AndroidHealthClinic

3 Het vet van het land

Bezoekers in dit topic

Om een cel goed te laten functioneren, is hoogwaardig vet(zuur) nodig: cholesterol en verzadigde vetzuren geven de membranen een goede structuur en poly-onverzadigde vetzuren zorgen voor flexibiliteit. Beiden zijn belangrijk voor het goed functioneren van een celmembraan.
Espi: Er zijn idd verscheidene studies die aantonen dat vetten eigenlijk tot een verbetering van de gezondheid kunnen leiden OOK verzadigde vetten!

Bijv de vetten die je opnoemde als boter en bepaalde plantaardige vetten die men als slecht aanziet.
Zelfs eieren en melk zijn bewezen om in bepaalde gevallen de gezondheid te verbeteren ook al zijn ze deels verzadigd.
het probleem tegenwoordig is dat alles veel te geraffineerd is. Men eet teveel van dit en te weinig van dat. Als alles wat beter gebalanceerd zou zijn dan was die angst voor vetten in de huidige voeding nooit nodig geweest.
 
Originally posted by admin

Hallo? Alle Koolhydraten worden omgezet naar glucose/glycogeen, als er daar teveel van is dan MOET het wel omgezet worden naar reserves ie. vetten.
Moet jij me eens uitleggen hoe suikers in de voeding niet zorgen voor een snelle lichaamsvet toename als ze hoge insuline pieken veroorzaken en en snelle overschot van energie.

Ik ben ervan overtuigt dat niet alleen de energetische waarde en rol speelt, maar vooral de werking van bepaalde macronutrienten!

Ik vond die opmerking over dat KH "echt niet snel opgeslagen worden als vet" al zo'n bullshit dat ik er niet eens op wilde reageren...
 
Originally posted by admin

Hallo? Alle Koolhydraten worden omgezet naar glucose/glycogeen, als er daar teveel van is dan MOET het wel omgezet worden naar reserves ie. vetten.
Moet jij me eens uitleggen hoe suikers in de voeding niet zorgen voor een snelle lichaamsvet toename als ze hoge insuline pieken veroorzaken en en snelle overschot van energie.

Ik ben ervan overtuigt dat niet alleen de energetische waarde en rol speelt, maar vooral de werking van bepaalde macronutrienten!

Suikers zorgen ervoor dat het lichaam over gaat op de verbranding van glucose, waardoor het vet wat je eet eerder wordt opgeslagen. Daarnaast zorgt suiker voor insuline pieken, wat er weer voor zorgt dat je meer eet etc.. Ook is het verzadigingsgevoel van snelle kh erg laag waardoor je wederom meer eet. Meer eten betekent eerder vet aanzetten. Ook verminderd het je insuline gevoeligheid op de eerste plaats in de spieren, waardoor er meer glucose naar de vetcellen gaat. Dat betekent minder naar de spiercellen en dus eerder vetopslag. Heeft allemaal nog niks met de omzetting naar vetten te maken.

Als je kijkt hoe de omzetting van glucose tot vet tot stand komt dan zul je zien dat deze veel energie kost. Een glucose molecuul ondergaat een heel aantal veranderingen (achetyl-coa etc..) voordat het een vetmolecuul is en dit kost veel energie. Natuurlijk kan het gebeuren, maar het komt daarom bijna niet voor. Zoek maar op pubmed op DNL(omzetting van kh naar vet). Voorbeeld:


Department of Nutritional Sciences, University of California at Berkeley, 94270-3104, USA.

