen gelijke tred hield met de -inname. Ik gok dat ik zo'n 200 gram KH extra heb gegeten (normaal plm 25 g KH per les = 30 g drop, nu voor de zekerheid het dubbele). Ook 2 gewone weidrankjes met kwark meegenomen en opgedronken. Na afloop heb ik opnieuw plm 100 g KH gegeten aan rijstpudding.

De laatste les was het interessantste, goede muziek waar je mee kon zingen (gouwe ouwen zoals Riders in the storm) en veel lange stukken.. ik grapte dat de meeste spinningoefeningen nogal ADHD zijn, dwz. korte stukken met veel heen en weer springen tusen zitten en staan.. nu veel meer concentratie op knoerthard trappen (zowel qua kracht-veel weerstand als maximale cadans). Ik had geen hartslagmeter om, het horloge doet wat raar de laatste tijd en dat ding leidt me ook te veel af...
Het aardigste vond ik dat een andere instructeur (er waren er 5 van onze school en dus 1 gastdocent voor het laatste uur) een stuk klassieke muziek had gekozen dat zich bijzonder goed leende. Hij was ook de enige die een paar schlagers of carnavalskrakers had.. bijzonder grappig was ook de meezinger "ik heb een toe-toeter op mijn waterscooter " .. bijzonder infantiel maar wel heel geinig. De sfeer was geweldig.

Er waren trouwens plm 10 anderen die 2x meededen. Men had 2 marathons moeten organiseren wegens overintekening... voor de sportschool was het het 4e jaar. Plm 70-80 deelnemers per keer.

Iemand anders hier die een spinning marathon heeft gedaan kort geleden (of nog gaat doen?) , behalve Sjakkie dan?

En vraag 2: hoe komt het toch dat mannen zo ontiegelijk kunnen zweten. Meerdere mannen hadden een waar zweet-zwembad gecreëerd. Bij mij was het ditmaal onder de fiets ook vochtig, maar dat was meer zoiets wat leek alsof er net gedweild was... Het is echt niet zo dat de vrouwen zich minder inspanden, maar wij zweten gewoon niet zo obsceen veel lijkt het...

Espi (lichtelijk gesloopt en nu alles etend wat voor d'r neus komt , het is per slot van rekening junkdag!)
 
Originally posted by Esperantisto

En vraag 2: hoe komt het toch dat mannen zo ontiegelijk kunnen zweten. Meerdere mannen hadden een waar zweet-zwembad gecreëerd. Bij mij was het ditmaal onder de fiets ook vochtig, maar dat was meer zoiets wat leek alsof er net gedweild was... Het is echt niet zo dat de vrouwen zich minder inspanden, maar wij zweten gewoon niet zo obsceen veel lijkt het...

Daar heb ik me dus ook al over zitten verbazen... Ik ben wel steeds meer en sneller gaan zweten met het fietsen en laat zowaar ook wel een plasje achter. Maar zoals sommige van die mannen... das echt ongelofelijk! Hebben mannen niet gewoon meer zweetklieren ofzo ???
 
Ik vermoed idd dat dat de oorzaak is. Wellicht creëer je met meer spiermassa ook meer zweet en is dat er alvast ingebakken?
Het is in ieder geval sterk gerelateerd aan je eigen lichaamstemperatuur. Als die te sterk stijgt, ga je zweten. Nou, ik heb als ik niet vaak genoeg eet of weinig doe, snel heel koude handen, dus ik vind het wel lekker om me in te spannen of dat het erg warm is..

.................
Na-ijl effecten:

- een razende honger waarbij ik alles wil eten wat voor mijn voeten komt (goed dat ik een junkdag had), vandaag worden de bederfelijke restjes opgeruimd (o.a. druiven) en ga ik weer braaf ketoën.

- pijn in linker knieholte (hopelijk snel over)
- pijnlijke ribbenkast (ook van het vele 'running' en staand klimmen
- tintelende vingers (voorheen had ik vaak handschoentjes aan), het lijkt er op dat er een laagje eelt bij is gekomen.. gelukkig ook nu weer over
- heb bijna 10 uur geslapen..

Ik denk dat 1 uur spinning qua intensiteit overeenkomt met plm 3 uur wegfietsen en dan ook niet te langzaam.

Volgens calories per hour zou ik bij 'very vigorous stationary bicycling' 765 kcal verbranden/uur.
Gewoon vigorous: 643 kcal, moderate 428 kcal.
Maar wegfietsen: 22-25 km/uur = 612 kcal en 19-22 km/uur 490?
Daar geloof ik niets van.. bij spinning freewheel je bijna nooit, je bent bijna continu bezig en met gewoon fietsen heb je veel stukken waar je aan het freewheelen bent of gewoon stopt (verkeerslicht, oversteken e.d.)
Effectieve fietstijd is dan veel geringer!


Espi
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven