MuscleMeat

3 Het vet van het land (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Re: Re: Re: Bewijs

Originally posted by kingnbajam


Daarom is het ook zo handig om op je refeed HOOG in je KH te zitten en je vet-inname zo laag mogelijk proberen te houden.... en je eiwitten op je normale 'behoefte'.

Samen met r-ALA kom ik hiermee vrijwel geen vet aan... :)

Ik was met je mee tot die laatste zin. Als je nu nog niet weet dat R-ala pure bullshit is ben je naast de kwestie aan het spelen.

Iedereen wil zijn centje meepikken en heb daar geen probleem mee, maar die ALA/R-ALA hype is toch wel het grootste zootje zever dat ik ooit gezien heb. Alle voedingsstoffen verhogen insuline resistentie. De mens functioneert nu eenmaal maximaal met een zekere feedback controle die fluctueert tussen zeker waarden, vooral tussen maaltijden door. Met ALA/r-ALA maak je die fluctuatie onafhankelijk van insuline en zijn receptoren, waardoor je nadien vetverlies bemoeilijkt door een erg hoge spierglycogeen opslag.
 
Re: Re: Re: Bewijs

Originally posted by kingnbajam


Daarom is het ook zo handig om op je refeed HOOG in je KH te zitten en je vet-inname zo laag mogelijk proberen te houden.... en je eiwitten op je normale 'behoefte'.

Samen met r-ALA kom ik hiermee vrijwel geen vet aan... :)

Samen met 'lege' glycogeen waardes is dat inderdaad het idee achter een refeed.

@BC: de discussie ging over het feit of de omzetting van koolhydraten naar vet daadwerkelijk significant voorkomt onder normale omstandigheden. Hoe bedoel je dat we de studies niet verstaan?
 
Ik bedoel daarmee dat hele argumentatie een punt van geen belang is. het bijkweken van vet is dat wel, en hoog glycogeen met hoog insuline zal vet bijkweken, zoniet van suikers dan wel van vetten. Dat lijk je even te vergeten.

Refeeds zijn tricky. In het begin valt het nog mee, omdat je aan een zeker vet percentage zit en een refeed van 1 a 2 dagen, ongeacht de eigenlijke hoeveelheden weinig tot geen schade kan aanrichten daar glycogeen lager enorm laag is, en insuline resistentie hoog door de vet-inname. Naarmate je verder gaat moet je het echter vaker doen, is je vet percentage lager, en hangt er meer van af (dichter bij de wedstrijd). Er zijn geen vaste waarden of tekenen hiervoor en dat maakt het nogal trial-and-error. Een foutje kan dan ook fataal zijn en is rap gebeurd.

Daarenboven, hoe meer er over leptine aan het licht komt hoe minder ik ervan overtuigd ben dat het enig belang heeft. het enige concrete verband tussen lage leptine gehaltes en daling in vetverlies is dat er een afname is van cAMP accumulatie en een verhoogde adenosine uitstroom wat minder vet en meer spieren zal verbranden op dat lipolyse en eiwitsynthese simultaan dalen. Dit is echter makkelijk op te lossen met forskoline, die los van G-proteinen de adenylaat cyclase activiteit opreguleerd, en caffeine, dat als PDE-blocker en adenosine-receptore antagonist de schade van eventuele adenosine uitstroom zal beperken.

Daar deze twee standaard zijn in elk dieet kan het belang van leptine in vraag gesteld worden en zijn refeeds later in het dieet waarschijnlijk zelfs overbodig.
 
Originally posted by Big Cat
Ik bedoel daarmee dat hele argumentatie een punt van geen belang is. het bijkweken van vet is dat wel, en hoog glycogeen met hoog insuline zal vet bijkweken, zoniet van suikers dan wel van vetten. Dat lijk je even te vergeten.

Door (chronisch) koolhydraten met vetten te eten zullen de vetten worden opgeslagen. Dat heb ik een aantal keer aangegeven.
Ben het er mee eens dat het er in werkelijkheid niet toe doet op welke manier vet precies aangezet wordt, maar het is toch interresant hoe zo'n proces daadwerkelijk tot stand komt. Althans dat vind ik dan.
 
Als je met chronisch bedoelt na 2 a 3 dagen, heb je gelijk. Maar voor mij is dat eerder acuut. Daarenboven is het enigzins mogelijk hoge glyx KH te vermijden in een dieet, maar nagenoeg onmogelijk om vet te verwijderen uit je dieet.

Daarbij vergeet je het belangrijkste punt : dat het belang van leptine hoog overschat is.
 