The enzymatic pathway for converting dietary carbohydrate (CHO) into fat, or de novo lipogenesis (DNL), is present in humans, whereas the capacity to convert fats into CHO does not exist. Here, the quantitative importance of DNL in humans is reviewed, focusing on the response to increased intake of dietary CHO. Eucaloric replacement of dietary fat by CHO does not induce hepatic DNL to any substantial degree. Similarly, addition of CHO to a mixed diet does not increase hepatic DNL to quantitatively important levels, as long as CHO energy intake remains less than total energy expenditure (TEE). Instead, dietary CHO replaces fat in the whole-body fuel mixture, even in the post-absorptive state. Body fat is thereby accrued, but the pathway of DNL is not traversed; instead, a coordinated set of metabolic adaptations, including resistance of hepatic glucose production to suppression by insulin, occurs that allows CHO oxidation to increase and match CHO intake. Only when CHO energy intake exceeds TEE does DNL in liver or adipose tissue contribute significantly to the whole-body energy economy. It is concluded that DNL is not the pathway of first resort for added dietary CHO, in humans. Under most dietary conditions, the two major macronutrient energy sources (CHO and fat) are therefore not interconvertible currencies; CHO and fat have independent, though interacting, economies and independent regulation. The metabolic mechanisms and physiologic implications of the functional block between CHO and fat in humans are discussed, but require further investigation.


Results: De novo lipogenesis did not differ significantly between lean and obese subjects, except with the control treatment, for which de novo lipogenesis was greater in the obese subjects. De novo lipogenesis was 2- to 3-fold higher after overfeeding by 50% than after the control treatment in all subjects. The type of carbohydrate overfeeding (sucrose or glucose) had no significant effect on de novo lipogenesis in either subject group. Estimated amounts of absolute VLDL production ranged from a minimum of 2 g/d (control) to a maximum of 10 g/d after overfeeding. This compares with a mean fat balance of 275 g after 96 h of overfeeding. Individual subjects showed characteristic amounts of de novo lipogenesis, suggesting constitutive (possibly genetic) differences.

Conclusion: De novo lipogenesis increases after overfeeding with glucose and sucrose to the same extent in lean and obese women but does not contribute greatly to total fat balance.
 
Originally posted by kingnbajam


Ik vond die opmerking over dat KH "echt niet snel opgeslagen worden als vet" al zo'n bullshit dat ik er niet eens op wilde reageren...

Dan moet je me op mijn post aanvallen of helemaal niet reageren.
 
OK.. bedaar, bedaar.

Conclusie is dus: de biochemische omzetting van glucose naar vet kost te veel energie om geloofwaardig te zijn.. MAAR het consumeren van veel KH leidt tot insulinepieken
- waardoor het aanwezige vet niet de cel uit komt (want dat doet het alleen als er weinig insuline in het bloed zit)
- consumptie vet wel de vetcel in gaat

Maar... waar blijft dan al die overtollige glucose? In het spierweefsel? :dunno:

Espi
 
Originally posted by Esperantisto
OK.. bedaar, bedaar.

Conclusie is dus: de biochemische omzetting van glucose naar vet kost te veel energie om geloofwaardig te zijn.. MAAR het consumeren van veel KH leidt tot insulinepieken
- waardoor het aanwezige vet niet de cel uit komt (want dat doet het alleen als er weinig insuline in het bloed zit)
- consumptie vet wel de vetcel in gaat

Maar... waar blijft dan al die overtollige glucose? In het spierweefsel? :dunno:

Espi

Glucose wat je niet direct als energie gebruikt wordt (zoals ik al aangaf) grotendeels opgeslagen als glycogeen en glycerol.
Glycogeen wordt opgeslagen in de spieren, lever, .....
Glycerol wordt opgeslagen samen met vetzuren(3 vetzuur moleculen+ 1 glycerol molecuul).
 
Originally posted by burn


Dan moet je me op mijn post aanvallen of helemaal niet reageren.

Je hebt gelijk...

Maar goed, ik heb wel weer iets bijgeleerd over de omzetting van KH naar VET...

M'n lichaam werkt alleen soms niet echt mee met deze theorieen... :mad: Hehe...
 
Originally posted by kingnbajam


Je hebt gelijk...

Maar goed, ik heb wel weer iets bijgeleerd over de omzetting van KH naar VET...

M'n lichaam werkt alleen soms niet echt mee met deze theorieen... :mad: Hehe...

Is goed.

Maar dit veranderd toch niks? Suiker zal nog altijd ervoor zorgen dat je eerder vet aanzet alleen op een indirectere manier.
 
Originally posted by burn


Glucose wat je niet direct als energie gebruikt wordt (zoals ik al aangaf) grotendeels opgeslagen als glycogeen en glycerol.
Glycogeen wordt opgeslagen in de spieren, lever, .....
Glycerol wordt opgeslagen samen met vetzuren(3 vetzuur moleculen+ 1 glycerol molecuul).
Irrelevant die studie hier.

