XXL Nutrition

3 vraagjes (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mortyr

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
3 dec 2004
Berichten
254
Waardering
0
-Hoveel herhalingen is ideaal voor kracht en massa training? Ik denk zelf dat 3x10 voor kracht is en 3x6 of minder voor massa, of heb ik het mis?

-Welke compound rug oefening pakt als secundair de onderrug beter aan, de lats of midden rug?

-In hoeval delen/kanten zijn er voor de schouders te trainen?
 
1. tussen 8 en 12 reps word meer gezien als massaoefening...
Lager dan 8 reps word meer als krachtoefening gezien

2. deadlift pak je de hele rug aan, ook de onderrug word zwaar belast

3. 3 kanten voorkant (train je met borstoefeningen mee), zijkant zie Een Gouden Combinatie Voor Bredere Schouders , en achterkant train je met rug mee.
 
1. tussen 8 en 12 reps word meer gezien als massaoefening...
Lager dan 8 reps word meer als krachtoefening gezien

Maar wat is verschil in resultaat tussen kracht- en massa training?
 
imo als je veel kracht hebt kan je zware reps doen die weer voor extra massa zorgen. kan het mis hebben hoor...
 
Maar wat is verschil in resultaat tussen kracht- en massa training?

Kracht training = Lage reps veel sets en alleen gebaseerd op het proberen om zoveel mogelijk gewicht te liften. Hier vind ook hypertrofie plaats alleen is dit niet optimaal

Massa training = Iets meer herhalingen iets minder sets gebaseerd op het uiterlijk.

Een combinatie van deze twee is goed mogelijk zie bijv. 5x5 bij Glenn Pendlay. Hier zul je sterker en gespierder van worden. Verder zijn er nog tal van andere mogelijkheden.
 
Maar welke soort mensen/sporters hebben dan baat bij kracht?
En welke voor massa training?
 
2. deadlift pak je de hele rug aan, ook de onderrug word zwaar belast

Niet akkoord. Deadlift pakt onderrug en traps goed aan, hamstrings en glute in mindere mate, maar zal niets voor bijvoorbeeld je lats doen.

Maar als antwoord op de OP is deadlift wel een goede compound uiteraard.
 
Bij pure krachttraining train je vooral je CZS dacht ik, je leert je zenuwstel de spiervezels beter aanspreken/controleren om de load de verzetten. Krachttraining zwaar trainen, lage reps ( 1-6 ), voor massa zou ik een combinatie pakken van zware compounds met lage reps ( mss piramide ) en dan isolatie met hogere reps.
 
Ook niet akkoord ;)

Ok, de technische vorm is wel enigzins van invloed qua accent, maar de hamstrings hebben wel degelijk een prominente rol.

Als er iets is wat onderschat wordt bij de deadlift, dan is het wel de invloed van en op de Lats.
Vooral aan het begin van de beweging van conventionele deadlifts en snatch style varianten, hebben ze een sterk synergistische functie.

Over de hamstrings geef ik je gelijk, al hangt het van de deadlift-variant af.

Lats worden enkel verkort/verlengt met rows en chins, en zullen dus enkel daardoor groeien. Deadlift doet niets voor je V-vorm in de rug.
 
Niet akkoord. Deadlift pakt onderrug en traps goed aan, hamstrings en glute in mindere mate, maar zal niets voor bijvoorbeeld je lats doen.
Maar als antwoord op de OP is deadlift wel een goede compound uiteraard.

je haalt me de woorden uit de mond:D!

daarbij:
vaak doen PL-ers ( powerlifters) 5x5, 5 setjes van 5 herhalingen
BB ( bodybuilders) doen vaak: 4 x 8

en je schouders hebben 3 kanten ('delts'): anterior delt, medialis delt en posterior delt..
 
Back
Naar boven