Originally posted by Big Cat
Als je met chronisch bedoelt na 2 a 3 dagen, heb je gelijk. Maar voor mij is dat eerder acuut. Daarenboven is het enigzins mogelijk hoge glyx KH te vermijden in een dieet, maar nagenoeg onmogelijk om vet te verwijderen uit je dieet.

Daarbij vergeet je het belangrijkste punt : dat het belang van leptine hoog overschat is.

Met chronisch bedoelde ik meerdere malen per dag.

Ik ben ook helemaal geen voorstander van koolhydraten met een hoge gi./ ii. Het ging erom of koolhydraten zelf naar vetten omzetten en in welke mate.
Leptine hebben we het helemaal niet over gehad eigenlijk.
 
Waarom moet je dan een refeed doen als je niet in leptine gelooft ? Vetverlies verloopt optimaal als er geen glycogeen is en optimale insuline resistentie. Dat is al meerdere malen bewezen, temeer omdat vetverlies effecten van GH en momordica charantia blijkbaar enkel werken door dit te doen.

Wat je zegt is echter juist, het lichaam zal zich niet geroepen voelen om suiker om te zetten in vet, zolang er vet aanwezig is. Maar met of zonder vet, als glycogeen reserves vol zijn op een hypercalorisch dieet zal dit gebeuren en zal de snelheid ervan exponentieel over tijd toenemen (eerst weinig en dan meer en meer).

Dus aan de ene kant kan ik me niet voorstellen dat je op een of twee dagen refeed zoiets zult meemaken, zoals je zegt. Aan de andere kant werkt de refeed, zeker als je niet in leptine gelooft en geen cardio-junkie bent, je gewichtsverlies tegen. Dus waarom zou je het doen ?
 
Re: Re: Re: Re: Bewijs

Originally posted by Big Cat


Ik was met je mee tot die laatste zin. Als je nu nog niet weet dat R-ala pure bullshit is ben je naast de kwestie aan het spelen.

Iedereen wil zijn centje meepikken en heb daar geen probleem mee, maar die ALA/R-ALA hype is toch wel het grootste zootje zever dat ik ooit gezien heb. Alle voedingsstoffen verhogen insuline resistentie. De mens functioneert nu eenmaal maximaal met een zekere feedback controle die fluctueert tussen zeker waarden, vooral tussen maaltijden door. Met ALA/r-ALA maak je die fluctuatie onafhankelijk van insuline en zijn receptoren, waardoor je nadien vetverlies bemoeilijkt door een erg hoge spierglycogeen opslag.

Is hier meer informatie over te vinden? Misschien een verdere uitleg van jouw kant, of artikelen/studies?

Over de refeed nog, ik merk dat hoe langer ik bezig ben met cutten... des te minder behoefte ik heb om tijdens m'n refeed extreem veel te eten...

Ik voel dat ik veel sneller vol zit, ik krijg het eten er gewoon niet in.... 100 gram havermout met 500 ml melk vult me al dusdanig dat ik de uren daarna nog echt propvol zit...

Ik heb niet het gevoel dat ik meer dan 1 refeed per week nodig heb.... en als de refeed zelfs niet eens nodig is om leptine omhoog te krikken, is het dus een puur psychische noodzaak... om niet alleen lichamelijk maar ook mentaal door te kunnen met strikt cutten.
 
Originally posted by Big Cat
Waarom moet je dan een refeed doen als je niet in leptine gelooft ? Vetverlies verloopt optimaal als er geen glycogeen is en optimale insuline resistentie. Dat is al meerdere malen bewezen, temeer omdat vetverlies effecten van GH en momordica charantia blijkbaar enkel werken door dit te doen.

Wat je zegt is echter juist, het lichaam zal zich niet geroepen voelen om suiker om te zetten in vet, zolang er vet aanwezig is. Maar met of zonder vet, als glycogeen reserves vol zijn op een hypercalorisch dieet zal dit gebeuren en zal de snelheid ervan exponentieel over tijd toenemen (eerst weinig en dan meer en meer).

Dus aan de ene kant kan ik me niet voorstellen dat je op een of twee dagen refeed zoiets zult meemaken, zoals je zegt. Aan de andere kant werkt de refeed, zeker als je niet in leptine gelooft en geen cardio-junkie bent, je gewichtsverlies tegen. Dus waarom zou je het doen ?