Iedereen is in staat een deel glucose op te slaan in lever en spieren. Daarom had deze hoeveelheid geen belangrijke invloed op de lipogenese.

Het word pas een probleem als er MEER glucose wordt opgenomen dan kan worden opgeslagen. (circa 500 g alvorens lipogenese)
De lever kan een teveel niet anders dan omzetten naar vetten, omdat het de enige manier van reserve energie is na glycogeen.
Vetcellen bevatten vooral vetzuren, die kunnen alleen gevormd door omzetting van het overschot van alle macronutrienten in de lever incl. glucose.
Als jij denkt dat een overschot aan suikers niet heel gemakkelijk omgezet kan worden naar vetten, op een zeer korte tijd, dan zit je fout. (1)

Glycogen storage capacity in man is approximately 15 g/kg body weight and can accommodate a gain of approximately 500 g before net lipid synthesis contributes to increasing body fat mass. When the glycogen stores are saturated, massive intakes of carbohydrate are disposed of by high carbohydrate- oxidation rates and substantial de novo lipid synthesis (150 g lipid/d using approximately 475 g CHO/d) without postabsorptive hyperglycemia.


Suikers zijn voor de gezondheid veel erger dan vetten, ze vormen niet allen geen enkele waarde voor de mens, nee ze zijn ook nog eens de meest pathogene stof die je kan eten.
Je zegt het zelf:

...Suikers zorgen ervoor dat het lichaam over gaat op de verbranding van glucose, waardoor het vet wat je eet eerder wordt opgeslagen. Daarnaast zorgt suiker voor insuline pieken, wat er weer voor zorgt dat je meer eet etc.. Ook is het verzadigingsgevoel van snelle kh erg laag waardoor je wederom meer eet. Meer eten betekent eerder vet aanzetten. Ook verminderd het je insuline gevoeligheid op de eerste plaats in de spieren, waardoor er meer glucose naar de vetcellen gaat...

Die eigenschappen hebben vetten al niet, of veel minder.
Vetten zijn nodig voor tal van functies in je lichaam. We kunnen er simpelweg niet zonder. We kunnen WEL zonder suikers.
Complexe koolhydraten, in kleine hoeveelheden zijn ruim voldoende om perfect te functioneren. Vetten heb je altijd nodig, om gezond te blijven.


1. KJ Acheson, Y Schutz, T Bessard, K Anantharaman, JP Flatt, and E Jequier
Glycogen storage capacity and de novo lipogenesis during massive carbohydrate overfeeding in man
Am. J. Clinical Nutrition, Aug 1988; 48: 240 - 247.
 
Originally posted by burn


Is goed.

Maar dit veranderd toch niks? Suiker zal nog altijd ervoor zorgen dat je eerder vet aanzet alleen op een indirectere manier.
Directe én indirecte manier. Daarom is het meestal schadelijker dan vet op zich.
 
Originally posted by admin

Irrelevant die studie hier.

Iedereen is in staat een deel glucose op te slaan in lever en spieren. Daarom had deze hoeveelheid geen belangrijke invloed op de lipogenese.

Het word pas een probleem als er MEER glucose wordt opgenomen dan kan worden opgeslagen. (circa 500 g alvorens lipogenese)
De lever kan een teveel niet anders dan omzetten naar vetten, omdat het de enige manier van reserve energie is na glycogeen.
Vetcellen bevatten vooral vetzuren, die kunnen alleen gevormd door omzetting van het overschot van alle macronutrienten in de lever incl. glucose.
Als jij denkt dat een overschot aan suikers niet heel gemakkelijk omgezet kan worden naar vetten, op een zeer korte tijd, dan zit je fout. (1)




Suikers zijn voor de gezondheid veel erger dan vetten, ze vormen niet allen geen enkele waarde voor de mens, nee ze zijn ook nog eens de meest pathogene stof die je kan eten.
Je zegt het zelf:



Die eigenschappen hebben vetten al niet, of veel minder.
Vetten zijn nodig voor tal van functies in je lichaam. We kunnen er simpelweg niet zonder. We kunnen WEL zonder suikers.
Complexe koolhydraten, in kleine hoeveelheden zijn ruim voldoende om perfect te functioneren. Vetten heb je altijd nodig, om gezond te blijven.


1. KJ Acheson, Y Schutz, T Bessard, K Anantharaman, JP Flatt, and E Jequier
Glycogen storage capacity and de novo lipogenesis during massive carbohydrate overfeeding in man
Am. J. Clinical Nutrition, Aug 1988; 48: 240 - 247.

Lees de thread eens opnieuw. Ik gaf mijn reactie op deze opmerking: 'granen is mij al bekend (kh wordt net zo goed opgeslagen als vet als gewone vetten, maar geven een minder verzadigd gevoel, kunnen insuline pieken veroorzaken etc)'

Hier was ik het niet mee eens en gaf aan waarom.
Ik probeerde duidelijk te maken dat de omzetting van suiker naar vet niet snel voorkomt. Niet snel betekent niet dat niet wel kan, maar het komt in normale omstandigheden nauwelijks voor. Dat suiker ongezond is is weer een ander onderwerp.
Jij geeft zelf al aan dat je grote hoeveelheden koolhydraten moet eten voordat de conversie tot stand komt. Glucose kan ook in de vetcellen worden opgeslagen en dan gaat het verhaal van 500 gram niet meer op. En ook al zou je 500 gram aanhouden dan nog is dat veel. Dat betekent dat je zeer veel kh op een dag moet eten om de glycogeen voorraden aan te vullen. Natuurlijk zul je door meerdere dagen kh te eten de glycogeen voorraden eerder geheel aanvullen ,maar je verbrand ook glucose en zet glycogeen naar glucose om.
Nogmaals het kan wel, maar komt in normale omstandigheden bijna niet voor. Wanneer het wel voor komt dan komt dat niet door het eten van suiker, maar door extreme hoeveelheden koolhydraten te eten en daarbij de vettiname extreem te beperken.
 
Je moet toch geen 500 gram koolhydraten eten om tot lipogenese te komen, alles wat een overschot vormt moet ergens afgezet worden.
Als je een bepaalde energie reserve hebt, en je neemt meer op dan die reserve kan opslaan dan word er een nieuwe manier gezocht om reserves te vormen.
Met andere woorden: Als je spieren en lever verzadigd zijn van glycogeen (wat wel voorkomt als je meer energie opneemt dan je kan verbruiken op een dag) dan zal de lever die energie niet verloren laten gaan. Deze zal alles wat een energetische waarde heeft omzetten naar vetzuren of opslaan.

Je mag van mij gerust de proef nemen: eet maar totaal geen vetten meer, zelfs geen eiwitten. Eet iets meer kcal aan suiker dan je verbruikt en je zal heel vlot dikker worden. Puur door lipogenese. Dus ofwel snap ik nog altijd niet wat je bedoeld met "Koolhydraten worden echt niet snel opgeslagen als vet" ofwel klopt je theorie niet...
 
De reden dat ik er weer aan zit te denken om laag in m'n kh te gaan is dat ik snel las heb van insulinepieken
 
Originally posted by admin
Je moet toch geen 500 gram koolhydraten eten om tot lipogenese te komen, alles wat een overschot vormt moet ergens afgezet worden.
Als je een bepaalde energie reserve hebt, en je neemt meer op dan die reserve kan opslaan dan word er een nieuwe manier gezocht om reserves te vormen.
Met andere woorden: Als je spieren en lever verzadigd zijn van glycogeen (wat wel voorkomt als je meer energie opneemt dan je kan verbruiken op een dag) dan zal de lever die energie niet verloren laten gaan. Deze zal alles wat een energetische waarde heeft omzetten naar vetzuren of opslaan.

Als je meer eet dan je verbrandt dan zet je vet aan. Maar we hadden het over vet wat wordt aangezet door de omzetting van koolhydraten naar vet.
Je kunt meer energie opnemen dan je verbrandt zonder enige vorm van deze omzetting(DNL). Daarom klopt de bewering die je hierboven doet niet.
Je slaat door het overeten van cal. wel altijd meer vet op, maar dit is om heel andere redenen.