Ik heb helemaal niks over een refeed gezegd. Ook niet of ik er wel of voorstander van ben, maar goed is ook een interessante discussie.
Ik denk dat een refeed zowel de stofwisseling als het mentale aspect kunnen beinvloeden. Als je puur kijkt naar de stofwisseling dan is kun je daar inderdaad ook tegenargumenten op geven. Zoals je al aangeeft zal de vetverbranding ook stoppen en dus het dieet vertragen. Doordat de stofwisseling ook weer toeneemt kun je dit nadelige effect misschien weer teniet doen, maar misschien ben je inderdaad beter af zonder een refeed. Met beter bedoel ik in dit geval dat het proces zonder refeed misschien sneller zal gaan. Al zal het aanvullen van het spierglycogeen ook het herstel en de traingen ten goede komen.

Maar een refeed heeft ook een effect op het mentale aspect. Door leptine te verhogen zullen ook tijdelijk hormonen als ghrelin hun invloed weer hebben. Je bent daardoor weer eerder verzadigd na een maaltijd en hebt minder last van honger. Ook is een refeed een mooi doel om naar toe te werken. Het is makkelijker om je dieet vol te houden wanneer je weet dat je in het weekend weer lekkere producten kunt eten. Na de refeed ben je ook weer gemotiveerd om het dieet vol te houden.
 
Originally posted by Big Cat
...als glycogeen reserves vol zijn op een hypercalorisch dieet zal dit gebeuren en zal de snelheid ervan exponentieel over tijd toenemen (eerst weinig en dan meer en meer)...
Precies! Ik bedoelde het ook zo.

Ken zelf obese mensen die bijna geen vetten/eiwitten eten, maar van heel de dag snoepjes, zuurtjes, ed dik werden op langere termijn.

Studies toonden al aan dat vrouwen naarmate ze dikker werden, veel sneller vet gingen aanzetten door het eten van veel koolhydraten.

Voor menden die niet aan ernstig overgewicht lijden zie je de omzetting idd minder. Maar dan nog blijft het zo dat suiker de sleutel is tot het snel aanzetten van vet, hoe je het ook draait of keert.
 
het werkt goed om naar een bepaalde dag toe te werken en tot die tijd STRIKT te blijven cutten zonder je beheersing te verliezen en te gaan cheaten...

Als je die ene dag eet waar je zin in hebt en toch probeer je vetten laag te houden, kun je naar mijn mening dubbel profiteren. Je stofwisseling schiet omhoog... en je kunt er weer tegenaan.

Ik merk zelfs dat ik tijdens en na m'n refeed niet eens meer trek heb in al die suikerrijke troep...
 
Originally posted by admin

Precies! Ik bedoelde het ook zo.

Ken zelf obese mensen die bijna geen vetten/eiwitten eten, maar van heel de dag snoepjes, zuurtjes, ed dik werden op langere termijn.

Studies toonden al aan dat vrouwen naarmate ze dikker werden, veel sneller vet gingen aanzetten door het eten van veel koolhydraten.

Voor menden die niet aan ernstig overgewicht lijden zie je de omzetting idd minder. Maar dan nog blijft het zo dat suiker de sleutel is tot het snel aanzetten van vet, hoe je het ook draait of keert.

Dat suiker zorgt voor overgewicht ben ik het mee eens. Dat suiker dikt maakt ook. Doordat het vet niet als energie gebruikt wordt en wordt opgeslagen. Daarnaast verslechterd de insuline gevoeligheid en grotere insuline schommelingen zorgt bij 99% dat mensen meer gaan eten. Meer eten is meer vet aanzetten is mindere insuline gevoeligheid etc... en zo ontwikkeld zich vetzucht.
Alleen waar wij het over hadden was de daadwerkelijke omzetting van koolhydraten naar vet en dat staat hier grotendeels los van. Dat suiker iets is wat je beter kunt vermijden zijn we denk ik wel met elkaar eens.
 
Eens men aan obesitas leidt, zullen koolhydraten sneller worden omgezet naar vet.

Dus je stelling dat het niet snel gebeurd gaat enkel op voor een deel van de bevolking want heel veel mensen leiden aan vetzucht. (veel gevallen meer dan 50%)

De studie die dat zei was zelfs gesponsord door de suiker industrie.
 
Originally posted by admin
Eens men aan obesitas leidt, zullen koolhydraten sneller worden omgezet naar vet.

Dus je stelling dat het niet snel gebeurd gaat enkel op voor een deel van de bevolking want heel veel mensen leiden aan vetzucht. (veel gevallen meer dan 50%)

De studie die dat zei was zelfs gesponsord door de suiker industrie.