Originally posted by admin

Je mag van mij gerust de proef nemen: eet maar totaal geen vetten meer, zelfs geen eiwitten. Eet iets meer kcal aan suiker dan je verbruikt en je zal heel vlot dikker worden. Puur door lipogenese. Dus ofwel snap ik nog altijd niet wat je bedoeld met "Koolhydraten worden echt niet snel opgeslagen als vet" ofwel klopt je theorie niet...

Nu kom jij aan met een situatie die normaal niet voorkomt. Dit is hetgene wat ik al meerdere malen beweerd heb: in normale omstandigheden komt de omzetting van koolhydraten naar vet bijna niet voor. Wanneer jij meer suiker + meer cal. eet dan je verbrand zul je uiteraard vet aankomen, maar vind je dit een normale situatie?
Dit is absoluut geen normale situatie en ik weet zeker dat niemand dit toepast. Nogmaals ik heb niet gezegd dat het niet mogelijk is.
 
Originally posted by burn

Je kunt meer energie opnemen dan je verbrandt zonder enige vorm van deze omzetting(DNL). Daarom klopt de bewering die je hierboven doet niet.
Je slaat door het overeten van cal. wel altijd meer vet op, maar dit is om heel andere redenen.
Deels door een teveel aan glycogeen, dat kan niet anders.
De meeste mensen die te dik zijn halen meer dan 55% van hun kcal uit koolhydraten, wil je zeggen dat het enkel door die overige +-30% vetten is dat ze dik worden? Of enkel door de invloed die de koolhydraten hebben op de insuline agifte/gevoeligheid?


Nu kom jij aan met een situatie die normaal niet voorkomt. Dit is hetgene wat ik al meerdere malen beweerd heb: in normale omstandigheden komt de omzetting van koolhydraten naar vet bijna niet voor. Wanneer jij meer suiker + meer cal. eet dan je verbrand zul je uiteraard vet aankomen, maar vind je dit een normale situatie?
Dit is absoluut geen normale situatie en ik weet zeker dat niemand dit toepast. Nogmaals ik heb niet gezegd dat het niet mogelijk is.
Een overschot aan koolhydraten moeten wel deels omgezet worden. Iedereen die lijd aan adipositas, zit in een abnormale situatie dus is het zoiezo mogelijk voor die groep.
Aangezien BB vaak hetzelfde aantal koolhydraten eten zie ik niet in wat het verschil uitmaakt.

Je kan wel degelijk dik/vetter worden door suikers die omzetten naar vet, daar twijfel ik geen seconde aan.
 
Originally posted by admin

Deels door een teveel aan glycogeen, dat kan niet anders.
De meeste mensen die te dik zijn halen meer dan 55% van hun kcal uit koolhydraten, wil je zeggen dat het enkel door die overige +-30% vetten is dat ze dik worden? Of enkel door de invloed die de koolhydraten hebben op de insuline agifte/gevoeligheid?
Nee niet specifiek door de insuline gevoeligheid. Glucose is de favoriete energiebron van (bijna) alles in het lichaam. Wanneer er veel glucose aanwezig is zal deze gebruikt worden voor de energie. Eet je daarbovenop ook nog vetten dan zullen deze niet als energie nodig zijn. Deze vetten zullen (grotendeels) opgeslagen worden.

Originally posted by admin

Een overschot aan koolhydraten moeten wel deels omgezet worden. Iedereen die lijd aan adipositas, zit in een abnormale situatie dus is het zoiezo mogelijk voor die groep.
Aangezien BB vaak hetzelfde aantal koolhydraten eten zie ik niet in wat het verschil uitmaakt.
Je kan wel degelijk dik/vetter worden door suikers die omzetten naar vet, daar twijfel ik geen seconde aan.

Dat mensen dik worden mede door suikers wordt grotendeels veroorzaakt door een andere oorzaak dan de echte omzettting van kh naar vet. Natuurlijk bestaat de conversie van kh naar vet en kan het voorkomen. Alleen wanneer deze al voorkomt dan zijn dit minieme hoeveelheden. Behalve wanneer je echt extreme hoeveelheden kh eet.

Maar ik zal nog een aantal samenvattingen posten dan kun je je eigen conclusie eruit trekken.

De novo lipogenesis in humans: metabolic and regulatory aspects.

Hellerstein MK.

Department of Nutritional Sciences, University of California at Berkeley, 94270-3104, USA.

The enzymatic pathway for converting dietary carbohydrate (CHO) into fat, or de novo lipogenesis (DNL), is present in humans, whereas the capacity to convert fats into CHO does not exist. Here, the quantitative importance of DNL in humans is reviewed, focusing on the response to increased intake of dietary CHO. Eucaloric replacement of dietary fat by CHO does not induce hepatic DNL to any substantial degree. Similarly, addition of CHO to a mixed diet does not increase hepatic DNL to quantitatively important levels, as long as CHO energy intake remains less than total energy expenditure (TEE). Instead, dietary CHO replaces fat in the whole-body fuel mixture, even in the post-absorptive state. Body fat is thereby accrued, but the pathway of DNL is not traversed; instead, a coordinated set of metabolic adaptations, including resistance of hepatic glucose production to suppression by insulin, occurs that allows CHO oxidation to increase and match CHO intake. Only when CHO energy intake exceeds TEE does DNL in liver or adipose tissue contribute significantly to the whole-body energy economy. It is concluded that DNL is not the pathway of first resort for added dietary CHO, in humans. Under most dietary conditions, the two major macronutrient energy sources (CHO and fat) are therefore not interconvertible currencies CHO and fat have independent, though interacting, economies and independent regulation. The metabolic mechanisms and physiologic implications of the functional block between CHO and fat in humans are discussed, but require further investigation.


Regulation of hepatic de novo lipogenesis in humans.

Hellerstein MK, Schwarz JM, Neese RA.

Department of Nutritional Sciences, University of California at Berkeley 94720-3104, USA.

The enzymatic pathway for synthesis of fatty acids from acetyl-coenzyme A, or de novo lipogenesis (DNL), is present in human liver and, to a lesser extent, in adipose tissue. Although the molecular and enzymatic regulation of the components for DNL are well characterized, the quantitative importance of the assembled pathway and its physiologic functions have remained uncertain. We review methods that have been used for measuring DNL in vivo, their limitations and the conclusions based on them. Two new methods for direct measurement of DNL in humans are discussed-mass isotopomer distribution analysis (MIDA), a mass spectrometric technique based on combinatorial probabilities, and 2H2O incorporation. Recent findings with these methods in a variety of dietary and hormonal settings are reviewed. In particular, we focus on the question of whether or not surplus carbohydrate energy is converted to fat by the liver in humans. A somewhat surprising model of the response to carbohydrate over-feeding emerges from these studies, with a number of implications for metabolic regulation in health and disease. We close by speculating on potential functions of DNL in physiology and pathophysiology if storage of surplus carbohydrate energy is not an important function of DNL. The availability of techniques for quantifying DNL in vivo should make it possible to resolve these uncertainties regarding its functions and regulation in humans.

Nutritional influences on lipogenesis and thermogenesis after a carbohydrate meal.

Acheson KJ, Schutz Y, Bessard T, Ravussin E, Jequier E, Flatt JP.

In vivo lipogenesis and thermogenesis were studied for 24 h after ingestion of 500 g of carbohydrate (CHO) in subjects who had consumed either a high-fat, a mixed, or a high-CHO diet during the 3-6 days preceding the test. CHO oxidation and conversion to fat was significantly less in the high-fat diet group (222 +/- 5 g) than in the mixed (300 +/- 13 g) or high-CHO diet (331 +/- 7 g) groups, resulting in a greater glycogen storage in the high-fat (278 +/- 6 g) than in the other two groups (197 +/- 11 and 170 +/- 2 g). Net lipogenesis occurred sooner and lasted longer in the high-CHO group, amounting to 0.8 +/- 0.5, 3.4 +/- 0.6, and 9 +/- 1 g of lipid synthesized in the high-fat, mixed, and high-CHO groups, respectively. The thermic effect of the CHO load was 5.2 +/- 0.5% on the high-fat, 6.5 +/- 0.4% on the mixed diet, and 8.6 +/- 0.4% on the high-CHO diet. Significant relationships were demonstrated between the postabsorptive nonprotein respiratory quotient and net lipogenesis after the CHO load (r = 0.82) and between net lipogenesis and the increase in energy expenditure (r = 0.71). It is concluded that the antecedent diet influences the amount of net lipogenesis and the magnitude of thermogenesis after a large CHO test meal. However, lipogenesis remains too limited even after such large CHO intakes to cause an increase in the body's fat content.
 