Ik denk niet dat je zomaar zo het kunt stellen. Mensen die aan obesitas leiden zullen glucose in eerste instantie waarschijnlijk eerder opslaan in vetcellen. De vetcellen worden op dat moment groter en minder insuline gevoelig. Wanneer ook de vetcellen ressitent voor insuline worden ontstaat diabetis en zullen mensen wel moeten minderen met suiker om te overleven. Ook zullen door de maximale vergroting van de vetcellen deze stoffen afgeven waardoor er nieuwe vetcellen worden aangemaakt.
Mensen die leiden aan obesitas worden zeker in het begin wel sneller dik, maar niet specifiek door de toename in de omzetting van koolhydraten naar vet.
Ik denk als deze mensen echt zoveel koolhydraten naar vet zouden omzetten dat ze niet snel dik zouden worden. Deze conversie kost zoveel energie dat er veel minder overblijft om opgeslagen te worden.
 
In de vetcellen heeft insuline, net als in de spier- en levercellen ook een ´opslag van energie´ functie. In de vetcel stimuleert insuline de opslag van glucose in vetten. Wat wij vet noemen (of ook wel triglyceriden) is als het ware een bepaalde vorm van glucose (glycerol) met een drietal (vandaar tri-glyceriden) vetzuren er aan vastgekoppeld. Naast glucose zijn vetzuren erg belangrijk als energiebron om de cellen in ons lichaam draaiende te houden. Vetcellen slaan vetzuren en glucose op in de vorm van triglyceriden, een energiebron die aangesproken kan worden als het nodig is. Insuline helpt de vetcel hierbij.

Maw, je vetmassa neemt toe doordat glucose gaat binden aan vetzuren.
Dat bedoel ik natuurlijk met omzetten naar vetten. Het veranderd niet in de vetzuren zelf, maar je vetmassa neemt hoe dan ook toe, en dat is wat ik heel de tijd zeg.
 
Originally posted by admin


Maw, je vetmassa neemt toe doordat glucose gaat binden aan vetzuren.
Dat bedoel ik natuurlijk met omzetten naar vetten. Het veranderd niet in de vetzuren zelf, maar je vetmassa neemt hoe dan ook toe, en dat is wat ik heel de tijd zeg.

:D
Waarom reageerde je dan ook nog op die onderzoeken?:) Die gaan allemaal over DNL (conversie van kh naar vet). Ik reageerde op een post waarin werd gesteld dat koolhydraten snel naar vetzuren omzetten. De omzetting van glucose naar glycerol gebeurt in grote mate inderdaad. Zeker bij een hoge koolhydraat inname. De vetmassa neemt toe, doordat meer glucose naar de vetcellen gaan en dus minder glucose naar de spieren.
 
Ik zei toch dat het eerste onderzoek voor mijn stelling irrelevant was?

De andere onderzoeken daar ging ik niet op in, enkel het laatste wat volgens mij niet helemaal juist geïnterpreteerd was.

Ik vind het een beetje misleidend voor mensen die het hele verhaal niet kennen om hier zomaar te zeggen dat suikers niet kunnen omzetten naar vetten. Want dat klinkt bijna hetzelfde als "Suikers kunnen niet omzeten naar vetmassa." Vele mensen denken dan dat je vetmassa nooit kan toenemen onder invloed van suikers. Dat wilde ik dus duidelijk maken. Als het bij ons al tot een klein misverstand kan komen, dan kan je al raden wat anderen (minder ingelichte lezers) eronder verstaan. :)
 
Ik snap het niet hoor.
Vet is toch: een glycerol molecuul waar 3 vetzuren aanhangen.
Nou, OK, ik wil aannemen dat glucose niet in vetzuur kan veranderen, maar glycerol is toch wel een belangrijk onderdeel.

O ja.. ik meen nu weer te weten waar ik iets gelezen heb over de relatie tussen insuline en morbide obesitas.
Het is nl. zo dat bij de meeste mensen er een grens is aan hoe dik ze kunnen wordne, maar sommigen 'schieten' door als het ware en dat heeft alles met insuline te maken en de mate waarin KH in vet (glycerol) kan worden omgezet ... weer iets om op te zoeken!

Espi
 
Originally posted by Esperantisto
Nou, OK, ik wil aannemen dat glucose niet in vetzuur kan veranderen...
Glucose kan wel in vet(zuren) omzetten, dat is nu novo-lipogenese. Maar het kost veel meer energie (23% van de totale kcal) en zal dus niet de voorkeur hebben in een normaal dieet om te gebeuren, op dat vlak had burn gelijk alleen hadden we het over iets anders.
 
vet = glycerol plus 3 vetzuren.. dus: glucose wordt vrij makkelijk in glycerol en heeeeel moeilijk in vetzuur omgezet, zo goed?

Espi
 
Back
Naar boven