Bewijs

Goed lezen...


De novo lipogenesis in humans: metabolic and regulatory aspects.

Hellerstein MK.

Department of Nutritional Sciences, University of California at Berkeley, 94270-3104, USA.

The enzymatic pathway for converting dietary carbohydrate (CHO) into fat, or de novo lipogenesis (DNL), is present in humans, whereas the capacity to convert fats into CHO does not exist. Here, the quantitative importance of DNL in humans is reviewed, focusing on the response to increased intake of dietary CHO. Eucaloric replacement of dietary fat by CHO does not induce hepatic DNL to any substantial degree. Similarly, addition of CHO to a mixed diet does not increase hepatic DNL to quantitatively important levels, as long as CHO energy intake remains less than total energy expenditure (TEE). Instead, dietary CHO replaces fat in the whole-body fuel mixture, even in the post-absorptive state. Body fat is thereby accrued, but the pathway of DNL is not traversed; instead, a coordinated set of metabolic adaptations, including resistance of hepatic glucose production to suppression by insulin, occurs that allows CHO oxidation to increase and match CHO intake. Only when CHO energy intake exceeds TEE does DNL in liver or adipose tissue contribute significantly to the whole-body energy economy. It is concluded that DNL is not the pathway of first resort for added dietary CHO, in humans. Under most dietary conditions, the two major macronutrient energy sources (CHO and fat) are therefore not interconvertible currencies; CHO and fat have independent, though interacting, economies and independent regulation. The metabolic mechanisms and physiologic implications of the functional block between CHO and fat in humans are discussed, but require further investigation.

Bij een overschot aan energie gaat het dus niet meer op...
 
Re: Bewijs

Originally posted by admin
Goed lezen...




Bij een overschot aan energie gaat het dus niet meer op...

Had ik wel gelezen. Maar ook al komt het wel voor dan zijn het minimale hoeveelheden. Daar gaat het juist om. Het komt niet snel voor en als het voorkomt dan zijn het minimale hoeveelheden. Zou je een paar gram vet aanzetten door de conversie van kh naar vetten dan zou dit al heel veel zijn.
 
Re: Re: Bewijs

Originally posted by burn


Had ik wel gelezen. Maar ook al komt het wel voor dan zijn het minimale hoeveelheden. Daar gaat het juist om. Het komt niet snel voor en als het voorkomt dan zijn het minimale hoeveelheden. Zou je een paar gram vet aanzetten door de conversie van kh naar vetten dan zou dit al heel veel zijn.

Daarom is het ook zo handig om op je refeed HOOG in je KH te zitten en je vet-inname zo laag mogelijk proberen te houden.... en je eiwitten op je normale 'behoefte'.

Samen met r-ALA kom ik hiermee vrijwel geen vet aan... :)
 
In plaats van al die studies op te zoeken als jullie ze toch niet verstaan, neem eens een physiologie boek te hand dan zul je al veel verder staan.

Het belang van het elimineren van koolhydraten voor behoud van minimale vetmassa en voor het dieten ligt hem niet enkel in het feit dat een teveel als vet opgeslagen wordt, maar dat een grote glycogeenvoorraad, insuline resistentie met hoog bloedsuiker en een insulinepiek niet enkel glucose, maar ook vet in adipocyten opslaan.

In die zin is het beter je vetten laag te houden bij hoge suiker dieten, en je kh-waarden laag te houden bij onderhouds of vetverlies dieten.

Jullie blijken te vergeten dat er drie macronutrienten en een hele hoop externe factoren zijn ...
 
Back
Naar boven